2008-05-13, 13:33
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öglan
860 i Väröbacka dvs. PS-65 radarn avvecklades hösten 1992 samtidigt med W2 Svalan.

Nu pratar du om gamla R70, dvs PS-65. Med 860 avses PS-860, vilka är i full drift. De är också skyddsobjekt och behöver inte diskuteras mer ingående mer än att PS-860 är höghöjdsradar och PS-870 är låghöjdsradar.

/capmac
Citera
2008-05-13, 17:17
Medlem
De är ju i drift, ja! Trodde du menade R860 eller R870 liknande PS-08 R128 "Tom" (utanför Emmaboda).

Men nu är jag med på vad du menar.
Citera
2008-05-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Öglan
860 i Väröbacka dvs. PS-65 radarn avvecklades hösten 1992 samtidigt med W2 Svalan. FM genom gick stora strukturella omorganisationer under tidigt 90-tal då bl.a. sektorer, eskadrar m.m. försvann. Den hade då suttit uppe sen tidigt 70-tal och var väldigt störkänslig. Antingen störde Fi ut den genom bakgrundsstörning, aktiv störning eller remsfällning. Dessutom var den så stark att varje gång den svepte förbi, släckte den ut SR för de närboende.

PS-65 med tillhörande W2 Svalan låg som detachement under F 7 Såtenäs.

Det står en del om detta i boken om Såtenäs samt i "luftens dirigenter" av Bjarne Darwall.

PS-65 föll för ålderstrecket samt att den inte var särskilt effektiv i slutskedet. Den hade täckningsområde 330km upp till 25000m höjd.

PS-65 blev med åren gammal och omodern och
motsvarade inte den nya tidens krav. Den kunde inte heller gömma sig
för fientliga flyganfall och robotar och därför var dess tid ute i början på
90-talet.

www.fht.nu

Strålande PS-65:an alltså Den stod å snurrade för några månader sedan, jag har foton på detta

Tack för din redogörelse
Citera
2008-05-13, 21:56
Medlem
Farbror Sallads avatar
Ni som är intresserade av nån eventuell bok som nämts tidigare i tråden; PM:a författaren till det inlägget istället för att fråga i tråden. Tre inlägg raderade. /Mod
Citera
2008-05-14, 13:49
Medlem
Då var det nog något annat du såg för PS-65 försvann från Värö hösten 1992. Den syntes från motorvägen och kikar du bort mot kullen där den stod ser du att den är borta.

Alla dessa gamla 60-talsanläggningar avsedda för Stril60 är borta. T.o.m PS-66 är borta.

Om du inte tror mig kommer en kort sammanfattning här:
PS-65 (9 stycken)

R40 Hjorten Härnösand
R70 Krabban Väröbacka
R100 Uven Kivik
R130 Katten Furillen
R160 Lommen Söderhamn
R170 Gåsen Karlskrona
R180 Orren Skarpö
R210 Tackan Lövånger
R220 Laxen Murjek

Avvecklade mellan 1990-1993. För höjdmätning PH-13 eller PH-40

Svalan i Mölndal var en LFC typ 2 och avvecklades samtidigt som R70/Krabban i Värö. Svalan var en undercentral till Myran nere i Blekinge. Det kan vara så att det är ett civilt företag som ska in berget vid Bifrost. Det är populärt bland ISP att flytta in i gamla bergrum.
Senast redigerad av Öglan 2008-05-14 kl. 14:15.
Citera
2008-05-14, 23:05
Medlem
Den 860:n jag såg låg på en kulle nära Ringhals. PM:a för bilder då det är ett aktivt SO
Citera
2008-05-16, 00:47
Medlem
Gällande det plomberade bergrummet i Bifrost är det ju inte så tokhemligt hur det ser ut dörinne. Fanns ju fram till mitten av 1990 talet mellan 50-100 vänpliktiga där hela tiden.
Bla har en av Göteborgs mer kända rockmusiker gjort värnplikten där, han avbröt med tre månader kvar och krävde vapenfri tjänst förresten.

Polisen i Mölndal känner till det bra då de övat där.

Flera våningar stämmer och det är rejält stort därinne. Har själv vart där en gång utan att skriva på något papper som ganaterar konfidentialitet, men antar att man bör vara tyst om hur det ser ut ändå då det trots allt är militärt.

Nedlagt sedan mer än tio år och verksamheten flyttad.

Jag hörde utav en kamrat som satt på Högsbo anstalten i Gbg att de brukade få sin mat därifrån. Så guldet lär ha varit långt borta på 1990 talet...
Citera
2008-05-17, 03:57
Medlem
Området är väl övervakat.
Dröjde väl ca 3-5 min innan en bil kom och försökte att köra in på området.
Gällde att lägga benen på ryggen och hoppa över stängslet och gömma sig i villa området. Han körde runt där ett tag och kollade men lyckades som tur var att inte få syn på oss.
Citera
2008-05-20, 03:22
Medlem
AssCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Området är väl övervakat.
Dröjde väl ca 3-5 min innan en bil kom och försökte att köra in på området.
Gällde att lägga benen på ryggen och hoppa över stängslet och gömma sig i villa området. Han körde runt där ett tag och kollade men lyckades som tur var att inte få syn på oss.

Var du nere vid vakten då eller? Dom måste ju vart på väg dit innan för närmsta stället med personal måste ju vara långedrag? Det tar mer än 3-5 minuter att köra där ifrån..
Citera
2008-05-20, 11:38
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssCobra
Var du nere vid vakten då eller? Dom måste ju vart på väg dit innan för närmsta stället med personal måste ju vara långedrag? Det tar mer än 3-5 minuter att köra där ifrån..

Gasar man på kan man faktiskt hinna dit på 5 min.. Även om fallet inte var så.
Citera
2008-05-29, 00:54
Medlem
Kanske var strax över fem minuter. Han bara ta en snabb titt inne på stället.
Kollade in alla ställena dom hade maskerat med skyddsnät.

Man undrar bara var dom hade övervakningssaken någonstans.
Citera
2008-05-29, 21:52
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Kanske var strax över fem minuter. Han bara ta en snabb titt inne på stället.
Kollade in alla ställena dom hade maskerat med skyddsnät.

Man undrar bara var dom hade övervakningssaken någonstans.

Jag skulle misstänka att övervakningen sköts av någon nitisk granne som ringer.
Tror inte de har rörelsedetektorer då jag har spenderat lång tid där utan att någon störde...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in