2022-10-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Hittade hennes Facebook. Står att hon är från Riga.
Rislandet ligger ovanför överklinten i robertsfors kommun
och ja hon är från Riga. Selm* Kreg*re..
Citera
2022-10-24, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Var det mannen som dog? Jag tyckte någon skrev att det var kvinnan?

Det var inte det jag frågade om. Jag frågade om i fall det framgick att det verkligen var amstaffen som också stod för den dödliga attacken.

Vilken hund en skjutglad och kanske fördomsfull polis sköt säger inte nödvändigtvis allt om vilken av hundarna det var som stod för attacken.

Från början avlades dom här hundarna fram för att bita kreatur som skulle till slakt för att den tidens väletablerade människor (som nu gnäller om kamphundar) skulle få ett extra saftigt (blodigt) kött.

När sedan den tidens väletablerade människor kom fram till att det inte var etiskt försvarbart började man istället använda dom till ett folknöje där dom mer välbärgade kunde ha som förströelse att satsa pengar och sen kastade man ner dom i en grop, därav namnet "pit" -bull sen fick dom fightas till någon dog.

Under hela den här resan har man i aveln plockat bort individer som visar aggressivitet mot människor. Av anledningarna att man aldrig haft som syfte att avla fram hundar som skulle vara farliga för människorna samt att dom skulle bli väldigt svåra att hantera för det man ville ha dom till.

Sedan länge framförallt i Sverige är rasen i princip helt och hållet en familjehund och precis som med schäfern som ansågs vara en missbrukarhund förr i tiden kommer säkerligen även den här hunden vinna över ryktet som vissa illasinnade människor så gärna vill sprida vidare.

Tack för korrekt och saklig fakta
Citera
2022-10-24, 11:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Ägaren alltså. Bägge tog ju upp i veckans program det här med farliga hundar att de vet inte hur hårt de biter. Det är bara lek för dom.

Man är tvungen att lära dom tidigt att lekbett är just det och egentligen bara nafsande.

Återstår att se exakt hur det gick till här. Men om det gäller vissa raser så kanske det kommer ner till detta att ett "hundkörkort" vore inga fel.
Citera
2022-10-24, 11:17
Medlem
Har det kommit fram vilken ras / raser det var ??
Ser bara schäfrar på deras fb , förutom en liten fralla , och den tror jag inte är den skyldige .
Citera
2022-10-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson79
Rislandet ligger ovanför överklinten i robertsfors kommun
och ja hon är från Riga. Selm* Kreg*re..

Får inte ens träff på namnet på hitta, men en S@rmite 62 år i L*ngsjön *å är det hon?
En hund registerad som är 16 år vilket jag tror är en hund som inte blivit bortplockad ur registret?

Selm* finns på FB
Citera
2022-10-24, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Får inte ens träff på namnet på hitta, men en S@rmite 62 år i L*ngsjön *å är det hon?
En hund registerad som är 16 år vilket jag tror är en hund som inte blivit bortplockad ur registret?

Selm* finns på FB
Nej Selma: kreger:
Citera
2022-10-24, 11:20
Medlem
Citat:
Var det mannen som dog? Jag tyckte någon skrev att det var kvinnan?

Det var inte det jag frågade om. Jag frågade om i fall det framgick att det verkligen var amstaffen som också stod för den dödliga attacken.

Vilken hund en skjutglad och kanske fördomsfull polis sköt säger inte nödvändigtvis allt om vilken av hundarna det var som stod för attacken.

Från början avlades dom här hundarna fram för att bita kreatur som skulle till slakt för att den tidens väletablerade människor (som nu gnäller om kamphundar) skulle få ett extra saftigt (blodigt) kött.

När sedan den tidens väletablerade människor kom fram till att det inte var etiskt försvarbart började man istället använda dom till ett folknöje där dom mer välbärgade kunde ha som förströelse att satsa pengar och sen kastade man ner dom i en grop, därav namnet "pit" -bull sen fick dom fightas till någon dog.

Sen kom den tidens väletablerade människor på att det inte heller var etiskt försvarbart.

Vad dom nu levande väletablerade människorna har för dagsfärska idéer rörande rasen ger jag blanka fan i.

Klart är att under hela den här resan har man i aveln plockat bort individer som visar aggressivitet mot människor. Av anledningarna att man aldrig haft som syfte att avla fram hundar som skulle vara farliga för människorna samt att dom skulle bli väldigt svåra att hantera för det man ville ha dom till.

Sedan länge framförallt i Sverige är rasen i princip helt och hållet en familjehund och precis som med schäfern som ansågs vara en missbrukarhund förr i tiden, av den tidens etablerade människor, kommer säkerligen även den här hunden vinna över ryktet som vissa illasinnade människor så gärna vill sprida vidare.

Summa summarum amstaff/pitbull är otroligt fina snälla familjehundar och vad etablissemanget anser bör man som vanligt förhålla sig skeptisk till.

Framkom det inte precis att även den andra hunden nu är avlivad?

Om det är en schäfer som den ende vettige inläggsmakaren bollen00 här kategoriserade som extremt stor och kraftig och tillika aggressiv så kan det ju ha varit den eller båda hundarna.

Man undrar ändå över hur det kan ha gått till.

Om man struntar i alla hundhatare här så låter det ändå extremt ovanligt att hundar oprovocerat attackerar sin ägare.

Även om Amstaff (om det nu är det eftersom bollen00 hävdar att den vägde 50kg och var en stor hund) knappast är att betrakta som samma typ av vakthund som en schäfer så brukar det ju vara tvärtom.
Att de försvarar sin ägare.
Citera
Hobbybondes avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hobbybonde 2022-10-24, 11:21
Medlem

HÅLL ER TILL ATT DISKUTERA OLYCKAN!

Diskussioner om hundraser och massa annat OT kan ni göra i forum för detta. Inte i denna tråd!

Varningar kommer utdelas för överträdelser!
/Mod.
2022-10-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Har det kommit fram vilken ras / raser det var ??
Ser bara schäfrar på deras fb , förutom en liten fralla , och den tror jag inte är den skyldige .

Bollen00 trodde på en blandras. En ren Amstaff blir inte så stor som han vittnat om.
Citera
2022-10-24, 11:25
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Jaha, så den sköts alltså inte på plats?

Jag frågar igen, vet du säkert att det också var amstaffen som stod för attacken?

Jag sa inte att det var en garanti. Jag sa att man i aveln inte avlat på vaktinstinkt och att få fram hundar som är farliga för människan. Utan tvärtom plockat bort dom individerna.

Det är alltså lättare att få en schäfer med den hundens egenskaper att vändas mot en människa och det blir ju inte direkt blygsamma skador då heller.

Därav min fråga om det var schäfern eller amstaffen som stod för dom dödande betten.

Kamphund Död, Schäfer Lever, det borde väl vara svar nog på din fråga.
Citera
2022-10-24, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Enligt nyheterna på Tv4 så var grannar rädda att passera huset där detta hände, någon från orten som kan lämna info om "vilka" människor de inblandade är/var?

Karma - Kamphundägare död.
Haha de är typ ingen som går på den vägen utom grannen längst upp i gula huset man i 70 års ålderns han brukar gå runt byn. Närmaste granne är väl 300 meter bort .
Citera
2022-10-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatman1
Är de hon jag tänker så bet den hunden nån så hon har väl inte nåra hundar kvar?

Hon har hundar kvar och bedriver avel med bulvaner som säljer hundarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in