2023-03-31, 08:07
Medlem
angelamerkels avatar
Har tyvärr inte följt denna tråd.
Finns de någon summering någonstans kring motiv och vad som hänt i tråden?

Ursäkta letheten men det är en del sidor.
Citera
2023-03-31, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Har tyvärr inte följt denna tråd.
Finns de någon summering någonstans kring motiv och vad som hänt i tråden?

Ursäkta letheten men det är en del sidor.

Första sidan står väl sammanfattning
Citera
2023-03-31, 08:13
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crustis
Första sidan står väl sammanfattning

Jesus vilken blunder..
Min skada är att alltid börja längst bak och backa sidor

Tack
Citera
2023-03-31, 08:16
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Var vet vi att M familj tagit avstånd?
Majas familj har besökt henne på häktet, vad jag minns flera gånger de senaste månaderna. Framgår i FUP.
Citera
2023-03-31, 08:19
Medlem
Gautamas avatar
Finns det ljudinspelningar från rättegången?
Citera
2023-03-31, 08:20
Medlem
Ur min synpunkt är juridik intressant, det skapats och blivit vad det är idag på grund av en rad olika anledningar där en är för att blodshämnd inte ska behöva uträttas av gemene man. Problematiken uppstår dock när straffet inte är i proportion till brottet. Det är inte för ingenting uttrycket "öga för öga, tand för tand" manades.

Jag hoppas verkligen att de döms till livstid, dock har jag inget hopp alls för Sveriges rättsväsende, har större respekt för tribunal domstolar.
-"Har du stulit?"
- Ja
-"Tagen på var gärning?"
- Ja

Vips, nu har du inte någon höger hand längre.

Följt det här fallet titt som tätt och lider verkligen med offrets familj.
Citera
2023-03-31, 08:21
Medlem
Rättegången mot Johanna och Maja är över. Åklagaren, målsägarbiträdena och även Majas advokat gjorde ett bra och gediget jobb. Förhoppningsvis får mördarna mycket långa och välförtjänta straff och att dessa håller i Hovrätten.

Clea Sangborn däremot svek sin klient å det grövsta. Slutpläderingen var rörig och allmänt slafsig och att ge sig på rättsläkaren på det sätt hon gjorde är vidrigt! Clea borde även haft anständigheten att påverkat Johanna att be Toves familj om ursäkt, Johanna har ju erkänt att hon fällde, gömde och vanställde Tove, eller så kunde Clea själv å Johannas vägnar bett om ursäkt. Istället valde Clea att förklara varför Johanna betedde sig så kallt och känslolöst under rättegången. Både Johannas och Cleas beteende är under all kritik och förhoppningsvis medför Cleas undermåliga insats att hon inte får så mycket uppdrag i framtiden!
Citera
2023-03-31, 08:32
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Finns inga bilder på MGM ifrån rätten?? Annars brukar de ju finnas klipp därifrån väl??
Nej.
Det är förbud mot att filma och fota.

Det händer ibland att tidningar som rapporterar har en person som tecknar hur det ser ut i salen.

https://www.tv4play.se/program/nyhet...å-mig/20490633
Citera
2023-03-31, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Finns det ljudinspelningar från rättegången?

Jag har skrivit till Eksjö tingsrätt och begärt ut dem. Vet dock inte om filerna är klar redan idag eller om vi får vänta till på måndag.
Citera
2023-03-31, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
verkligen ett mysterium man vill ha svar på. Här igen MH säger att hon slumrat till. Är det normalt och troligt när man åker med en kropp i baksätet? El är det åter igen och bortförklaring för att inte behöva säga sanningen? För mig är hennes tupplurar så genomskinliga. Blir lite provocerad när så många här tror på att hon är en sömngångare som sover sig egenom allt. Trots allt som visar motsatsen.

De började med att storljuga och man kan undra då hur mycket de fortfarande ljuger?
Och som sagt ingen har att vinna på att berätta var de kastade mobilen.

Vissa sanningar, som fyndplatsen, kom ju fram genom att polisen hittade koordinater. Där hade dock JJ pratat om ”haschrundan” i skogen i lite luddiga termer.

Så spontant så tror jag de kan ljuga om var mobilen kastades och då kanske det kokades ihop under vad vi kan kalla ”Konferensen vid Katthemmet” på söndagen.

Samtidigt så är jag öppen för att den ligger i Föredadammen vid Vetlanda Rastplats men trots tömning så har man inte hittat den. Och det är ett svårt arbete såklart att hitta i lera och annat där. Så ska man tro MGM så ligger den där än idag.

