Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-15, 20:38
  #1009
Medlem
Är aktivitet vid Svalan ikväll. Står en svart bil framme vid inslagen. Stod även två bilar varav den ena med tre utländska snubbar i utanför grinden (kan vara helt orelaterade )
Citera
2016-08-15, 22:15
  #1010
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sessovic
Men Svalan är inte helt plomberad då antar jag. Det finns hopp?

Njae, de delar som utgjorde Flygvapnets LFuC W2 "Svalan" är av allt att döma plomberade.
Däremot hyste berget även andra vapenslag och det är dessa utrymmen som FortV enligt egen utsago
skulle "utvecklas för fortsatt uthyrning till ny hyresgäst". (Källa: FortV Årsfakta 2009)

Om och vem som flyttat in, kan man bara spekulera i, men det är ju bra om anläggningarna kommer till någon nytta.
Citera
2016-08-15, 22:32
  #1011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Njae, de delar som utgjorde Flygvapnets LFuC W2 "Svalan" är av allt att döma plomberade.
Däremot hyste berget även andra vapenslag och det är dessa utrymmen som FortV enligt egen utsago
skulle "utvecklas för fortsatt uthyrning till ny hyresgäst". (Källa: FortV Årsfakta 2009)

Om och vem som flyttat in, kan man bara spekulera i, men det är ju bra om anläggningarna kommer till någon nytta.


Ja absolut, nån var där ikväll iallafall. (vid den ingången med hänglåset, den stora.)
Citera
2016-08-16, 17:54
  #1012
Medlem
Det har varit en censur, men även ett fullt fungerande censur och det är jättestort

men får inte berätta mer tyvärr
Citera
2016-08-16, 17:58
  #1013
Medlem
Censur = LFC och ett fullt fungerande sjukhus
Citera
2016-08-16, 18:05
  #1014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lkimsson
Censur = LFC och ett fullt fungerande sjukhus

Japp! Större än hela Sahlgrenska och Östra. Tillsammans!

...
Citera
2016-08-16, 21:40
  #1015
Medlem
Att det varit ett LFC har nog ingen missat, det är det hela tråden handlar om...

Sjukhus har jag aldrig hört, låter som BS? Och för vem skulle du inte få berätta det?
Citera
2016-12-15, 17:30
  #1016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Jajamän, bodde på Nya Varvet. Jag hade nog att göra med andra befäl, kapten Larsson var det närmaste. Men mest minns jag andra "profiler", kaptenlöjtnanten Vesanen som körde dragrace mot en Viggen på startrakan i Såtenäs, "Bögen i berget" Samuelsson som spanade in vpl och så fanjunkaren Skogsäter som är den mest oförskämda människa jag träffat på i hela mitt liv.

Men redan 82 så kändes det som om tiden sprungit ifrån W2, vi hade sällan beredskap så det var nog mera att hålla ställningarna under tiden. Fast i krigstid hade berget ändå inte använts blev vi upplysta om. Krigsorganisationen såg annorlunda ut. Vet du förresten vad som fanns i den där hemliga avdelningen dit man aldrig fick komma?

När W2 var i bruk fanns det gott om bunkrar uppe på berget. Det rondades regelbundet av vakterna och det hände att en del typer smög omkring däruppe. Under min tid förekom dock ej skottlossning även om en lumparkompis var nära att avfyra varningsskott.

Egentligen var det inte själva W2 som var hemligast utan alla de små centraler som fanns runtom i trakten och som rimligen tillhörde en krigstida organisation. Jag gissar att stridsledning skulle suttit där men att radarspaningen utförts från mindre enheter. Du vet kanske mer? Numera är det ju inte hemligt längre.

