Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley
I Italien är Cabinieri de största huliganerna... ...Ut och res. Se hur världen fungerar! Det finns en annan sida av händelserna som står i den rosa tidningen...
Kunde fan inte sagt det bättre själv.
I carabineri är ett gäng adrenalinstinna herrar med stridspitar som William Wallace (sett Breavehart någon... "Im gonna pik a fight"......) skulle vara avis på. En del bär inte ens hjälm då de provocerar numerärt överlägsna huliganer. Andra har battonger, sköldar och hela skiten. En del föredrar att slänga bengaler, antingen sådana de har med sig själv, eller de som kastas mot dom. I Rom sker slagsmålen allt som oftast på eller kring Foro Italico - något alla som ska till arenan passerar. Men är det ungar där - who cares? Hörde inne på curva sud förut att de myndigheternas utsända snackar om "1+1" eller nåt i den stilen. Det är när de lyckas träffa någon med tårgaspatronen, för att sedan plocka samma person med själva tårgasen. Och om tårgasen får dig att lipa som ett barn så dödar nog fan i mig patronen.
Går många stories om herrarna i uniform, hälften är säkert sann. En som definitivt är det är den om Romasupportern som sprang upp på läktaren på Renato Dall'Ara i Bologna med ett gäng av dessa i ryggen. Tifoso´n ifråga slängde sig ner i panik från läktaren. Kommer inte ihåg hans öde men han överlevde med men. Men varför slängde han sig? Det påstods att han hade tagit sig in utan biljett men i fickan så fanns den rivna biljetten som bevisligen använts för passage. Så vad fick han att föredra betong från 10 meter? Varför slänger man sig hellre än blir tagen av "lagens män"?
En annan historia handlar om fyra tjejer som firade Romas guld -01. De låg på Circo Massimo mitt i natten. Kollade enligt dem själva på stjärnorna och döpte dem efter spelarna. Ingen hade druckit något. Snart kom dom, de beryktade. De började jaga alla på plats, slog dem de kunde. Tjejerna fick ett par efter sig men fick tag på en taxi som blev deras räddning, chauffören låste dörren och vägrade öppna för "ordningsmännen from hell".
Själv har jag bara varit nära dem vid utsatta situationer. Ingen fara egentligen. Inte för mig personligen. Men har sett föräldrar vädjat för sina barns skull, sett andra "krigsmålade" supportrar tillhörande grupper som normalt slåss vädja för andras barns bästa. Är liksom inget tvivel vart den största delen av skulden ska läggas, är bara så.
Dock så säger jag absolut inte att deras motpart på något vis är oskyldiga, långt ifrån. Men de kan aldrig hamna på den nivån som caribinerin är nere på. Helt omöjligt, går bara inte.