2025-09-08, 13:59
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Här är ett guldkorn från kulturkanonen:
https://youtu.be/EjpXI-fs6sk?si=_ffHyPsVo5ZCZ6Ou

Äntligen känner jag mig svensk när jag får höra denna vackra melodi, pusselbiten som fattades i mitt liv är nu hittad och satt på sin plats.
Såhär är det att vara svennebanan i ett nötskal!
Nu hoppas jag att alla sverigevänner kan samlas och njuta av denna ljuvliga melodi, gärna med regnkappa på och blicken på ett papper man fick vid ingången mot en avgift, så svensk man kan bli mitt i ett zoo bland apor och elefanter!
Visst känner man stoltheten inombords när fetknoppen Calle Moreus hyllar Evert Taube på allsång på skansen!
Det måste varit precis såhär Kalle Dussin kände sig när han sköt sin första björn i hagaparken!

En liten fet dalmas sjunger klassikern Calle Schewins vals på skansen, folket sitter samlat som flugor kring skit framför sina TV-apparater!
Kring detta ska generationer samlas och känna historiens vingslag, som i en påhittad historia av Franz G. Bengtsson ska vi nu förenas kring denna stjärnhimmel som strålar ut över den underbara världen!

Glöm nu att det var här legenden David Ritschard fick bäras ut på bår, tänk inte på hur alla nysvenskar ska anamma vår fyllekultur, låtsas om att de kommer dyrka Evert Taube under burkan medan de dundrar fram över himlen i en Saab Viggen!

Vad vackert, önskar jag hade varit där med mitt regnbågsfärgade paraply!

Fantastiskt inlägg!
Detta inlägg ska jag vidareförmedla till Herr Trägård.
Förhoppningsvis lyckas han lura till sig 150 miljoner från allmänna arvsfonden så att du kan ta plats i kulturkanonen om 50 år!
Du fångar precis hur det är att vara svensk, det är du, Puma Swede, Refat El Sayed och Marstrands synagoga som kommer pryda kulturkanonens omslag om 50 år tillsammans med Absolut Vodka och några andra heliga varumärken.

Fuck kanelbullen, tetra-pak, disktrasan, skiftnyckeln och sånt som alla har hemma, den här prosan är nästan i nivå med Heliga Birgittas uppenbarelser, vilka det var får jag fråga Herr Trägård om, han brukar köra förbi i en lådbil som ser ut som viggen, baktill har han en sverigeflagga och framtill en dildo, det är så man jagar mink med stil!
Senast redigerad av Kungenshora 2025-09-08 kl. 14:35.
Citera
2025-09-08, 14:53
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Och om det prompt måste va gamla grejer som en gång var vanligare, varför är inte knytkalaset och plommonstopet svensk kultur?

En motivering skulle kunna låta såhär:
"Plommonstop = svensk kultur deluxe. Inte lika coolt som Viggen eller lika internationellt framgångsrikt som IKEA men det har hållit sylten på plats i svenska hem i över hundra år och har dessutom gett smeknamn till en klassisk och tidlös hatt!
Helt enkelt magiskt!"

Var fan är vår svenska humor representerad i kulturkanon? Svenskar är fan roliga!
Plommonstopet är snarare en symbol för det brittiska:
De första plommonstopen tillverkades under 1800-talets första hälft av hattmakaren Lock's i London på uppdrag av en William Coke. [...]

Hattmodellen kallades ursprungligen "coke" efter beställaren, men sedan firman Bowler & Son år 1850 börjat tillverka modellen för en bredare konsumentkrets blev den snart känd under benämningen bowler (uttal: ['bəulə]) eller "bowler hat" [...]

Plommonstopet har närmast kommit att bli en symbol för det typiskt brittiska
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plommonstop

Så varför skulle plommonstopet vara med i en svensk kulturkanon? För att Stig Järrel som Fibban Karlsson uppträdde i lösnäsa och plommonstop på Kar de Mummas revyer? Eller skulle det räcka att plommonstop var ett skämtsamt uttryck som syftade på en behållare för plommon(sylt)?
Senast redigerad av schizophrenia 2025-09-08 kl. 15:06.
Citera
2025-09-08, 15:09
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Plommonstopet är snarare en symbol för det brittiska:
De första plommonstopen tillverkades under 1800-talets första hälft av hattmakaren Lock's i London på uppdrag av en William Coke. [...]

Hattmodellen kallades ursprungligen "coke" efter beställaren, men sedan firman Bowler & Son år 1850 börjat tillverka modellen för en bredare konsumentkrets blev den snart känd under benämningen bowler (uttal: ['bəulə]) eller "bowler hat" [...]

Plommonstopet har närmast kommit att bli en symbol för det typiskt brittiska
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plommonstop

Så varför skulle plommonstopet vara med i en svensk kulturkanon? För att Stig Järrel som Fibban Karlsson uppträdde i lösnäsa och plommonstop på Kar de Mummas revyer?

