2023-04-01, 23:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
M sa också i ett förhör om bränderna att de där brännklossana som hon beskriver används av J pappa vid grillning

Sant, den kan jag köpa. Men det finns liksom en massa fler detaljer. Hon pratar om flyktvägar, och brandlarm och fan och hans moster. Och även vid Tove-branden så visste hon om vad som användes istället (papperkassar och handsprit).
Citera
2023-04-01, 23:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag kan hålla med dig om att om man plockar isär varje enskild bit och ifrågasätter så finns det tvivel om det mesta kring MHs medverkan.

Men från min sida, varför jag hoppas och tror att MH blir fälld är enligt följande.
- Jag tror inte hon nödvändigtvis var med som en fysisk deltagare i mordet men hon var definitivt en åskådare av mordet, kanske stod vid dörren eller något liknande. Hennes likgiltighet inför mordet både under och efter mordet skall hon dömas för och hon skall dömas för mord med likgiltighetsuppsåt.

Jag tror att rätten kommer att finna hennes historia om sömn som orimlig och eftersom hon befann sig mitt uppe i ett mord utan att agera, trots att hon hade en plikt att agera.

Ja, så kan det möjligtvis vara, att skadorna uppkommit på annat vis. Men hon hade någon tryckskada i bl a ögat samt blåmärken på båda smalbenen, utan att rättsläkaren för den delen skrivit det, men enligt mig ganska symmetriska blåmärken.

Någon lagstadgad plikt att agera finns inte. Det är inte brottsligt att underlåta sig att agera om man har kännedom om ett pågående brott eller ett brott i vardande.

MH kan inte dömas för mord med likgiltighetsuppsåt bara för att ha tittat på när JJ mördade TT. Det krävs att MH själv har begått en handling.

Detta givetvis under förutsättning att inte JJ och MH i förväg verkligen planerade att mörda TT, och att det som skedde var i linje med vad de planerat. Om så skett så är MH såklart skyldig till att i samförstånd uppsåtligen ha mördat TT. Men det finns inga bevis överhuvudtaget, som tyder på det. Inte ens indicier skulle jag påstå. På den punkten har Rullman misslyckats fatalt, och märkligt nog inte ens försökt, verkar det som.
Citera
2023-04-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Jag hittar bara att skadorna är förenliga med både JJs och MHs berättelser, men inget om att det är uteslutet att de skulle kunna ha skett efter döden? Men det kanske inte är så jätterelevant iom att de är förenliga med bådas berättelser oavsett

Sida 42/44 har en avslutade sammanfatta de mening i stil med att alla andra skador har ett utseende som talar starkt för att ha uppkommit i livet. Strax innan det har man tagit upp vilka skador som kan ha uppkommit efter eller inte kunnat fastställa tidpunkt.
Citera
2023-04-01, 23:35
Medlem
Tycker att JJs röst på aftonbladets postcast låter som en vanlig röst , inte förvrängd på något sätt.

Jag börjar vara trött på att sitta här och skriva om detta tragiska fall. Vill bara skriva Sov i ro Tove!
Citera
2023-04-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Jag tänker att M har fått det återberättat. J vet hur extremt lojal är mot henne.

Jag skall läsa igenom det igen.

Var dom inte iväg när J fick idén och lämnade kvar mobilen med M för att inte kunna bli planterad på platsen efteråt?

Kanske är det så att J i förväg redogjort för hur hon skall utföra mordbranden och sedan har hon redogjort för hur det gick efter.

Kan som max sträcka mig till att M varit två hus bort och följt med längst vägen och sedan ”väntar här”. Kan inte tänka mig att hon har varit aktiv.

Intressant hur man kan ha helt olika uppfattningar om henne. Jag försöker tänka två tankar samtidigt när det gäller M och sedan pröva hennes berättelser i huvudet med hur hon framstår och beskrivs rent beteendemässigt utav vänner och bekanta.
M har bra minne när det gäller J gärningar
Bränder och sprayning av en kompis bil
M hade en spayburk gömd i hemmet som hennes pappa hittade
Citera
2023-04-01, 23:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Och åter igen. JJ berättar inte bara för
Maja att hon har tänt på husen och förklarat hur. Utan hon erkänner för sin pojkvän att hon har gjort det.

Har du sid nr i FUP? Jag vill se själv exakt vad pojkvännen säger att J sagt. Jag behöver kontext. Kan t ex ha rört sig om att J nästan är lite stolt över det och då vill hon ha credden själv. Eller kanske tyckte M hjälpte till för lite när hon var med, så att det inte riktigt räknades.

Citat:
M har inte varit med och anlagt bränder

Beror på vad "varit med" innebär. Hon har ju helt klart varit med i planeringsgasen iaf. Jag tror inte hon tänt på. Men hon har tittat på.
Citera
2023-04-01, 23:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Sant, den kan jag köpa. Men det finns liksom en massa fler detaljer. Hon pratar om flyktvägar, och brandlarm och fan och hans moster. Och även vid Tove-branden så visste hon om vad som användes.

Ja, och det kan ju omöjligen vara så att JJ berättat om eller till och med visat MH dessa saker
MH hade ju själv varit på dessa platser, säkert många gånger. Hon har god kännedom om hur platserna ser ut. Inget konstigt med det. Återigen du som inte tänker. Försök för guds skull att hänga med lite nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jo. Det var ju just genom att konfrontera M med sanna, verifierbara uppgifter från J om M som de fick M att börja prata.

