2023-04-18, 15:48
Medlem
nousernameneededs avatar
Är det bara JLJ som är flyttad till Hinseberg? Eller är äckel MH också med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men ur "lågbegåvade" MH får de bara ut en massa BS och lögner?

Tror det hade gått för kort tid för att detta skulle gå vägen. 4-5 månaders häktningstid är ingenting jämfört med många andra som sitter betydligt längre.
Monica O H hade ofta och mycket långa samtal med "Nattvandraren", men till slut fick hon honom att öppna sig. Hennes teknik är välkänd inom polis- och åklagarväsendet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är märkligt måste jag säga att du inte är medveten om att det var precis vad Maja gjorde, själv påkallade ett förhör när hon ville berätta vad som hänt, och då berättade vad som hänt.

Att kasta någon under bussen är att man avslöjar någon annan för att gynna sig själv. Men Maja gynnas inte av att hon börjar berätta sanningen om vad som hände. För det är ganska viktigt, särskilt i den extremt snedvridna bilden som många här i tråden sprider, att notera att det var Maja som började berätta sanningen om vad som hände den där natten, och trots att Maja börjat berätta sanningen och Johanna konfronterades med den, så fortsätter Johanna att ljuga och hävda att det Maja berättat inte stämmer. När Maja börjat berätta sanningen, så fortsätter Johanna att ljuga.

Det gynnar naturligtvis MH att ljuga om att hon sov under alla bärande delar av mordförloppet, det är lite svårt att förstå vad du menar med hela det här inlägget? MH ljuger fortfarande om i princip allt som är viktigt för själva mordet, det finns ingen rimlighet i att hon sovit sig igenom ett mord som är så högljutt att grannen kommer upp och ringer på.
Citera
2023-04-18, 15:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ni som försvarar idioten MH... det får mig att tänka på balkongmordet här i Sundsvall på nyår... när den ena vänninan hugger ihjäl den andra ute på balkongen den tredje vaknar upp och kommer ut och ser vad som händer... hon låser ut både mördare och offer även fast offret fortfarande lever och ropar på hjälp... tyvärr så förstår jag den tredje kvinnan då hon inte vill riskera sitt liv... men HON till skillnad från äcklet MH ringer polisen.... som kommer dit direkt.

Men om hon istället för att stänga balkongdörren hade legat och sovit, så borde hon fällts för mord, menar du?

För min del handlar det inte om att agera någons försvarare, snarare att agera utredare och domare. Det vill säga dels att försöka förstå vad som hänt och dels att försöka tolka lagen för att kunna bedöma vilka straff som eventuellt kan bli aktuella för respektive, utifrån det som framkommit. Till skillnad från den mob här i tråden som bara är ute efter att smutskasta, förtala och anklaga helt utan att se till alla fakta.
Citera
2023-04-18, 15:53
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
” Den 20-åriga kvinna som misstänks ha mördat Tove i Vetlanda har flyttats till häktet på anstalten Hinseberg utanför Örebro.
Hon sitter häktad där i väntan på domen i fallet och att den ska vinna laga kraft.”

https://sverigesradio.se/artikel/20-aringen-flyttas-till-hakte-pa-kvinnofangelset-hinseberg-i-vantan-pa-dom

Bra. Då blir det ett långt straff för henne.

Nu väntar vi bara på info om MH...
Citera
2023-04-18, 15:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror det hade gått för kort tid för att detta skulle gå vägen. 4-5 månaders häktningstid är ingenting jämfört med många andra som sitter betydligt längre.
Monica O H hade ofta och mycket långa samtal med "Nattvandraren", men till slut fick hon honom att öppna sig. Hennes teknik är välkänd inom polis- och åklagarväsendet.

Intressant tanke att de kunde fått ut mer om JJs och MHs häktningstid och förhör pågått längre.
Kan ju onekligen vara så.
Åklagaren tyckte nog att han hade nog på fötter för att åtala båda två för mord, men inte minst diskussionerna här visar att det finns en del frågetecken.

Man bestämde sig tydligen också för att inte alls förhöra JJ de första 18 dagarna. Man trodde att man skulle få bäst resultat med att börja med MH och sedan ställa JJ inför MHs berättelse.
Men det var tydligen en felbedömning - det gick ytterligare 1 1/2 månad innan någon av dem berättade något. Då hade man också börjat förhöra även JJ.
Därför tror jag att MH är lite lurig, hon gör intryck av att vara en annan person än hon egentligen är.
Citera
2023-04-18, 16:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Bra. Då blir det ett långt straff för henne.

