2007-02-11, 22:08
Medlem
zachs avatar
Kaos får ju liksom italienarna med i modersmjölken så vanan har de onekligen, där har du en poäng men personligen ser jag det så här - Milan är klar för kval till CL (om än inte matematiskt). Dom är liksom för bra för att inte ta in resterande poäng. Inter har redan vunnit ligan och kan satsa på annat, Roma har silvret i en liten ask, så därmed har ingen några ursäkter.

Lyon är ett topplag i FRANSKA ligan. Ingen match för ett topplag i Serie A, borde inte vara så iaf, om man ser till historien där Italien är en jättenation klubblagsmässigt sett. Och sen är de ju för fan i fritt fall, eller iaf i närheten... Gick som tåget men har väl nu 5 poäng på fem senaste matcherna eller nåt sånt. Massor av skador med om jag inte är felunderrättad.
Och Valencia briljerar inte direkt i Spanien, borde oxå kunna få tufft mot ett Inter som slår alla möjliga och omöjliga rekord. De ligger förvisso fyra men redan förlorat 7 (fler än Siena alltså...) och krossades av Get-Affe i helgen.

Lik förbannat tror jag båda italienska lagen får det tufft. Trots att matcherna kommer i rätt tid ur italienska ögon sett. Normalt borde man krävs två vinster 21 feb, men trots italiensk hemmaplan i båda fallen och sviktande form hos motståndet så tvivlar jag starkt. Och det kan inte vara ett tecken på kvalitet. Har jag fel? Kan säkert hända - men då vill jag se två vinster (samt minst ett kryss för Milan i Glasgow mot Celtic).
Om inte så har Italien misslyckats, utan undanflykter.
Citera
2007-02-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Kaos får ju liksom italienarna med i modersmjölken så vanan har de onekligen, där har du en poäng men personligen ser jag det så här - Milan är klar för kval till CL (om än inte matematiskt). Dom är liksom för bra för att inte ta in resterande poäng. Inter har redan vunnit ligan och kan satsa på annat, Roma har silvret i en liten ask, så därmed har ingen några ursäkter.

Lyon är ett topplag i FRANSKA ligan. Ingen match för ett topplag i Serie A, borde inte vara så iaf, om man ser till historien där Italien är en jättenation klubblagsmässigt sett. Och sen är de ju för fan i fritt fall, eller iaf i närheten... Gick som tåget men har väl nu 5 poäng på fem senaste matcherna eller nåt sånt. Massor av skador med om jag inte är felunderrättad.
Och Valencia briljerar inte direkt i Spanien, borde oxå kunna få tufft mot ett Inter som slår alla möjliga och omöjliga rekord. De ligger förvisso fyra men redan förlorat 7 (fler än Siena alltså...) och krossades av Get-Affe i helgen.

Lik förbannat tror jag båda italienska lagen får det tufft. Trots att matcherna kommer i rätt tid ur italienska ögon sett. Normalt borde man krävs två vinster 21 feb, men trots italiensk hemmaplan i båda fallen och sviktande form hos motståndet så tvivlar jag starkt. Och det kan inte vara ett tecken på kvalitet. Har jag fel? Kan säkert hända - men då vill jag se två vinster (samt minst ett kryss för Milan i Glasgow mot Celtic).

Visst har italienska lag blivit svagare relativt sett än de var under 90-talet då de fullständigt dominerade europeisk fotboll. Madrids miljarder från sin stad, de engelska lagens utländska kapital, och det ekonomiska stålbadet som italienska lag gick igenom (med bl a Fiorentina, Lazio, Parma, Napoli, osv som offer) som resulterat i att ytterligare kapital i form av TV-pengar gått till främst England och Spanien, har lett till att de ligorna blivit starkare i förhållande till Serie A.

Jag tycker att det är ganska OK. Samtidigt kan det vara en bidragande anledning till att landslaget nu vann VM, precis som man vann 1982 efter att under en ganska lång tid ha haft Serie A stängd för utländska spelare. Det är jämnare nu, än det var för tio år sedan då det var självklart att alla stjärnor samlades i Serie A.

Att Lyon är starka nu kan jämföras med Ajax eller några av de andra ”uppstickarna” från de ”mindre” länderna som fanns då. Det är svårt att vara bäst både i klubbfotboll och landslagslagssammanhang. Vi får se vad som händer i CL.
Citera
2007-02-12, 14:55
Bannlyst
håll tummarna för att lazio tar fjärdeplatsen då, o att platini samtidigt inte härjar omkring.
Citera
2007-02-13, 20:01
Medlem
zachs avatar
Snälla någon, förklara detta (utan att nämna ord som Moratti, Berlusconi, pengar, äckel-Berlusca, Mediaset och dylika svordomar) för mig.

Livorno klarar inte de nya kraven som gäller i Serie A. Därför spelar de sina hemmamatcher utan publik - vilket även gäller matcher i uefa-cupen (!).
Milan och Inter klarade inte de gamla kraven som gällde i Serie A, men fick ändå spela CL på San Siro.

Logik?

