Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-10-15, 14:53
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores


Så hur ska du ha det? Blandar man, eller inte? Du säger emot dig själv!
Och i vilken mening "blandade" jag, om inte den första?



Det är ingen skillnad mitt exempel och de som försvaras i tråden. Att du påsår det visar bara att du inte förstår.
I sista meningen skrev jag att det antyder att det är så du ser på saken.
Citera
2022-10-15, 16:42
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Du bara blandade nu- och dåtidsböjningar i samma mening. Det gör man inte när man använder historiskt presens. Då använder man en och samma tidsform, nutid, genom hela berättelsen, men det är underförstått att det handlar om dåtid. Visst brukar man blanda nu- och dåtidsböjningar i första meningen för att göra det klart att man berättar om dåtid, men då är det endast första meningen. Jag tycker din text antyder att man bara kan blanda nu- och dåtid och kalla det historiskt presens, vilket är rent fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
I sista meningen skrev jag att det antyder att det är så du ser på saken.

Det spelar ingen roll vad du inbillar dig att jag "antyder" om saker och ting.

Du säger emot dig själv, flera gånger om.

Antingen kan man blanda nu- och dåtid, eller så är historisk presens fel. Konstigare än så är det inte. Du påstår dock bägge delar
Citera
2022-10-17, 14:17
  #39
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Antag att en person är den ende efterlevande i en syskonskara på fyra.

Vilket tempus är då det lämpligaste att använda? Presens,preteritum (imperfekt) eller perfekt.

Jag har tre syskon.
Jag hade tre syskon.
Jag har haft tre syskon.

Vad som är rätt tempus avgörs inte av den omtalade verkligheten utan av tempusformerna runt omkring yttrandet. Alla tre kan vara lämpligast, liksom även pluskvamperfekt "jag hade haft tre syskon", futurum preteriti "jag skulle ha tre syskon", m.fl.
Citera
2022-10-17, 14:50
  #40
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Språk som kinesiska och japanska känner inte "tempus", utan använder istället aspekt. Germanska språk använder ett mellanting av tempus och aspekt, och enbart latin och grekiska har verkligt tempus.

Både tempus och aspekt uttrycks delvis med verbböjning i japanska, germanska språk, latin och grekiska. (Kinesiskan har avvikande verbgrammatik.) Jag tror inte man vinner något på att betrakta historiskt presens som förknippat med aspekt.

Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
"Imperfekt" förekommer överhuvudtaget inte i svenskan, vi använder preteritum.

Detta är en rent terminologisk fråga.
Citera
2022-10-29, 14:59
  #41
Medlem
Blot-Svens avatar
Inte alls felaktigt. I så fall bra mycket värre när man blandar tempus eller byter i en berättelse. Vanligt förekommande i dåliga texter till musik.
Citera
2022-10-29, 15:02
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
De senaste kanske 10 åren (eller kanske mer) tycker jag att man hör folk, kanske särskilt i mer akademiska sammanhang, använda presens istället för imperfekt. Det kan handla om poddar, dokumentärer eller annat. Detta stör jag mig på. "Gustav Vasa föds 1496..." Nej han föddes 1496. "Olof Palme mördas i korsningen..." Nej han mördades där.

Jag tror inte att man höll på såhär förr. Vad beror detta på? Är det för att man vill att lyssnaren i största möjliga mån ska uppleva det som om han/hon vore i stundens skeende? (för då blir det ju förstås presens). Jag tycker dock att det känns ganska pretentiöst och mår lite illa varje gång jag hör det.
Det där användandet av tempus kan väl vara OK i dokumentärer; "Vi berättar en historia om händelse på 1400-talet. I slutet på detta århundrade föds Gustav Vasa år 1496.".

Att använda det på annat sätt är naturligtvis en styggelse.
Citera
2022-10-29, 15:10
  #43
Avstängd
För att språk är mode...nya idiotord kommer å går..tex narrativ ?? vem hörde det på teven för tre år sedan ??nu varje dag...en riktig svenne tar efter sina kompisar hur fel det än låter...
Citera
2022-11-03, 18:06
  #44
Medlem
Det låter sinnessjukt. Det som redan har hänt händer inte just nu.
Citera
2022-11-04, 05:14
  #45
Medlem
jymdjakets avatar
Borde vara att röra sig längre från engelska, så stör man sig på att i synnerhet stockholmare är villiga att suga av valfri amerikan för att erkännas som en likvärdig så känns det inte så illa.

Förtas lite av att det nog immiterar trailers till actionfilmer dock.
Citera
2022-11-04, 21:51
  #46
Medlem
LittleFishs avatar
Ordet "föds" istället för "föddes" kan ju användas korrekt i en mening om det bygger på att man pratar narrativt, att man förflyttar sig och försöka beskriva det som det som talas om är som berättelsen är då (jag är där bredvid Gustav Vasa). Dvs man förflyttar talet dit. Vet inte vad denna företeelse heter. Någon som vet?
Dock åsyftas nog inte detta och i så fall har du rätt TS. Tempus används felaktigt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback