2025-09-03, 20:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad menar du med att de "lyfts fram"? Vilka andra, än regeringens kulturminister och oppositionens kulturtalesperson borde diskutera kulturkanon?

Stegrud påpekar väl ändå att det är rätt talande för Sverige vilken härkomst dessa har?

Jobbigt läge om två kvinnor med ett norskt och en svensk bakgrund debatterade Irans historia.

Det är jättekul men botten is nådd som pajasen sa.
Citera
2025-09-03, 20:11
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Stegrud påpekar väl ändå att det är rätt talande för Sverige vilken härkomst dessa har?

Jobbigt läge om två kvinnor med ett norskt och en svensk bakgrund debatterade Irans historia.

Det är jättekul men botten is nådd som pajasen sa.
”Touché!”
Citera
2025-09-03, 20:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otriv
Det var ett jäkla bråkande i aktuellt under debatten mellan S kvinnan och M kvinnan. Vad bråkar man om egentligen?

Jag tycker foxtrot borde vara med som ett inslag av svensk kultur!

Foxtrot uppstod inte i Sverige, och har inte heller fått något "svenskt stuk" - den är direktimporterad. Bugg är mer svenskt, för även om den kommer från jitterbuggen så har den anpassats väldigt mycket så att den kan dansas till våra typiska dansbandslåtar. Dock är buggen - om jag minns rätt nu - nyare än 50 år, eller så uppstod den precis där i krokarna på 1970-talet.

Men visst kunde man ha haft med hambon (eller tävlingen Hälsingehambon som företeelse) eller bingjöpolskan t.ex.. Eller Skansens dansbana, den runda med träpaviljongen där de brukar spela gammeldans och polskor - svenskare än att dansa där en ljuv sommarnatt blir det inte.
Citera
2025-09-03, 20:28
Medlem
Merwinnas avatar
...och nu såg jag att Dan Andersson inte är med! Hur är det möjligt? Men alkoholistkärringen Sonja Åkesson som inte ens kan rimma, är med..? Dan Andersson borde ju vara självskriven, det blir inte svenskare än så här:

Jag väntar vid min stockeld
medan timmarna skrida,
medan stjärnorna vandra
och nätterna gå.
Jag väntar på en kvinna
från färdvägar vida –
den käraste, den käraste
med ögon blå.

Jag tänkt mig en vandrande
snöhöljd blomma och drömde
om ett skälvande, gäckande skratt,
jag trodde jag såg
den mest älskade komma
genom skogen, över hedarna
en snötung natt.

Glatt ville jag min drömda
på händerna bära
genom snåren dit bort
där min koja står,
och höja ett jublande rop
mot den kära:
Välkommen du,
som väntats i ensamma år!

Jag väntar vid min mila
medan timmarna lida,
medan skogarna sjunga
och skyarna gå.
Jag väntar på en vandrerska
från färdvägar vida –
den käraste, den käraste
med ögon blå.
Citera
2025-09-03, 20:33
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Rydberg Fädernas gudasaga borde vara asatro.

Absolut. Jättebra att den är med, det hade jag faktiskt missat.

Den boken låg jag storögd och hänförd och läste i smyg efter att mamma och pappa hade somnat (och jag kunde tända sänglampan igen) . Kommer ännu ihåg att den fanns på samma hylla som Fänrik Ståls sägner och Fältskärns berättelser (en hylla det var meningen att jag inte skulle räckas upp till). Och att den hade en bleknad blå bokrygg av blått tyg och rödgul pärm. Kommer också ihåg teckningarna (det var först långt upp i vuxen ålder när insåg att tecknaren var John Bauer). Hyllan nedanför hade "för min ålder" mer lämpliga klassiska "äventyrsböcker" av bl.a. Alexander Dumas, James Fennimore Cooper, Jules Verne, Edward S. Ellis plus en massa svenska "pojkboksförfattare" och mina absoluta favoriter, de tidigare böckerna om Biggles.

Undrar hur djupa kulturella spår allt det satte i den unga hjärnan...
Citera
2025-09-03, 20:38
Medlem
Merwinnas avatar
...och någonting från Snoilskys "Svenska bilder" borde självklart ha varit med. Nästan alla de dikterna - som handlar om olika svenska kungar och andra viktiga personer i vår historia - är bra, så det går nästan inte att välja, men varför inte "Gamle Kung Gösta t.ex."? Jag kopierar bara in några strofer, men hela är bra - och då lär sig ju kidsen om Gustav Vasa också - utan honom hade vi inte haft något Sverige, vem kan vara viktigare i en svensk kulturkanon?

Liksom vid hans knä vi suttit
Kring flammande härd
Och lyssnat till Dala-sagan
Om flyktingens färd.
Af ångest de späda hjärtan
Knappt vågade slå,
Då spejarnes lansar stungo
I gömmande strå.

Vi följt honom bland försåten
Och nöd utan tal
På vägen till kungastolen
I ärones sal.
Vi sett honom öppna stigar
Och rödja en vret
I skymmande skog af fördom
Och fåkunnighet.

