2007-05-30, 00:04
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Vad är det som händer med Italienska ligan igentligen?

* Publiken flyr
* Profilerna Flyr
* Inget Italienskt lag i Uefacupfinal på 10 år?

Känns som att Serie A har större problem än vad många vill erkänna.

Publiken flyr?
Profilerna flyr?
Uefacupfinalen kontra Championsleaguefinalen?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Citera
2007-05-30, 09:55
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Publiken flyr?
Profilerna flyr?

Sämsta snittet på evigheter, vilket det även blivit utan stängda arenor. Det andra förstår dock inte jag heller.
Citera
2007-05-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Publiken flyr?
Profilerna flyr?

Då är det nog inte heller lönt att förklara, men jag gör ett försök ändå.

Publiken i serie A har minskat med 40% de senaste 7 åren.
Två exempel:
Lazio 99-00 hade 52 000 i snitt
Lazio 06-07 hade 25 000 i snitt
Roma 99-00 hade 59 000 i snitt
Roma 06-07 hade 36 000 i snitt

Profilerna väljer idag att spela i Premier Leuage eller Primera Division istället för Serie A.
Därtill har många av de Italienska Profilerna lämnat Serie A för spel i Spanien samt att
ännu fler är på väg bort Luca Toni, De Rossi, Mexes för att nämna några.

Inga italienska lag i final i UEFA cupen sedan 98-99, den turnering som bäst visar på vilken liga som har den största bredden. Under 90-talet när alla stora profiler spelade i Italien gick de italienska lagen nästan alltid till minst kvartsfinal och det var alltid minst ett italienskt lag i final. Champions leuague är något helt annat, det är en turnering där endast topp 3 i någon av de stora ligorna kan vinna och kan alltså inte användas som en värdemätare på Ligans hälsotillstånd.
Citera
2007-05-30, 14:44
Medlem
P.Gs avatar
Tycker inte att det råder någon större brist på profiler i Serie A, de får bara mycket mindre utrymme i svensk media.
Citera
2007-05-30, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Tycker inte att det råder någon större brist på profiler i Serie A, de får bara mycket mindre utrymme i svensk media.

Det beror ju förstås på vad man menar med profiler men om vi gör en breakdown på alla stora profiler som spelade i VM 94 kontra VM 06 så ser man klar och tydligt att ligan har tappat enormt, i VM 94 hittade du världsartister som spelade i botten lag i Italien medan den senaste VM turneringen visade tydligt att de flesta profilerna kom från andra ligor. Bortsett från det egna landslaget var det ytterst få VM profiler från Serie A. Att du blandar in Svensk media förstår jag inte, den har alltid varit anglofil och sett ner på sydeuropeisk fotboll.
Citera
2007-05-30, 15:07
Medlem
Killswitchs avatar
Citat:
Profilerna väljer idag att spela i Premier Leuage eller Primera Division istället för Serie A.
Inga profiler? Totti, Mexés, De Rossi, Chivu, Adriano, Crespo, Figo, Ibrahimovic, Gattuso, Kaká, Ronaldo, Del Piero, Nedved, Buffon för att nämna några..

Citat:
Därtill har många av de Italienska Profilerna lämnat Serie A för spel i Spanien samt att
Många? Zambrotta och Cannavaro.
Visst, Luca Toni flyttar, men du ska inte tro på allt du läser på Tribalfootball.

Italien är världsmästare.
Milan är CL-mästare.
Totti är (förhoppningsvis snart) vinnare av Guldskon.
Cannavaro vann Guldbollen.
Citera
2007-05-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killswitch
Inga profiler? Totti, Mexés, De Rossi, Chivu, Adriano, Crespo, Figo, Ibrahimovic, Gattuso, Kaká, Ronaldo, Del Piero, Nedved, Buffon för att nämna några..

