2023-04-18, 16:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tyder på att det är där hon kommer att sitta. Men MH då - blir hon frikänd? Dömd endast för gravfridsbrottet, och villkorligt p.g.a. att det är första domen? Så illa kan det väl inte vara?

Jag hoppas också att MH i vart fall döms till några års fängelse för sitt deltagande. Definitivt för deltagandet i gravfridsbrottet som i mitt tycke borde kunna falla under benämningen ” grovt gravfridsbrott” eftersom de dumpat och gömt Ts kropp i akt och mening att dölja ett mord.

Straffet för ”grovt gravfridsbrott” är nyinrättat och enligt förarbetena ska just åtgärder för att dölja ett mord kunna innebära att någon döms för grovt gravfridsbrott (tack ”Haag”).
Men det har ju inte riktigt prövats eftersom straffpåföljd för grovt gravfridsbrott är nyinrättat.
Straffpåföljden är 1/2 - 4 år.
Nog borde MH kunna få 2-3 år för det.

Men dom för mord tror jag är tveksamt för MHs del. Även om jag är övertygad om att MH var med och höll fast T när JJ ströp.
Citera
2023-04-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Med all rätta? Hon är precis lika skyldig som JLJ i detta... så 18år eller livstid som Rullman yrka på vore med all rätta.

Nej det skulle jag nog tycka vore ganska rättsosäkert om man skulle köpa denna skakiga indiciekedja Rullman lagt fram utan stödbevisning, det finns inget av alla antaganden som kan bevisas, eller motbevisa MHs påståenden.
Citera
2023-04-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Med all rätta? Hon är precis lika skyldig som JLJ i detta... så 18år eller livstid som Rullman yrka på vore med all rätta.

Själva dödandet stod ju JJ för, så där borde det vara en viss skillnad i straff
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Har ej sett någon uppgift om MH. Men du kan vara alldeles säker på att MH får ett lägre straff än JJ i morgon.
Det finns ju faktiskt bara en mördare och det är JJ.

Tycker du också det - att enbart JJ är ensam mördare - om det till slut framkommer att MH höll i Tove i badrummet medan JJ ströp?
Citera
Medlem
Tror det görs kanske från JJs önskan om att vänja sig, hon har ju ett tal år att vänta i fängelse..
Tror inte MH kommer gå fri efter imorgon, hoppas iallafall inte det!
Citera
2023-04-18, 16:39
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag hoppas också att MH i vart fall döms till några års fängelse för sitt deltagande. Definitivt för deltagandet i gravfridsbrottet som i mitt tycke borde kunna falla under benämningen ” grovt gravfridsbrott” eftersom de dumpat och gömt Ts kropp i akt och mening att dölja ett mord.

Straffet för ”grovt gravfridsbrott” är nyinrättat och enligt förarbetena ska just åtgärder för att dölja ett mord kunna innebära att någon döms för grovt gravfridsbrott (tack ”Haag”).
Men det har ju inte riktigt prövats eftersom straffpåföljd för grovt gravfridsbrott är nyinrättat.
Straffpåföljden är 1/2 - 4 år.
Nog borde MH kunna få 2-3 år för det.

Men dom för mord tror jag är tveksamt för MHs del. Även om jag är övertygad om att MH var med och höll fast T när JJ ströp.

Det är jag med... det är bara synd att svensk lag ser ut som den gör hade detta varit USA hade MH garanterat åkt in på livstid... för mord om hon inte ingått en deal med åklagaren och talat om exat vad som hände.
Citera
2023-04-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tycker du också det - att enbart JJ är ensam mördare - om det till slut framkommer att MH höll i Tove i badrummet medan JJ ströp?

MH är naturligtvis involverad i mordet, så klart.
Dock var det JJ som ströp TT
Citera
2023-04-18, 16:43
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nej det skulle jag nog tycka vore ganska rättsosäkert om man skulle köpa denna skakiga indiciekedja Rullman lagt fram utan stödbevisning, det finns inget av alla antaganden som kan bevisas, eller motbevisa MHs påståenden.

Och jag tycker det är ett för stort daltande med brottslingar och ett stort problem med sammhälsfarligt element som går fria... allt hon ljugit om pekar på att hon är skyldig...

Svenskt rättssystem är en parodi...

MH lurade med Tove i samförstånd med JLJ till JLJs lägenhet i syfte att skada Tove...
Citera
2023-04-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tyder på att det är där hon kommer att sitta. Men MH då - blir hon frikänd? Dömd endast för gravfridsbrottet, och villkorligt p.g.a. att det är första domen? Så illa kan det väl inte vara?

Anser man att det endast rör sig om Gravfridsbrott (normalgraden) så är ju straffskalan minst böter och max 2 års fängelse. Så givetvis är då detta möjligt...

Jag har skrivit mer om frågan gällande Gravfridsbrott här som du kan läsa:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-04-18, 16:44
Medlem
colis avatar
Citat:
MH är naturligtvis involverad i mordet, så klart.
Dock var det JJ som ströp TT

Men… om en håller fast så att den andra kan strypa är de väl båda mördare?
Citera
2023-04-18, 16:45
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Själva dödandet stod ju JJ för, så där borde det vara en viss skillnad i straff

Så med din logik så bör Putin fråntas ansvar? Det är ju inte han som är på fronten och dödar människor!
Citera
2023-04-18, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror inte alls att hon är så endimensionell. Hon har ju kompisar även om hon stöter sig med folk. Hennes fokus är att festa och ha kul. Hon är bara 20, jag tror hon tänker att hon har gott om tid att plugga. Visst är hon narcissist och verkar gilla intriger. Det är ingen person som jag skulle vilja ha i min närhet. Men om hon var så ensidigt obehaglig och dominant tror jag att hon skulle haft större problem socialt.

JJ har förmåga att hålla tyst om sina tankar och känslor, medans dessa växer alltmer. Kanske är det bara MH som är helt invigd i dessa? Att låtsas som att ingenting har hänt (gällande tex bränderna) är vanligt hos personlighetstyper som JJ.

I mina ögon är JJ en extremt farlig person pga de drag hos henne som jag har beskrivit tidigare. Hade inte mordet på Tove hänt så hade JJ begått andra oacceptabla handlingar. Hon hade sin "lista" med personer hon inte gillade (för att de inte gillade henne?).

Tror att det bara har varit en tidsfråga innan något skulle hända.
... och MH hängde hängivet på. Även hon en farlig person som låter sig ledas på det sättet som vi nu kan bevittna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in