• 5
  • 6
2022-10-02, 00:59
Medlem
En campfire kanske
Citera
2022-10-02, 18:50
Medlem
AntonAusTirols avatar
Tryckkokare, alla långkok blir klara på halva tiden.
Citera
2022-10-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja det där kanske går jämnt upp, med 10 portioner som lagas samtidigt och sedan fryses in. Man kanske kan lägga till potatisen redan i grytan t,o,m istälet för att koka den separat.

Keramikhällen verkar dra mindre el än en gammal spishäll. Såg någon uträkning att det rör sig om 100 kWh mindre på 10 timmar. Induktionhäll ytterligare 100 kWh minus.
Sen tar frysen ström när det ska frysas in och när det ska värmas från frysen tar det ström då också.
Bättre att äta upp allt på en gång.
Citera
2022-10-03, 07:06
Man får väl köra grillen hela vintern i år. kanske tillverka en grilltunna som det ryms mycket ved/kol i för långkoken. Så den kan glöda 8-10 h i sträck

jag funderar även på ha kyl och frys avstängda i vinter och nyttja kylan utomhus istället, eller bara äta färskvaror.

finns en hel del oanvända laddstolpar där ute man kan låna och laga mat i bilen 😄
Senast redigerad av qaaq 2022-10-03 kl. 07:18.
Citera
2022-10-05, 21:17
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Hahaha, fy fan, vilket tråkigt liv. Är du fattig som satan eller har du ett eskalerande drogberoende?

Det är klart man ska vara smart, men om det står mellan att äta kall pannbiff eller att inte äta alls så väljer jag det senare.

Innan jag ändrar mina matvanor slutar jag med alkohol, tobak och droger.
Fattig och fattig. Skenande räntor och elpriser har gjort att jag tänker ett varv extra numera. Ingen grottlagrad Gruyère till fredagsmyset. Kall pannbiff är inte så illa som det låter. Jag lägger den mellan 2 brödskivor med lite majonnäs. Helt ok.
Citera
2022-10-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Fattig och fattig. Skenande räntor och elpriser har gjort att jag tänker ett varv extra numera. Ingen grottlagrad Gruyère till fredagsmyset. Kall pannbiff är inte så illa som det låter. Jag lägger den mellan 2 brödskivor med lite majonnäs. Helt ok.

Jag är ledsen för din/ er skull, om det funkar för dig så är det ju bra. Kalla ägg är gott och praktiskt men pannbiff lät fruktansvärt. Hoppas då att du gör egen majonnäs - där kan man spara pengar på riktigt. Tar 1 min med stavmixer.

Att använda mikron 1 min kostar ju ingenting. 15-30 öre vid rekordhögt pris?

Intressant ändå, folk som sparar energi blir maniska. Har samma människor tänkt på t ex gångstil, för minimalt slitage på sulan?

Det är inget skämt, snackar vi besparingar på några ynka ören så måste det ju finnas otroligt många åtgärder.
Citera
2022-10-07, 18:48
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Dagens Sverige för många. Jag är fortfarande i förnekelse och äter för mer än jag har råd med, men långdragen vab, Omständigheter och skenande matpriser kommer inte tillåta det framöver.

Stek ett ägg med pannbiffen så har du ett gott smörrebröd till lunch sen: https://madoglaekkerier.dk/smoerrebr...-ristede-loeg/
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in