2023-03-31, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Maken? Jag pratar om mordet på pappan, så klart. Möller befann sig inte själv i huset när pojkvännen mördade hennes pappa och försökte mörda mamman. Jisses.

Ehhhh???
Möller dömdes INTE för mord på fadern.
Däremot dömdes hon för mord på maken av tingsrätten, men friades sedan av hovrätten.

Du har alltså med andra ord inte läst på dig om Möller-fallet kan vi konstatera med tanke på hur fel du har.
Citera
2023-03-31, 23:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det är helt olika nackstöd. Undrar vad polisen har sysslat med?

Tack, då ser du också det jag såg. Varför finns denna bild med här???

Har polisen eller någon annan blandat ihop bilderna?
Eller kommer inga bil-bilder överhuvudtaget från fallet - eftersom ju Ts kropp antas ha fraktats i baksätet och inte i bakluckan?
Citera
2023-03-31, 23:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har alldeles för lite kunskap om M s diagnoser och på vilket sätt dom påverkar hennes beteende i skarpt läge, eller under förhör t.ex. Jag kan bara konstatera att hon agerar på ett ovanligt sätt, omänskligt sätt faktiskt. Det enda rimliga jag kan komma på är att hon antingen avskärmar sig från det hemska hon upplevt och därför upplevs som apatisk och obrydd. Eller så har även hon nån empatistörning.

Jag har tyvärr landat i att hon har nån störning trots att vänner beskrivit henne som snäll och sympatisk. Jag grundar det till stor del på hennes vetskap om vad J sysslat med innan mordet. M är den person som haft bäst insyn i J s sjuka tankesätt. Under mer än 1 har M suttit på första bänkraden och beskådat hur J har hotat, skrämt, sårat och försökt döda människor utan att själv ha agerat trots att hon haft en stöttande familj i ryggen. Hon har satt sig själv i första rum på bekostnad av att halva Vetlanda riskerat att brinna inne. Även efter mordet beter hon sig som ingenting har hänt. Hon sover, spelar, snapar, upplevs som normal av familjen.

Hon visste att J hatade T, och trots det är hon med och invaggar T i en falsk trygghetskänsla att det är lugnt att följa med upp till lägenheten.

Är det som M påstår så vet hon om att J kommer få ett långt fängelsestraff, eller ta livet av sig som dom pratade om i bilen. Så varför skulle hon fortfarande vara så rädd undrar jag.

Varför hon tiger om vart kroppen är och ljuger hela utredningen igenom, tror beror på den den enkla anledningen att hon inte orkar stå till svars för vad hon har gjort. Samt slippa sitta i fängelse.

Usch, när du lägger upp det på det här sättet, ja.. då är det så jag känner å ena sidan...

Det är verkligen väldigt svårt att förstå detta...

Sedan tänker jag på den andra sidan; det jag inte förstår vad gäller Majas diagoser.

Jag klamrar mig fast vid att Maja ändå verkade känna äldigt starkt när Toves kropp släpades i gruset...
Jag kan nästan själv känna vad hon menar.

Jag är otroligt kluven och hamnar mellan lägren.

Där jag är nu, är att Maja inte är helt ärlig, hon vet, har sett och hört. Men det är så tabulagt för henne själv, att hon inget har gjort för att förhindra (trots att hon visste vad Johanna hade för typ av tankar när det gällde Tove) och heller inte ingripit.

Jag tänker att det finns ett otal förvarsmekanismer som gör att man inte vid svåra trauman kan ta till sig det som har hänt.

Jag har själv sett människor förneka det mest uppenbara, te x allvarliga diagnoser. Förneka att någon är död, trots att de kan se det med egna ögon. Hjärnan och psyket är ett mysterium i mångt och mycket.

Och jag säger som du, att jag har för lite kunskpa om de diagoser som Maja har. men jag håller inte med dig där du säger "Jag har tyvärr landat i att hon har nån störning trots att vänner beskrivit henne som snäll och sympatisk."

Jag tror att det är den Maja som finns, men som har råkat ut för en hjärntvätt utöver det vanliga. Och Maja är känslig, just därför kommer Johann åt henne.
Citera
2023-03-31, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Borde inte Tove ha märken på handlederna då?

