2023-04-18, 16:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
” Den 20-åriga kvinna som misstänks ha mördat Tove i Vetlanda har flyttats till häktet på anstalten Hinseberg utanför Örebro.
Hon sitter häktad där i väntan på domen i fallet och att den ska vinna laga kraft.”

https://sverigesradio.se/artikel/20-aringen-flyttas-till-hakte-pa-kvinnofangelset-hinseberg-i-vantan-pa-dom

Intressant. Hon flyttas därför att det inte finns någon kvinnoavdelning på häktet i Jönköping, och hon skall inte längre sitta isolerad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1101900

Detsamma måste då gälla Maja. Jag måste säga att jag har svårt att tro att Maja kommer att försättas på fri fot imorgon. Men om så inte är fallet så borde även hon ha flyttats för att slippa restriktioner. Vilket dock hade varit onödigt om hon skall försättas på fri fot om någon dag, då kan hon få sitta kvar den korta tiden.

jaja, imorgon får vi veta domen i alla fall.
Senast redigerad av flashmaner 2023-04-18 kl. 16:23.
Citera
2023-04-18, 16:18
Medlem
Jj flyttas till hinseberg. De väntar alltså inte in nån dom. Känns som den är klar
Citera
2023-04-18, 16:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Måtte bara de som ska handha utdömandet av straffeftergift resonerar lika förnuftigt och utan känslosvall som du lyckas göra.
Det är nämligen inte helt enkelt.
Eloge, coli!

Tack! 😊

Jag tror dock att Rätten kanske inte riktigt vågar/vill/anser det rättvist att döma MH som delansvarig eller medhjälpare i mordet.
Det är lite tufft att döma både en 20-åring som definitivt har strypt ihjäl en jämnårig och en dessutom också en 18-åring för mord båda två.
Det rör sig om så väldigt unga kvinnliga ostraffade tjejer och brottet är så grovt att straffet bör bli långt.
Citera
2023-04-18, 16:20
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-van
Jj flyttas till hinseberg. De väntar alltså inte in nån dom. Känns som den är klar

JJ är flyttad till häktet på kvinnofängelset Hinseberg. Inte tilll fängelset.

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Intressant. Hon flyttas därför att det inte finns någon kvinnoavdelning på häktet i Jönköping, och hon skall inte längre sitta isolerad.

Detsamma måste då gälla Maja. Jag måste säga att jag har svårt att tro att Maja kommer att försättas på fri fot imorgon. Men om så inte är fallet så borde även hon ha flyttats för att slippa restriktioner. Vilket dock hade varit onödigt om hon skall försättas på fri fot om någon dag, då kan hon få sitta kvar den korta tiden.

jaja, imorgon får vi veta domen i alla fall.
Citera
2023-04-18, 16:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
JJ är flyttad till häktet på kvinnofängelset Hinseberg. Inte tilll fängelset.

Tyder på att det är där hon kommer att sitta. Men MH då - blir hon frikänd? Dömd endast för gravfridsbrottet, och villkorligt p.g.a. att det är första domen? Så illa kan det väl inte vara?
Citera
2023-04-18, 16:27
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men om hon istället för att stänga balkongdörren hade legat och sovit, så borde hon fällts för mord, menar du?

För min del handlar det inte om att agera någons försvarare, snarare att agera utredare och domare. Det vill säga dels att försöka förstå vad som hänt och dels att försöka tolka lagen för att kunna bedöma vilka straff som eventuellt kan bli aktuella för respektive, utifrån det som framkommit. Till skillnad från den mob här i tråden som bara är ute efter att smutskasta, förtala och anklaga helt utan att se till alla fakta.

Är du dum? Vart har jag påstått det?

Men till skillnad från MH så larma hon polisen hon påstår inte att hon inte hört något när brottet begås... hon stänger för att skydda sig själv samtidigt som hon larmar 112...

