Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Då är det nog inte heller lönt att förklara, men jag gör ett försök ändå.
Publiken i serie A har minskat med 40% de senaste 7 åren.
Två exempel:
Lazio 99-00 hade 52 000 i snitt
Lazio 06-07 hade 25 000 i snitt
Roma 99-00 hade 59 000 i snitt
Roma 06-07 hade 36 000 i snitt
Profilerna väljer idag att spela i Premier Leuage eller Primera Division istället för Serie A.
Därtill har många av de Italienska Profilerna lämnat Serie A för spel i Spanien samt att
ännu fler är på väg bort Luca Toni, De Rossi, Mexes för att nämna några.
Inga italienska lag i final i UEFA cupen sedan 98-99, den turnering som bäst visar på vilken liga som har den största bredden. Under 90-talet när alla stora profiler spelade i Italien gick de italienska lagen nästan alltid till minst kvartsfinal och det var alltid minst ett italienskt lag i final. Champions leuague är något helt annat, det är en turnering där endast topp 3 i någon av de stora ligorna kan vinna och kan alltså inte användas som en värdemätare på Ligans hälsotillstånd.
Om du påstår en sak, men sen vill du inte förklara för det inte är lönt? Sen försöker du förklara. Är du förvirrad?
Publikfluktationer som calciopolo, Juventus, Napoli, polismordet osv.
Profiler som lämnat är; Zambrotta, Thuram, Cannavaro och Emerson. Samtliga som skulle spelat i Serie B. Att dem lämnade landet var enbart av hänsyn till Juvefansen då spel i Serie A skulle göra dem till de största slynorna i landet.
Profiler som du anser KAN lämna är helt irrelevant. Gå tillbaka fe år och spekulera i silly season och hur många rykten som ej blev sanna. Höj nivån tack!
En spelare blir inte en profil enbart för att TV4 visar La Liga och Kåmark och Perlskog onanerar över diverse överreklamerade ytterbackar.
Nej visst, CL är ingen värdemätare, men det är UEFA-cupen?
Jag förstår inte hur du tänker, men jag förväntar mig inte en förklaring heller. Först pratar du om profiler, sen bredd?
Visst är det mysigare att minnas tillbaka och lyfta fram dussinlirare som holländska Roy som en superlirare. Men snälla, skärp dig.
VM = Italien
CL = Italien
Tydligare kan det inte bli.