Roma, inter Milan och Juventus, tja visst men det är bara fyra av 20 lag, de gör inte en liga, Om du gämför med t.ex. under VM 94 (och nu tar jag bara gärsgårdsgängen) hittar vi spelare som Dan Petrescu (Genua) och Hagi (Brescia) två rumänska VM profiler i skitlag, vidare hittar vi Taffarel (reggiana), Thern (Napoli) Chamot (Foggia) Roy (Foggia) och nu har jag ändå bara räknat upp VM profiler (framstående spelare i turneringen) från skitlag, ska jag även ta med profiler från de större lagen blir listan LÅNG.

Gämför nu med VM 06 där vi inte hittar några profiler (ett par dussinlirare, varav hälften bänknötare) utöver dem från storlagen. Om vi därtill tar med profilerna som inte spelade VM 94 kontra 06 blir det ännu tydligare hur mycket Serie A har tappat.
Citera
2007-05-30, 16:02
Medlem
Killswitchs avatar
Citat:
Roma, inter Milan och Juventus, tja visst men det är bara fyra av 20 lag, de gör inte en liga, Om du gämför med t.ex. under VM 94 (och nu tar jag bara gärsgårdsgängen) hittar vi spelare som Dan Petrescu (Genua) och Hagi (Brescia) två rumänska VM profiler i skitlag, vidare hittar vi Taffarel (reggiana), Thern (Napoli) Chamot (Foggia) Roy (Foggia) och nu har jag ändå bara räknat upp VM profiler (framstående spelare i turneringen) från skitlag, ska jag även ta med profiler från de större lagen blir listan LÅNG.

Gämför nu med VM 06 där vi inte hittar några profiler (ett par dussinlirare, varav hälften bänknötare) utöver dem från storlagen. Om vi därtill tar med profilerna som inte spelade VM 94 kontra 06 blir det ännu tydligare hur mycket Serie A har tappat.

Jag förstår vad du menar men så är fotbollen överallt idag, inte bara i Italien. I Englands trupp är det 2 st som kommer från mindre icke-toppklubbar (Green - West Ham och Shorey - Reading). I Spanien 2 st (Ángel - Celta Vigo och Soldado - Osasuna). Som ex.
Landslagsspelare spelar i toppklubbar. Så är det bara.
Citera
2007-05-30, 16:08
Medlem
Treehorns avatar
Citat:

Rosina, Rocchi, Lucarelli, Mutu, Amauri, Barzagli toppklass spelare och det finns fler nu mera spelar dom i övre mittenklubbar strax under toppen innan när pengarna var mindre stannade dom...
Vad har PL utaför dom 4 stora lagen, ja precis likvärdigt. Ner till tionde plats skilljer det sig inte mycket efter det kanske PL är en aning starkare men knappast någon nämn värd skillnad. La Liga däremot är starkare jämt över där alla lag kan slå alla. Problemet är att ligan framställs på ett mycket oproffsigare sätt en PL och La Liga inte att den är så mycket sämre. Alla Skandaler etc har inte gjort det bättre heller... och tomma läktare gör inte direkt att det blir bättre tv Man kan inte jämföra fotbollen idag med den i början av 90-talet det är helt andra pengar som krävs nu därför tar alla storklubbarna dom bästa spelarna så är det i alla ligor, utom allsvenskan då

Vad har Watford, WIgan eller Fulham för profiler liksom?
Citera
2007-05-31, 16:34
Medlem
zachs avatar
Håller dock med Gincan, framgångarna till trots så ligger ju Serie A rätt pyrt till. I England trollas fram astronomiska summor i de nya tv-avtalen och både där och i Spanien så byggs (/renoveras) arenor för större publik och därmed intäkter, medan man i Italien mer och mer får luta sig mot stenrika presidenter.

Vad gäller publiken så är det hela naturligtvis ett mysterium som måste lösas. Oavsett anledningar så måste publiken hitta tillbaka, men vill verkligen klubbarna det? I Tyskland så kommer jag ihåg att åskådarna i snitt trycker i sig 3 liter öl på 90 minuter, medan man i Italien konusmerar mer. Och även OM man konsumerat som en tysk - ytterst lite hade gått till klubbarna eftersom de inte äger arenorna. FC Köpenhamn kan ju vara ett lysande exempel där, på hur förbannat lönsamt det är att äga arenan och alla dessa sidoinkomster (med allt från öl till andra event). Nu har förvisso siffrorna sjunkit äckligt snabbt i Italien men ha Celtic i åtanke... De gick från typ 7-8000 i snitt till dagens på ca 55000 på några år.

