2010-07-04, 23:21
Medlem
Apropå inget eller mycket

En kanonintressant film där de visar delar av RRGC/T för den som inte sett den (118 meg)

http://www.fht.aef.se/flyg_publ_film_tjuren_20_ar.wmv
Citera
2010-07-05, 21:17
Medlem
Lite OT men ändå nyheter för mig. I nya berghangaren i Säve(Aeroseum idag) stod tre Viggen startklara dygnet runt ändå fram till 1995. Man byggde även om ett JAS Gripen för Sydafrika i lokalerna sent 90-tal. Det finns dessutom kvar en fullt fungerade flygledningsanläggning för både Säve och Landvetter i berget.

Någon som hört något om "Försvar i förvar"?
Citera
2010-07-06, 01:10
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejonas
Lite OT men ändå nyheter för mig. I nya berghangaren i Säve(Aeroseum idag) stod tre Viggen startklara dygnet runt ändå fram till 1995.

Att FV förvarade flygplan där är inte konstigt. Framförallt stod där en större mängd J35F2. Kanhända en och annan Viggen också som mycket väl varit undanställda tankade och med nyligen gjord översyn, men föga troligt att de skulle stått startklara i någon slags incidentberedskap.

Citat:
Man byggde även om ett JAS Gripen för Sydafrika i lokalerna sent 90-tal.

Här finns det kanske lite mer halvsanning bakom. När Saab skulle ut med Gripen på exportvisning till bla. Sydamerika så landade man på Säve och förberedde för landsvägsbogsering till GBGs hamn för vidare båttransport.

Citat:
Det finns dessutom kvar en fullt fungerade flygledningsanläggning för både Säve och Landvetter i berget.

Om det är Kommandocentralen (KC) du tänker på så är den väl knappast att betrakta som fullt fungerande, men den är bevarad som en del av Aeroseum.

Citat:

http://www.sfhm.se/upload/SFHM/Verksamhet/forsvariforvar.pdf
Citera
2010-07-06, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejonas
Lite OT men ändå nyheter för mig. I nya berghangaren i Säve(Aeroseum idag) stod tre Viggen startklara dygnet runt ändå fram till 1995. Man byggde även om ett JAS Gripen för Sydafrika i lokalerna sent 90-tal. Det finns dessutom kvar en fullt fungerade flygledningsanläggning för både Säve och Landvetter i berget.

Den stora grejen som skulle se till att bevara Aeroseum och många andra kalla kriget anläggningar för eftervärlden. Aeroseum fick väl till slut 100.000 kr om året och en mängd krav på sig för att kvalificera sig. Elräkningen per månad är väl i samma storleksordning så det är endast lite "smulor" i sammanhanget. Dock ser det politiskt korrekt ut.. =)
Citera
2010-07-06, 22:15
Medlem
Avfuktning och ventilation av hela berget vid Nya Varvet kostar närmare 1 miljon om året.
Citera
2010-07-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackposter
du var ju inte på visningen..alltså är du ett troll

Om det vet du noll och intet, om jag nu var där eller inte kommer du inte att få reda på...
Citera
2010-07-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Om det vet du noll och intet, om jag nu var där eller inte kommer du inte att få reda på...

Gud en sån tönt du är...
Citera
2010-07-08, 19:37
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themangan
Avfuktning och ventilation av hela berget vid Nya Varvet kostar närmare 1 miljon om året.
Rimligt? Innebär att de förbrukar 100 kW dygnet runt enbart för detta?
Citera
2010-07-08, 20:56
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Att FV förvarade flygplan där är inte konstigt. Framförallt stod där en större mängd J35F2. Kanhända en och annan Viggen också som mycket väl varit undanställda tankade och med nyligen gjord översyn, men föga troligt att de skulle stått startklara i någon slags incidentberedskap.

Ang de J35J som stod i berget så hade de i princip bara transporterats från SAAB efter ombyggnad till J och sedan kördes hydrauliken och det pumpades runt bränsle i dem med jämna intervaller.

Ang avfuktning så är det inte alls osannolikt. Det är enorma ytor som ska hållas torra. vet att i en modern Huvudcentral för civilförsvaret så går avfuktningen till 100000kr om året, så en miljon kan nästan vara i underkan då ytan i Nya Berget är mer än 10ggr så stor som i en normalstor HC.
Citera
2010-07-11, 00:51
Medlem
2000 st "större" berganläggningar kvar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=2557987
Citera
2010-07-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Ang de J35J som stod i berget så hade de i princip bara transporterats från SAAB efter ombyggnad till J och sedan kördes hydrauliken och det pumpades runt bränsle i dem med jämna intervaller.

Ang avfuktning så är det inte alls osannolikt. Det är enorma ytor som ska hållas torra. vet att i en modern Huvudcentral för civilförsvaret så går avfuktningen till 100000kr om året, så en miljon kan nästan vara i underkan då ytan i Nya Berget är mer än 10ggr så stor som i en normalstor HC.
Bara ett inflikande, uppgifterna från themangan om avfuktning för en miljon om året berörde berganläggningen vid Nya Varvet, och alltså inte Säve och varken gammalt eller nytt berg där.
Citera
2010-07-11, 21:50
Medlem
daim_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themangan
Jag kan nämna att bergrummet vid Nya Varvet är större än det på Axgatan. Här finns plats för 800 personer, eget sjukhus, en egen teater, orörda logement och man kan tom köra bil en bra bit in.
Berget har tom haft en egen brandbil placerad i berget.
Här finns även en stor kommandocentral med tillhörande hemlig underjordisk gång.Mycket är bevarat i originalskick och står orört med avfuktning igång.
Sist jag var där fanns inget av det du skriver kvar, bergrummet används nuförtiden som lagerlokaler, har hyrde en där på 90 talet... Hela Nya Varvet såldes till Källfelt Byggnads Ab 1985. Finns det fler än ett bergrum där så kan ju det givetvis finnas i ett annat än det vi huserade i då, men mig veterligen finns det väl bara ett. Stort som 17 var det iaf därinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in