Jag kan inte se framför mig att JJ eller MH skulle ”smasha” sönder mobilen under färd i JJ:s fordon. JJ kör ju osv.

Den tekniska bevisningen menar jag då slutligen kan både visa på att den ligger slängd i Kvarndammen med omnejd lika gärna som på ”vändplatsen” vid Föredadammen.

Jag ser att ”viktiga platser” kan registrera korta stopp på bara några minuter.

Så även Google.

Men stoppet vid rastplatsen är INTE registrerat vare sig i Toves mobil (Google Maps) eller i JJ:s mobil (viktiga platser eller dylikt).

För kort stopp?

Uppdaterar Google till sina servrar platsdata med intervall som möjliggör 2 min körning 03:45 till 03:47 och sen ska det dröja ytterligare några minuter att åka till rastplatsen. Med stöket att ta sig ut från parkeringen vid JJ:s bostad, backa med immiga fönster osv är det rimligt att de kör till Föredadammen/Vetlanda rastplats på 2 minuter?

Och det är ju inte 260 meter dit som de två minuterna ska motsvara då om teorin är att de är framme 03:45 + 2 min bilkörning. Det ska ta fyra minuter körning plus krångel med backningen då om Google snappar upp den i Toves Google tidslinje.

Så på så sätt kan man tänka sig att de kör 2 min motsvarande 260 meter enligt Google och mobilen slängs i vatten eller förstörs enligt operatören TRE då den pingas en sista gång utan svar runt 03:50. Och då är man vid Kvarndammen i teorin och inte långt norr om stan vid Föredadammen kan man tänka.
Citera
2023-03-31, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Det framgår inte i FUP hur många som satt i bilen, levande/döda.
Det framgår inte i FUP om TT levde när hon lämnade lägenheten.
FUP är skit enligt mig, skit som ett uselt kallat sig polisväsende knappat ihop.
Nej, jag vill se riktiga bevis, så som RMV rapporten, vilken saknade trovärdighet i det här fallet.
Viktigt för mig är realtidsförhören i rätten, från de är under ed tillskillnad mot FUP.
Miss i rättegången är att alla parter aldrig fick säga sitt…
-Clea avbröts…
-Kronvittnet avbröts…
-Flera andra vittnen återkallades…
-Rättsmedicin ljög…
Osv

Är inte en rättegång till för att reda ut:
-Vad som har hänt?
-Hur kunde det, motiv?
-Vem bär skuld?

Dela ut staff + påföljd

Här har ju varit värre än en Kalle Anka tidning. Ingen vet något, alla skyller på alla. Polis har inget att visa på. Vittnen får inte tala. Försvarare får inte fråga. Åklagar som hävdar galge trots att tvivel finns. Osv. Och detta ska en skara TR (okunniga inom juridik) besluta utefter??? Rättsstat? Rättssäkerhet? FN klagar på Sverige - googla på det! (Är det bara USA, Sverige, och Iran)…?
Jobbar du själv inom rättsväsendet?
Citera
2023-03-31, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Tycker hela förhörsprocessen här är väldigt ledande och det är bekymmersamt. Det är som att man velat tvinga fram en lokalisering som kanske inte är korrekt i jakten på resultat. Jag kan dock köpa att M faktiskt inte vet, hon verkar vara i så pass psykiskt dåligt skick ändå att med lite alkohol och trötthet i kroppen så zoonade hon nog ut mentalt när det här hände i all hast. J däremot har förmodligen varit bra mycket mer klartänkt och ändå haft någon form av planering för hur hon skulle göra för att lösa situationen.

Spontant känns det ju som att mobilen ligger på en helt annan plats. En teori vore ju att J stannar till vid Kvarndammen, säger till M att hon ska slänga den där, men gör inte det i mörkret utan sparar den av någon anledning och gömmer den på en annan plats. Kanske var det en av anledningarna till att den där grepen kom in i bilden... J kanske helt enkelt grävde ner mobilen någonstans på eller i närheten av pappans gård.

Ja det är i princip bara whiteboardtavlan som saknas när förhörsledaren skissar upp och serverar rastplatsen som dumpningsplats mobil.

Dock ville jag visa med citat ur förhör hur MGM pratar sig fram till den platsen. Men ingenting, vare sig i deras berättelse eller teknisk bevisning, visar att den är slängd i Föredadammen. Tvärtom så visar den tekniska bevisningen att den går upp i rök 260 meter från JJ:s bostad och då under färd och enligt operatören TRE då att den försörs eller hamnar i vatten. Och det är svårt att förstöra en mobil i bilen så vart tusan tar den vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in