Väl skrivet, synd att du sällan eller aldrig får svar från Majas försvar, vilket visar att dem inte vill diskutera själva kärnan utan går som katten kring het gröt. Det är nämligen deras modus operandi.
Den stora elefanten i rummet är tveklöst hur man lyckas eller snarare misslyckas med att förhöra Maja. Det engagemanget var i det närmaste obefintligt, jag skulle vilja säga att det var en parodi. Är det inte meningen att komma fram till vad som faktiskt hänt i detta fall, komma så nära sanningen så möjligt?
Varför hålla förhören med Maja överhuvud taget när man inte försöker komma tillrätta med hennes historia?
Om teknisk bevisning saknas då är det åklagaren jobb att skapa en indiciekedja som kan presenteras. Jo, vi vet indicier i sig själva har ett relativt lågt bevisvärde i sig, men bidrar man med sammanhang och kontext och helhet så bildar det en historia. Och i Majas fall finns det indicikedjor som skulle räcka från Sydafrika till Vetlanda. Bakom varje indiciekedja finns det också en förhistoria och en sammanhängande helhet. En tidslinje helt enkelt.
Att försvaret skulle haka upp sig på mobilhistorien var ytterst väntat. Så fungerar ett försvar, snöa in dig på en fråga, en invändning, driv den linjen hela vägen mot den friande domen. Resten är irrelevant. Inga större svårigheter, när åklagaren verkar vara på samma linje.
Men som du skriver, nu är det är inte säkert att det räckt, men man får ju försöka i varje fall. Det enda åklagaren gjorde var att pliktskyldigt gäspa fram några frågor utan uppföljning. Kanske fick åklagaren tillfällig ADD, blev hypnotiserad av Majas sävliga tempo, kanske var inkonsekvenserna i hennes historia så många att det blev för mycket.
Därmed inte sagt att Tingsrättens klipp-och-klistra med tiderna var bättre, men att två fel skulle göra ett rätt har aldrig funkat och kommer aldrig att fungera.
Åklagaren måste ju också veta att beviskraven i HR är högre än i Tingsrätten. Har han hört talas om Snippafallet eller några av de andra cancersvulsterna till skandaldomar?
Gryningspyromanen som satte sina fotavtryck i kyrkan blev friad trots att HR konstaterade att det bevisligen var hans skoavtryck. Gryningspyromanen kunde nämligen ha brutit sig in av andra skäl och då är det ju så att den här Mållgan KAN ha varit framme och busat, det finns ingenting som motbevisar att Mållgan varit i farten igen. Nordkoreansk demokrati.
Låt oss säga att Gryningspyroman eldade ihjäl 10 pers nästa gång, hur hade Mållgan-resonemanget tagit emot då?
- Jo, det är allldeles förfärligt att folk blev innebrända och så, men vi måste tänka på rättssäkerheten. En hovrätt skall vara blind, döv och stum, men absolut inte dum: vi får leva med att folk kan stryka med va för huvudsaken ingen oskyldig blir dömd va, det är den absolut viktigste lärdomen i denna historia, denna förfärliga historia. Det är priset man får betala för i en rättsfungerade stat. Dessa människor kanske hade blivit innebrända ändå, det vet vi inte. Ingen kan säga det med säkerhet.
Jag undrar hur detta fall hade sett ut om det hänt i Danmark, Finland, Norge eller något annat land. Hade åklagaren låtit Maja komma undan utan kritiska frågor? Nu har jag dålig koll på hur domstolar resonerar och dömer i andra länder men jag tvivlar ändå.
Den 25 oktober, finns det en chans att Johanna blir föreslagen som Sveriges nästa förbundskapten i fotboll. Hon har de rätta politiska ambitionerna, hon har värdegrunden, hon tänker på sina nära och kära i första hand, resten av världen: not so much. Skulle nog tro att Janne Andersson, nuvarande förbundskaptenen, skickar tummen-upp inom 24 sekunder om Johanna blir förslagen.
Och Maja blir hon nominerad för årets bragd den 25 oktober tillsammans med stavhopparen Mondo och Daniel Ståhl?
På kvällen sitter då LGW och myser när han tittar sig i spegeln, med Toves blod i sitt ansikte och säger, det var det här jag viskade till advokat Gillberg: Maja kommer att få bragdguldet vänta du bara och nu fick jag rätt, tänk vad livet är gott ibland.
Ja, jisses, ibland blir man ju riktigt stolt av detta land, Sverige