2023-10-19, 18:04
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag motsäger mig inte ett dugg.

1. Heretic77 tog upp att redan ett mindre barn begriper konsekvenser ang mordbrand.

2. Du har förlagt detta i huvudsak på en psykolog och nåt allmänt blablabla samt "kanske" tränas av föräldrarna.

Du ifrågasattes, undvek du följdfrågor i sedvanlig ordning. Först nu orkar du klämma ur dig att du "kopplade det till info i FUP om att M fått psykologstöd."

3. Jag svarade att att det för det första snarare är föräldrar som lär barn konsekvenser utifrån basic ajabaja:
Det är fel att göra ditten för då händer datten.
Gör inte si för då händer så.
För att konsekvenser, etik, moral och empati är tätt sammanvävda.

Nu försöker du använda det jag skrivit mot mig, dvs att jag dock inte beskyller föräldrarna rakt av om de har ett "besvärligt barn".

Det jag hade i åtanke var att Maja är extremt lögnaktig och försöker konstant lura föräldrarna.
Hur enkelt är det då att lära ut rätt och fel?

Vidare har jag skrivit att dåligt konsekvenstänk går hand i hand med impulsivitet vid add/adhd:

Majas förehavanden vid försök till mordbrand är inte sammanfogat med impulsivitet:

Hon visste om att folk skulle mördas när sleepover planerades.

Så vad har det att göra med psykologer och ADD är fortfarande frågan?

HUR får du Majas (enligt dig) bristande förmåga till konsekvenstänk som anledning till att hon både har överseende och rent av är aktiv vid mordbränder.

Dvs att inte begripa vad risken med mordbrand innebär och vad hennes funktion som medlöpare innebär.

Du har rätt i allt!
Jag tror att Sybel behöver läsa på lite om ADD, Sybel ursäktar Maja och hänvisar till Majas diagnos plus att Maja ALDRIG har haft en riktig vän.
Maja har växt upp i värsta misären och har aldrig fått ge utlopp för sina känslor, Sybel borde ta kontakt med Majas föräldrar och fråga vad dom gjort med henne, det hela är ju fruktansvärt hur Maja har varit ensam och ovetande om allt utanför dörrarna.

Föräldrarna och Majas bror måste ha varit jättedumma och inte förstått Majas diagnoser.

Själv har jag ADHD men det kanske inte betyder något eftersom jag aldrig skulle bära omkring på ett lik.
Citera
2023-10-19, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men lilla plutten, innan du ifrågasätter vad jag vet, kanske du skall se till att läsa det jag skrivit, men du orkar väl inte ens det!

Så du har inte ens orkat läsa FUP!

Johanna tar inte på sig skulden, hon skyllde på grannen och nu skyller hon på Maja och Tove själv.

Ja, så klart, du är bara en i raden av den lilla gruppen Majahatare. Först ifrågasätter du fakta och sedan sprider du dina påhitt och lögner i påföljande meningar.

Maja är frisläppt, hon är oskyldig till Toves död.

Denna imbecilla kommentaren kräver sin egen replik.

Klart som fan att Maja inte kan säga var Tove är efter att polisen hittat henne. Maja har ju ingen aning om vart polisen då fört Tove!

Men det straff som Maja lär få för gravfridsbrottet, har hon redan suttit av.

Maja är frisläppt, hon är oskyldig till Toves död.
Maja hade kunnat tala om vart Tove fanns flera veckor innan de hittade Tove
Hundratals människor var ute och letade
Toves anhöriga led av ångest och oro
medans Maja iskallt och empatilös
satt och höll käft
Riktiga Gangsterfasoner.
Hon tyckte ju att rapparen som blev skjuten fick skylla sig själv eftersom han golat

Det är sjukt att sitta och försvara Majas beteende
Ruttet och respeklöst mot Toves anhöriga
Citera
2023-10-19, 18:12
Medlem
[quote=Baaaartil|86119201]
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge

Om man ändå kunde få vakna en morgon och komma in här och se att ni har tagit ert förnuft till fånga. Men det är väl för mycket begärt naturligtvis. Jaja bara påt igen.

