2022-11-01, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Märkligt att en sån liten hund lyckas ta ihjäl en vuxen kvinna och svårt skada en vuxen man. Är man inte livrädd utan inser att attack är bästa försvar så ska en vuxen människa kunna freda sig relativt enkelt,visst får man bett men inte någon dödlig skada. Hade förstått saken bättre om det var frågan om stora mollosser eller större herdehundar.
Det är sjukt svårt att få kontroll över en hund. Även en sån liten hund. Jag kan tänka mig att det enda som gäller är att försöka lägga sig på den, eller sparka ordentligt innan hunden har gått in i "killer-mode" det är en hal liten djävul med blank, kort päls och 20kg muskler man ska försöka få fatt i. Det är en målinriktad liten torped som är avlade i flera hundra år för att bita tag i tex ett vildsvin och rycka bort ett stycke, eller hänga kvar tills nån av dom dör. Det är overkligt hur snabba dom är. Jag antar att tanten satte ner hunden för att lugna den, och den vände upp mot henne och satte sig i skrevet,isch och skaka tills något gick sönder. En ilsken hund är ingen lek.
Citera
2022-11-01, 06:07
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Det är sjukt svårt att få kontroll över en hund. Även en sån liten hund. Jag kan tänka mig att det enda som gäller är att försöka lägga sig på den, eller sparka ordentligt innan hunden har gått in i "killer-mode" det är en hal liten djävul med blank, kort päls och 20kg muskler man ska försöka få fatt i. Det är en målinriktad liten torped som är avlade i flera hundra år för att bita tag i tex ett vildsvin och rycka bort ett stycke, eller hänga kvar tills nån av dom dör. Det är overkligt hur snabba dom är. Jag antar att tanten satte ner hunden för att lugna den, och den vände upp mot henne och satte sig i skrevet,isch och skaka tills något gick sönder. En ilsken hund är ingen lek.
Men en sådan hane kan väga upp till 32 kg.
Vet vi vad den vägde?
Citera
2022-11-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men en sådan hane kan väga upp till 32 kg.
Vet vi vad den vägde?
Jag har läst tidigare i tråden att det var en 20 kg,s. Den dåliga bilden från instagram bedömer jag vara på en hund i 20-25kg klassen. Vikten har nog liten betydelse tror jag. De är svår att få tag på oavsett storlek.
Citera
2022-11-02, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Jag har läst tidigare i tråden att det var en 20 kg,s. Den dåliga bilden från instagram bedömer jag vara på en hund i 20-25kg klassen. Vikten har nog liten betydelse tror jag. De är svår att få tag på oavsett storlek.

Ägaren ska ha sagt att den vägde 40 kg tyckte jag nån skrev, men de kanske va schäfern?
Citera
2022-11-21, 16:58
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Det är inte så jäkla enkelt att få igenom en anmälan om en aggressiv hund så det leder till konsekvenser hos Länsstyrelsen. I mitt närområde fanns en stor aggressiv schäfer som satte skräck i grannskapet i flera år. Ägaren lät den springa lös och den rymde ofta och attackerade ett stort antal hundar bl.a flög den på min kopplade amstaff två gånger, och den bet ett flertal hundar allvarligt bl.a min grannes lilla vita fluffis. Den här schäfern var ett allmänt samtalsämne och källa till oro bland grannar och hundägare i området. När någon hundägare gick för att prata med ägaren och ville ha ersättning för veterinärkostnader ryckte han bara på axlarna och vägrade ta något ansvar. Någon som gjorde anmälan efter att hennes hund blivit biten fick veta av Länsstyrelsen att de inte agerar om det inte kommer in ett flertal anmälningar, först då börjar de en utredning. Detta diskuterades i vår lokala Facebook-grupp för hundägare och då var vi några som bestämde oss för att också anmäla, bl.a jag som anmälde de två gånger som schäfern attackerat min kopplade amstaff. Några månader senare ringde jag upp Länsstyrelsen och fick besked om att de tagit emot några anmälningar men hade ändå beslutat att inte ens varna ägaren eller ålägga honom att ha munkorg på hunden, ingenting hände. Något år senare hörde jag att den blivit avlivad efter att den bitit ihjäl en liten hund som var ute med sin unga ägare, ett barn (!!) men jag tror att det faktiskt var ägaren själv som till slut fattade det beslutet, det kom inte från Länsstyrelsen vad jag vet.