Roligt att läsa om nån mer som faktiskt tjänstgjort i berget. Själv var jag där 75-76. Fjärrskrift. Megahemligt. Vi hade order att lyfta ut folk med våld om så skulle behövas. Under min tid hände det en gång att vi med milt våld förde ut en löjtnant på besök. Vi kallade honom Fänrik Fjun. Han blev löjtnant under tiden jag låg inne.
Vi tjänstgjorde i 3 olika skift med 1 vecka dagtid, 1 vecka natt och en vecka ledigt. Bassen valde skift först och jobbade 16.10-23.00 och 06.00-07.30, näst äldsta jobbade normalt 07.30-16.10 och 03.00-08.00. Strålen 16.10-03.00.
Sen hade vi dagtid 3-4 civila tekniker varav en "jobbade" natt under en vecka. Fast civilisten gick och lade sig vid 11-tiden och sov till ca. 07.00.

Håller förresten inte med om vanrunkare Skogsäter. Han var hur cool som helst. CF7 Detachement var överstelöjtnant Hilding Bennegård. Också en trevlig man och inbiten golfare. Vi var två vpl i berget som spelade golf. Bennegård ordnade då ett nät och en utslagsmatta där man kunde stå och banka golfbollar på rasterna. Jag spelade dessutom med honom 2 ggr sommaren 76.

Sov endast en natt på Nya Varvet, kvällen innan ett kupplarm. Typiskt nog på min lediga vecka. All ledig tid indragen en hel vecka. Fick inte lämna berget på 5 dagar och jobbade 12-timmarspass. För övrigt kunde jag bo hemma. Det var perfekt. En 10-minuters promenad på morgonen och så hämtade militärbussen upp mig vid Hagens fotbollsplan på morgonen och körde samma väg tillbaka till Nya Varvet på eftermiddagen. När jag jobbade natt lånade jag morsans bil.

Det skulle vara fantastiskt roligt att få se berget igen.
Citera
2016-12-16, 11:51
  #1017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogan1
Roligt att läsa om nån mer som faktiskt tjänstgjort i berget. Själv var jag där 75-76. Fjärrskrift. Megahemligt. Vi hade order att lyfta ut folk med våld om så skulle behövas. Under min tid hände det en gång att vi med milt våld förde ut en löjtnant på besök. Vi kallade honom Fänrik Fjun. Han blev löjtnant under tiden jag låg inne.
Vi tjänstgjorde i 3 olika skift med 1 vecka dagtid, 1 vecka natt och en vecka ledigt. Bassen valde skift först och jobbade 16.10-23.00 och 06.00-07.30, näst äldsta jobbade normalt 07.30-16.10 och 03.00-08.00. Strålen 16.10-03.00.
Sen hade vi dagtid 3-4 civila tekniker varav en "jobbade" natt under en vecka. Fast civilisten gick och lade sig vid 11-tiden och sov till ca. 07.00.

Håller förresten inte med om vanrunkare Skogsäter. Han var hur cool som helst. CF7 Detachement var överstelöjtnant Hilding Bennegård. Också en trevlig man och inbiten golfare. Vi var två vpl i berget som spelade golf. Bennegård ordnade då ett nät och en utslagsmatta där man kunde stå och banka golfbollar på rasterna. Jag spelade dessutom med honom 2 ggr sommaren 76.

Sov endast en natt på Nya Varvet, kvällen innan ett kupplarm. Typiskt nog på min lediga vecka. All ledig tid indragen en hel vecka. Fick inte lämna berget på 5 dagar och jobbade 12-timmarspass. För övrigt kunde jag bo hemma. Det var perfekt. En 10-minuters promenad på morgonen och så hämtade militärbussen upp mig vid Hagens fotbollsplan på morgonen och körde samma väg tillbaka till Nya Varvet på eftermiddagen. När jag jobbade natt lånade jag morsans bil.

Det skulle vara fantastiskt roligt att få se berget igen.

