2007-04-03, 22:46
Medlem
zachs avatar
3 går upp, lika många åker helt otippat ner. Är inte så involverad i det där så slipper bry mig, men har för mig att två går direkt upp medan ett tredje lag får slåss med nåt eller några lag från B om sista platsen till A.

Milan spelade näst intill ut Bayern. Italien är inte så kass ändå... Skönt att det bara räckte till kryss dock.
Citera
2007-04-04, 23:19
Medlem
Vagabondens avatar
I Italien har man "ultrahårda fans".

http://www.fotbollskanalen.se/fotbollskanalen/539730.html
Citera
2007-04-05, 08:26
Medlem
Roma och Milan spelade bra, men fick inte riktigt resultaten med sig. Roma hade en gyllene chans att skaffa sig ett förnämligt utgångsläge, men fick inte in bolljäveln mer än två gånger. Nu räcker det med att Manchester United vinner med 1-0 för att Roma ska åka ut. Milans resultat är det lite strunt samma med eftersom den första matchen bara sätter förutsättningarna inför den riktiga matchen. Milan måste vinna, och det känns på något sätt tryggare än när de leder med tre mål (deportivo, Liverpool). En klar möjlighet är att Bayern München kontrollerar matchen, men att Pippo gör ett mål med sju minuter kvar.

Inför helgen stundar en stormatch mellan Empoli och Milan. Vem fan trodde att Empoli skulle vara involverad i en viktig match före säsongen startade. Jag tror att Milan vinner med 4-0.

Rom möter Sicilien och jag tror att Romlagen tar sex poäng. Även Fiorentina lär ta tre lätta poäng mot Ascoli, medan Palermo får kämpa hårdare för sina poäng. Trist men ganska väntat att lagen från Sicilien får det allt svårare ju längre säsongen lider. Status quo i toppen med andra ord. Lazio får vänta på sin chans att knappa in på Roma.

En märklig situation för Laziofans, eftersom deras chans att hinna ifatt Roma ligger i att Roma blir splittrade med CL-spel. Med andra ord ska de hoppas att Roma tar sig vidare till semifinal i CL.
Citera
2007-04-05, 15:50
Medlem
zachs avatar
Överraskande bra skulle jag vilja säga både Milan och Roma spelade. Kändes lite som man såg Milan i repris när man såg Roma. Massivt övertag men där Milan skapade chanser fastnade Roma i en mur av "engelsmän".

Borde dock vara uppenbart för de flesta att mina pessimisstiska farhågor inte är i nivå med verkligheten. Och borde vara officiellt även för den största italien-hataren att vi inte kan snackas bort. 2:an och 6:an i Italien spelar ut engelska 1:an och tyska 4:an (?), om än inte sett till protokollet, vilket iof är det viktigaste.

Och vem fan har sagt att italienska lag bara kan försvara?

Serie A? Kan verkligen inte bry mig mindre. Hoppas inte mina grabbar är av samma åsikt, känner motvilligt koskit och andra skumma odörer 7 poäng bakom mig.
Citera
2007-04-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Serie A? Kan verkligen inte bry mig mindre. Hoppas inte mina grabbar är av samma åsikt, känner motvilligt koskit och andra skumma odörer 7 poäng bakom mig.

Visst är det avgjort var scudetton hamnar, men spänningen ligger i jakten om CL-kvalplatserna, vem som är det bästa Romlaget och i viss mån vilka lag som ska trilla ur.

Annars ligger det ganska mycket dramatik i Serie B. Det skiljer nu bara sex poäng mellan ettan och trean, och efter Juventus och Napolis drabbning kan avståndet mellan de tre topplagen vara nere i fyra poäng. Jag hoppas dock att alla tre lagen (Juventus, Napoli och Genoa) ska spela i Serie A nästa år. Möjligen kan jag tänka mig att byta ut Genoa mot Bologna, men det är lite strunt samma.

Att enbart hänga upp sig på hur det går i CL kan de som intresserar sig för de mindre ligorna syssla med. Även om det naturligtvis är stort för Roma att klara sig vidare till semifinal. Calcio är fantastiskt mycket större än så.
Citera
2007-04-06, 22:59
Medlem
zachs avatar
Egentligen har du givetvis rätt Brille, men tror nog du förstår att vårt fokus inte ligger på en match mot Catania i Bari.

Serie B har blivit en riktigt tragisk soppa för mig personligen. Napoli tappar mark, om än marginellt, och Juve drar ifrån. Tar hemskt motvilligt emot de sistnämnda även om de hör hemma i A. Även fuskar borde ju få nya chanser. Borde... Men följer bara Genoa och Napoli med upp så får väl äcklen från Turin duga. Blir fler derbyn och det är sällan negativt, iaf inte när städerna inte stavas V e r o n a.

Sen saknas bara Bologna, Foggia, Salernita och kanske några till för att det här ska vara fulländat. Gigantisk skillnad publikmässigt om alla de gick upp och, låt säga, åtminstone Chievo och Siena gick upp i rök. Rättar givetvis inte till allt men det är ett steg på vägen.
Citera
2007-04-07, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Egentligen har du givetvis rätt Brille, men tror nog du förstår att vårt fokus inte ligger på en match mot Catania i Bari.

Serie B har blivit en riktigt tragisk soppa för mig personligen. Napoli tappar mark, om än marginellt, och Juve drar ifrån. Tar hemskt motvilligt emot de sistnämnda även om de hör hemma i A. Även fuskar borde ju få nya chanser. Borde... Men följer bara Genoa och Napoli med upp så får väl äcklen från Turin duga. Blir fler derbyn och det är sällan negativt, iaf inte när städerna inte stavas V e r o n a.