I håret han grep de tredska
På afgrundens rand
Och mot deras vilja gaf dem
Ett fädernesland.
Den lön af ett yngre släkte,
Han bidat uppå,
Kom först, då han satt där bruten
Och gammal och grå.

...men i stället fick vi alltså detta (Sonja Åkesson). Det blir som en illustration av allt som har gått fel i det här j-vla landet de senaste 50-60 åren:

Vara Vit mans slav.

Vit Man vara snäll ibland, javisst
dammsuga golven och spela kort
med barnen i Helgen.

Vit Man vara på för jävligt humör
och svära fula ord
många dagar.

Vit Man inte tåla slarv.
Vit Man inte tåla stekad Mat.
Vit Man inte tåla Dum mening.
Vit Man får stora Anfall
snubbla barnens pjäxor.

Vara Vit Mans slav.
Senast redigerad av Merwinna 2025-09-03 kl. 21:23.
Citera
2025-09-03, 20:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Absolut. Jättebra att den är med, det hade jag faktiskt missat.

Den boken låg jag storögd och hänförd och läste i smyg efter att mamma och pappa hade somnat (och jag kunde tända sänglampan igen) . Kommer ännu ihåg att den fanns på samma hylla som Fänrik Ståls sägner och Fältskärns berättelser (en hylla det var meningen att jag inte skulle räckas upp till). Och att den hade en bleknad blå bokrygg av blått tyg och rödgul pärm. Kommer också ihåg teckningarna (det var först långt upp i vuxen ålder när insåg att tecknaren var John Bauer). Hyllan nedanför hade "för min ålder" mer lämpliga klassiska "äventyrsböcker" av bl.a. Alexander Dumas, James Fennimore Cooper, Jules Verne, Edward S. Ellis plus en massa svenska "pojkboksförfattare" och mina absoluta favoriter, de tidigare böckerna om Biggles.

Undrar hur djupa kulturella spår allt det satte i den unga hjärnan...

Troligen stora! Så såg det ut hemma i mitt föräldrahem också, fast barnböckerna var med tonvikt på flickböcker förstås: Anne på Grönkulla, Kulla-Gulla, Syster Barton, Pollyanna, Elisabet Kågermans böcker om lappmarksbarnen... Men även könsneutrala barnböcker som Peter Pan och Narnia. Och Z. Topelius' underbara sagor om Valter och Sampo Lappelill och Stjärnöga... och Nalle Puh och Plupp... Jules Verne och Alexander Dumas läste jag också och Fången på Zenda... med underbara illustrationer. Klart att det satte spår i hjärnan, i våra värderingar och i det skriftspråk som vi behärskar idag!
Citera
2025-09-03, 20:49
Medlem
En riktig högerprodukt på alla sätt. Enligt mig ett tydligt statement från regeringen till svenska folket. De här budskapen tar i alla fall jag till mig när jag läser den här listan:

- Det är okej när högern gör det. Högerns politiker är ofta tydliga med att de inte jobbar för svenska folkets intresse och att de har väldigt lite intresse för svensk kultur. Högerns väljare är ännu tydligare med att de verkligen avskyr svensk kultur och kulturfrågor. I åratal har vi tjatats sönder med att det läggs för mycket pengar på kultur och kultur har i det närmsta används som ett skällsord. Nu var det dock okej att lägga 8 miljoner kronor på en kulturkanon som inte kommer förändra något för någon.

- Vad som är svensk kultur bestäms ovanifrån. Allt är lite lagom mästrande och uppfostrande. Kultur är här inte det du själv uppever att det är eller vad du gör i det dagliga. Det är vad som berättas för dig att det är genom en fastställd lista. En lista skapad av en grupp experter som alla råkar vara äldre akademiker. Förvisso bad man pöbeln skicka in förslag, men det är tydligt att ett ovanifrånperspektiv har genomsyrat hela detta projekt. Folkliga och enkla svar på vad svensk kultur är har valts bort till förmån för finkulturella uttryck. Listan är kort och smal, snarare än lång och bred.

- Historisk kultur är viktigare än kultur som sker idag. Klockan stannade för 50 år sedan.
I sann konservativ finkulturell anda förlitar man sig på vad andra viktiga personer genom tiderna redan bestämt är bra och viktig kultur. Det saknas kunskap och intresse för att förstå vilka delar av dagens kultur som är centrala och som kommer bli morgondagens tidlösa kultur.

- Viss mångkultur och PK är okej. Vi har även nu i åratal tvingats lyssna på klagande om hur högern lider något så fruktansvärt av mångkultur och ”PK”. Sedan en tid tillbaka tycks precis allt som högern inte gillar klassas som ”woke”. Påstår inte att det är de experter som skapat kulturkanon som sagt så, men lite ironiskt tycker jag det är att när det är dags för högerregerringen att trycka upp en kulturkanon i ansiktet på oss så är den faktiskt rätt…woke. Delvis i alla fall.