Nu väntar vi bara på info om MH...

Enligt reportaget är JJ flyttad till Hinsebergs häkte för att Jönköpings häkte inte har ett häkte med möjlighet till umgänge med andra och utan restriktioner för brev, media etc. JJ har inte längre dessa restriktioner.

Men gäller inte det även MH?
På vilket häkte sitter MH idag?
Citera
2023-04-18, 16:00
Medlem
De är lika skyldiga båda två. Båda kommer få sin straff var inte oroliga för det. Att de får sin straff är det självklart men ingen får tillbaka Tove till livet igen. Vila i frid vackra Tove ❤️🌷❤️
Citera
2023-04-18, 16:05
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tänker lite att man ibland helt enkelt som en vuxen person måste ta ansvar för vad man gör.

Om någon ber dig att frakta hem en resväska från Colombia med flyget genom tullen och du gör det när den är full av knark, då åker du dit. Även om det inte var ditt knark eller du ens sett knarket.

JJ har startat minst två mordbränder, diskuterat att döda MHs bror, att slå Tove mm.
När JJ då ber MH att lägga Ts kropp i plastpåsar och hjälpa till att dumpa och gömma den - måste MH helt enkelt inse att de döljer ett mord. Och inse vilka konsekvenser det kan få för personer som gör en sådan sak. De blir båda två delaktiga i brott.

Nu tror jag MH var med om mordet, därför tvekade hon inte heller att delta i att frakta bort kroppen och ljuga så länge om det.

Men om MH inte var med i badrummet vid mordet av en jämnårig kompis, måste även MH insett vad de höll på med. Att de tillsammans dolde ett mord.
Dessutom skändade de en kropp som fick ligga under djurangrepp i skogen med fullt sökpådrag av hundratals personer - och hur mycket det beteendet skadade framförallt offrets anhöriga.

Men just den delen - att med lögner förvärra plågan för Ts anhöriga, den genomförde MH alldeles ensam under flera veckor utan minsta påverkan från JJ som MH inte ens träffade då.

Om man inte heller förstår att JJ, som tänt på mordbränder vid två bostäder, diskuterat att döda och slå folk också kan genomföra något som slutar med att folk skadas eller till och med dör - är man nog mer naiv än MH egentligen är.

Om man själv inte säger nej till att delta, inte larmar och inte berättar efteråt - är man nog egentligen att betrakta som medbrottslig. Man blir en medhjälpare.
Medansvarig i brottet, kanske helt medansvarig eller delvis, men man begår själv brott.
Moraliskt definitivt, och rimligen även juridiskt.
Kanske var MHs närvaro också en förutsättning för att T vågade följa med till lägenheten, mordet hade kanske inte ens skett utan att MH också var med. Partners in crime.

Precis som med knarkväskan kan man inte skylla ifrån sig och hävda att man bara var dum och naiv,
Det är oftast ingen som går på det - och naiva dumma personer är också ofta en förutsättning för att brott både kan ske och döljas.

Måtte bara de som ska handha utdömandet av straffeftergift resonerar lika förnuftigt och utan känslosvall som du lyckas göra.
Det är nämligen inte helt enkelt.
Eloge, coli!
Citera
2023-04-18, 16:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det blir snurrigt att diskutera med dig när du klampar in i en redan påbörjad diskussion som du verkar sakna tidigare vetskap om. Jag försökte förklara för dig men du accepterade inte det. Så just den avslutar vi.

Ja, jag förstår att du vill avsluta diskussionen. Att medge att du hade fel är inte din starka sida.

Citat:
Igår gjorde du samma sak och slutade svara mig, efter att ha bevisat för dig att du skrivit att tidslinjen inte höll, vilket du påstod att du aldrig gjort.

Väldans vad du vrider och vänder på orden. Du kan verkligen inte skriva ett enda inlägg utan att lägga dina ord i min mun och tala om för mig vad jag skrivit. Och i princip varenda gång har du fel om vad jag tror, tycker och tänker. Försök hålla dig till sakfrågan och fakta istället.

Jag har klart och tydligt förklarat varför tidslinjen kring den antagna dödstidpunkten inte håller, om du fortfarande inte förstått argumentationen bakom det så kan jag bara beklaga.