Sen saknas bara Bologna, Foggia, Salernita och kanske några till för att det här ska vara fulländat. Gigantisk skillnad publikmässigt om alla de gick upp och, låt säga, åtminstone Chievo och Siena gick upp i rök. Rättar givetvis inte till allt men det är ett steg på vägen.

Jag håller med. Och jag förstår att ditt, dvs Romas, fokus ligger på CL eftersom scudetton är Inters och andraplatsen är relativt säker. En riktig framgång i CL, dvs minst semifinal, och en andraplats i Serie A skulle kunna ranka Roma som italiens mest framgångsrika lag detta året.

Jag har det lättare eftersom mitt lag, Cagliari, aldrig är involverad i samma äventyr. Det gör att jag kanske har en större möjlighet att uppskatta andra profiler och lag, eftersom de inte är några direkta konkurrenter. Visst är Esposito, Capone, Langella och framförallt Suazo favoriter, eller historiskt Francescoli och Zola, men de är inte som Riva. Med andra ord kan de inte leda Cagliari till en scudetto. Något som Totti, De Rossi, Perrotta, Chivo, Mancini, Mexes m fl faktiskt kan göra för Roma, eller som faktiskt Zlatan m fl håller på att göra med Inter.

Angående Serie B så håller jag med dig återigen. Det som är anmärkningsvärt är att inget av det tre topplagen spelade i serie B förra året. Juventus i Serie A medan Napoli och Genoa kommer direkt från Serie C. Hur det än går så kommer Serie A att bli ännu starkare nästa år, både publikmässigt och kvalitetsmässigt
Citera
2007-04-07, 14:46
Medlem
Fula Gubbens avatar
Åtminstone Bologna bör ju finnas i Serie A för att det ska kännas "rätt". Det har blivit lite tokigt sista åren

Sedan hoppas jag att Cagliari hänger kvar... de har blivit kult-lag efter TV4:s budget-sändningar.

- F.G
Citera
2007-04-07, 21:55
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

Sedan hoppas jag att Cagliari hänger kvar...

- F.G

Japp, och så verkar det också bli efter 3-1 borta mot Palermo idag.
Det verkar också som att Guidolin sparken i samma veva. Men det var ju en tidsfråga.

Lazio uppe i 8 raka nu! Osannolikt!
Citera
2007-04-07, 23:51
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Lazio uppe i 8 raka nu! Osannolikt!

Visst är det. Men det är fan i mig inget att le så där åt.

Så det är Cagliari för dig Brille... Har allitd gillat dem, Francescoli speciellt. Hade väl en förkärlek att välja rätt tränare där ett tag med. Men försvinner Suazo så lär det till doping på ett par spelare om det ska bli nåt av er. Tyvärr.

Och det där är ju ett litet dilemma för ett lag av Cagliaris klass. För mig så är lojala spelare nummer 1 och även om vi nu är rätt vass så är vi ju inte det historiskt sett (snittsäsong som innebar plats nummer 6, har jag för mig) men likförbannat har många valt att stanna (för?) länge. Antar Rom hjälper till en del där men Cagliari (m.fl) är bara en destination som de bästa lämnar inom 2-3-4 år. Personligen skulle jag ha svårt att identifiera mig med en sådan klubb. Men glad att det finns dom som gör det.

Palermo fortsätter sjunka, Romlagen vann programenligt, likaså Milan och Viola. Blir tight om, åtminstone, den sista kvalplatsen till CL.

Den nedre sträcket känns ändå mer intressant. Vill desperat ha Messina och Reggina kvar. Parma kan funka med, medan Siena och Chievo kan dra åt helvete. Lär ju aldrig sluta så lyckligt dock. Apropå Reggina - laget som efter förutsättningarna gjort den solklart bästa säsongen? Inte ens Lazio känns som en rejäl konkurrent i det avseendet. Inte i något annat heller iof...
Citera
2007-04-08, 12:51
Medlem
Japp, Cagliari är laget som gäller, dock utan att vara alltför fanatisk. Eftersom det är begränsat allmänintresse kring det laget så brukar jag inte skriva särskilt mycket om det. Ledningen har varit bra inför säsongerna och valt bort kortsiktiga ekonomiska vinster för att kunna skapa ett bra lag ( dvs inte sålt bla Suazo), men betett sig som idioter under säsongerna (sju tränarbyten de senaste två åren).

Visst kan Cagliari ses som en ”mellanstation” för spelare av Suazos kvalitet, men han har faktiskt spelat i Cagliari i sju säsonger nu. Även om jag tycker att han snart förtjänar en chans att få visa upp sig i ett större lag och få tjäna riktigt stora pengar, så hoppas jag såklart att han stannar.

Med Giampaolo som tränare så är vi nu tillbaka där vi startade säsongen. Meden ganska stark trupp och en intressant tränare borde Cagliari ligga på UEFA cup-plats. Men det borde de ha gjort de senaste säsongerna också.

Nog om sarderna, nu är det CL som gäller.
Citera
2007-04-08, 14:24
Medlem
Nina Hartleys avatar
325 SVT Text Lördag 07 apr 2007
FOTBOLL: Serie A 6 april

Polisbil kan ha dödat Cataniapolis

En polisbil kan ha kört över den polis
i Catania som dog i samband med derbyt
mot Palermo den 2 februari.

-Jag hörde en smäll mot bilen och såg
honom (Filippo Raciti) utanför bilen.