Grottkvinnan JJ tog ett kortvarigt strypgrepp på Tove. Det i sig var inte avsett eller tillräckligt för att döda. Men det initierade kräkningen som gjorde att Tove avled genom att kväva sig själv med sina egna spyor. Det finns olika uppfattningar bland rättsläkare gällande olika delar vilket i sig har föranlett att det inte längre är ställt utom rimligt tvivel att JJ skulle mördat Tove. Då sorteras mord bort ser du. Rätt ska vara rätt!

Om du vill veta något annat är du alltid välkommen att höra av dig! God dag!

Öh, Böööörtil.

Om inte Tove hade haft en klumpedunsa på runt 70 kg sittande på Toves bröst och mage och med ett mycket hårt stryptag runt hennes hals (som nästan gick in till halskotpelaren, enl rättsläkarna), då hade Tove levt idag.

Dödsorsak: kvävning
Dödssätt: strypning genom kvävning.

Men rent juridiskt sätt tycker du alltså att det skulle vara helt i sin ordning att fria även Johanna? Olycka? Trams!
Citera
2023-10-19, 18:13
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Tack. Har följt tråden i mobilen av en anledning. Med tanke på hur en flock majavurmare tillträtt så utgår jag ifrån att det är sektmedlemmar från Pingstkyrkan. Där existerar övergrepp sen urminnes tider och det är knappast någon normal människa som ser Mördar-Maja som oskyldig. Frågan är om det satt persorner i HR som är aktiva sektmedlemmar då det är orimligt hur missfostret kunde undslippa livstid och släppas ut. Man häpnar och trösten är att hon aldrig kommer kunna leva ett normalt liv då alla känner igen monstret.

Ingen normal människa kommer heller vilja dansa eller umgås med denna mördare så nu kan hon sitta hemma hos den vidrige pastorn i sin ensamhet. Ingen glömmer detta groteska utseende så bäst är att hon inte visar sig.

Exakt vad jag tror också, det känns som att hela skiten är uppgjord från början!!
Vi får trösta oss med att alla vet att Maja höll Toves händer, men det går inte att bevisa.
Det jävligaste är att Johanna än en gång får ta på sig hela skulden!

Man har hört noll från Johannas föräldrar och det är oroväckande, möjligt är att prällen har lite för mycket makt i lilla Vetlanda...
Citera
2023-10-19, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Du har rätt i allt!
Jag tror att Sybel behöver läsa på lite om ADD, Sybel ursäktar Maja och hänvisar till Majas diagnos plus att Maja ALDRIG har haft en riktig vän.
Maja har växt upp i värsta misären och har aldrig fått ge utlopp för sina känslor, Sybel borde ta kontakt med Majas föräldrar och fråga vad dom gjort med henne, det hela är ju fruktansvärt hur Maja har varit ensam och ovetande om allt utanför dörrarna.

Föräldrarna och Majas bror måste ha varit jättedumma och inte förstått Majas diagnoser.

Själv har jag ADHD men det kanske inte betyder något eftersom jag aldrig skulle bära omkring på ett lik.
Jag tror det här är själva kärnan till hur resonemanget går sen och vill gärna veta hur de här trådarna ska gå ihop.

Sybel protesterade när jag skrev om föräldrars fostran, etik, moral, konsekvenstänk och även empati.
Det är givet att grunden läggs och det här är verkligen inte några föräldrar som är ute och svävar så sett.
Förutom att de tyvärr tycks curla och gå på äggskal av nån sorts rädsla att sköra Maja ska falla ihop. Vilket hon tycks utnyttja.

Jag ser nämligen inte alls att det ligger inom ramen för adhd - men om nu Sybel anser så så bör det förklaras.
Att bara skriva "psykologstöd" är ingen förklaring alls till att Maja är medlöpare och vet dagar i förväg att mord planeras.

Du om nån borde ha kunskap så jag tackar för att iaf du begrep vad jag försöker peka på.
Citera
2023-10-19, 18:19
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Exakt vad jag tror också, det känns som att hela skiten är uppgjord från början!!
Vi får trösta oss med att alla vet att Maja höll Toves händer, men det går inte att bevisa.
Det jävligaste är att Johanna än en gång får ta på sig hela skulden!

Man har hört noll från Johannas föräldrar och det är oroväckande, möjligt är att prällen har lite för mycket makt i lilla Vetlanda...
Ja, det är vidrigt om denna sekt har inflytande ända uppe i HR. Ger mig fan på att den gubben inte har hållit tassarna borta heller från sina adopterade individer. Litar inte det minsta på någon som har samröre med sekten Pingstkyrkan. Är kända för att i mörkret begå både det ena och andra övergreppet av sexuell karaktär.

