Tittar man på den förslagna lista. Angående litteratur så var det mesta där böcker som du läste i grundskolan och gymnasiet (om du gick på naturvetenskap) en gång i tiden. Det möjliga undantaget är Giftas av Strindberg, vill minnas att vi läste Röda rummet istället. Undantaget är nog Sjöwall Wahlöö, det var nog inte tillräckligt finkulturellt då. Har aldrig läst den var jag kan minnas.
Jag vet inte varför de alltid genom åren har varit så förtjusta i Katitzi. Men jag kan inte förneka att den var vanligt förekommande på 70-talet när det kom till läsning för barn i grundskolan.
Så där fortsätter listan i någon mening. Det mesta där har, eller hade, du någon kontakt med. Det gicks igenom. Inte så att man blev någon expert. Men är man bara tillräckligt gammal har man läst, sett eller hört det mesta av det där. Så i den meningen kan det säkert idag ses som Boomers Kulturkanon för den obildade ungdomen eller något sådant.
Jag tror inte egentligen att något på listan gör någon mer svensk. Det har väl aldrig varit poängen heller. Så nej det kommer inte integrera en enda svartskalle i den meningen. Men det ger en gemensam grund. Alla som har gått ut skolan vet, eller skall veta, vilka eller vad dessa saker är. Var det inte det som var poängen? Inte att svartskallar skall bli svenskar bara genom att läsa Pippi Långstrump. Det är ungefär lika troligt som att de skulle bli svenskar av att åka tunnelbana i Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av
bl1nk
Måste vara 50 år gammalt. Även Abba kom inte med.
Det är ändå lite konstigt. För ABBA vann Eurovision 1974. Så det är mer än 50 år sedan. Då hade de redan existerat som grupp i ett par år.