2022-09-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Skönt att tråden börjar hitta rätt nivå till slut.
Med den mycket begränsade informationen som vi har än så länge så är det Du skriver precis det vi kommer att stå in för.
Om sen utredningen visar typ 11 knivhugg så faller ju det mesta som ett korthus.
Det enda som torde bekymra försvarsadvokaten framöver är ju BO nr 2.
Här gäller det att båda var beväpnade och gick till angrepp.
Tufft att komma undan båda händelserna. Kan tänka mig att det slutar med självförsvar eller ett blygsamt straff för nr 1 men däremot att det blir värre med den andra personen där det kanske landar i dråp.
Oavsett så är det rena spekulationer eftersom vi har i princip 0 fakta så här långt.
BO2 borde väl absolut hinna fly medan BO1 blir knivad, rätten brukar ju älska att resonera så när det gäller det omvända iaf. Vi får hoppas att de inte höggs i ryggen och att det inte går att avgöra om de enskilt dödande huggen kom tidigt eller sent, om det nu är en massa hugg.

Känner att jag behöver förtydliga lite. Menar alltså, att BO2 inte hann fly talar för just att han inte gjorde det, utan angrep.
Senast redigerad av bukfylla 2022-09-15 kl. 15:01.
Citera
2022-09-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Skulle vilja påstå att det inte är som dag och natt i och med åldersglappet.

Det är väl inte helt ovanligt att kvinnor är tillsammans med äldre män i och med att mognadsskillnaden är ganska påtaglig mellan t.ex en sextonårig kvinna och en sextonårig man?

Här verkar förvisso ingen vara särskilt mogen och benägna att syssla med konsekvenstänk eller liknande. Så just här faller kanske mitt påstående platt.

Eller kanske tvärtom, alla hade samma obefintliga mognadsnivå.

E är född 05 och N är född 01 så fyra år skiljer.

Det är en moppebil hon har ingen EPA, det skiljer ganska mycket på de som kör moppebil och de som kör 940 epa.

Skulle säga att både E och N är vilsna småortsbrats. Kommer från bra familjer.

Döda: L@urens och R0n@ldo
Anhållna för grovt rån: Abb0$ och Öberg (hörsägen på båda)
Citera
2022-09-15, 14:46
Medlem
Nu är det fem stycken totalt som är anhållna.

Lägenhetsinnehavaren är anhållen sedan tidigare misstänkt för mord och fyra stycken samtliga män är nu anhållna misstänkta för försök till grovt rån enligt SVT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tva-personer-anhallna-for-grovt-ran-efter-dubbelmordet-i-ulricehamn
Citera
2022-09-15, 14:47
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Wisemensnubben som blev påhoppad på Järntorget för många år sen, Machete. Han blev ju friad efter att han dödat den som hoppat på han.

Sägas ska ju då att angriparen knivhögg honom. Han sopade på honom, tog tjuringen han själv blivit huggen med och högg tillbaks.

Finns det tråd här på flashback om den händelsen?
Citera
2022-09-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
https://biluppgifter.se/fordon/YOR770#agare

https://www.merinfo.se/person/Marb%C3%A4ck/Marika-Christina-H%C3%A5llander-1976/brjrz-39qxp

Finns en El*en Hål*ander på samma adress som ägaren till mopeden, åldern stämmer.

*-L
Citera
2022-09-15, 14:50
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Instämmer. Nu var detta en personlig och isolerad händelse men rånaren/mördaren som härjade i Hjällbo för några år sedan. Minns inte vad han heter men en lång, smal svensk pundare som tog sig in i folks bostäder via balkong och olåsta ytterdörrar om jag minns rätt.

Bor själv tillräckligt högt upp så att ingen kan ta sig in men för säkerhets skull eller för att jag är paranoid av mig så har jag placerat ut knivar, machete, bollträ och kolsyrepistol i sovrummet och vid ytterdörren om nu något skulle hända.

