2007-05-31, 21:08
Medlem
En viktig faktor som många bortser från är att de inhemska spelarna är så oändligt mycket bättre i Italien än i Spanien och England. Att det finns fler utländska spelare i dessa ligor ger ingen fingervisning om hur bra ligan är. Jag anser nog att det fortfarande finns på ett ungefär lika många utländska världsstjärnor i Serie A som i Spanien och England.

Titta på Milan, där bara fyra utlänningar platsade. Dessutom hade jag kunnat ta ut fyra italienare på dessa platser som hade gjort ett bättre jobb. Nja förresten, svårt val mellan Totti och Kaká, men Buffon och Zambrotta hade jag satt in direkt.

Men som så riktigt påpekades så är det inte längre självklart att de bästa fotbollsspelarna i världen, förr eller senare hamnar i Italien. Den tokdominans som fanns under 90-talet kommer nog aldrig tillbaka (då italienska lag kunde vinna CL, UEFA-cupen och cupvinnarcupen samma år). Personligen tycker jag att det är OK, eftersom det ger ett större utrymme för de inhemska talangerna, vilket ju också visat sig i och med VM-guldet.

Eftersom jag råkar kunna en aning om Cagliari så kan vi ju studera detta bottenlag lite närmare. Som zach nämnde så spelar Suazo (Honduras landslag) i Cagliari, och förra säsongen blev han tillsammans med Kaká vald till den bästa utländska spelaren i Serie A.

Övriga spelare i Cagliari denna säsongen som spelat i landslag sedan 2004 är bl.a:

Langella: Italien
Canini: U21
Esposito; Italien
Bizera: Uruguay
Biondini: U21 Italien
Pepe: U21 Italien
Canini: U21 Italien
Semedo: U21 Portugal

Jag kan ha missat någon, men jag tror poängen framkommer ändå.
Citera
2007-05-31, 21:19
Medlem
Vagabondens avatar
Något jag funderat över...

Jag vet att laziale på matcher brukar säga att de inte förstår vad Totti säger, då man anklagar honom för dålig italienska.
Jag har aldrig någonsin förstått detta, någon som vet?

P:S Jag reserverar mig för att det kan vara någon annan, men jag är väldigt säker på att det är Totti. D:S
Citera
2007-06-01, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Om du påstår en sak, men sen vill du inte förklara för det inte är lönt? Sen försöker du förklara. Är du förvirrad?

Publikfluktationer som calciopolo, Juventus, Napoli, polismordet osv.

Profiler som lämnat är; Zambrotta, Thuram, Cannavaro och Emerson. Samtliga som skulle spelat i Serie B. Att dem lämnade landet var enbart av hänsyn till Juvefansen då spel i Serie A skulle göra dem till de största slynorna i landet.
Profiler som du anser KAN lämna är helt irrelevant. Gå tillbaka fe år och spekulera i silly season och hur många rykten som ej blev sanna. Höj nivån tack!
En spelare blir inte en profil enbart för att TV4 visar La Liga och Kåmark och Perlskog onanerar över diverse överreklamerade ytterbackar.

Nej visst, CL är ingen värdemätare, men det är UEFA-cupen?
Jag förstår inte hur du tänker, men jag förväntar mig inte en förklaring heller. Först pratar du om profiler, sen bredd?

Visst är det mysigare att minnas tillbaka och lyfta fram dussinlirare som holländska Roy som en superlirare. Men snälla, skärp dig.

VM = Italien
CL = Italien
Tydligare kan det inte bli.

Angående publiktappet så har det pågått betydligt längre än den här säsongen, det kan delvis förklaras med vilka lag som spelar i Serie A men kan knappast skyllas på något calciopolo:

98/99 31 000 i snitt
99/00 30 000 publiktapp
00/01 29 500 publiktapp
01/02 26 000 publiktapp
02/03 25 500 publiktapp
03/04 25 500 oförändrat
04/05 25 500 oförändrat
05/06 21 500 publiktapp
06/07 18 000 publiktapp

trenden är slående, publiken sviker och det lär inte ske några under även med Napoli, Genua och Juventus tillbaks.

