Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Varför tror du ambassaden hjälper till med detta, det är inte deras uppgift. Du tänker som en typisk svensk kvinna, "någon ska rädda mig".
Du undrade om jag skulle kriga men det land jag bor i har ingen allmän värnplikt och tillåter inte utlänningar så det går inte som jag skrev.
Det är väl klart som korvspad att en del av uppgifterna som svenska ambassader har är att hjälpa de svenska medborgare som bor eller vistas där ifall skiten träffar fläkten.
Vi har Lagen om konsulära katastrofinsatser som ger ambassaderna skyldighet att anordna evakuering till säker plats eller hem till Sverige i händelse av en kris/katastrof där medborgarna inte kan ta sig hem av egen maskin. Man får själv stå för notan i efterhand men bort från platsen kommer man iaf.
Man kan tom få låna pengar av ambassaden om man tex blivit rånad och inte kan fixa kosing till biljetten hem på annat sätt. De är bra på många sätt. Inte dumt att ha i åtanke om du bor utomlands.
Att du försöker få det att framstå som något dåligt att vi har byggt upp skyddsnät för de medborgarna som vistas utomlands är helt efterblivet. Livrem och hängslen för fan.