Citat:
I förra inlägget skrev du "Att kasta någon under bussen är att man avslöjar någon annan för att gynna sig själv. Men Maja gynnas inte av att hon börjar berätta sanningen om vad som hände. För det är ganska viktigt, särskilt i den extremt snedvridna bilden som många här i tråden sprider, att notera att det var Maja som började berätta sanningen om vad som hände den där natten, och trots att Maja börjat berätta sanningen och Johanna konfronterades med den, så fortsätter Johanna att ljuga och hävda att det Maja berättat inte stämmer. När Maja börjat berätta sanningen, så fortsätter Johanna att ljuga."

Hur kan man tolka det på annat sätt än att du tror M talar sanning?

Och återigen så lägger du dina ord i min mun. Snacka om att det inte går att diskutera med dig. Det är som att diskutera med en halmdocka som håller monolog.

Jag skrev att vi inte vet om något av det Maja fortfarande säger är lögn. Vad av det var det som du inte förstod?
Jag skrev att jag inte lägger någon värdering i om det den ena eller andra säger är mer eller mindre trovärdigt, utan försöker se till vad som kan stämma och inte. Vad av det var det som du inte förstod?
jag skrev också att vi vet att Johanna fortfarande ljuger.

Som sagt. Det står dig fritt att tro att den person som vi vet fortfarande ljuger är den mer trovärdiga.

Det är heller inget fel i att påstå att vi vet att Maja talar sanning. Det är mycket av det hon har sagt, som vi vet är sant. Det förtar inte det faktum att det också kan vara så att Maja ljuger. Men i dagsläget är det inget som vi kan säga att vi vet.

Däri ligger just nu den stora skillnaden.

Vi vet att Johanna ljuger, det är bevisat.
Vi vet inte om Maja ljuger, för det finns inga sådana bevis.

Rent juridiskt är man oskyldig tills motsatsen bevisats. Du kanske inte delar den synen. Men det gör jag.
Citera
2023-04-18, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad jag förstår så drivs Johanna av hat, raseri,hämnd, lömska tankar(?) avundsjuka, svartsjuka och extrem långsinthet. Att TT hade betyg att komma in på läkarlinjen måste ha varit svårt för JJ att acceptera.

Själv hade hon inte betyg nog att komma in på arkitektutbildningen. I ett snedvridet sinne kan sådant vara som en käftsmäll och felet kan inte vara ens eget, det är alltid något eller någon som har orsakat detta, men aldrig en själv.

MH tror jag har anammat och integrerats i JJs tankevärd, men hon borde inte vara så korkad att hon slukar allt med hull och hår som JJ säger. Men det gör hon och det är inte helt ovanligt att sånt förekommer: Master och underlydande.

Det är bara att se hur människomassor i olika tider har hyllat diktatorer...och en person med psykopatiska drag knyter den svage till sig. Denne kan ju vara bra att ha. Tex vid mord och annat kriminellt skit. Inte minst vid mordbrand.
Jag tror inte alls att hon är så endimensionell. Hon har ju kompisar även om hon stöter sig med folk. Hennes fokus är att festa och ha kul. Hon är bara 20, jag tror hon tänker att hon har gott om tid att plugga. Visst är hon narcissist och verkar gilla intriger. Det är ingen person som jag skulle vilja ha i min närhet. Men om hon var så ensidigt obehaglig och dominant tror jag att hon skulle haft större problem socialt.
Citera
2023-04-18, 16:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det gynnar naturligtvis MH att ljuga om att hon sov under alla bärande delar av mordförloppet, det är lite svårt att förstå vad du menar med hela det här inlägget?

Jag skrev att kasta någon under bussen är att avslöja någon annan för att gynna sig själv.
Maja avslöjar ingen genom att säga att hon sov. Det kan inte vara svårt att förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
MH ljuger fortfarande om i princip allt som är viktigt för själva mordet, det finns ingen rimlighet i att hon sovit sig igenom ett mord som är så högljutt att grannen kommer upp och ringer på.

Tyvärr så sågar du din egen trovärdighet vid fotknölarna när du gör sådana påståenden.
Det finns inga bevis för att Maja ljuger om något som är viktigt för själva mordet.

Det finns ingen rimlighet i att hon skulle vakna av en duns i golvet i andra änden av en lägenhet med flera väggar emellan, när hon somnat av såväl berusning som sömnbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in