Eller skulle det räcka att "plommonstop" var ett skämtsamt uttryck som syftade på en behållare för plommon?
Det var bara ett exempel på något som finns i folks minne om hur man såg ut förr i tiden och att det kallas plommonstop alltså typ plommonburk är ju svensk kultur om något.

Stig Järrel och Fibban Karlsson får gärna ta plats i kulturkanon, tror de valde plommonstopet för att driva med svensk kultur men jag föreslog det som exempel på något svenskt, lite pompöst men komiskt samtidigt, gärna importerat och märkvärdigt, typisk svenskt, med andra ord precis som den här löjliga, tondöva och pompösa kulturkanonen självt.
Om inte plommonstopet så nog borde någon annan hatt få plats i kulturkanonen, särskilt med tanke på den nostalgiska tonen i kulturkanonen.

Här en bild på ett plommonstop importerat av kunglig hovleverantör så nog har den en plats i svensk kultur som så mycket annat jox kungligheterna importerat.
https://digitaltmuseum.se/011023833203/plommonstop

Karolinerhatten kanske passar bättre i kanonen?
Senast redigerad av Kungenshora 2025-09-08 kl. 15:31.
Citera
2025-09-08, 16:54
Medlem
Kungenshoras avatar
Kollade igenom folkets kanonförslag och ett av de bättre var låten Häxprocess av Kjell Höglund.

Tycker den beskriver något svenskt fenomen betydligt mer träffsäkert än de nomineringar som vann.
Motivering:
I låttexten ”Häxprocessen” beskriver Höglund människans benägenhet att hitta syndabockar och bestraffa oskyldiga, med en tillbakablick och referens till häxbränningarna på 1600-talet. Inte minst tydliggörs hur kvinnor då som nu att straffas. Samtidigt som temat är allvarligt är texten underfundig och poetiskt formulerad, vilket gör att den är enkel att ta till sig. Låten anses vara profetisk i sin skildring av samhällets tendenser att utpeka och fördöma grupper eller individer, vilket är ett aktuellt tema idag. Med djup text i kombination med enkel melodi sätter Höglund fingret på både den svenska historien, som vi aldrig får glömma.
Nationalteatern borde självklart också ha en given plats i kulturkanon.

På det stora hela ger kulturkanonen ett intryck av häpp häpp, som att någon bara ville kamma in 158 miljoner innan det blir regeringskifte, ett slafsverk i all hast där Saab Viggen får bli en symbol för en luddig kultur av myspys.
Är det någon som fattar varför i hela helvetet Viggen har något att göra med svensk kultur?
Många som har en Saab Viggen hemma?
Ett stridsflyg som aldrig varit i krig!?
Senast redigerad av Kungenshora 2025-09-08 kl. 17:04.
Citera
2025-09-08, 17:18
Medlem
Kungenshoras avatar
Vi tar en till tydligen kulturklassiker som verkar ha särskild betydelse i svenska kulturen.
Är det någon som fattar vad den här skiten handlar om?
Jag ser bara ord och många som jag inte ens förstår. Är kulturkanon bara för gubbar 90+?

Vad i helvete handlar denna dikt om?:
Skulle jag sörja då vore jag tokot
fast än det ginge mig aldrig så slätt.
Lyckan min kan fulla synas gå krokot;
vakta på tiden, hon lär full gå rätt.
All världen älskar ju vad som är brokot,
mången mått liva som ej äter skrätt.

Olyckan växlar ju lika med lyckan,
allt, vad begynsel har, ändas en gång;
druckin man haver ej allestäds hickan,
lust följer gråten, gråt ändas i sång;
den som på sanningen pekar med stickan
kan lell lätt falla från sanningens spång.

Himmelens dagg plär på träna nerdugga,
men så snart jorden har gett dem nog saft
att de kunn' trotsa skyn, vem kan kullhugga
samma, när yxen ens har inte skaft?
Maskstungne kan man med fingrerna gnugga;
mången tror vunnit, vad ändlykten taft.

Dy lät man lyckan med olyckan strida,
intill jag ser, ho som vinner för mej
Ingen mått' skjutshästen alltför hårt rida,
tröttar du honom, förtreter han dej;
Fast om en måste förföljelse lida,
modet blir fritt, när som kroppen är ej.

Dy skall mitt mod och blod osörgse vara,
Lasse räds varken hat, avund ell' tvång.
Ingen tårs göra mer än han kan svara,
rätt måst (trots orätten) hava sin gång.
Fly med flit, vem som kan, slik olyckssnara,
fängsel gör längsel när lyckan är vrång.

Tänk min vän, att man fördenskull mått liva
lustig, fast om det är mot ens behag.
Lyckan hon vandlar sig, kan sällan bliva;
vadan hon kom i går, går hon i dag.
Dy har jag hoppet, I lär en gång skriva,
att I, olycklig, är lustig som jag.

Anm. skrätt (1:a strofens sista rad) = skrädt bröd.
Säger mig inte ett dugg, bara ord på rad.
Och vem fan är Lasse?

