2025-09-02, 13:51
Medlem
SageNButters avatar
Man hade kunnat berätta stora delar av Sveriges historia med temat köttfärs. Dels den ekonomiska-kulturella aspekten om hur färs går från aristokratisk mat på 1700-talet till bondekost när köttkvarnen uppfinns på sent 1800-tal, till uppkomsten av en husmanskostkanon och Tore Wretman, vidare till IKEA och vidare in i våra dagar med burgarexplosionen. Färsen berättar också om kulturella influenser utifrån, hur kryddorna gjorde sitt intåg och hur bondekosten mötte överklassens smaksättare.
Citera
Medlem
Vad händer med den nu då? Blir den obligatorisk i skolan och i så fall på bekostnad av vad?
Citera
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Uppgiften:

KORV-BAJS RASAR:

FEL PROSA / DIKTER / BILD / MUSIK / FILM / LÄRDOM / LAG / RELIGION / EKONOMI / UPPFINNING / OFFENTLIGHET VANN!!!!!

stämmer väl inte så bra.
Jag tycker att kanonen i princip blev rätt OK.
Och det är ju inte någon riktig tävling.

Men det jag vill klaga på är att jag får lite känslan av en sån där
"Bästa klassiska pärlorna genom tiderna"-CD som man kunde
köpa på macken på sin tid.

Typ:
Fem minuter Mozart och fem minuter Wagner.
Fem minuter Beethoven och fem minuter Mahler.
Fem minuter Gluck och Bach och Satie Erik.
Fem minuter till så kan man all klassisk musik.

(Eller inte.)

Kanonen är väl bra för att få en överblick,
men det blir ju ändå bara ett ytskrap.
Jag tycker att det med dagens IT-teknik borde gå att fixa någon sorts möjlighet
att "klicka sig vidare" om man vill gräva vidare och hitta mer information
om det som finns i listan, och se vilka som förslag som åkte ut i delfinalerna.

Var är förresten Melodifestivalen i kanonen???
Den är mer än 50 år gammal och borde ha kvalat in.
Och Eddie Meduzas första skiva, Errol, är 50 år gammal. Var är den?
Nu tror jag att jag börjar rasa lite i alla fall!
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-09-02 kl. 14:04.
Citera
2025-09-02, 13:53
Medlem
Galejans avatar
Tittade på listan. Trams. Massor av gammal skit som ingen någonsin läser eller lyssnar på utöver storsvensksvulstiga sverigedemokrater och folk som lever kvar på 1800-talet som Edward Blom. Lasse Lucidor? Allvarligt?

Att dessutom ställa Fredmans Epistlar vid sidan om 1809 års regeringsförklaring och kalla båda två för en ”kulturkanon” är som att jämföra Jack London och elräkningen och kalla båda för romaner.

Sedan har man försökt smyga in lite populärkultur som Stefan Jarls Mods-triologi men även den börjar bli ordentligt mossig. Sedan avslutar man med Vasaloppet, Viggen och en synagoga.

Det här känns som att Björn Söder, Magnus Söderman och Edward Blom har träffats över ett groggbord och ägnat sig åt att onanera med den blågula flaggan hela kvällen och kärleksbarnet från den föreningen har blivit det här skämtet till spektakel.
Citera
2025-09-02, 13:53
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Så hur har Katitzi och Till kåtan och hemmet påverkat just ditt svenska kulturliv? Förutom att uppenbarligen ha gjort dig oförmögen att stava till Sverige?

Vänta du har aldrig läst Katitzi-böckerna? Eller jag hajjar att du som jag är litet äldre, men dom är rätt stora överlag och är en rätt spännande del i Svensk literatur.

Om dom hör hemma i en kulturkanon vette fan, men nåt måste man väl ha läst av dom?
Citera
2025-09-02, 13:56
Medlem
Benny98s avatar
Känns som att 100 verk är för lite för att vara reptesentativt för svensk kultur. Abba finns inte med. För många samiska verk för en liten minoritet.
Citera
2025-09-02, 13:56
Medlem
Velourias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad händer med den nu då? Blir den obligatorisk i skolan och i så fall på bekostnad av vad?

Vem vet?

Syftet är att göra svensk kultur tillgänglig för fler. En svensk kulturkanon ska vara ett levande och användbart verktyg för bildning, gemenskap och inkludering.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/12/en-svensk-kulturkanon-ska-tas-fram/
Citera
2025-09-02, 13:57
Medlem
Tittar man på den förslagna lista. Angående litteratur så var det mesta där böcker som du läste i grundskolan och gymnasiet (om du gick på naturvetenskap) en gång i tiden. Det möjliga undantaget är Giftas av Strindberg, vill minnas att vi läste Röda rummet istället. Undantaget är nog Sjöwall Wahlöö, det var nog inte tillräckligt finkulturellt då. Har aldrig läst den var jag kan minnas.