Hon hade en tryckskada på ena handen. Vet inte om den andra handen var intakt eller var brännskadad.
Citera
2023-03-31, 23:30
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Det har jag också tänkt på . VARFÖR följde hon med?
Lite berusad, dåligt omdöme, ingen efterfest, ville innerst inne att få slut på ovänskapen
Citera
2023-03-31, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det är helt olika nackstöd. Undrar vad polisen har sysslat med?
Du cyklar tyvärr. Jämför andra grejer så ser du snart att det är samma bil, bara taget med olika fokus bland annat. Se ränderna i botten på själva ramen bland annat.
Citera
2023-03-31, 23:35
Medlem
Svidmyras avatar
Av vilken anledning skulle JJ ha gömt den döda Tove i garderoben eller i vindsutrymmet?
Av vilken anledning hade hon i såna fall lite senare dragit ut kroppen dit där MH såg den?
Vad har JJ själv sagt om dessa förflyttningar av kroppen? Jag har trott att hon sagt att den har legat i lägenheten (badrummet?) tills den sveptes in i lakanet men tydligen har jag trott fel.
Citera
2023-03-31, 23:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Ehhhh???
Möller dömdes INTE för mord på fadern.
Däremot dömdes hon för mord på maken av tingsrätten, men friades sedan av hovrätten.

Du har alltså med andra ord inte läst på dig om Möller-fallet kan vi konstatera med tanke på hur fel du har.

Lägg ner - du har fullkomligt fel!
Möller dömdes för MORD på sin far tillsammans med den unge mannen som höll i kniven. BÅDA dömdes för mord. Den unge mannen fick straffrabatt och Möller livstid.
Du sätter dig på arroganta höga hästar och har uppenbarligen ingen koll på fakta.
Läs på om din straffrätt du.

I det här fallet kommer en annan kvinnlig ostraffad förövare - J - också med största sannolikhet att dömas till livstid. Det stora frågetecknet är Ms delaktighet.
Eftersom Möller inte ens befann sig i huset där knivmordet skedde - men ändå dömdes for mord - inte för enbart anstiftan eller medhjälp till mord - är det inte omöjligt att även M här kan dömas. Dömas för mord för att gemensamt och i samförstånd begått gärningen - även om hon inte var i badrummet.

Jag tror dock att det är mindre troligt att att M döms för mord om rätten tror på henne att hon inte var i badrummet med T och J.
Senast redigerad av coli 2023-04-01 kl. 00:05.
Citera
2023-03-31, 23:37
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hmm - jag kanske är helt ute och cyklar men bild 16 ser ut att komma från en helt annan bil än bild 18 och 19? Nackstöden är helt olika. Eller ser jag fel?

Annars är ju just beskrivningen ”besudlingar” i sammanhang där en död kropp legat någonstans, just en beskrivning av var kroppen efterlämnat vätska etc som man sedan med kemi lyckats kartlägga.

Då borde enligt dessa bilder Ts kropp ha legat i bakluckan och inte i baksätet som tidigare beskrivits. Kan det verkligen stämma? Eller är ” besuldlingar” på fotografierna bara beskrivning av smuts?

https://imgur.com/a/4XwJ91f
DNA påträffades i baksätet
https://ibb.co/N6t0F9F
Aktbilaga 156 sida 142
Citera
2023-03-31, 23:39
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Som du själv konstaterar finns det inga tekniska bevis för själva mordet. Men det gäller även J. Det är en indiciekedja och två historier där rätten får värdera trovärdigheten var för sig.

Det man bör ha med sig när man läser M s historia är att hon har en väldigt bra anledning att ljuga och hon har en god chans att faktiskt komma undan (om hon nu gjort det). Så det är rimligt att hon ljuger till skillnad från J.

Men går vi då in på indicier/argument som talar för hennes delaktighet.

Hon var delaktig i bråket på Nöjet genom att mota bort T enligt egen utsago.
Hon går aktivt in och letar efter T på krogen
Hon är delaktig i planen att misshandla T på väg hem.
Tillsammans med J får hon med sig T till lägenheten med vetskapen att J vill se T död och även försökt döda henne.
Finns inga vittnen som upplevt M särskilt påverkad av alkoholen. Bara hon själv som påstår det.
Hennes telefon är uppe och går under två kritiska tider när hon påstår att hon sovit.
Hon säger att hon låg i J s säng och där får hon inte ligga utan att J blir arg.
Hon sover igenom överfallet som var så högljutt så grannarna reagerar.
Hon uppfattar inte att grannarna ringer på dörren trots att hennes telefon minuter innan rört på sig.
Hon har rört sig i stora delar av lägenheten utan att upptäcka T.
Det tar henne 23 sekunder att svara med en tumme upp på J s sms. (Nu är vi i driven).

