2007-03-21, 09:54
Medlem
Meanmachines avatar
Trist att Tv4 tar över de bästa Seria A-lagen. Av någon anledning har de en förmåga att förvandla det bästa av sport till skit. Hade de haft någon procent självkritik hade de hållt sig borta från kvalitetsidrott. Betalar hellre ett par hundralappar i månaden för att ha Canal +.
Citera
2007-03-21, 19:58
Medlem
icys avatar
Jag är väl en av de få här som är positivt inställd till att TV4 får ta över de bästa Serie A lagen, visst deras kommentatorer håller ingen vidare bra klass. Man kan ju hoppas de värvar någon bra kommentator också, men det vore väl att hoppas på för mycket. Men eftersom jag inte är villig att betala flera hundra i månaden för italiensk fotboll, så är det en positiv utveckling för mig. Det som är oroväckande är att det är risk att de kommer vara så fokuserade på Zlatan, att de kommer sätta Zlatans match framför andra stormatcher, även om Inter möter ett bottenlag.
Citera
2007-03-21, 20:31
Medlem
Jag håller med Zach att läktarkulturens eventuella död är ett oändligt mycket större problem än vilken kanal som sköter sändningarna. Men jag är inte tillräckligt insatt i hur detta kommer att hanteras.

Men innan man blir alltför orolig så ska man komma ihåg att det är Italien vi pratar om. Landet som alltid är snabbast med att stifta de lagar man t ex kommit överens om inom EU, för att sedan strunta i att efterhålla dem. Jag hoppas att det till viss del även kommer att gälla en del av dessa förslag.

T ex detta om banderoller. Att håna motståndarna med banderoller är en gammal fin tradition som utvecklats till en konstart. En av mina absoluta favoriter är ”Julia är en slampa”, som Napoli använde sig av i en bortamatch i Verona. Se länk för andra sköna banderoller.
http://www.totalfootball.org/swe/home/page.asp?sid=144&mid=2&PageId=7323

För det italienska rättsväsendet tog det över 100 år för polisen att i alla fall till viss del förstå maffian, trots att de mer eller mindre kämpat mot dem hela tiden. Lite grand känns det som att historian upprepar sig, fast denna gången är det mot huliganism. Polisen verkar inte riktigt förstå vem det är de kämpar mot.
Citera
2007-03-21, 21:46
Medlem
zachs avatar
Ja nog fan lär TV4 prioritera Zlatan. Över normalt mer intressanta matcher, i Italien men även Spanien. Vad jag förstår så har de inte gjort någon större hemlighet av det heller...
Men som sagt, för mycket för bra återstår för C+ så känner mig rätt så tillfreds. Nu är ju som sagt TV4 fullständigt värdelösa men som romanista så kan man ju bara konstatera att mitt lag säkerligen kommer visas mer nästa säsong.

Och visst är det så Brille, först att klubba nya lagar och först att ignorera desamma. Italienarna är ju rätt sköna på det viset. Men finns ju onekligen inget fördelaktigt att förslaget ens kommit fram...

Och visst fan är banderoller halva nöjet (sångerna den andra delen)... Ascoolt att läsa, men mycket kan ju vara så jävla genomtänkta att man som "utomstående" inte fattar ett skit även om det är skitroligt. Mina favoriter (som jag tror totalfootball missat):

"Även i vår curva finns idioter."
Röd-gula Fedayn utmanar världen som vanligt, med text riktandes mot Lazios IRR och med en pil mot de egna kollegorna på andra sidan tv-skärmen - snälla och beskedliga Boys.

"Apotek - 50 meter till vänster"
Juve var på besök och Romas fans i curva nord underhöll resten av Olimpico med klockren text riktandes mot de besökande supportrarna.
Citera
2007-03-23, 23:35
Medlem
booses avatar
Tror nog dom kommer att rikta in sig på Zlatan ganska mycket.
Men dom kommer ävan att visa Chippen också tror jag.
Citera
2007-03-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Och visst är det så Brille, först att klubba nya lagar och först att ignorera desamma. Italienarna är ju rätt sköna på det viset. Men finns ju onekligen inget fördelaktigt att förslaget ens kommit fram...

Nja, att vilja anpassa prissättningen så att familjer har råd att gå och se matcher tycker jag är sunt. Även om det kanske kan missbrukas om man gör det på fel sätt.

Det viktiga är att inte försämra stämningen samtidigt som man försöker fylla arenorna. Tyvärr verkar en stor del av förslaget kunna dämpa eller i värsta fall döda den väldigt speciella stämning som brukar infinna sig vid calcio. Det är denna del som jag hoppas att man inte kommer att efterleva om beslutet tas.

Dessutom håller jag med dig (jag tror att du skrivit det tidigare i tråden), att en hel del arenor behövs rustas upp eller byggas om helt.
Citera
2007-03-27, 22:03
Medlem
zachs avatar
Nä givetvis är det bra om dom pressar biljettpriserna, men det andra... Hörde att supportrarna tydligen ska få ansöka om att få ha banderoller på matcherna i fortsättningen. Att storlek, budskap, material osv ska vara med i en skriftlig bön om att få föra vidare feststämningen. Hutlöst!