Ni på fjärrskrift levde väl lite vid sidan av oss andra med egna befäl. Vi andra hade endast dagtidstjänst, förutom vakterna kanske. Det fanns en reservlöjtnant som var inne nån gång under min tid som kallades Fk Fjun, kan ha varit samma snubbe. Basse och stråle, de begreppen minns man ju. Annars har mycket bleknat bort. Jag tror inte du kommer innanför grindarna utan att något larm går. Vad jag förstått på tråden håller man fortfarande ett öga på området.
Citera
2016-12-17, 19:21
  #1018
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogan1
Roligt att läsa om nån mer som faktiskt tjänstgjort i berget. Själv var jag där 75-76. Fjärrskrift. Megahemligt. Vi hade order att lyfta ut folk med våld om så skulle behövas. Under min tid hände det en gång att vi med milt våld förde ut en löjtnant på besök. Vi kallade honom Fänrik Fjun. Han blev löjtnant under tiden jag låg inne.
Vi tjänstgjorde i 3 olika skift med 1 vecka dagtid, 1 vecka natt och en vecka ledigt. Bassen valde skift först och jobbade 16.10-23.00 och 06.00-07.30, näst äldsta jobbade normalt 07.30-16.10 och 03.00-08.00. Strålen 16.10-03.00.
Sen hade vi dagtid 3-4 civila tekniker varav en "jobbade" natt under en vecka. Fast civilisten gick och lade sig vid 11-tiden och sov till ca. 07.00.

Håller förresten inte med om vanrunkare Skogsäter. Han var hur cool som helst. CF7 Detachement var överstelöjtnant Hilding Bennegård. Också en trevlig man och inbiten golfare. Vi var två vpl i berget som spelade golf. Bennegård ordnade då ett nät och en utslagsmatta där man kunde stå och banka golfbollar på rasterna. Jag spelade dessutom med honom 2 ggr sommaren 76.

Sov endast en natt på Nya Varvet, kvällen innan ett kupplarm. Typiskt nog på min lediga vecka. All ledig tid indragen en hel vecka. Fick inte lämna berget på 5 dagar och jobbade 12-timmarspass. För övrigt kunde jag bo hemma. Det var perfekt. En 10-minuters promenad på morgonen och så hämtade militärbussen upp mig vid Hagens fotbollsplan på morgonen och körde samma väg tillbaka till Nya Varvet på eftermiddagen. När jag jobbade natt lånade jag morsans bil.

Det skulle vara fantastiskt roligt att få se berget igen.

Fann denna http://www.fortifikationvast.se/portfolio/nya-varvet/ bilder från nya varvet
Citera
2017-03-11, 01:03
  #1019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogan1
Sov endast en natt på Nya Varvet, kvällen innan ett kupplarm. Typiskt nog på min lediga vecka. All ledig tid indragen en hel vecka. Fick inte lämna berget på 5 dagar och jobbade 12-timmarspass. För övrigt kunde jag bo hemma. Det var perfekt. En 10-minuters promenad på morgonen och så hämtade militärbussen upp mig vid Hagens fotbollsplan på morgonen och körde samma väg tillbaka till Nya Varvet på eftermiddagen. När jag jobbade natt lånade jag morsans bil.

Det skulle vara fantastiskt roligt att få se berget igen.
Tack för din berättelse.

Den här kuppgrejen, var det en övning eller var det skarpt?
Citera
2017-05-28, 02:59
  #1020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Tack för din berättelse.

Den här kuppgrejen, var det en övning eller var det skarpt?

Det var planerat. Fick besked om att larmet skulle gå nån gång tidig morgon och jag i mitt fall måste övernatta på Nya Varvet. Men det var fullt pådrag i hela landet vad jag minns. Grindarna ca. 50 meter nedanför vaktkuren var stängda och bemannade med 2-3 pers med KSP. Skarpladdad. Den veckan var det högtrafik både i fjärrskriftsnätet och luftoperativa radionätet. Flygningar från F6 och F7 varje dag och kväll, de flesta meddelanden mellan regementen var krypterade osv. Men det är över 40 år sen, så några detaljer minns jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback