2006-11-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Kan det någonsin bli så i Sverige? Att fotbollen är sammanvävd med livet. Isådannafall, hur?

Det jag är mest avundsjuk med England och Italien är att de har bra publikstöd även om de spelar i sämre ligor. Ta engelska Millwall som spelar i tredje-divisionen, men har en stor beryktad supporterskara.

Sorry, OT.

Hmmm, kultur tar lång tid att førændra. Medan vi diskuterar utrikespolitik och feminism så diskuteras spelares form och laguppstællning kring middagsbordet i Italien. Det uppsving som allsvenskan fått ( publik och intressemæssigt) senaste tiden verkar nærmast ha økat klyftan mellan de som ær insatta och de andra.

Trots att publiksiffrorna minskat i Italien så ær det min uppfattning att intresset inte har minskat. Man har bara blivit lite mer bekvæm av sig och avnjuter matcherna framfør TVn.

Att den speciella atmosfær som finns kring italiensk fotboll, inkl kaos, aldrig kommer att fungera i Sverige beror till stor del på att majoriteten av svenskarna inte trivs med det. Återigen finns det inget værdemæssigt i detta, utan ær ett konstaterande som bekræftar kulturskillnaderna. På samma sætt som att man dær kan uppskatta individuella prestationer och artister på ett annat sætt æn vad svenskar gør, som istællet hyllar kollektivet.

Inom fotbollen så finns också en vinnarmentalitet i Italien som vi av naturliga skæl inte har.

Medan de beundrar den svenska skøtsamheten och ordningen så beundrar vi deras sætt att hantera kaoset och deras artisteri. Min slutsats blir att vi inte ska ta efter deras fotbollskultur, utan bara plocka några få godbitar som vi kan inkorperera i vår egen.

Før att ta det ett snæpp utanfør fotbollen så tycker italienare om att njuta. Det ska t ex vara vackra saker och klæder, god mat och bra fotboll. Den passionen kan man inte kopiera.
Citera
2006-11-29, 21:41
Medlem
Fula Gubbens avatar
Frågan är om man inte skulle föredra det italienska kaoset framför den genanta amatörmässighet och sunkiga småstads-anda som fortfarande råder i svenska klubbar. Det känns fan mer som bandy än som världens största sport.

Vad gäller TV4 så är söndagens match inte namngiven, men Lazio-Roma vore ju grymt.

- F.G
Citera
2006-11-29, 21:43
Medlem
icys avatar
Hur tror ni att dagens Juventus skulle klara sig i Serie A? Hade de kunnat vara med och slåss om ligatiteln? Själv är jag lite tveksam, de har förlorat lite väl många bra spelare. De klarar ju sig bra i Serie B, där leder de snart trots sina minuspoäng. Jag skulle gissa på strax under toppen, även om årets topp känns aningen tunn.
Citera
2006-11-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Frågan är om man inte skulle föredra det italienska kaoset framför den genanta amatörmässighet och sunkiga småstads-anda som fortfarande råder i svenska klubbar. Det känns fan mer som bandy än som världens största sport.

Vad gäller TV4 så är söndagens match inte namngiven, men Lazio-Roma vore ju grymt.

- F.G

Skvallerblaskorna hade skrikit att fotbollen ær død efter varje match i Neapel. Det ær en annan værld.

Angående myglet tror jag att det ær lika førekommande i Sverige ( inte bara inom fotbollen), fast hær saknas granskning och krævs inte ansvar på samma sætt.
Citera
2006-11-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Hur tror ni att dagens Juventus skulle klara sig i Serie A? Hade kunnat vara med och slåss om ligatiteln? Själv är jag lite tveksam, de har förlorat lite väl många bra spelare. De klarar ju sig bra i Serie B, där leder de snart trots sina minuspoäng. Jag skulle gissa på strax under toppen, även om årets topp känns aningen tunn.

Om de hade startat på lika villkor så tror jag att de hade hamnat efter Inter, Roma, Milan, Fiorentina. De hade nog kunnat komma føre sampdoria och Lazio.

Deras lag ær anpassat før att vinna Serie B. Før att næsta år lyckas i Serie A så krævs vissa førstærkningar.
Citera
2006-11-29, 21:54
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Om de hade startat på lika villkor så tror jag att de hade hamnat efter Inter, Roma, Milan, Fiorentina. De hade nog kunnat komma føre sampdoria och Lazio.

Deras lag ær anpassat før att vinna Serie B. Før att næsta år lyckas i Serie A så krævs vissa førstærkningar.

Ungefär vad jag tror. Även om jag är tveksam till Milan, då de varit urusla i år. Och den enda spelaren de äntligen förlorat är Shevshenko.
Citera
2006-11-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Ungefär vad jag tror. Även om jag är tveksam till Milan, då de varit urusla i år. Och den enda spelaren de äntligen förlorat är Shevshenko.

Jag håller med om att de varit en stor besvikelse hittills, men samtidigt ær de det lag i Italien ( och tror jag i værlden) som har den høgsta nivån. Med det menar jag att om alla spelarna ær i form och motiverade så vinner de. Inget lag har så många som ær bæst i værlden på sin position ( om de ær skadefria, i form och motiverade).

Om de tappar ytterligare poæng så kanske de satsar på lex Liverpool, dvs ser till att vinna CL før att på så sætt vara direktkvalificerade næsta år.
Citera
2006-11-30, 01:22
Medlem
Vem luktar dåligast i Inter?
Citera
2006-11-30, 10:49
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

- F.G

Cagliari - Milan.
Citera
2006-11-30, 10:57
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Cagliari - Milan.

...spelas en vecka innan Derby Della Capitalle.
Citera
2006-11-30, 12:32
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
...spelas en vecka innan Derby Della Capitalle.

Tog för givet att han menade denna söndagen iom att han benämde matchen som söndagens.
Citera
2006-11-30, 12:46
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Tog för givet att han menade denna söndagen iom att han benämde matchen som söndagens.

Sorry, trodde faktiskt det var kommande omgång. Men då har de fått ur sig den närmaste matchen i alla fall, och Cagliari-Milan låter riktigt intressant, två lag som Fula Gubben gillar skarpt. Vi bokar in den i kalendern.

- F.G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in