Arenorna ja, alla behöver ju för fan ses över. Olimpico är bäst, men ska man skita så får man stå knäböjd över nåt jävla hål i golvet, är man rullstolsbundet så är man beordrad till Monte Marios läktare osv. Och då är som sagt Olimpico bäst. Va i Empoli för många år sedan, känner smaken av betong i arslet fortfarande. Va som en gigantisk trappa hela jävla läktaren för fan.

Men banderoller ja... Fy faaaan vad dom lär påverka i negativ mening.

Enligt mig prio 1 - huliganerna (med allt vad det innebär från slängda tillhyggen på läktaren till rasism. Carabinerin är inkluderad då jag ser de som samma pak i annan klädsel), 2 - arenorna, 3 - Priserna (och biljettsystemen).

Förbud mot allt som är positivt med curvorna är exkluderad utav bara fan.

CL... Känns som Milan kommer öka takten nu och fan vet om inte Roma kan "skrälla" på onsdag. Biljetterna slut rekordsnabbt i Rom och en säsongskortsinnehavare jag har i detta nu på msn blev utan men belönades av en blåklocka i kön... Har själv fixat biljett. Då jobbet tvingar mig att arbeta...... Vilket jävla mörker.
Citera
2007-03-31, 20:38
Medlem
C.A.Tls avatar
Oj oj oj, roma 1 - 0 milan. Mexes målskytt, riktigt snyggt också.
Citera
2007-03-31, 22:43
Medlem
zachs avatar
Men 1-1 blev det i världens längsta förspel inför vad komma skall... Tycker själv det borde slutat 3 alternativt 9 - 0 men trodde på torsk innan så resultatet är överkommligt. Klasskillnad stora delar av matchen och tom ruskig klasskillnad under en tiominuters-period direkt efter Perrotta kom in. Är verkligen Roma så här bra, eller är verkligen Milan så här kass?

Men min eviga fråga... Chippen som brukar ta så förbannat med initiativ framställer sig som någon fjunig tonåring som går in på sin första A-lagsträning med gigantisk respekt. Fan är med karln, DRIBBLA FÖR FAAAN! Förväntar mig dock att han blir kvar, bara hoppas hans (i brist på bättre ord) rädsla släpper då.

-> Brille. Spalletti chockar sör Alex och drar på offensiven från minut 1 vilket resulterar i avancemang till slut, medan Milan får det tufft men även de klarar det... Deal? Roma-Milan i semi såldes, där vittnar kvällens match om en final för Roma där Roman får möta Romans. De sistnämnda vinner naturligtvis.
Citera
2007-03-31, 23:51
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Men 1-1 blev det i världens längsta förspel inför vad komma skall... Tycker själv det borde slutat 3 alternativt 9 - 0 men trodde på torsk innan så resultatet är överkommligt. Klasskillnad stora delar av matchen och tom ruskig klasskillnad under en tiominuters-period direkt efter Perrotta kom in. Är verkligen Roma så här bra, eller är verkligen Milan så här kass?

Men min eviga fråga... Chippen som brukar ta så förbannat med initiativ framställer sig som någon fjunig tonåring som går in på sin första A-lagsträning med gigantisk respekt. Fan är med karln, DRIBBLA FÖR FAAAN! Förväntar mig dock att han blir kvar, bara hoppas hans (i brist på bättre ord) rädsla släpper då.

-> Brille. Spalletti chockar sör Alex och drar på offensiven från minut 1 vilket resulterar i avancemang till slut, medan Milan får det tufft men även de klarar det... Deal? Roma-Milan i semi såldes, där vittnar kvällens match om en final för Roma där Roman får möta Romans. De sistnämnda vinner naturligtvis.

Roma brukar tycka att matcher ska sluta på ett annat sätt än vad de gör. Tänker främst på derbyt i vintras.

Att man dominerar mittfältet och håller i bollen är ointressant, det är när bollen hamnar i målet som det är intressant.
Citera
2007-03-31, 23:55
Medlem
Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=u9wzXswy8Fw
Fan vad mysigt det ser ut, förresten så har du en jävligt snygg avatar.
Forza Roma!

/Umut
Citera
2007-04-01, 00:40
Medlem
zachs avatar
Lazio är ju inte ett lag som traditionellt sett underhåller så det passar ju onekligen bra att du känner så. Själv vill jag ha både bröd och skådespeleri (vilket jag som bekant oxå får...), som dom sa när den där eviga staden gick under rubriken ROMAriket. Du vet den där staden ni Viterbese-bor påstår ni kommer ifrån...

Nu kanske du emellertid är inne på Drillos "man-ska-inte-föra-spelet-om-man-vill-vinna"-linje, men nog borde chanserna att vinna öka om man alltid skapar mer än man släpper till? Finns som bekant pinsamma undantag, men undantag är utan undantag i minoritet, och undantag sker inte två gånger i rad... Tjugonionde april........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in