2022-10-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Jag som har sparat en halv miljon under dessa goda tider ska ju givetvis inte spendera denna. Det gör mig inte heller rik. Alla dessa miljardärer behöver spendera och investera nu i svåra tider. Det är nu dom behöver visa att det är bra med rika människor i ett land.

Visst finns det en del rika som jobbar arslet av sig men det är inget som en rik behöver göra. Är man rik så kan man sitta still på arslet hur mycket man vill. Dessa rika behöver börja spendera pengar. Annars kommer samhället behöva ta i för att förändra vår dåliga trend med jätteskillnader i rikedom. Sannolikt med hjälp av arvsskatt eller liknande. Hade vi haft ett par % arvskatt så hade det varit lagom anser jag.

Kommunistjävel.
Citera
2022-10-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Det kommer”. Det har man hört JÄVLIGT länge nu. Undrar verkligen när DET kommer.

Denna lågkonjunktur är precis som alla andra lågkonjunkturer i historien. De svagaste i samhället drabbas hårdast medan vi andra knappt märker av det.

Värdena på bostäder sjunker snart ännu mer. Räntan går upp och när alla bundna räntor har löpt ut, då blir det roligt för dem med 5 miljoner i bolån. Sedan ska vi inte se förbi alla som missade att casha ut vinsten på aktier innan kriget. Dem kommer så småningom att behöva pengar. ALLA som lever +/- noll varje månad lider redan, tex min pensionerade mamma, som jag ändå hjälper ekonomiskt och som bor i min lägenhet med subventionerad hyra. Jag kan enkelt se problematiken för dem som är ensamstående föräldrar med normalinkomst. Men Flashback-babblare verlar leva fett.....
Citera
2022-10-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Kommunistjävel.

Haha, jag och dom flesta andra länder. Finns ingen anledning att mångmiljardärer ska vara helt skattebefriade.
Citera
2022-10-26, 16:24
Medlem
kommer det att vara dyra bränslepriser för alltid nu? eller blir det billigare efter kristiden?
Citera
2022-10-26, 16:51
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
kommer det att vara dyra bränslepriser för alltid nu? eller blir det billigare efter kristiden?

Diesel 300% från 2019 priser kommer det ligga på ungefär 2025.
Citera
2022-10-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker nog att penchisar kan få ha Netflix om de lider av en sjukdom som gör att de inte kan göra annat på dagarna. Eller jo, funkar ju att stirra in i en vägg.

Problemet är om man blivit sjuk medan man har den bostad man har nu och man hyr. De flesta hyresvärdar accepterar inte sjukpension som inkomst. Vissa kan tillåta flytt inom samma hyresvärd. Är man sjuk kan man inte heller flytta till en håla med 1000 människor. Säg att man har assistansbehov, hur troligt tror du att de hittar någon som är villig att köra kanske 20 mil för sina egna pengar? Dessutom har de flesta assistansen genom att familj och vänner hjälper en gratis. Flyttar man från det får man större assistansbehov.

Jag antar att du tycker att sjukpenchisar ska sitta i en liten grå cell utan TV. Då tycker jag avlivning är humanare.

Cellen behöver inte vara grå. Valfri kulört bör tillhandahållas avgiftsfritt.
Citera
2022-10-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Jag laddar hem allt jag vill se .
Hahaha, Flashback till 90-talet, trodde inte det fanns en själ som laddar hem saker numera, finns det ens nån site där man kan göra det?

Är så skönt att betala för mina film och sportkanaler och för Spotify och youtube så man slipper ladda ner nåt mer
Citera
2022-10-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Det kommer”. Det har man hört JÄVLIGT länge nu. Undrar verkligen när DET kommer.

Denna lågkonjunktur är precis som alla andra lågkonjunkturer i historien. De svagaste i samhället drabbas hårdast medan vi andra knappt märker av det.
Hur många lågkonjunkturer har du hunnit med?
Citera
2022-10-26, 17:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Cellen behöver inte vara grå. Valfri kulört bör tillhandahållas avgiftsfritt.

OK, då väljer jag LSD-inspirerat mönster. Blir mest spännande utan Netflix.
Citera
2022-10-26, 17:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Hur många lågkonjunkturer har du hunnit med?

Vad spelar det för roll vad jag personligen har genomlevt? Jag talade om vilka som generellt har drabbats under lågkonjunkturer historiskt sett.
Citera
2022-10-26, 17:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Hahaha, Flashback till 90-talet, trodde inte det fanns en själ som laddar hem saker numera, finns det ens nån site där man kan göra det?

Är så skönt att betala för mina film och sportkanaler och för Spotify och youtube så man slipper ladda ner nåt mer

Kan säga att det är skönt att slippa ladda ner och det redan ingår textning. Så slipper man ha hörlurar och jättehögt ljud. Har lite svajjig hörsel efter att ha varit tvungen att testa en ototoxisk medicin.
Citera
2022-10-26, 17:10
Medlem
Det finns en hel del i hus som fått problem med elräkningen enligt statistik från Kronofogden. Men precis som du skriver så är det mest gnäll och sanningar med modifikation. Man ska komma ihåg att standarden i Sverige är väldigt hög. Att mat blir 20% dyrare gör inte att du svälter, det gör bara att du får börja plocka från hyllorna längre ner. De som är äldre och bor i hus har oftast obelånade (eller lågt belånade) fastigheter och kan utan problem låna upp för att täcka tillfälliga höjningar av energipriser. Men oftast behöver de inte ens det, en obelånad bostad är oerhört billig. De som däremot nyligen köpt för dyra pengar får det svårare. Å andra sidan kan du inte få ett lån till ett dyrt hus om du inte har väldigt stora marginaler, så då är vi tillbaka i att man helt enkelt kan skära ner på saker eller spara mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in