Jag vet inte varför de alltid genom åren har varit så förtjusta i Katitzi. Men jag kan inte förneka att den var vanligt förekommande på 70-talet när det kom till läsning för barn i grundskolan.

Så där fortsätter listan i någon mening. Det mesta där har, eller hade, du någon kontakt med. Det gicks igenom. Inte så att man blev någon expert. Men är man bara tillräckligt gammal har man läst, sett eller hört det mesta av det där. Så i den meningen kan det säkert idag ses som Boomers Kulturkanon för den obildade ungdomen eller något sådant.

Jag tror inte egentligen att något på listan gör någon mer svensk. Det har väl aldrig varit poängen heller. Så nej det kommer inte integrera en enda svartskalle i den meningen. Men det ger en gemensam grund. Alla som har gått ut skolan vet, eller skall veta, vilka eller vad dessa saker är. Var det inte det som var poängen? Inte att svartskallar skall bli svenskar bara genom att läsa Pippi Långstrump. Det är ungefär lika troligt som att de skulle bli svenskar av att åka tunnelbana i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Måste vara 50 år gammalt. Även Abba kom inte med.

Det är ändå lite konstigt. För ABBA vann Eurovision 1974. Så det är mer än 50 år sedan. Då hade de redan existerat som grupp i ett par år.
Senast redigerad av 101000111 2025-09-02 kl. 14:01.
Citera
2025-09-02, 14:03
Medlem
Tavastehuss avatar
Swedenborg är med tack vare Strindberg. Den gode August hade dille på honom.

Skrev Swedenborg ens på svenska? Har för mig att alla hans verk plitades ner på latin.

Klart samer och romer ska vara med eftersom de varit en del av Sverige i århundranden. Albert Engström skrev mycket och positivt om ”lapparna” i sina självbiografier. Ivar Lo-Johansson om zigenarna.

Är inte Engström kanon?! Det var en miss i så fall. ”Kräftor kräva dessa drycker” för sjutton gubbar!
Citera
2025-09-02, 14:04
Medlem
Attackcykelns avatar
Att välja ut de 100 verk som på bästa sätt ska representera Sveriges kultur är givetvis omöjligt. I det nuvarande förslaget kan nog de flesta hitta såväl saker att glädjas åt som saker att fördöma.

Vad Suzanne Ostens Medeas barn har i kanon att göra har jag svårt att förstå. Jag har sett den och ogillat den. Som symbol för den andra vågens feminism och 1970-talets ökade intresse för barnkultur kan den kanske funka, men det torde finnas bättre exempel. Att Edith Södergran fick vara med gladde mig. Hon var en lysande poet och en värdig representant för det finlandssvenska.

Sannolikt kommer kanon att diskuteras intensivt på ledar- och kultursidor under några veckor. Anders Lindberg på Aftonbladet förklarar att den är nazistisk. Edward Blom upprörs över att brännvinsbordet saknas. Några sossar samlas till ett upprop för en reviderad kanon med Jan Myrdal, Yasin, Sveavägen 68 och Bruce Springsteen på hedersplatser.

Om några veckor kommer debatten att ha återgått till normalläge och handla om regionernas ekonomi och att demokratin hotas när politiska partier inte får sälja lotter på kredit. Det räcker med ett utspel om höjd pension eller sänkt barnbidrag för att kanon och kanondebatten ska falla i glömska.
Citera
2025-09-02, 14:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Så hur har Katitzi och Till kåtan och hemmet påverkat just ditt svenska kulturliv? Förutom att uppenbarligen ha gjort dig oförmögen att stava till Sverige?

Väldigt många av punkterna på listan har jag aldrig kommit i kontakt med. Vad har det med saken att göra? Jag har inte hyllat listan på nåt sätt. Dock så läste vi just ”Katitzi” när jag gick i mellanstadiet.

”Sverjevän” är ett nedsättande begrepp om svenskar som ser sig själva som stolta patrioter men endast ältar allt som de tycker är dåligt med Sverige.
Citera
2025-09-02, 14:06
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vänta du har aldrig läst Katitzi-böckerna? Eller jag hajjar att du som jag är litet äldre, men dom är rätt stora överlag och är en rätt spännande del i Svensk literatur.

Om dom hör hemma i en kulturkanon vette fan, men nåt måste man väl ha läst av dom?

Tror du att Parisa har läst Katitzi? Att hon låg och myste i kuddarna hemma i Teheran, åt dadlar och druvor och drömde om kåtor, läste Katitzi och lyssnade på Svensk jazz av JJ?

Jag har bara läst uppföljarna:

Katitzi och den omkullvälta pappmuggen, Katitzi och de 40 tjuvarna som egentligen är supersnällisar, Katitzi gifter sig (en spinoff av Soraya Post).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in