Dom som ömmar för Maja verkar inte speciellt normala och har ungefär samma aggressiva ton i sina inlägg. Hat och försvar av en mördare som är anhörig med pastorn själv. Tycker att detta borde utredas då min magkänsla säger att det är nåt som inte stämmer. Mår illa sen den dagen mördaren släpptes ut ur häktet. Hon lär i alla fall inte bli välkommen någonstans utanför Pingstkyrkan.
Citera
2023-10-19, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och framför allt: Så beter sig endast en skyldig person.

Ingen (allra minst Maja själv) har kunnat presentera rimliga förklaringar till Majas förehavanden och den enkla anledningen till det är att Maja har varit delaktig (exakt omfattning av denna delaktighet kommer vi av allt döma aldrig få reda på). Tyvärr skedde brottet i Sverige och där finns det alltid en klar risk att en uppenbar gärningsman går fri oavsett hur märkligt denne betett sig och oavsett hur osannolika och föränderliga förklaringar denne presenterat. Istället läggs i Sverige en obefogat stor bevisbörda på åklagare att styrka saker in i minsta detalj, vilket såklart blir svårt när en kropp t ex legat ute i veckor.

När då, som i fallet Tove, åklagarna stressar igenom förhören med de åtalade på en fis-kvart är det inte konstigt att nån av dem går fri. De båda åtalade borde ha pressats ordentligt om ovanstående omständigheter eftersom det är där man finner överväldigande anledningar att finna dem skyldiga. Finns såklart inga garantier att det hade räckt oavsett, men då hade man iaf gjort vad man kunnat inom vårt bristfälliga system.

Ja självklart är det något som är väääldigt fel. Kanske våra uråldriga lagar som flera av dem borde revideras och gällande den i samhället rådande oordning i största allmänhet? Långt före internets inträdande dessutom. Långt före de gängkriminellas krig mot fan vet vad.

Minns ett fall (rätt nyligen) där en ung (gängkriminell) kille friades för mord. Trots att hans kläder var fulla med krutstänk och att offrets skador visade att skottet var s.k påsittande. Bland annat. Om jag inte minns fel så torskade han i.a.f i HR, tack och lov.
Citera
2023-10-19, 18:25
Medlem
ziggarillens avatar
Det lustiga är att den känsliga mördaren Maja mått så dåligt och diagnoserats med otaliga bokstäver nu får smaka på verkligheten och inse att hon är avskydd och ratad var hon än befinner sig. Ingen glömmer det groteska missfostrets utseende.Min enda tröst då det sved när dom släppte ut häxan.
Citera
2023-10-19, 18:32
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror det här är själva kärnan till hur resonemanget går sen och vill gärna veta hur de här trådarna ska gå ihop.

Sybel protesterade när jag skrev om föräldrars fostran, etik, moral, konsekvenstänk och även empati.
Det är givet att grunden läggs och det här är verkligen inte några föräldrar som är ute och svävar så sett.
Förutom att de tyvärr tycks curla och gå på äggskal av nån sorts rädsla att sköra Maja ska falla ihop. Vilket hon tycks utnyttja.

Jag ser nämligen inte alls att det ligger inom ramen för adhd - men om nu Sybel anser så så bör det förklaras.
Att bara skriva "psykologstöd" är ingen förklaring alls till att Maja är medlöpare och vet dagar i förväg att mord planeras.

Du om nån borde ha kunskap så jag tackar för att iaf du begrep vad jag försöker peka på.
Jag skulle inte ens besvara Sybel och dom andra sektmedlemmarna. Uppenbart att dom är frälsta och så godhjärtade att dom försvarar sin mördare in i det sista. Meningslöst att resonera eller ens försöka klargöra väsentligheter för den skaran. Locket på! Ignorera!
Citera
2023-10-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Väl skrivet, synd att du sällan eller aldrig får svar från Majas försvar, vilket visar att dem inte vill diskutera själva kärnan utan går som katten kring het gröt. Det är nämligen deras modus operandi.

