2023-10-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Majas skuld i Toves död har prövats i hovrätt, och hon har funnits vara oskyldig.

I BRIST PÅ BEVIS JA.
Citera
2023-10-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Går det verkligen bevisa att J höll strypgreppet..det kanske bara är nåt hon själv säger?

Inte med tekniska bevis nej. Men hon får nog anses som trovärdig i sitt erkännande av strypgreppet. Men varför hon inte anses trovärdig i utpekande av M ska bli intressant att läsa i domen nästan vecka. Den uppgiften är inte lika graverande som själva strypgreppet, men inte långt därifrån.
Citera
2023-10-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Ja mina vänner, jag vet att jag kom in sent om sido som en frisk fläkt i detta jävulens patriarkat. Vi Majaner har kämpat tappert i med och motgång (fast inte så mycket motgång) Jag känner för närvarande och i stunden att jag gjort mitt här i denna tråden, Rulles drängar och piga är platsade till den grad att jag tryggt känner att jag kan lämna och vända min kraft mot mer behövande områden. Men jag är aldrig långt borta och skulle det spåra ut igen är jag snart tillbaks och svingar rättvisans svärd. Jag vet att ni är flera som nu känner att oj nu är det fritt fram att sprida lögner om Maja igen. Men läs då om ovan först! Nu ska jag först tillbaks till tråden om dumpen där jag sannerligen tror mig ha hittat droppen som urholkar stenen. Mitt mål är att med envishet och sakliga argument att sänka detta skepp som manövreras av tjack-horan Nilsson och Alkoholisten Sjöberg. Därefter finns där ett och annat skäggbarn som behöver uppfostras i världen. *suck* men jag drivs av rättvisa och sanning på det sätt Om ni så väl lärt känna mig här.

➡ Maja, var du än är, we love you!

➡ Clea, jag har dubbelsäng haha så jävla bra sagt!

Hur mår egentligen den högutbildade personen inom Psykiatrin ?

Två kriminellt drivande individer tog lagen i sina egna händer under natten den 16:e Oktober 2022 och bringade livet om en 21-årig flicka som hette T*ve T*nnies och den ena av de tvenne kriminellt tänkande individerna var nämligen Fröken Hellm*n i egen hög person, hon agerade bland annat som lik-bärerska och lik-skogs-placerare under natten den 16:e Oktober.

Den 21-åriga flickan och offret T*ve T*nnies älskade att få trampa omkring i skog och mark inom de fridfulla och vackra skogarna där hon kunde plocka sina kantarell-svampar, nu kan T*ve T*nnies aldrig någonsin, få plocka sina kantarell-svampar mer... detta tackvare att två spritt språngande galna fröknar tog hennes liv under natten den 16:e Oktober 2022 och en av de tvenne fröknarna var nämligen Hellm*n i egen hög person.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-19, 17:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Går det verkligen bevisa att J höll strypgreppet..det kanske bara är nåt hon själv säger?

Vad det handlar om är att det skall vara bevisat bortom rimligt tvivel att Tove blivit strypt och vem som gjorde det.

Till att börja med så är det verkligen bevisat bortom rimligt tvivel att Tove har strypts, och att denna strypning har orsakat Toves död. Detta är samtliga 5 rättsläkare som hörts i domstol helt överens om.

Frågan är då vem som ströp Tove, och om det kan bevisas bortom rimligt tvivel.

Det är ställt bortom rimligt tvivel att endast tre personer befann sig i lägenheten där Tove dödades. Tove, Johanna och Maja.

Ser man då till summan av all bevisning som finns, så pekar all bevisning på en person, Johanna. Saker som sökningar på internet om hur man dödar folk diskret och Johannas uttryckliga vilja att döda Tove är ett par exempel på sådana bevisning. Samtidigt finns ingen bevisning som pekar på Maja. I tillägg till detta så berättar båda två som var i lägenheten, Maja och Johanna, att det var Johanna som ströp Tove. Deras berättelser stöds alltså av den bevisning som finns, och de bägge ger samma berättelse om vem som ströp Tove.

Summan av all bevisning och vittnesmålen ställer det således bortom rimligt tvivel att Johanna ströp Tove.

Därmed är det bevisat att Johanna ströp Tove.
Citera
2023-10-19, 17:35
Medlem
ziggarillens avatar
Hoppas att den fula mördaren får ett kännbart straff. Otroligt att människan klarade sig från livstid. Hon lär inte vara populär i Vetalanda och får hålla sig till sekten pingstvännerna i framtiden. Om det händer nåt är det bara att säga att man sov tydligen. Jag skulle nog hålla mig inomhus så det inte kommer någon som går i sömnen.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-10-19 kl. 18:28.
Citera
2023-10-19, 17:40
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Väl skrivet, synd att du sällan eller aldrig får svar från Majas försvar, vilket visar att dem inte vill diskutera själva kärnan utan går som katten kring het gröt. Det är nämligen deras modus operandi.