Hon hjälper till att bära kroppen.
Hon är är med inne i granskogen och lyser med lampan.
Hon talar inte om vart kroppen är och ljuger hela utredningen igenom.

F.ö tycker jag hennes agerande efteråt där hon sover, käkar hamburgare, spelar spel, efterfrågar videos från helgen, beter sig normalt enligt familjen tyder på nån störning. Inte under något av förhören noteras ledsamhet eller gråt. Förhörsledaren vädjar till henne att berätta vart kroppen kan hittas och påminner henne om hur känslosamt det var för henne själv, när hon fick träffa sina föräldrar i häktet. Fhl påpekar även att hon inte verkar bry sig.

Håller helt med. Jättebra inlägg! Sedan något som jag tycker är värt att tänka på är att hon är van att ljuga för sina föräldrar. Att ljuga för att komma undan är vanligt för henne. Vad det en slump att hon inte hade telefonen med sig när de gjorde av med kroppen. Knappast! Hon vet när hon inte ska ta med telefonen.
Hon höll fast vid att hon spydde ända tills fhl sa att det inte fanns något DNA efter henne då först ändrade hon sig.
Fhl pratade om strafflindring, det ändrade inte hennes inställning. Min åsikt är att hon är grym på att ljuga och endast om hon verkligen måste ändra sig (som när det gällde spyan) gör hon det. Men även då har hon en förklaring, när det blir så mycket kan hjärnan inte bearbeta det. Så hur vet hon om vad hon gjorde under mordet? Hon kan mycket väl varit behjälplig på det sätt JJ påstår. Bara det att hjärnan inte bearbetat det än.
Citera
2023-03-31, 23:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Det har jag också tänkt på . VARFÖR följde hon med?

Kanske för att de var tre och T hade inget otalt med M?
M blir som en garant, ett vittne för att J inte kommer göra T något ont.

Ungefär som män som går i klinch med en kvinnlig förövare när de vill lura iväg ett kvinnligt offer.
I så fall har M onekligen haft en roll i hela händelseförloppet
Citera
2023-03-31, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Usch, när du lägger upp det på det här sättet, ja.. då är det så jag känner å ena sidan...

Det är verkligen väldigt svårt att förstå detta...

Sedan tänker jag på den andra sidan; det jag inte förstår vad gäller Majas diagoser.

Jag klamrar mig fast vid att Maja ändå verkade känna äldigt starkt när Toves kropp släpades i gruset...
Jag kan nästan själv känna vad hon menar.

Jag är otroligt kluven och hamnar mellan lägren.

Där jag är nu, är att Maja inte är helt ärlig, hon vet, har sett och hört. Men det är så tabulagt för henne själv, att hon inget har gjort för att förhindra (trots att hon visste vad Johanna hade för typ av tankar när det gällde Tove) och heller inte ingripit.

Jag tänker att det finns ett otal förvarsmekanismer som gör att man inte vid svåra trauman kan ta till sig det som har hänt.

Jag har själv sett människor förneka det mest uppenbara, te x allvarliga diagnoser. Förneka att någon är död, trots att de kan se det med egna ögon. Hjärnan och psyket är ett mysterium i mångt och mycket.

Och jag säger som du, att jag har för lite kunskpa om de diagoser som Maja har. men jag håller inte med dig där du säger "Jag har tyvärr landat i att hon har nån störning trots att vänner beskrivit henne som snäll och sympatisk."

Jag tror att det är den Maja som finns, men som har råkat ut för en hjärntvätt utöver det vanliga. Och Maja är känslig, just därför kommer Johann åt henne.

Jag är också övertygad om att J påverkat henne på ett väldigt negativt sätt. Och detta vid en ålder där det får förödande konsekvenser. För ung för att att kunna stå emot men tillräckligt gammal för att kunna göra skada.

Men tyvärr tycker jag M är inkonsekvent i sina förhör och tar till undanflykter vid tillfällen det passar henne. Som t.ex att hon åberopar minnesförlust vid kritiska tillfällen då hon inte kan komma på en rimlig lögn.Men när hon får frågan, kan du även ha förträngt att du sett Tove död i lägenheten? Nej absolut inte blir svaret då. Tycker mig se samma gamla vanliga mönster som skyldiga brukar uppvisa, jag var för full, jag sov, jag minns inte, jag var i chock. Inga tecken på ansvar, ånger eller förlåtelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in