Den stora elefanten i rummet är tveklöst hur man lyckas eller snarare misslyckas med att förhöra Maja. Det engagemanget var i det närmaste obefintligt, jag skulle vilja säga att det var en parodi. Är det inte meningen att komma fram till vad som faktiskt hänt i detta fall, komma så nära sanningen så möjligt?

Varför hålla förhören med Maja överhuvud taget när man inte försöker komma tillrätta med hennes historia?

Om teknisk bevisning saknas då är det åklagaren jobb att skapa en indiciekedja som kan presenteras. Jo, vi vet indicier i sig själva har ett relativt lågt bevisvärde i sig, men bidrar man med sammanhang och kontext och helhet så bildar det en historia. Och i Majas fall finns det indicikedjor som skulle räcka från Sydafrika till Vetlanda. Bakom varje indiciekedja finns det också en förhistoria och en sammanhängande helhet. En tidslinje helt enkelt.

Att försvaret skulle haka upp sig på mobilhistorien var ytterst väntat. Så fungerar ett försvar, snöa in dig på en fråga, en invändning, driv den linjen hela vägen mot den friande domen. Resten är irrelevant. Inga större svårigheter, när åklagaren verkar vara på samma linje.

Men som du skriver, nu är det är inte säkert att det räckt, men man får ju försöka i varje fall. Det enda åklagaren gjorde var att pliktskyldigt gäspa fram några frågor utan uppföljning. Kanske fick åklagaren tillfällig ADD, blev hypnotiserad av Majas sävliga tempo, kanske var inkonsekvenserna i hennes historia så många att det blev för mycket.

Därmed inte sagt att Tingsrättens klipp-och-klistra med tiderna var bättre, men att två fel skulle göra ett rätt har aldrig funkat och kommer aldrig att fungera.

Åklagaren måste ju också veta att beviskraven i HR är högre än i Tingsrätten. Har han hört talas om Snippafallet eller några av de andra cancersvulsterna till skandaldomar?

Gryningspyromanen som satte sina fotavtryck i kyrkan blev friad trots att HR konstaterade att det bevisligen var hans skoavtryck. Gryningspyromanen kunde nämligen ha brutit sig in av andra skäl och då är det ju så att den här Mållgan KAN ha varit framme och busat, det finns ingenting som motbevisar att Mållgan varit i farten igen. Nordkoreansk demokrati.

Låt oss säga att Gryningspyroman eldade ihjäl 10 pers nästa gång, hur hade Mållgan-resonemanget tagit emot då?

- Jo, det är allldeles förfärligt att folk blev innebrända och så, men vi måste tänka på rättssäkerheten. En hovrätt skall vara blind, döv och stum, men absolut inte dum: vi får leva med att folk kan stryka med va för huvudsaken ingen oskyldig blir dömd va, det är den absolut viktigste lärdomen i denna historia, denna förfärliga historia. Det är priset man får betala för i en rättsfungerade stat. Dessa människor kanske hade blivit innebrända ändå, det vet vi inte. Ingen kan säga det med säkerhet.

Jag undrar hur detta fall hade sett ut om det hänt i Danmark, Finland, Norge eller något annat land. Hade åklagaren låtit Maja komma undan utan kritiska frågor? Nu har jag dålig koll på hur domstolar resonerar och dömer i andra länder men jag tvivlar ändå.

Den 25 oktober, finns det en chans att Johanna blir föreslagen som Sveriges nästa förbundskapten i fotboll. Hon har de rätta politiska ambitionerna, hon har värdegrunden, hon tänker på sina nära och kära i första hand, resten av världen: not so much. Skulle nog tro att Janne Andersson, nuvarande förbundskaptenen, skickar tummen-upp inom 24 sekunder om Johanna blir förslagen.

Och Maja blir hon nominerad för årets bragd den 25 oktober tillsammans med stavhopparen Mondo och Daniel Ståhl?

På kvällen sitter då LGW och myser när han tittar sig i spegeln, med Toves blod i sitt ansikte och säger, det var det här jag viskade till advokat Gillberg: Maja kommer att få bragdguldet vänta du bara och nu fick jag rätt, tänk vad livet är gott ibland.

Ja, jisses, ibland blir man ju riktigt stolt av detta land, Sverige

Insuper det du har skrivit, som vore det Tjeckiens godaste öl...

