Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
När jag hör om sånt här är jag glad att jag bor högt upp i ett hus där det i princip är omöjligt att ta sig in från utsidan. Skulle aldrig kunna sova bra om jag bodde så att förövare kan ta sig in via ballen.
Instämmer. Nu var detta en personlig och isolerad händelse men rånaren/mördaren som härjade i Hjällbo för några år sedan. Minns inte vad han heter men en lång, smal svensk pundare som tog sig in i folks bostäder via balkong och olåsta ytterdörrar om jag minns rätt.
Bor själv tillräckligt högt upp så att ingen kan ta sig in men för säkerhets skull eller för att jag är paranoid av mig så har jag placerat ut knivar, machete, bollträ och kolsyrepistol i sovrummet och vid ytterdörren om nu något skulle hända.
Hade en händelse förra sommaren. Klockan var runt 02-03, jag hade inte riktigt somnat ännu men var på väg. I min dvala hör jag ett dörrhandtag som åker upp och ner ett par gånger och inser att det är min ytterdörr. Tittar ut genom titthålet men där är kolsvart. Det är inget automatiskt ljus utan man måste trycka på ljusknappen i trappen.
Av ren reflex drog jag upp dörren snabbt som fan som överraskningsmoment (dumt, jag vet). Utanför stod en kille på 20-23 år full som ett ägg. En granne i trappen hade inflyttningsfest och killen hade förmodligen gått ut för att röka och sedan gått upp en våning för högt.