Citat:
Ursprungligen postat av zach
Visst var det onekligen så att Romas två avbräck (Tonetto oxå) spelade mindre roll för matchen än Milans frånvarande spelare. Men samtdiigt ska vi inte glömma kvartsfinalerna som stundar. I Rom drömmer alla om matchen och ev framgång, det är slutsålt och skyhöga priser på nätet, from imorron så serverar vad jag begriper ytterst lite öl i staden, fansen kommer till träningsanläggningen innan Milanmatchen och sjunger "La Bomba su Manchestr" etc. I Milano är en kvartsfinal nåt man tar för givet, och det gäller spelarna med. Så tro inte att speciellt många milanisti var störd av deras kamper med Bayern. I Roma däremot... tja, är det någon som sett någon text där spelarna i Milan får dementera att tankarna inför gårdagsmatchen var på matchen mot Bayern? Jag kan lätt länka till ett tiotal där Romas spelare får samma fråga. Motiverad fråga vill jag påstå. "It´s a mind game" sa nån. Ge karln nobelpriset.
När det gäller ett ev möte i Cl så kan jag, även om är så pessimistisk jag bara kan vara, se "rutin" som en gren där de spöar oss i. Tabellen är argument ett, frånvaro av rullatorer nummer 2 och motsatsen till rutin (=hunger, girighet eller vad ni vill kalla det) 3 osv som säger det motsatta. Om det sen blir så är en annan femma, men hittar inga anledningar till att vara speciellt orolig.
Rosina... Påminner om Cassano när han var 20. Maradona-kopior båda två. Skulle passa bra i Roma, tror dock inte chippen skulle hålla med... Canal+ yrade om Chiesa klar för Elfsborg. Att dom orkar.
Du har en stor poäng i detta med ”mind game”. Jag trodde inte att Romaspelarna skulle kunna koncentrera sig så bra som de gjorde i matchen mot Milan. Anledningen till att de var bättre var inte att Milanspelarna var splittrade inför CL, utan att de spelarna som Roma mönstrade helt enkelt var så pass mycket bättre. Men, Milan har en del spelare som inte var med i startuppställningen som hade kunnat styra matchen i annan riktning. Mycket av Milans anfallsspel bygger på offensiva ytterbackar, och jag tror att Oddo och Jankulovski hade kunnat göra ett bättre jobb.
Kul att det är två lag med många bra italienska spelare som gått långt i CL, även om de naturligtvis har utländska stjärnor som Mancini, Pizzaro, Kaká, Mexes, Chivo m fl.
Ett italienskt landslag med Roma och Milanspelare skulle kunna se ut så här:
Oddo, Bonera, Nesta, Maldini
Pirlo, Gattuso, De Rossi, Perrotta
Totti, Gilardino
Då har jag ändå ställt över spelare som Panucci, Ambrosini och Pippo m fl. Den enda svagheten hade varit målvakten, där man fått slänga in Zotti eller Storari.
Det kommer att bli två riktigt bra matcher, där Roma – Manchester United blir fartfylld och Milan – Bayern blir stentung. Men du ska inte underskatta rutin i sådana här sammanhang. I enstaka matcher kan det vara avgörande, fast Roma har också rutin. Det finns ju några världsmästare i båda lagen.
Angående Chiesa så finns det alltför många som försöker vara lustiga under 1 april.