Det som gör mig beklämd är de frågor som inte ställdes till JJ och MH. De få minuter som inte handlade om rättsläkarnas olika åsikter och som (nog) vi alla trodde skulle bli tuffa förhör med de anklagade, slutade med att både Js advokat och åklagaren ställde (i mina ögon) mycket försiktiga frågor. Som när man pratar med olydiga barn.
Citera
2023-10-19, 18:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Att M fått rådet att göra sig av med sin bror uttrycker hon däremot inte distanserat utan med förfäran.

"Och det värsta, det värsta, det värsta nästan enligt för mig är att hon, eh, någon gång har liksom försökt få mig, eh, ja men vara med i tankarna att, att ja, skada eller ja döda min bror."
Detta är vad Maja påstår i ett sent förhör.
Det är hennes tolkning.
Hon säger samtidigt att Johanna aldrig sagt att hon ska mörda sin bror.

Johanna är mycket tydlig om vem som ska mördas eller utsättas för skadegörelse så varför skulle hon ens tveka på hanen när det kommer till Majas bror.

I slutet på förhören så börjar hon snacka om rädsla att familjen ska mördas.

Hon kan vara hur förfärad hon vill som efterklok.

Detta har ALDRIG varit på tapeten innan när de härjat ihop.
Hon har tagit Johannas parti vs föräldrarna och hon har sett Johanna som sin trygghet snarare.

Hade hon äkta förfasats hade hon lämnat Johanna för länge sen.

Så Majas uttalanden bör dels tas med en stor nypa salt och likaså hennes drama.

För det är väldigt viktigt att skilja på kronologi ang deras relation.

Att Maja sen över tid och retroaktivt börjar snacka om Johanna på ett helt annat sätt är totalt värdelöst - - - - > dvs för bedömning av hur de agerat ihop före mord och före häktning.

Initialt så gick hon helt på vad de gjort upp vid IIIharjen och teg.
Där ingick meningen enligt Johanna:
Varför ska de behöva få sina liv förstörda?

Nån jävla rädsla å Majas vägnar var aldrig aktuellt, hon har högaktningsfullt roat sig och njutit av Js sällskap.

Det hon värnade om var varken Tove, A*bin och hennes anhöriga - utan snarare att rädda sin egen röv och deras relation.

De hade väl tänkt fortsätta roa sig likt de gjort efter alla försök till mordbränder.
Som om inget märkvärdigt hade hänt.
Så Maja teg i 47 dagar tills det började bli för trångt innan för cellväggarna.
Senast redigerad av develi 2023-10-19 kl. 18:56.
Citera
2023-10-19, 18:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Maja hade kunnat tala om vart Tove fanns flera veckor innan de hittade Tove
Hundratals människor var ute och letade

Just det, hundratals människor var ute och letade.

Och vad visste Maja om det?

Jag har påtalat det flera gånger tidigare. Men du har kanske fortfarande inte fattat grejen? Hade de inte häktat Maja hade hon helt säkert berättat vad som hänt och vad hon visste ganska snabbt. Men nu blev hon inlåst helt isolerad från omvärlden redan innan det blev allmänt känt att Tove var försvunnen. Och där satt Maja, inlåst i en cell utan att ha en aning om vad som hände i Vetlanda, och som den introverta, mobbade person hon är, så vände hon sig inåt. Det tog polisen en månad att fatta att dom kanske skulle utgå ifrån personen de häktat, i sina förhör, istället för att bara köra på i sina egna gamla hjulspår. Jag är verkligen förvånad att svensk förhörsteknik är så eftersatt att man inte ens hade koll på det.

Citat:
Toves anhöriga led av ångest och oro
medans Maja iskallt och empatilös
satt och höll käft

Ja, där satt som sagt Maja, inlåst i en cell helt isolerad från omvärlden.
Om hon istället fått vara med och se och höra och tvingas svara på frågor från vänner, kompisar och familj, och sett allas oro och förfäran, så hade han helt säkert berättat snart.
Men istället låste dom in henne och isolerade henne totalt från omvärlden. Tro fan att hon blev som en mussla.

Citat:
Riktiga Gangsterfasoner.

Nej, inte gangsterfasoner. Musselfasoner.

Citat:
Det är sjukt att sitta och försvara Majas beteende
Ruttet och respeklöst mot Toves anhöriga

Det är sjukt, ruttet och respektlöst att sitta och anklaga en oskyldig person för att vara mördare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in