Den stora elefanten i rummet är tveklöst hur man lyckas eller snarare misslyckas med att förhöra Maja. Det engagemanget var i det närmaste obefintligt, jag skulle vilja säga att det var en parodi. Är det inte meningen att komma fram till vad som faktiskt hänt i detta fall, komma så nära sanningen så möjligt?

Varför hålla förhören med Maja överhuvud taget när man inte försöker komma tillrätta med hennes historia?

Om teknisk bevisning saknas då är det åklagaren jobb att skapa en indiciekedja som kan presenteras. Jo, vi vet indicier i sig själva har ett relativt lågt bevisvärde i sig, men bidrar man med sammanhang och kontext och helhet så bildar det en historia. Och i Majas fall finns det indicikedjor som skulle räcka från Sydafrika till Vetlanda. Bakom varje indiciekedja finns det också en förhistoria och en sammanhängande helhet. En tidslinje helt enkelt.

Att försvaret skulle haka upp sig på mobilhistorien var ytterst väntat. Så fungerar ett försvar, snöa in dig på en fråga, en invändning, driv den linjen hela vägen mot den friande domen. Resten är irrelevant. Inga större svårigheter, när åklagaren verkar vara på samma linje.

Men som du skriver, nu är det är inte säkert att det räckt, men man får ju försöka i varje fall. Det enda åklagaren gjorde var att pliktskyldigt gäspa fram några frågor utan uppföljning. Kanske fick åklagaren tillfällig ADD, blev hypnotiserad av Majas sävliga tempo, kanske var inkonsekvenserna i hennes historia så många att det blev för mycket.

Därmed inte sagt att Tingsrättens klipp-och-klistra med tiderna var bättre, men att två fel skulle göra ett rätt har aldrig funkat och kommer aldrig att fungera.

Åklagaren måste ju också veta att beviskraven i HR är högre än i Tingsrätten. Har han hört talas om Snippafallet eller några av de andra cancersvulsterna till skandaldomar?

Gryningspyromanen som satte sina fotavtryck i kyrkan blev friad trots att HR konstaterade att det bevisligen var hans skoavtryck. Gryningspyromanen kunde nämligen ha brutit sig in av andra skäl och då är det ju så att den här Mållgan KAN ha varit framme och busat, det finns ingenting som motbevisar att Mållgan varit i farten igen. Nordkoreansk demokrati.

Låt oss säga att Gryningspyroman eldade ihjäl 10 pers nästa gång, hur hade Mållgan-resonemanget tagit emot då?

- Jo, det är allldeles förfärligt att folk blev innebrända och så, men vi måste tänka på rättssäkerheten. En hovrätt skall vara blind, döv och stum, men absolut inte dum: vi får leva med att folk kan stryka med va för huvudsaken ingen oskyldig blir dömd va, det är den absolut viktigste lärdomen i denna historia, denna förfärliga historia. Det är priset man får betala för i en rättsfungerade stat. Dessa människor kanske hade blivit innebrända ändå, det vet vi inte. Ingen kan säga det med säkerhet.

Jag undrar hur detta fall hade sett ut om det hänt i Danmark, Finland, Norge eller något annat land. Hade åklagaren låtit Maja komma undan utan kritiska frågor? Nu har jag dålig koll på hur domstolar resonerar och dömer i andra länder men jag tvivlar ändå.

Den 25 oktober, finns det en chans att Johanna blir föreslagen som Sveriges nästa förbundskapten i fotboll. Hon har de rätta politiska ambitionerna, hon har värdegrunden, hon tänker på sina nära och kära i första hand, resten av världen: not so much. Skulle nog tro att Janne Andersson, nuvarande förbundskaptenen, skickar tummen-upp inom 24 sekunder om Johanna blir förslagen.

Och Maja blir hon nominerad för årets bragd den 25 oktober tillsammans med stavhopparen Mondo och Daniel Ståhl?

På kvällen sitter då LGW och myser när han tittar sig i spegeln, med Toves blod i sitt ansikte och säger, det var det här jag viskade till advokat Gillberg: Maja kommer att få bragdguldet vänta du bara och nu fick jag rätt, tänk vad livet är gott ibland.