Du är fan äcklig som försöker skönmåla en brottsling... för man må vara riktigt korkad om man tror att MH sov vid kritiska ögonblick för att sedan vara klar vaken vid andra.
Citera
2023-04-18, 16:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Domen kommer ju imorgon så då kan man väl försöka sig på sig en gissning. Det är osäkert utifrån teknisk bevisning som vanligtvis finns, och är spiken i kistan för många gm. Men som helhet tycker jag inte det är några större frågetecken kring bådas delaktighet, före, efter och även under mordet.

M s historia om vad som hände i lägenheten tror jag rätten kommer lämna därhän. Där går dom på delar av J s historia som kan styrkas med stödbevisning. Båda kommer dömas för mord och grovt gravfridsbrott. Likgiltighetsuppsåt för M som får 14 år och J avsiktsuppsåt som får 18 år.
Jag är väldigt ambivalent angående M och tror det kan sluta hur som.
J kan det nog bli 18 för, eftersom hon är så ung. Om hon varit äldre hade det nog landat på livstid, alla delhändelser är ju försvårande; försvårande av utredning, lura en gammal vän i en dödsfälla, misshandel, utdraget förlopp med svår dödsångest, transportera kroppen till skogen, gömma den och som grädde på moset, bränna den...TVÅ gånger.

Med den digra listan tillsammans med mordbränderna i botten KANSKE rätten ändå överväger livstid, trots hennes ålder.
Citera
2023-04-18, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tyder på att det är där hon kommer att sitta. Men MH då - blir hon frikänd? Dömd endast för gravfridsbrottet, och villkorligt p.g.a. att det är första domen? Så illa kan det väl inte vara?

Då får G.W rätt tillslut 🥴, tror ändå att hon får sitta och blir förflyttad mot Ystad efter morgondagens dom.
Citera
2023-04-18, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack! 😊

Jag tror dock att Rätten kanske inte riktigt vågar/vill/anser det rättvist att döma MH som delansvarig eller medhjälpare i mordet.
Det är lite tufft att döma både en 20-åring som definitivt har strypt ihjäl en jämnårig och en dessutom också en 18-åring för mord båda två.
Det rör sig om så väldigt unga kvinnliga ostraffade tjejer och brottet är så grovt att straffet bör bli långt.

Nej jag tror inte rätten resonerar som att brottet i sin helhet inkluderar MH som lika skyldig till mord som JJ. Man kan diskutera MHs agerande men att det skulle funnits ett samförstånd till att mörda TT i lägenheten är inte rimligt att utgå ifrån. Lägg sen till alla skakiga antaganden utan stödbevisning.
Citera
2023-04-18, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Är det bara JLJ som är flyttad till Hinseberg? Eller är äckel MH också med?

Har ej sett någon uppgift om MH. Men du kan vara alldeles säker på att MH får ett lägre straff än JJ i morgon.
Det finns ju faktiskt bara en mördare och det är JJ. Hur man uppskattar MH medverkan återstår att se. Varför man sätter JJ i häktet på Hinseberg så här nära inpå skulle vara intressant att veta.

Kl 14 i morgon blir vi varse om hur långt straff JJ och MH får
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-04-18 kl. 16:37.
Citera
2023-04-18, 16:30
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är väldigt ambivalent angående M och tror det kan sluta hur som.
J kan det nog bli 18 för, eftersom hon är så ung. Om hon varit äldre hade det nog landat på livstid, alla delhändelser är ju försvårande; försvårande av utredning, lura en gammal vän i en dödsfälla, misshandel, utdraget förlopp med svår dödsångest, transportera kroppen till skogen, gömma den och som grädde på moset, bränna den...TVÅ gånger.

Med den digra listan tillsammans med mordbränderna i botten KANSKE rätten ändå överväger livstid, trots hennes ålder.

Straffrabbaten är borta... så då skulle TR begå grovt tjänstefel om de ger henne rabbat pga hennes ålder...
Citera
2023-04-18, 16:32
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Har ej sett någon uppgift om MH. Men du kan vara alldeles säker på att MH får ett lägre straff än JJ i morgon.
Enligt mig med all rätt

Med all rätta? Hon är precis lika skyldig som JLJ i detta... så 18år eller livstid som Rullman yrka på vore med all rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in