Stjärnorna? Kan köpa resonemanget till viss det. Som Brille kan intyga har Cagliari ofta haft fina spelare utan direkt tätkänning och någon Hagi lär ju inte på de närmasta 8000 åren spela för en klubb som Brescia igen. Dock så finns onekligen killar som Suazo, Vanucchi, Lucarelli osv, som många verkar missas. Okunskap? Jag vet inte, dock så kan jag som sagt till viss del hålla med.

Ang De Rossi till Real och allt vad som påstås... Vill minnas att Totti de facto har fått förfrågningar från Barca, Real, Chelsea, Man U, Milan, Inter, Juve och va snubblande nära Sampdoria i sin ungdom. Men ja... Han är alltjämt rödgul.
Citera
2007-05-31, 17:16
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Då är det nog inte heller lönt att förklara, men jag gör ett försök ändå.

Publiken i serie A har minskat med 40% de senaste 7 åren.
Två exempel:
Lazio 99-00 hade 52 000 i snitt
Lazio 06-07 hade 25 000 i snitt
Roma 99-00 hade 59 000 i snitt
Roma 06-07 hade 36 000 i snitt

Inga italienska lag i final i UEFA cupen sedan 98-99, den turnering som bäst visar på vilken liga som har den största bredden. Under 90-talet när alla stora profiler spelade i Italien gick de italienska lagen nästan alltid till minst kvartsfinal och det var alltid minst ett italienskt lag i final. Champions leuague är något helt annat, det är en turnering där endast topp 3 i någon av de stora ligorna kan vinna och kan alltså inte användas som en värdemätare på Ligans hälsotillstånd.

Om du påstår en sak, men sen vill du inte förklara för det inte är lönt? Sen försöker du förklara. Är du förvirrad?

Publikfluktationer som calciopolo, Juventus, Napoli, polismordet osv.

Profiler som lämnat är; Zambrotta, Thuram, Cannavaro och Emerson. Samtliga som skulle spelat i Serie B. Att dem lämnade landet var enbart av hänsyn till Juvefansen då spel i Serie A skulle göra dem till de största slynorna i landet.
Profiler som du anser KAN lämna är helt irrelevant. Gå tillbaka fe år och spekulera i silly season och hur många rykten som ej blev sanna. Höj nivån tack!
En spelare blir inte en profil enbart för att TV4 visar La Liga och Kåmark och Perlskog onanerar över diverse överreklamerade ytterbackar.

Nej visst, CL är ingen värdemätare, men det är UEFA-cupen?
Jag förstår inte hur du tänker, men jag förväntar mig inte en förklaring heller. Först pratar du om profiler, sen bredd?

Visst är det mysigare att minnas tillbaka och lyfta fram dussinlirare som holländska Roy som en superlirare. Men snälla, skärp dig.

VM = Italien
CL = Italien
Tydligare kan det inte bli.
Citera
2007-05-31, 17:25
Medlem
Shitzors avatar
Det här med profiler tycker jag är ett verkligen dåligt argument. Som någon tidigare nämnde handlar det bara om att spelare i PL får betydligt mer uppmärksamhet i svensk media än spelare i Serie A.

Faktum är att:
Buffon är bättre än Cech
Chivo och Nesta är betydligt bättre än Terry/Carragher/Ferdinand
Ytterbackar som Oddo är mycket bättre än ex Riise.
Stankovic är bättre än Lampard och Gerrard (iaf den här säsongen)
Kaka och Totti är bättre än Christiano Ronaldo och Ronaldinho också för den delen.
Luca Toni är bättre än Rooney. Kanske inte bättre än Drogba dock, där vinner PL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in