Ja, jisses, ibland blir man ju riktigt stolt av detta land, Sverige

Fy helvete! Ditt inlägg skulle jag velat skriva själv men får inte fram orden.
Det är det bästa jag har läst i hela tråden 🙏.
Skulle vilja skriva "låt stå" och tack för din oberoende syn på fallet.
Citera
2023-10-19, 17:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Angående konsekvenstänk skrev jag:
För några kan det säkert vara något ditåt. Om det är fullt så illa med M, vet vi inte, men sådant behöver läras in och tränas om det inte är medfött. Tänkbart är att M fått träning av psykolog och kanske av föräldrarna, men det tar lång tid att lära in och för vissa blir det inte helt automatiserat utan de behöver påminnas.

Du motsäger detta med att konsekvenstänk tillsammans med etik och moral är vad föräldrar ska lära sina barn.
Dessutom motsätter du dig att M inte kan se sin roll i ett skede, och således saknar konsekvenstänk, med hänvisning till att konsekvenstänk är förknippat med impulsivitet.
Med andra ord förmedlar du att du vet bättre än jag. Fine. Då har jag inget att tillägga.
Jag motsäger mig inte ett dugg.

1. Heretic77 tog upp att redan ett mindre barn begriper konsekvenser ang mordbrand.

2. Du har förlagt detta i huvudsak på en psykolog och nåt allmänt blablabla samt "kanske" tränas av föräldrarna.

Du ifrågasattes, du undvek följdfrågor i sedvanlig ordning. Först nu orkar du klämma ur dig att du "kopplade det till info i FUP om att M fått psykologstöd."

3. Jag svarade att att det för det första snarare är föräldrar som lär barn konsekvenser utifrån basic ajabaja:
Det är fel att göra ditten för då händer datten.
Gör inte si för då händer så.
För att konsekvenser, etik, moral och empati är tätt sammanvävda.

Nu försöker du använda det jag skrivit mot mig, dvs att jag dock inte beskyller föräldrarna rakt av om de har ett "besvärligt barn".

Det jag hade i åtanke var att Maja är extremt lögnaktig och försöker konstant lura föräldrarna.
Hur enkelt är det då att lära ut rätt och fel?

Vidare har jag skrivit att dåligt konsekvenstänk går hand i hand med impulsivitet vid add/adhd:

Majas förehavanden vid försök till mordbrand är inte sammanfogat med impulsivitet:

Hon visste om att folk skulle mördas när sleepover planerades.

Så vad har det att göra med psykologer och ADD är fortfarande frågan?

HUR får du Majas (enligt dig) bristande förmåga till konsekvenstänk som anledning till att hon både har överseende och rent av är aktiv vid mordbränder.

Dvs att inte begripa vad risken med mordbrand innebär och vad hennes funktion som medlöpare innebär.
Senast redigerad av develi 2023-10-19 kl. 18:06.
Citera
2023-10-19, 17:47
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Hoppas att den fula mördaren får ett kännbart straff. Otroligt att människan klarade sig från livstidsstraffet. Hon lär inte vara populär i Vetalanda och får hålla sig till sekten pingstvännerna i framtiden. Om det händer nåt är det bara att säga att man sov tydligen.
Hej Zigarillen, du har varit enormt saknad.👍
Citera
2023-10-19, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Väl skrivet, synd att du sällan eller aldrig får svar från Majas försvar, vilket visar att dem inte vill diskutera själva kärnan utan går som katten kring het gröt. Det är nämligen deras modus operandi.

Den stora elefanten i rummet är tveklöst hur man lyckas eller snarare misslyckas med att förhöra Maja. Det engagemanget var i det närmaste obefintligt, jag skulle vilja säga att det var en parodi. Är det inte meningen att komma fram till vad som faktiskt hänt i detta fall, komma så nära sanningen så möjligt?

Varför hålla förhören med Maja överhuvud taget när man inte försöker komma tillrätta med hennes historia?

Om teknisk bevisning saknas då är det åklagaren jobb att skapa en indiciekedja som kan presenteras. Jo, vi vet indicier i sig själva har ett relativt lågt bevisvärde i sig, men bidrar man med sammanhang och kontext och helhet så bildar det en historia. Och i Majas fall finns det indicikedjor som skulle räcka från Sydafrika till Vetlanda. Bakom varje indiciekedja finns det också en förhistoria och en sammanhängande helhet. En tidslinje helt enkelt.

Att försvaret skulle haka upp sig på mobilhistorien var ytterst väntat. Så fungerar ett försvar, snöa in dig på en fråga, en invändning, driv den linjen hela vägen mot den friande domen. Resten är irrelevant. Inga större svårigheter, när åklagaren verkar vara på samma linje.

