Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ja, men du och Smerch sitter och skriver om Henry som om han vore någon sorts hjärndöd Elmander på topp med spring i benen, typ. Filmen visar klart och tydligt att Henry hade ett rätt fint spelsinne emellanåt. Själv såg jag flera fina passningar i filmen.
Jag håller dock med om att Messi är ett betydligt större spelgeni.
Ämnet var väl för övrigt att Messi skulle vara unik som framspelare+målskytt.
Det var ju framförallt tekniken (och lugnet) som skilde en Henry i toppform från en Elmander. Det kombinerat med att han var ännu mycket snabbare och hade spelare runt sig som älskade att löpa. Passningarna i klippet kommer ju i princip alla efter att han ryckt ifrån sin bevakare och lugnt kan kolla upp och ofta välja och vraka mellan två, tre löpningar. Oftast "slår" passarna inte mer än en motståndare, och många inte ens det.
Den snabbhet man inte har i huvudet får man ha i fötterna, och tvärtom. Henry kan inte kallas helt hjärndöd eftersom han förstod det och utnyttjade sin snabbhet till att ge sig själv tid att tänka. Men något spelgeni var han aldrig, han var överlägsen tekniskt och fysiskt precis som t.ex Ronaldo är idag.
I övrigt håller jag med riquelme om det han skrivit i tråden, förutom kanske att jag på samma sätt som jag inte räknar Henry som en spelfördelare fortfarande inte räknar Messi som en "skyttekung". Visst, han vinner ju bevisligen skytteligor, men spelartypsmässigt ser jag honom fortfarande som en snabb dribbler/spelfördelare som råkar vara så överlägsen att han ofta gör mål. Men riquelme kanske inte menade annorlunda heller...