Det är verkligen åt helvete att en hund och olämplig ägare ska få terrorisera ett helt grannskap, i tättbebyggt område i Stockholmstrakten. I flera år har grannar inte vågat rasta sina hundar eller låta sina barn leka i skogsområden nära den här schäferns hus för den kunde verkligen komma rusande när som helst. Ägaren kunde använda hunden för att skrämmas och hetsade den mot gamla tanter och deras små jyckar för han blev kränkt eller något när de gick över till andra sidan gatan för att slippa möta dem.

Det går nog snabbare om en hund biter ett barn att få dem att reagera men man ska inte vara naiv och tro att myndigheterna alltid gör det de bör göra. Det kan mycket väl hända att både dottern och andra grannar har anmält den här hunden flera gånger men ingenting händer, särskilt inte om tanten påstod att hunden omplacerats utomlands.

Hur många fick tarmarna utslitna av schäfern?
Amstaffs är inte aggressiva... amstaffs skäller inte de får plötsligt bara för sig att slita av någon ansiktet eller slita upp någons buk utan varning.
Tex om någon får ett epileptiskt anfall.
Det är sånt som de nollor som har pitbulls och amstaff aldrig fattar innan det är försent.

Det är en bieffekt av att dumma naiva människor har gjort gullegull hundar av hundar som har hållits i burar förutom när de var i ringen eller tränades att hugga andra hundar eller djur.
En oberäknelig hund med kraftiga käkar framavlad från förfäder vars uppgift var att bita djur.
En fucking bulldogs terrier...med enormt käktryck.
En fullständigt idiotisk breed 2022.

Bulldogs har inte alltid varit ett skämt till hund utan var till för att bita tjurar ursprungligen.
Innan dess användes deras förfäder på slagfälten under antiken.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2022-11-21 kl. 17:02.
Citera
2022-11-21, 19:46
Medlem
Kiddieoxos avatar
Har jag poängterat tillräckligt att hunden slet upp buken på kvinnan och att tarmarna hamnade på utsidan av kroppen?
Jag tror det är en ganska lämplig bild som folk bör ha framför sig så att de förstår skillnaden på hundattack och hundattack.
Citera
2022-12-30, 23:40
Medlem
Citat:
För två månader sedan blev Gunas mamma ihjälbiten av sin egen hund i en by utanför Robertsfors. Nu berättar Guna för SVT om den tragiska händelsen och om tiden efteråt.

– Det var det värsta jag sett i hela mitt liv. Det var som en skräckfilm, säger hon.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...en-dag-i-taget
Citera
2023-11-22, 21:01
Medlem
Miniserie om detta fall specifikt, och om hundattacker i allmänhet:
sr.se
Andra avsnittet om dödsfallet.
Citera
2023-11-23, 20:45
Medlem
Kavajfyllos avatar
Blattar med amstaff/pitbull igen?
Citera
2023-11-24, 16:50
Medlem
I P1 dokumentär om saken nämns 9 dödade av hund senaste 5 åren i Sverige. Hörde jag fel? Känner till två fall i Sverige
Citera
2023-11-25, 08:20
Citat:
Det är ovanligt att hundar dödar människor, men det händer. Elva gånger har det hänt i Sverige från 1995 och fram till förra året.
Enligt Andreas Svensson, forskare Linnéuniversitetet.

Så se upp för alla Chinchillor där ute.....!

Källan https://sverigesradio.se/artikel/for...blir-vanligare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in