2022-10-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Mina diagnoser hör inte hit. Två kycklingar kräver som sagt mer energi än en kyckling.

Självklart är det så, men mycket värme i en ugn försvinner i förluster i vilket fall. Jag har svårt att tro att ugnens förbrukning fördubblas med 2 kycklingar i istället för en. Men lite högre blir den.

Om vi tar ett annat exempel: jag kör in en plåt med 1 varm macka på i 10 min.

Nästa gång gör jag likadant, men med 10 mackor. Även om det går åt 10ggr mer energi att värma dem, så kommer inte ugnen att dra 10ggr så mycket, kommer troligen knappt bli en noterar skillnad i förbrukning.

Man utnyttjar energin bättre helt enkelt.
Citera
2022-10-01, 19:48
Medlem
PerniWhas avatar
Brukar egentligen aldrig ägna mig åt långkok och med det sagt brukar jag oftast bryna grejer i omgångar (med spisen avslagen emellan medans man hackar upp) de gånger det är flera grejer som ska i.
Nu råkar jag bo i ett område där det för tillfället inte är svindyrt med ström men har egentligen alltid gjort på samma sätt.
Citera
2022-10-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Självklart är det så, men mycket värme i en ugn försvinner i förluster i vilket fall. Jag har svårt att tro att ugnens förbrukning fördubblas med 2 kycklingar i istället för en. Men lite högre blir den.

Om vi tar ett annat exempel: jag kör in en plåt med 1 varm macka på i 10 min.

Nästa gång gör jag likadant, men med 10 mackor. Även om det går åt 10ggr mer energi att värma dem, så kommer inte ugnen att dra 10ggr så mycket, kommer troligen knappt bli en noterar skillnad i förbrukning.

Man utnyttjar energin bättre helt enkelt.

Självklart utnyttjar man energin till en högre verkningsgrad om man värmt upp en ugn och lägger in en till kyckling. Men det va inte vad tråden handlade om.
Citera
2022-10-01, 19:59
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Självklart utnyttjar man energin till en högre verkningsgrad om man värmt upp en ugn och lägger in en till kyckling. Men det va inte vad tråden handlade om.
Det är väl exakt vad tråden handlar om? Ett sätt att göra av med mindre el i köket är att tillaga mer mat på en och samma gång.
Citera
2022-10-01, 20:01
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Vad handlade tråden om då? Om dig själv och dina övertygelser?

Logisk tänkande är inte din styrka vilket flera av oss sett.
Citera
2022-10-01, 20:03
Medlem
MyJustices avatar
Kokade ris så det räckte till 5-6 portioner.
Slängde i 10 ägg samtidigt som riset .
Plockade upp dem efter lagom tid
Fick då 10ägg på köpet av riset ..
Citera
2022-10-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det är väl exakt vad tråden handlar om? Ett sätt att göra av med mindre el i köket är att tillaga mer mat på en och samma gång.

Suck. Visst du kan spara lite på att slänga in två kycklingar men du måste förstå att energin ökar markant för att få kycklingarna
Citera
2022-10-01, 21:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Du borde förstå att elen i uttaget betalas av din BRF. Och kostnaden kommer speglas av på din avgift. Idioti att tro att det är gratis.

Snark. Det går inte på min elräkning och det är nästan 200 bostäder i min förening.
Citera
2022-10-01, 21:08
Medlem
JerryCottons avatar
Om man gillar grytor, långkok o.s.v. då är ju en tryckkokare svaret.
Om man är riktigt snål då kan man enkelt bygga ett eget vedkök som eldas med ris, kottar och grenar. Finns även billiga sådana att köpa.
Citera
2022-10-02, 00:33
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Vad menar du? Kronor / kilogram låter galet billigt? Det skulle ju betyda att en P11 kostar mindre än 40kr att fylla på.
Sorry menar per kW, alltså ca 3,4 kr / kW
Citera
2022-10-02, 00:42
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Du borde förstå att elen i uttaget betalas av din BRF. Och kostnaden kommer speglas av på din avgift. Idioti att tro att det är gratis.
Dessutom lär BRF ha lite åsikter på elstöld
Citera
2022-10-02, 00:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Under stora delar av året har jag tillgång till vedspis, ibland gasspis med tillhörande tub.
Nu under några månader i vinter så tvingas jag nyttja en spis med keramikhäll, inte min favorit direkt.
Om nu elpriserna skjuter iväg dramatiskt då känns det inte så motiverande med långkok t,e,x. Jag brukar göra stora grytor som står och puttrar i timmar.
Är långkok bara att lägga ned nu, hur gör ni?
Vattenkokare får man väl ha, samt har funderat på att skaffa en micro nu för försra gången istället för att värma mat i ugnen, det måste väl löna sig?
Hur behåller man livskvaliteten på matlagningen men samtidigt försöker spara på förbrukningen?
Eller får man lägga om dieten helt?

Använd gjutjärnsgryta med lock i ugnen, och gör långkoken där. En ugn (isolerad låda i princip) har mycket bättre energieffektivitet än en "platta". Använder sedan länge snabbkokare för att koka vatten jag behöver till matlagningen "på spisen". Inte för "pengarnas skull", utan för att det går betydligt snabbare. (Pastavatten etc.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in