Nej, det var det faktiskt inte. Det är återigen bara du som skapar dina egna fantasisanningar. Antingen har du inte satt dig in i förhören som visar vad som ledde till att MH började prata, eller så saknar du, i likhet med JJ, förmågan att förstå hur andra människor tänker och känner. Hade du gjort det, och har läst förhören, så hade du förstått vad som fick MH att börja prata. Där gjorde förhörsledarna hos polisen ett ganska bra jobb, får man säga. Och på sikt också förmodligen MH en stor tjänst.
Citera
2023-04-01, 23:38
Medlem
L.Salanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ok, då är jag med.

Men vad menade du med att det gjorde att du vacklade kring vad du tror om MH, eller var det inte kopplat till den delen av förhöret?
"Vacklandet" är på det hela taget mysteriet Maja. Jag tror hon både kan vara medhjälpare och i samförstånd mördare, men jag finner det nästan lika troligt att hon sov eller håller sig passivt utanför själva dödandet. Högst oklart och jag önskar de båda hade pressats mer på tidsaxeln och de "förlorade 40 minuterna".
Citera
2023-04-01, 23:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
M har bra minne när det gäller J gärningar
Bränder och sprayning av en kompis bil
M hade en spayburk gömd i hemmet som hennes pappa hittade

Intressant. Det låter som den M jag känner.

"Det var J som sprejade, jag låg och sov"
"Men hur förklarar du burken?"
"Eeeeeh jag har minnesförlust och rädd för J"
Citera
2023-04-01, 23:39
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ja, fanns även mjukdelsblödningar på båda smalbenen som man också undrar hur de kom till. Även blödningen i ögat samt att de verkade även vara något med örat men på grund av brandskadorna kunde de inte utreda ytterligare uppkomst. Det känns verkligen som att man inte fått hela historien här med en fällning och sen stryptag. Det verkar som att man misshandlat henne ”mer” men så himla märkligt att ingen hört något.

Med så många skador på kroppens olika delar, utan ljud (om man bortser från strypningen) får mig att tro att de måste stoppat något i hennes mun för att undvika att hon skulle göra ljud ifrån sig.

Och ja, jag vet utifrån dina inlägg här i tråden att du tror att MH är oskyldig. Men jag har verkligen svårt att se att man kunnat skapa så mycket skador (mjukdelsblödningar) på många ställen på kroppen både fram-och baksida och från topp till tå utan att få en enda skråma som ensam gärningsman.

Ser man bara till strypningen så kanske det finns möjlighet till ensam gärningsman om hon tuppade av fort. Men alla andra skador på kroppen i kombination med strypningen, utan några avvärjningskador på någon, känns väldigt osannolikt.

Jättefull TT, av ett spetsat glas vin vid JJs köksbord, ev drogad TT, blir näst intill medvetslös, knuffas in i badrummet, fälls, JJ hoppar några gånger på TT med strumpor på.......

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I det tvåsidiga protokollet så framgår bara att han saxat lite från nätet angående hur appen funkar och att de provgått lite på NOA och att appen typ räknar rätt.

Tanken är väl att någon med lite dignitet ska läsa på internet hur den funkar och provgå men rent utredningsmässigt ger inte det protokollet så mycket. Nog mer en guide för utredarna och rätten för att förklara lite hur det funkar.

Bortsett från det är jag rätt förbryllad just nu pga avsaknaden av analys av Toves Google-konto. Det är bara skärmdumpar från Googles tidslinje men ingen platsdata redovisat. I sammanställningen av digitala spår som inleder fupen så är bara dessa skärmdumpar och mobilmaster med.

I slutet av okotber görs en husrannsakan via distans i MGM molntjänster för Snap, Google och iCloud.
Men ingenstans ser man att polisens IT-forensiker tömt Toves Google-konto.

Ser att Toves bror varit inblandad i redovisningen av skärmdumparna från Google tidslinjen (polisen skriver att han på något sätt varit involverad i tömningen iaf) men kan familjen i övrigt inte ha velat ha polisen inloggad där för att få ut platsdata?

Lite frågetecken här alltså varför polisen inte tömt Google-kontot(iaf inte vad som kan utläsas av fupen) om det nu var så bråttom att hitta henne?

Tänker främst på att de letar efter hennes mobil (och henne initialt) och en tömning av kontot skulle kanske ge bättre svar än skärmdumpar. Finns kanske en förklaring men utan den så låter det hela rätt ologiskt.

I förhöret med TTs bror står det att familjen vände sig till honom redan på söndagen för att försöka få fram info från TTs telefoni, han pluggar tydligen IT, och han "hackade"/"återskapade" en del av TTs inoggningsuppgifter. Kanske han ofrivilligt förstörde något??
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är svårt att veta. Det kan ju vara så att JJ var så uppe i sitt eget handlande, när hon ströp TT och såg på hur livet rann ur henne att hon inte noterar vart MH är i situationen? Hon vet att hon är där för hon finns i periferin men på grund av att hon är helt uppslukad i situationen under strypningen så kan hon inte placera henne?

Men låter logiskt att hon skulle satt sig på hennes ben/hållt fast dom med avseende på sparkarna i väggen. Jag tror att MH blev inkallad till att delta i mordet först när sparkarna i väggen började för JJ kunde inte på egen hand, hålla fast armar, strypa och hålla fast ben som sparkade mot vägg.
Så kan det vara?
Sparkarna förde ju odjud så det tror jag att det var mest obekvämt om grannar hörde
Citera
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Sida 42/44 har en avslutade sammanfatta de mening i stil med att alla andra skador har ett utseende som talar starkt för att ha uppkommit i livet. Strax innan det har man tagit upp vilka skador som kan ha uppkommit efter eller inte kunnat fastställa tidpunkt.

Tack, lyckades missa det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in