UEFA Cupen är en bra värdemätare ja, vilket lag som vinner är dock inte relevant utan hur lagen från ligan i helhet presterar, både Espanyol och Middlesbrough spelade final, kom igen när Cagliari når UEFA final och vi kan diskutera.

Att diskutera profiler med dig är helt meningslöst eftersom du inte klarar av att bortse från personliga värderingar. Dock får du gärna hitta en spelare i Bryan Roys klass i ett idag lika anonymt lag som Foggia var då. Han representerade Holländska landslaget vid VM 90 EM 92 och VM 94 och var allmänt rankad som en av Hollands bästa anfallare i början av 90-talet. Men du kanske är för ung för att minnas.
Citera
2007-06-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Angående publiktappet så har det pågått betydligt längre än den här säsongen, det kan delvis förklaras med vilka lag som spelar i Serie A men kan knappast skyllas på något calciopolo:

98/99 31 000 i snitt
99/00 30 000 publiktapp
00/01 29 500 publiktapp
01/02 26 000 publiktapp
02/03 25 500 publiktapp
03/04 25 500 oförändrat
04/05 25 500 oförändrat
05/06 21 500 publiktapp
06/07 18 000 publiktapp

trenden är slående, publiken sviker och det lär inte ske några under även med Napoli, Genua och Juventus tillbaks.

UEFA Cupen är en bra värdemätare ja, vilket lag som vinner är dock inte relevant utan hur lagen från ligan i helhet presterar, både Espanyol och Middlesbrough spelade final, kom igen när Cagliari når UEFA final och vi kan diskutera.

Att diskutera profiler med dig är helt meningslöst eftersom du inte klarar av att bortse från personliga värderingar. Dock får du gärna hitta en spelare i Bryan Roys klass i ett idag lika anonymt lag som Foggia var då. Han representerade Holländska landslaget vid VM 90 EM 92 och VM 94 och var allmänt rankad som en av Hollands bästa anfallare i början av 90-talet. Men du kanske är för ung för att minnas.

Nu förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Varför ska Cagliari vinna UEFA-cupen? De har ju inte kvalificerat sig. De har harvat i botten ett antal år. Däremot anser jag att normala mittenlag som Lazio, Palermo, Fiorentina, Sampdoria osv är bättre eller åtminstone lika bra som Espanyol och Middlesbrough. Att bete sig så som Sevilla är inte acceptabelt hos alla italienska lag. Genom att satsa på UEFA-cupen missade de med all sannolikhet seriesegern i Spanien. Palermos tränare blev hotad med sparken om han spelade med sina bästa spelare i UEFA, eftersom de hade chans till att vara med och kämpa om de allra bästa placeringarna i Serie A.

I Spanien är det accepterat för ett mittenlag att ta en ”mellansäsong” i ligan för att kunna prestera i UEFA-cupen, det är det inte i Italien.

Den enda poäng som jag ser att du har är att publiken minskar. Det finns en mängd anledningar till detta, och tyvärr ingen enkel lösning på problemet. Till en del kommer det att rätta till sig om Juventus och Napoli kommer upp.

För övrigt anser jag att Suazo är en större profil än vad Bryan Roy var.
Citera
2007-06-01, 13:18
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Nu förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Varför ska Cagliari vinna UEFA-cupen? De har ju inte kvalificerat sig. De har harvat i botten ett antal år. Däremot anser jag att normala mittenlag som Lazio, Palermo, Fiorentina, Sampdoria osv är bättre eller åtminstone lika bra som Espanyol och Middlesbrough. Att bete sig så som Sevilla är inte acceptabelt hos alla italienska lag. Genom att satsa på UEFA-cupen missade de med all sannolikhet seriesegern i Spanien. Palermos tränare blev hotad med sparken om han spelade med sina bästa spelare i UEFA, eftersom de hade chans till att vara med och kämpa om de allra bästa placeringarna i Serie A.

I Spanien är det accepterat för ett mittenlag att ta en ”mellansäsong” i ligan för att kunna prestera i UEFA-cupen, det är det inte i Italien.