Jag kanske inte är målgruppen för kulturkanon men skulle vilja veta vem som är det, jag föreställer mig en Edward Blom-typ, en fet och dryg besserwisser!
Senast redigerad av Kungenshora 2025-09-08 kl. 17:23.
Citera
2025-09-08, 18:42
Medlem
Pynchs avatar
Vilket trams. En kulturkanon med sådant som finns i allas medvetande är något som formas naturligt av sig självt och inget som ska bestämmas av en jury som gör sig själva till åtlöje. Vem kommer att bry sig det minsta om denna lista om ett år?
Citera
2025-09-08, 19:04
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Vilket trams. En kulturkanon med sådant som finns i allas medvetande är något som formas naturligt av sig självt och inget som ska bestämmas av en jury som gör sig själva till åtlöje. Vem kommer att bry sig det minsta om denna lista om ett år?
Om sverigedemokraterna får bestämma så får nog Trägård 150 miljoner till att skapa en stiftelse.
Sen ska den stiftelsen leva sitt eget liv och typ som svenska akademin berätta för oss vad som är rätt och fel kultur.
Nästa steg blir väl att vi alla ska läsa Toran i skolan, bussresor ska anordnas till Marstrands synagoga etc.
Det är som sällskapsresan för hela nationen typ.
Citera
2025-09-08, 20:00
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Vi tar en till tydligen kulturklassiker som verkar ha särskild betydelse i svenska kulturen.
Är det någon som fattar vad den här skiten handlar om?
Jag ser bara ord och många som jag inte ens förstår. Är kulturkanon bara för gubbar 90+?

Och vem fan är Lasse?

Jag kanske inte är målgruppen för kulturkanon men skulle vilja veta vem som är det, jag föreställer mig en Edward Blom-typ, en fet och dryg besserwisser!

Dikten handlar om att lyckan kommer och går, att alla drabbas av olycka men att han själv inte oroar sig utan finner sig i vad som än händer, och att man lurar sig själv om man tror att man ska kunna ta striden mot ödet. "Lasse" är förmodligen Lasse Lucidor. Det är inget besserwisser-aktigt med den, det är bara gammal svenska.
Senast redigerad av deLuze 2025-09-08 kl. 20:05.
Citera
2025-09-08, 20:24
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:

Och vem fan är Lasse?
Viss hjälp till tolkning ges under följande tråd:

(FB) Tolka en dikt av Lasse Lucidor

Lasse torde vara Lars Johansson själv, d.v.s. han som var känd som Lasse Lucidor.
Skulle Jag sörja då wore Jag tokot är en visa i sex strofer av Lasse Lucidor. Budskapet är just den oföränderliga optimism som uttrycks i titelraden.

Diktens "jag" är uppenbarligen författarens eget - i femte strofen skriver han: "Lasse rädz hwarken haat/ Afwund ell Twång/"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skulle_jag_s%C3%B6rja_d%C3%A5_vore_jag_tokot

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lasse_Lucidor
Citera
2025-09-08, 20:25
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Dikten handlar om att lyckan kommer och går, att alla drabbas av olycka men att han själv inte oroar sig utan finner sig i vad som än händer, och att man lurar sig själv om man tror att man ska kunna ta striden mot ödet. "Lasse" är förmodligen Lasse Lucidor. Det är inget besserwisser-aktigt med den, det är bara gammal svenska.
Ok fantastiskt men varför detta istället för Fröding?
Vem ska förklara det för nysvenskarna?
Snart möter man kanske nysvenskar som kan citera Lasse Lucidor men nämner man häxprocessen kommer de stå som frågetecken.
Det här blir bara skevt, försöka koka ner 600 år av historia till topp hundra "feel-good" lista.
Patetiskt, hoppas Parisa Liljestrand tar sitt för
förnuft till fånga och kastar den här skiten direkt i papperskorgen.
Citera
2025-09-08, 20:28
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ok fantastiskt men varför detta istället för Fröding?
Lasse Lucidors Skulle jag sörja då vore jag tokot finns parafraserad av Fröding i Ett Helicons blomster.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ett_Helicons_blomster
Citera
2025-09-08, 20:29
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Viss hjälp till tolkning ges under följande tråd:

(FB) Tolka en dikt av Lasse Lucidor

Lasse torde vara Lars Johansson själv, d.v.s. han som var känd som Lasse Lucidor.
Skulle Jag sörja då wore Jag tokot är en visa i sex strofer av Lasse Lucidor. Budskapet är just den oföränderliga optimism som uttrycks i titelraden.

Diktens "jag" är uppenbarligen författarens eget - i femte strofen skriver han: "Lasse rädz hwarken haat/ Afwund ell Twång/"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skulle_jag_s%C3%B6rja_d%C3%A5_vore_jag_tokot

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lasse_Lucidor
Ok men varför ska jag bry mig?
Blir jag mer svensk som Edward Blom om jag lär mig den här meningslösa barockdikten istället för om jag läser Kalle Anka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in