2022-10-01, 18:33
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag beställer färdig mat ibland.
Citera
2022-10-01, 18:41
Medlem
EastClintfoods avatar
Skaffa en stormkök och värm upp burkmat!

Då går det inte åt el, förutsatt att du hunnit bunkra upp såsom jag och brorsan gjort sen ifjol.

Sånt här funkar fint, till snabbmakaroner tex om man vill ha lite utfyllnad:

https://www.mypolishmarket.com/wp-content/uploads/2020/05/krakus-golonkowa-konserwa-2048x2048.jpg
Senast redigerad av EastClintfood 2022-10-01 kl. 18:43.
Citera
2022-10-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Skaffa en stormkök och värm upp burkmat!

Då går det inte åt el, förutsatt att du hunnit bunkra upp såsom jag och brorsan gjort sen ifjol.

Sånt här funkar fint, till snabbmakaroner tex om man vill ha lite utfyllnad:

https://www.mypolishmarket.com/wp-content/uploads/2020/05/krakus-golonkowa-konserwa-2048x2048.jpg

Det förutsätter ju att bränslet till köket är billigare än elen. Fråga din bror om den verkligen är det.
Citera
2022-10-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Jag beställer färdig mat ibland.

Vad har det med elpriset att göra? Du förstår väl att priset hos din lokala thai-resturang kommer öka i takt med elpriset. Eller till och med mer.
Citera
2022-10-01, 19:24
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Gjorde kyckling häromdagen
Satta in 2 kycklingar istället för 1 .
Tar ju lika mycket el med 1 som 2

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Det där stämmer ju inte. Skolkade du mycket i skolan?
Har du en diagnos Klas-Brynolf? Det är klart att det skiljer något, men skillnaden är försumbar skulle jag säga. En Svensson skulle nog säga lika mycket, en autist skulle få psykbryt.
Citera
2022-10-01, 19:28
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Vad har det med elpriset att göra? Du förstår väl att priset hos din lokala thai-resturang kommer öka i takt med elpriset. Eller till och med mer.

Det är just därför som man passar på nu innan de höjer
Citera
2022-10-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Har du en diagnos Klas-Brynolf? Det är klart att det skiljer något, men skillnaden är försumbar skulle jag säga. En Svensson skulle nog säga lika mycket, en autist skulle få psykbryt.

Mina diagnoser hör inte hit. Två kycklingar kräver som sagt mer energi än en kyckling.
Citera
2022-10-01, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Steker jag pannbiff så steker jag 10 i taget. 2 äter jag varma, resten kalla. Kokar jag ägg så kokar jag 10 åt gången. Äter 2 varma, resten kalla. Osv osv.

Hahaha, fy fan, vilket tråkigt liv. Är du fattig som satan eller har du ett eskalerande drogberoende?

Det är klart man ska vara smart, men om det står mellan att äta kall pannbiff eller att inte äta alls så väljer jag det senare.

Innan jag ändrar mina matvanor slutar jag med alkohol, tobak och droger.
Citera
2022-10-01, 19:32
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Mina diagnoser hör inte hit. Två kycklingar kräver som sagt mer energi än en kyckling.
Men är skillnaden meningsfull det är frågan.

Och detta är givet att det görs "korrekt" så att säga. Det är möjligt att den som tillagar gör på samma sätt oavsett om det är en eller två kycklingar och då kommer det vara exakt på pricken. Bara lite mer well done när det är en kyckling som tillagas.
Citera
2022-10-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Men är skillnaden meningsfull det är frågan.

Och detta är givet att det görs "korrekt" så att säga. Det är möjligt att den som tillagar gör på samma sätt oavsett om det är en eller två kycklingar och då kommer det vara exakt på pricken. Bara lite mer well done när det är en kyckling som tillagas.

Självklart är skillnaden meningsfull. Annars hade vi aldrig haft denna konversationen.
Citera
2022-10-01, 19:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Det förutsätter ju att bränslet till köket är billigare än elen. Fråga din bror om den verkligen är det.

T-röd räcker långt och kan drickas upp vid behov
Citera
2022-10-01, 19:45
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Under stora delar av året har jag tillgång till vedspis, ibland gasspis med tillhörande tub.
Nu under några månader i vinter så tvingas jag nyttja en spis med keramikhäll, inte min favorit direkt.
Om nu elpriserna skjuter iväg dramatiskt då känns det inte så motiverande med långkok t,e,x. Jag brukar göra stora grytor som står och puttrar i timmar.
Är långkok bara att lägga ned nu, hur gör ni?
Vattenkokare får man väl ha, samt har funderat på att skaffa en micro nu för försra gången istället för att värma mat i ugnen, det måste väl löna sig?
Hur behåller man livskvaliteten på matlagningen men samtidigt försöker spara på förbrukningen?
Eller får man lägga om dieten helt?
Vattenkokare är bra, jag har även micro, slow-cooker, air-fryer och en liten riskokare. Jag gillar små fristående saker man kan använda så man inte alltid behöver använda stora spisen. Men allt tar en del plats.

Angående vattenkokaren. Jag märker att folk ofta kokar upp mer vatten än vad som behövs, så där kan man spara in lite genom att värma lagom mängd. I princip linjärt förhållande där mellan mängd vatten och elförbrukning, till skillnad från när man använder ugnen där uppvärmningen av ugnen är den stora grejen och 35 eller 40 minuter inte har så stor inverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in