Den enda poäng som jag ser att du har är att publiken minskar. Det finns en mängd anledningar till detta, och tyvärr ingen enkel lösning på problemet. Till en del kommer det att rätta till sig om Juventus och Napoli kommer upp.

Middlesbrough och Espanyol är lag som ligger på nedre halvan av tabellen i respektive ligor medan lagen du nämner är lag på övre halvan.
Citera
2007-06-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Middlesbrough och Espanyol är lag som ligger på nedre halvan av tabellen i respektive ligor medan lagen du nämner är lag på övre halvan.

Sorry, men tog för givet att det är lag fem till åtta i tabellen, alternativt finallag från cupen som kvalificerade sig. Så borde det ha fungerat.
Citera
2007-06-01, 15:15
Medlem
Citat:

För det första är varken Espanyol eller Middlesbrough några mittenlag, det ena kvalade genom att vinna Cupen det andra genom att en enstaka säsong överprestera och komma 7:a. Båda lagen brukar ligga på plats 12-16 varav Espanyol har varit på väg att åka ur i flera år nu. Sevilla är på väg mot sin bästa säsong på 60 år, laget är fortfarande med och slåss om ligan, är i final i Spanska cupen och har vunnit UEFA cupen, knappast vad jag kallar oacceptabelt.

Har du några som helst bevis för att lag i Spanien tar "mellansäsonger", såvitt jag vet prioriteras Ligan alltid först, Dina argument är lika korkade som om jag skulle påstå att Inter bortprioriterade Serie A under 90-talet för att kunna vinna UEFA cupen tre gånger.

Suazo spelar i Cagliari, Roy Spelade i Foggia, Italiens motsvarighet till åshöjdens BK, ett lag som kom från ingenstans, presterade i 3 år och försvann sedan ner i serie C, Enda anledningen till att Roy och Chamot valde att spela i Foggia var för att de ville spela i Världens bäst liga, Idag finns inte ens ett så anonymt lag i serie A.

Citat:
Sorry, men tog för givet att det är lag fem till åtta i tabellen, alternativt finallag från cupen som kvalificerade sig. Så borde det ha fungerat.

Kvalar gör man föregående säsong, att ett lag överpresterar under en säsong gör det inte automatiskt till ett mittenlag.
Citera
2007-06-01, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
För det första är varken Espanyol eller Middlesbrough några mittenlag, det ena kvalade genom att vinna Cupen det andra genom att en enstaka säsong överprestera och komma 7:a. Båda lagen brukar ligga på plats 12-16 varav Espanyol har varit på väg att åka ur i flera år nu. Sevilla är på väg mot sin bästa säsong på 60 år, laget är fortfarande med och slåss om ligan, är i final i Spanska cupen och har vunnit UEFA cupen, knappast vad jag kallar oacceptabelt.

Har du några som helst bevis för att lag i Spanien tar "mellansäsonger", såvitt jag vet prioriteras Ligan alltid först, Dina argument är lika korkade som om jag skulle påstå att Inter bortprioriterade Serie A under 90-talet för att kunna vinna UEFA cupen tre gånger.

Suazo spelar i Cagliari, Roy Spelade i Foggia, Italiens motsvarighet till åshöjdens BK, ett lag som kom från ingenstans, presterade i 3 år och försvann sedan ner i serie C, Enda anledningen till att Roy och Chamot valde att spela i Foggia var för att de ville spela i Världens bäst liga, Idag finns inte ens ett så anonymt lag i serie A.

Kvalar gör man föregående säsong, att ett lag överpresterar under en säsong gör det inte automatiskt till ett mittenlag.

Det är ju fantastiska argument du framför. Trots att Serie A numera saknar profiler, så finns det numera inte längre så anonyma lag som Foggia då Bryan Roy och Chamot spelade där. Vad betyder det?

Det känns som att vi pratar i cirklar. Jag anser att Serie A är sämre nu än för tio år sedan, men jag anser också att den nu är minst lika bra som engelska och spanska ligan. Detta gäller både för topp-, mitten- och bottenlagen.