- Annan mångkultur är inte en del av svensk kultur. I listan saknas spår av att det finns många människor i Sverige som exempelvis är muslimer eller har andra kulturella uttryck och traditioner. Menar man här är att de inte är svenskar? Eller är de svenskar fast en del saker som de nog själva skulle påstå är deras kultur inte är svensk? Menar man att att endast vissa grupper ska få behålla sin ursprungliga kultur och samtidigt anses vara svenska – medan andra ska tvingas assimilieras in i en delvis mångkultur?
Vad man än själv tycker är rätt och fel i den frågan tycker jag det är intressant att tänka på vad det här sänder för budskap till vissa grupper i samhället och vad konsekvenserna av detta budskap kommer bli.

Listan är i allmänhet wack. De sämsta punkterna är nog Kakelugnen, Dom kallar oss Mods och Konventikelplakatet.
Citera
2025-09-03, 20:50
Avstängd
Kulturkanonen har impleminterats:
Alexander Abdallah som Gustav den 3:e
Citera
2025-09-03, 20:55
Medlem
Merwinnas avatar
...eller "Aurora Königsmarck", också ur "Svenska bilder" av Snoilsky! Handlar om en viktig del av vår historia: Polens Kung August (den starke) skickar sin älskarinna Aurora (tillhörande en svensk adelsätt) att försöka förföra Karl XII för att få till en bättre fred. Alla borde egentligen läsa hela "Svenska bilder", den ÄR som en kulturkanon hela den! Här är bara några verser, dikten är längre:

Kom skräcken till August med en stafett
Att åter det gått som vid Narva,
Då jublade hemligt Aurora: rätt!
Mer stryk är just hvad de tarfva!

Det värsta var kommet. Man fått besked
Att hjälten ej lät sig försona
Förr’n August vid hans fötter lagt ned
Sin polska guldpapperskrona.

Den stackars Herkules brydd tog an
Sin aldra lenaste stämma:
»Du, vackra väninna, allena kan
Oss hjälpa ur denna klämma.

»Aurora, låt spänna för i smyg,
Svep in dig i varmaste sobel,
Med löften in blanco till svensken flyg!
Mot dig han visar sig nobel.

»Du ensam, huldaste envoyé,
Kan finna de rätta orden.
För ögon som dina skall sig ge
Den vilda pojken från norden --»

Här sjönk hans röst till en hviskning ned:
»Och bli dina offer stora,
Om blott du köper en bättre fred,
Jag lönar dig kungligt, Aurora!»

Till hennes panna en flamma steg
Och ögonen ljungade klara,
Men djupt i sin styfva brokad hon neg
Och sade blott: jag skall fara.
Senast redigerad av Merwinna 2025-09-03 kl. 21:18.
Citera
2025-09-03, 21:02
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad är listan ens till för?
Borde det inte finnas viktigare hål att stoppa skattemedel i än att ta fram en lista där inte ens ursvenskar har en relation till eller en djupare kunskap om de flesta punkterna?

Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Ja, de är utsedda av partierna och det är väl egentligen det som det handlar om. Alltså, varför väljer de två största partierna att tillsätta personer som inte växt upp i svenska hem till den posten? Vad tror du själv? Min gissning är att man vill skicka signaler om att man värnar mer om mångkultur än svensk kultur.

Ang. debatten: Den handlade nästan inte alls om kanonen. LR pratade nästan uteslutande om annat. T.ex. public service, hur tidö vill dra ned på stödet osv...

Frågan ang vad den nu ska användas till var ju även det ett sätt att undvika att egentligen prata om kanonen alls. Hon ville inte ens säga vad som var bra / dåligt. Ist bara ointressant prat om att hon inte vet hur den ska användas. Måste hon veta det för att kunna bedöma? Nej. Oavsett hur den kommer att användas så kan man bedöma innehållet för sig.

Och du håller väl med om att invandrare bör ta till sig svensk kultur om de väljer att bo här? Då är det ju ypperligt att ha en kanon som ett steg att börja. Självklart kommer de att ha mycket mer att lära sig än så, men det är iaf en bra början.
Den behöver inte användas till något speciellt. Det här är för svenskar att få bekräftade att det finns svensk kultur, för invandrare en introduktion, samt att en gång för alla göra tydligt att främmande danser och maträtter inte är det. Det i sig är en vinst, även om några av någon konstigt anledning verkar ha problem med just det.
Som Bimbodeluxe är inne på har de allra flesta svenskar noll koll på de allra flesta punkterna på listan. Det blir därmed en usel introduktion för en invandrare som inte kommer kunna prata ens med svenskar om dessa punkter. Den blir också missvisande när den inte innehåller central, folklig kultur som folk i allmänhet känner till och diskuterar. Jag hade ensam på bara ett par dagar gjort ett urval som hade varit bättre lämpat som introduktion till den svenska kulturen.
Citera
2025-09-03, 21:04
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Du kanske vet mer om Beijing än om Sverige, om du bott där större delen av livet. Du kanske inte vet vad förfäderna skulle ha tyckt. Vad sades i diskussionen som var fel?

Men skulle det få någon som helst etnisk kines att betrakta mig som svensk som kines?

Nej.

Så varför ska vi svenskar låtsas att iranskor och kurdiskor är svenskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in