Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Under stora delar av året har jag tillgång till vedspis, ibland gasspis med tillhörande tub.
Nu under några månader i vinter så tvingas jag nyttja en spis med keramikhäll, inte min favorit direkt.
Om nu elpriserna skjuter iväg dramatiskt då känns det inte så motiverande med långkok t,e,x. Jag brukar göra stora grytor som står och puttrar i timmar.
Är långkok bara att lägga ned nu, hur gör ni?
Vattenkokare får man väl ha, samt har funderat på att skaffa en micro nu för försra gången istället för att värma mat i ugnen, det måste väl löna sig?
Hur behåller man livskvaliteten på matlagningen men samtidigt försöker spara på förbrukningen?
Eller får man lägga om dieten helt?
Vattenkokare är bra, jag har även micro, slow-cooker, air-fryer och en liten riskokare. Jag gillar små fristående saker man kan använda så man inte alltid behöver använda stora spisen. Men allt tar en del plats.
Angående vattenkokaren. Jag märker att folk ofta kokar upp mer vatten än vad som behövs, så där kan man spara in lite genom att värma lagom mängd. I princip linjärt förhållande där mellan mängd vatten och elförbrukning, till skillnad från när man använder ugnen där uppvärmningen av ugnen är den stora grejen och 35 eller 40 minuter inte har så stor inverkan.