Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Var det mannen som dog? Jag tyckte någon skrev att det var kvinnan?
Det var inte det jag frågade om. Jag frågade om i fall det framgick att det verkligen var amstaffen som också stod för den dödliga attacken.
Vilken hund en skjutglad och kanske fördomsfull polis sköt säger inte nödvändigtvis allt om vilken av hundarna det var som stod för attacken.
Från början avlades dom här hundarna fram för att bita kreatur som skulle till slakt för att den tidens väletablerade människor (som nu gnäller om kamphundar) skulle få ett extra saftigt (blodigt) kött.
När sedan den tidens väletablerade människor kom fram till att det inte var etiskt försvarbart började man istället använda dom till ett folknöje där dom mer välbärgade kunde ha som förströelse att satsa pengar och sen kastade man ner dom i en grop, därav namnet "pit" -bull sen fick dom fightas till någon dog.
Sen kom den tidens väletablerade människor på att det inte heller var etiskt försvarbart.
Vad dom nu levande väletablerade människorna har för dagsfärska idéer rörande rasen ger jag blanka fan i.
Klart är att under hela den här resan har man i aveln plockat bort individer som visar aggressivitet mot människor. Av anledningarna att man aldrig haft som syfte att avla fram hundar som skulle vara farliga för människorna samt att dom skulle bli väldigt svåra att hantera för det man ville ha dom till.
Sedan länge framförallt i Sverige är rasen i princip helt och hållet en familjehund och precis som med schäfern som ansågs vara en missbrukarhund förr i tiden, av den tidens etablerade människor, kommer säkerligen även den här hunden vinna över ryktet som vissa illasinnade människor så gärna vill sprida vidare.
Summa summarum amstaff/pitbull är otroligt fina snälla familjehundar och vad etablissemanget anser bör man som vanligt förhålla sig skeptisk till.
Framkom det inte precis att även den andra hunden nu är avlivad?
Om det är en schäfer som den ende vettige inläggsmakaren bollen00 här kategoriserade som extremt stor och kraftig och tillika aggressiv så kan det ju ha varit den eller båda hundarna.
Man undrar ändå över hur det kan ha gått till.
Om man struntar i alla hundhatare här så låter det ändå extremt ovanligt att hundar oprovocerat attackerar sin ägare.
Även om Amstaff (om det nu är det eftersom bollen00 hävdar att den vägde 50kg och var en stor hund) knappast är att betrakta som samma typ av vakthund som en schäfer så brukar det ju vara tvärtom.
Att de försvarar sin ägare.