Angående hur mycket olika lag satsar på UEFA-cupen, så kan man inte bevisa vare sig det ena eller det andra. Utan det är min åsikt, baserade på mina observationer. Parma har t ex på senare år spelat med sina primaveraspelare i UEFA-cupen, ibland går de ganska långt trots att laget går dåligt i ligan. Men man kan ju inte påstå att de satsat på cupen på bekostnad av ligan för det.

Hur mycket lagen satsar på att vinna UEFA-cupen beror på vilka omständigheter de befinner sig. T ex har jag för mig att Inter prioriterade UEFA-cupen 1993/94 då de hamnade på 13:e plats i Serie A.

Min åsikt är som sagt att de italienska lagen numera inte prioriterar UEFA-cupen. Fiorentina har deklarerat att de tänker ta den på allvar, vi får se.

Vidare diskussioner om spanska och engelska lag, och deras ambitioner kan du ju ta upp i någon annan tråd.
Citera
2007-06-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Jag vet att laziale på matcher brukar säga att de inte förstår vad Totti säger, då man anklagar honom för dålig italienska.
Jag har aldrig någonsin förstått detta, någon som vet?
Totti har väl ett kraftigt romerskt uttal och i Italien används tydligen inte dialekter i offentliga rummet, utan det ses som tecken på dålig utbildning, och de som är i Tottis ålder eller yngre pratar vanlig italienska. Finns såklart lokala dialekter men vissa kan göras till egna språk såvidare man inte utgår ifrån italienskan. (Jag frågade en vän)
Citera
2007-06-01, 20:40
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Totti har väl ett kraftigt romerskt uttal och i Italien används tydligen inte dialekter i offentliga rummet, utan det ses som tecken på dålig utbildning, och de som är i Tottis ålder eller yngre pratar vanlig italienska. Finns såklart lokala dialekter men vissa kan göras till egna språk såvidare man inte utgår ifrån italienskan. (Jag frågade en vän)

Aha, då förstår jag.
Jag tackar så mycket!
Citera
2007-06-05, 13:43
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz

För alltför många år sedan så läste jag lite om det italienska språket (dialekter och så) men kommer ihåg alltför lite. Dock vågar jag påstå att få, om ens något, språk i världen är så pass, hmmm, varierande som italienskan. Ex, pluggar ni italienska så lär ni er norra Italiens "italienska", och då är den romerska diton som norska för en svensk, typ. Men vaknar ni upp på Sicilien så är det som att möta holländare som svensk.
Och Totti pratar extrem "romanesco". Fattar själv ofta inte vad han säger, låter som han har gröt i käften. Ord som inte finns används frekvent, banderoller kan vara svår att tyda etc. Men laziosupportrarna borde ju inte vara rätt personer att håna... Om de nu inte som traditionen säger är en "fin och välutbildad socitet" som håller sig från "vanligt" arbetar-pack, som Totti.

Backar annars upp Brille... Alltid lika timida Zamparini hotade ju även sparka Guidolin (ytterligare en gång) om han körde med starkaste manskapet i UEFA-cupen... Fattar inte annars varför UEFA-cupen får så stor plats i tråden, den saknar ju intresse! Är ju som italienska cupen, ekonomiskt så är det en usel affär och det sliter bara på manskapet.

Foggia... Nostalgi av stora mått. Zeman skapade Foggia dei Miracoli i Zemanlandia... Baiano. Signori. Di Biagio. Kolyvanov och Shalimov men inte minst den gudomliga rumänen Dan Petrescu. Stor fotbollsporr kommer jag ihåg hemma mot Milan. Ledde med 2-0 som blev till 2-9 (om jag inte är ute och cyklar).
Citera
2007-06-05, 18:44
Medlem
Vagabondens avatar
Appropå italienska och de olika dialekterna så kan det sägas att det var värre förr. Innan 40-talet var det i realiteten olika språk i olika områden, men Mussolini ville ena landet och tvingade folk att lära sig "riksitalienska". Kanske är det som Totti inte kan tala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in