Fö, är rätt så säker på att det var Milanobaserade (fet för att markera att det är klubbarnas "hemmatidning"...) som påstod att det krävdes ytterligare 120 miljoner (el dyl) spenderade på San Siro för att komma till rätta med stadions problem. Och detta EFTER att de enligt inspektioner "rättats till".
Citera
2007-02-13, 20:16
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Snälla någon, förklara detta (utan att nämna ord som Moratti, Berlusconi, pengar, äckel-Berlusca, Mediaset och dylika svordomar) för mig.

Livorno klarar inte de nya kraven som gäller i Serie A. Därför spelar de sina hemmamatcher utan publik - vilket även gäller matcher i uefa-cupen (!).
Milan och Inter klarade inte de gamla kraven som gällde i Serie A, men fick ändå spela CL på San Siro.

Logik?

Fö, är rätt så säker på att det var Milanobaserade (fet för att markera att det är klubbarnas "hemmatidning"...) som påstod att det krävdes ytterligare 120 miljoner (el dyl) spenderade på San Siro för att komma till rätta med stadions problem. Och detta EFTER att de enligt inspektioner "rättats till".

Logiken säger väl i det här fallet att Champions League är så mycket större och drar in så mycket mer pengar. Men som du säger så är det omöjligt att inte nämna någon av ovanstående faktorer, men de är så det är i fotbollen helt enkelt.

Dessutom så är väl inte Livorno så populära just utanför Livorno heller.

Personligen så tycker jag att UEFA borde ställa krav på att alla lag som vill spela elitfotboll ska ha säkra och bra arenor. Annars så får de flyttas ned i seriesystemet.
Citera
2007-02-13, 20:21
Medlem
Zach:
Det har blivit politik, och då gäller inte längre logikens lagar. Det är som du påpekar, helt andra faktorer som styr.

Shuyin:
Detta är italienska regler som, om jag förstått det någorlunda, väl är hårdare än vad UEFA kräver. Men jag håller med dig.
Citera
2007-02-13, 22:45
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:

Jag vet att du önskar det vara så. Men de som den 27 maj slutar på fjärdeplats är inte dekis-Milan utan Lazio.
Citera
2007-02-14, 19:27
Medlem
zachs avatar
Givetvis har inte rättvisan någon plats i Livorno-fallet, men det blir inte mer rätt för det. Tragiskt att det ens går att få igenom något dyligt... Kan inte föreställa mig att det passerat lika ljudlöst om situationen vore den omvända, med Milan utan publik och match för Livornos dito.

Annars håller jag med, alla som vill spela en uefa-arrangerad match borde ha hårdare säkerhetskrav hängande över sig. Kanske tom på gränsen till löjligt hårda. Förvånar väl ingen om inte Picchi i Livorno efterlever ställda krav men ändå... Klara orättvisor är vi ju vana med i Serie A, men i uefa... Helt öppet. Och ingen reagerar. Inget ramaskri. Nada. Beklagligt.

Vagabonden, givetvis är jag rödsvart om alternativet är babyblå, men även bortsett från det så finns det väl egentligen ytterst lite som talar för att du får rätt. Men du verkar ju vara lika säker på din sak så kanske man får be om ett litet vad...? Jag har en av dig vald Lazio-avatar i en månad om du får rätt, och du får bära den jag väljer under lika lång period?
Citera
2007-02-17, 00:31
Medlem
Roberto Baggio fyller 40 år. Oavsett vilket lag han spelade i önskade jag honom alltid framgång. Baggios artisteri, effektivitet och spelintelligens har skänkt mig oräkneliga lyckliga stunder genom åren. Inte ens Kappelin kan klanta till hans hyllningkrönika.

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1002349,00.html
Citera
2007-02-17, 17:01
Medlem
Quorthons avatar
Längesedan jag tittade genom en hel Serie A-match. Idag tänkte jag dock ta o se Empoli - Roma vilket var ett en riktig tabbe. Sitter nu här och vill sparka slå och döda. Sådan jävla rutten fotboll där maskning/filmning är något som man ser i exakt varenda jävla liten sekvens. Domaren måste ha ett helvete, men blåser alldeles för lätt och hatet växer för varje sekund.

Fan inte konstigt att det finns många våldsamma supporters i Italien.
Citera
2007-02-17, 17:05
Medlem
Nu är Serie A definitivt avgjord för de fåtal som ännu inte varit säkra på det (mig själv inkluderat). Inter gjorde det de skulle och inte ett skit mer. Roma förlorade oväntat mot Empoli, medan Milan bortabesegrade Siena. Ronaldo bevisade att han är långtifrån slut, två mål och en assist.
Citera
2007-02-17, 19:51
Medlem
Relays avatar
Mancini uttalade sig angående ligans tillstånd och jag tycker han har rätt, att det är lika bra att avbryta ligan och utropar ligaledaren som vinnare av årets scudetto. Då kan ju KANSKE landet ha tid att bättra på säkerheten innan ligan börjar i höst. Men i landet där man aldrig får något gjort så kanske det är för mycket begärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in