2023-03-06, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Japp. Och då får ju de spänstiga männen och de spänstiga kvinnorna försvara barn, kvinnor och män som inte är lika spänstiga, men som gör andra insatser.
De mindre spänstigas insatser försvarar ju även de spänstiga männen och spänstiga kvinnorna på olika sätt.
Citera
2023-03-06, 12:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar
Ny studie:
MSB har låtit undersökningsföretaget Kantar Public ställa ett antal frågor om beredskap och försvarsvilja till personer mellan 16 och 70 år:

Totalt 77 procent uppger sig vara villiga att delta i totalförsvaret. Om ingen fara för eget liv finnes. Hur det ska gå till fattar jag inte. Alla har ju sett hur civila dör på gatorna av granat / artelleri / missilsplitter....?

Av dessa är det enbart 26 procent som är mycket villiga/ganska villiga att gå in i en stridande roll med fara för livet. Siffran för kvinnor är endast 9 procent

Där har vi det. 9%.

Stridstanterna på flashback är i sinnesjuk minoritet.

Kan du länka? Hittar den inte.
Citera
2023-03-06, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Kan du länka? Hittar den inte.
https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--5206--S

Villiga att försvara landet:

Fara för livet, stridande roll: 49 %
Fara för livet, icke-stridande roll: 77 %
Ej fara för livet, icke-stridande roll: 84 %

(Men om landet är under attack kan nog ännu fler än 49% även tänka sig att skjuta någon.)
Citera
2023-03-06, 12:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--5206--S

Villiga att försvara landet:

Fara för livet, stridande roll: 49 %
Fara för livet, icke-stridande roll: 77 %
Ej fara för livet, icke-stridande roll: 84 %

(Men om landet är under attack kan nog ännu fler än 49% även tänka sig att skjuta någon.)

Tack! Ska läsa igenom den sen
Citera
2023-03-06, 13:32
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jo jag syftar på kriget som redan pågår i landet, fienden har redan invaderat landet som jag sa.

Jaha så du har redan flytt från kriget (invandringen). Ja jag tror de flesta kommer göra som du och fly vid ett eventuellt krig faktiskt.

Jag skulle själv fly. Krig är inte bra för hälsan, det är rätt så etablerad fakta sen länge.
Citera
2023-03-06, 14:15
Medlem
Citat:

Tvärtom, när folk inser att deras liv står på spel kommer försvarsviljan sjunka. Eller rättare sagt, viljan att andra ska kriga ökar men viljan att de själva ska göra det sjunker drastiskt.
Citera
2023-03-06, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Tvärtom, när folk inser att deras liv står på spel kommer försvarsviljan sjunka. Eller rättare sagt, viljan att andra ska kriga ökar men viljan att de själva ska göra det sjunker drastiskt.
Det är just när folk inser att deras liv står på spel som viljan att försvara sig ökar.
Citera
2023-03-06, 14:23
Medlem
Citat:
Det är just när folk inser att deras liv står på spel som viljan att försvara sig ökar.

Viljan att andra ska göra något ökar då ja men viljan att man själv ska slippa riskera sitt eget liv ökar också. 0% av kvinnorna kommer gå ut i krig.
Citera
2023-03-06, 14:28
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Ja de flesta kommer fly, precis som du och nån till redan har gjort. Sen tror jag att det är totalt ointressant för dem som flyr vilka som stannar kvar eller inte så länge de själva och deras närmaste lyckas fly.

Det verkar vara mest du som är intresserad av att andra ska stanna och kriga.
Citera
2023-03-06, 14:29
Avslutad
Citat:
Viljan att andra ska göra något ökar då ja men viljan att man själv ska slippa riskera sitt eget liv ökar också. 0% av kvinnorna kommer gå ut i krig.
Nej säger jag, man inser att man behöver försvara sig för att överleva.

Man riskerar sitt liv mer om man inte försvarar sig.
Citera
2023-03-06, 14:50
Medlem
Citat:
Nej säger jag, man inser att man behöver försvara sig för att överleva.

Man riskerar sitt liv mer om man inte försvarar sig.

Chanserna att överleva maximeras om andra krigar men man själv inte gör det.
Citera
2023-03-06, 14:57
Avslutad
Dubbelpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här