Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jättebra summering!
Maja är lite svår att tolka, och i delar ljuger hon/undanhåller.
Jag tänker ändå att det är svårt att tolka Maja med de problem hon har, inklusive "vissa svårigheter inom autismområdet", kan påverka hur hon uttrycker sin känslor. Det kan kanske innbära att spelandet kan betyda att försöka distrahera sig, avskärma sig.
Jag utesluter iget, och jag utesluter inte att Maja avskärmar sig.
Från P7:an:
"Utredningen kunde också påvisa vissa svårighete inom autismområdet men inte en sådan omfattning att någon sådan diagnos kunde ställas."
Jag kommer aldrig att vara säker på Maja.
Har svårt att smälta att inga vädjanden kunde få Maja att erkänna, innan kroppen hittades.
Samtidigt har jag fallet Lena W i minnet, och hur både Lena och Stefan Ds fru var mycket hjärntvättade av honom. Även hans bästa vän.
Johanna är ingen vanlig tjej. Och den makt hon fått över Maja är inte något vanlig övertag. Extremt skevt förhållande med en som jag ser det ovanligt narcissistisk person, även psykopatiska drag, som har stora problem med hat mot ett antal av sina vänner, mordiska tankar och gärningar, medan Maja är i väldigt underläge med problem med anknytningsproblem, rädsla för överges, diagnos ADD, depression, ångest, varit mycket ensam, upplevt utfrysning, haft självskadeproblem, ångest, dålig självkänsla, svårt att känna sig älskad.... är rädd för djavulen och helvetet....tar aldrig slut. Extremt sårig person.
Jag tror att man inte kan sätta sig in i Majas upplevelse av det som har hänt och hur hon kan uttrycka detta. Vad hon känner kan vara en annan än den hon har förmågan att uttrycka. Det kan också finnas en mängd olika försvarsmekanismer som träder in.
Maja är en gåta.
Och jag litar inte på henne.
Hon är mycket bunden till Johanna och försvarar både Johanna och sig själv.
Jag har alldeles för lite kunskap om M s diagnoser och på vilket sätt dom påverkar hennes beteende i skarpt läge, eller under förhör t.ex. Jag kan bara konstatera att hon agerar på ett ovanligt sätt, omänskligt sätt faktiskt. Det enda rimliga jag kan komma på är att hon antingen avskärmar sig från det hemska hon upplevt och därför upplevs som apatisk och obrydd. Eller så har även hon nån empatistörning.
Jag har tyvärr landat i att hon har nån störning trots att vänner beskrivit henne som snäll och sympatisk. Jag grundar det till stor del på hennes vetskap om vad J sysslat med innan mordet. M är den person som haft bäst insyn i J s sjuka tankesätt. Under mer än 1 har M suttit på första bänkraden och beskådat hur J har hotat, skrämt, sårat och försökt döda människor utan att själv ha agerat trots att hon haft en stöttande familj i ryggen. Hon har satt sig själv i första rum på bekostnad av att halva Vetlanda riskerat att brinna inne. Även efter mordet beter hon sig som ingenting har hänt. Hon sover, spelar, snapar, upplevs som normal av familjen.
Hon visste att J hatade T, och trots det är hon med och invaggar T i en falsk trygghetskänsla att det är lugnt att följa med upp till lägenheten.
Är det som M påstår så vet hon om att J kommer få ett långt fängelsestraff, eller ta livet av sig som dom pratade om i bilen. Så varför skulle hon fortfarande vara så rädd undrar jag.
Varför hon tiger om vart kroppen är och ljuger hela utredningen igenom, tror beror på den den enkla anledningen att hon inte orkar stå till svars för vad hon har gjort. Samt slippa sitta i fängelse.