Men som du skriver, nu är det är inte säkert att det räckt, men man får ju försöka i varje fall. Det enda åklagaren gjorde var att pliktskyldigt gäspa fram några frågor utan uppföljning. Kanske fick åklagaren tillfällig ADD, blev hypnotiserad av Majas sävliga tempo, kanske var inkonsekvenserna i hennes historia så många att det blev för mycket.

Därmed inte sagt att Tingsrättens klipp-och-klistra med tiderna var bättre, men att två fel skulle göra ett rätt har aldrig funkat och kommer aldrig att fungera.

Åklagaren måste ju också veta att beviskraven i HR är högre än i Tingsrätten. Har han hört talas om Snippafallet eller några av de andra cancersvulsterna till skandaldomar?

Gryningspyromanen som satte sina fotavtryck i kyrkan blev friad trots att HR konstaterade att det bevisligen var hans skoavtryck. Gryningspyromanen kunde nämligen ha brutit sig in av andra skäl och då är det ju så att den här Mållgan KAN ha varit framme och busat, det finns ingenting som motbevisar att Mållgan varit i farten igen. Nordkoreansk demokrati.

Låt oss säga att Gryningspyroman eldade ihjäl 10 pers nästa gång, hur hade Mållgan-resonemanget tagit emot då?

- Jo, det är allldeles förfärligt att folk blev innebrända och så, men vi måste tänka på rättssäkerheten. En hovrätt skall vara blind, döv och stum, men absolut inte dum: vi får leva med att folk kan stryka med va för huvudsaken ingen oskyldig blir dömd va, det är den absolut viktigste lärdomen i denna historia, denna förfärliga historia. Det är priset man får betala för i en rättsfungerade stat. Dessa människor kanske hade blivit innebrända ändå, det vet vi inte. Ingen kan säga det med säkerhet.

Jag undrar hur detta fall hade sett ut om det hänt i Danmark, Finland, Norge eller något annat land. Hade åklagaren låtit Maja komma undan utan kritiska frågor? Nu har jag dålig koll på hur domstolar resonerar och dömer i andra länder men jag tvivlar ändå.

Den 25 oktober, finns det en chans att Johanna blir föreslagen som Sveriges nästa förbundskapten i fotboll. Hon har de rätta politiska ambitionerna, hon har värdegrunden, hon tänker på sina nära och kära i första hand, resten av världen: not so much. Skulle nog tro att Janne Andersson, nuvarande förbundskaptenen, skickar tummen-upp inom 24 sekunder om Johanna blir förslagen.

Och Maja blir hon nominerad för årets bragd den 25 oktober tillsammans med stavhopparen Mondo och Daniel Ståhl?

På kvällen sitter då LGW och myser när han tittar sig i spegeln, med Toves blod i sitt ansikte och säger, det var det här jag viskade till advokat Gillberg: Maja kommer att få bragdguldet vänta du bara och nu fick jag rätt, tänk vad livet är gott ibland.

Ja, jisses, ibland blir man ju riktigt stolt av detta land, Sverige
Mycket kloka ord
Citera
2023-10-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Hoppas att den fula mördaren får ett kännbart straff. Otroligt att människan klarade sig från livstid. Hon lär inte vara populär i Vetalanda och får hålla sig till sekten pingstvännerna i framtiden. Om det händer nåt är det bara att säga att man sov tydligen.
Ja men ungefär så...zzzov och telefonen har vandrat själv.
Citera
2023-10-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Och det är här förhören i förundersökningen blir betydelsefull för utfallet i HR.
Hur var det nu?
Hittade polisen T i skogen via J:s mobilpositionering innan M berättade var de dumpat T?
Polisen hittade Tove gm J mobil
Maja höll tyst och berättade aldrig vart de gömt Toves kropp
Citera
2023-10-19, 17:53
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Hej Zigarillen, du har varit enormt saknad.👍
Tack. Har följt tråden i mobilen av en anledning. Med tanke på hur en flock majavurmare tillträtt så utgår jag ifrån att det är sektmedlemmar från Pingstkyrkan. Där existerar övergrepp sen urminnes tider och det är knappast någon normal människa som ser Mördar-Maja som oskyldig. Frågan är om det satt persorner i HR som är aktiva sektmedlemmar då det är orimligt hur missfostret kunde undslippa livstid och släppas ut. Man häpnar och trösten är att hon aldrig kommer kunna leva ett normalt liv då alla känner igen monstret.

Ingen normal människa kommer heller vilja dansa eller umgås med denna mördare så nu kan hon sitta hemma hos den vidrige pastorn i sin ensamhet. Ingen glömmer detta groteska utseende så bäst är att hon inte visar sig.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-10-19 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in