Hade en händelse förra sommaren. Klockan var runt 02-03, jag hade inte riktigt somnat ännu men var på väg. I min dvala hör jag ett dörrhandtag som åker upp och ner ett par gånger och inser att det är min ytterdörr. Tittar ut genom titthålet men där är kolsvart. Det är inget automatiskt ljus utan man måste trycka på ljusknappen i trappen.
Av ren reflex drog jag upp dörren snabbt som fan som överraskningsmoment (dumt, jag vet). Utanför stod en kille på 20-23 år full som ett ägg. En granne i trappen hade inflyttningsfest och killen hade förmodligen gått ut för att röka och sedan gått upp en våning för högt.

Kom och tänka på denna klassiker.

(FB) Är det lagligt med dödsfällor i sin lägenhet?
Citera
2022-09-15, 14:51
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Instämmer. Nu var detta en personlig och isolerad händelse men rånaren/mördaren som härjade i Hjällbo för några år sedan. Minns inte vad han heter men en lång, smal svensk pundare som tog sig in i folks bostäder via balkong och olåsta ytterdörrar om jag minns rätt.

Bor själv tillräckligt högt upp så att ingen kan ta sig in men för säkerhets skull eller för att jag är paranoid av mig så har jag placerat ut knivar, machete, bollträ och kolsyrepistol i sovrummet och vid ytterdörren om nu något skulle hända.

Hade en händelse förra sommaren. Klockan var runt 02-03, jag hade inte riktigt somnat ännu men var på väg. I min dvala hör jag ett dörrhandtag som åker upp och ner ett par gånger och inser att det är min ytterdörr. Tittar ut genom titthålet men där är kolsvart. Det är inget automatiskt ljus utan man måste trycka på ljusknappen i trappen.
Av ren reflex drog jag upp dörren snabbt som fan som överraskningsmoment (dumt, jag vet). Utanför stod en kille på 20-23 år full som ett ägg. En granne i trappen hade inflyttningsfest och killen hade förmodligen gått ut för att röka och sedan gått upp en våning för högt.
Högsbo var det.
Citera
2022-09-15, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Efter att ha sett ett ohälsomsamt antal mord-dokus på TV skulle jag tvärtom påstå att människokroppen är otroligt tålig och det är nästan omöjligt att döda någon med kniv. När det sker är det en slump, knivhugg på exakt rätt ställe, eller frenetiskt övervåld, och det inträffar inte två gånger inom samma kvart.
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Att det nästan är omöjligt att döda någon med kniv är det väl ingen som håller med om?
Tvärtom så är det lätt hänt att folk dör vid knivangrepp.

En gyllene regel för alla som är experter på självförsvar är man försöker skapa maximalt avstånd och under inga omständigheter går in mot någon som är beväpnad med kniv.
Det kan gå så otroligt lätt fel och minsta misstag kan lätt bli fatalt.
Att orsaka enorm skada med en kniv går lätt på ett par sekunder.

Det finns en anledning till att poliser skjuter folk som angriper med kniv istället för att övermanna eller använda batong.
Det är helt enkelt väldigt farligt och väldigt svårt att stoppa någon med kniv på ett säkert sätt.
Här kan man se hur jävla lätt det kan vara
(FB) Idioter går upp mot ett annat gäng som har kniv, en blir skuren i halsen (avlider)
Citera
2022-09-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bukfylla
Här kan man se hur jävla lätt det kan vara
(FB) Idioter går upp mot ett annat gäng som har kniv, en blir skuren i halsen (avlider)
Exakt folk tror att de kommer göra som Steven Seagal i hans filmer när folk kommer med kniv, det är ju bara att blocka kniven ju!
Citera
2022-09-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Högsbo var det.
Mikael heter han. Han var min granne. Han sitter inne. Kommer inte ihåg hur många år han fick. Finns ju andra puckon som går och känner på dörrar.
Citera
2022-09-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vilken planet kommer du ifrån? Teleportera dig själv tillbaks dit.

Whatever.

Noah skyddas av polisen nu och så även hans familj.

Hans liv framöver kommer aldrig att förbli som vanligt, utan en konstant oro och rädsla för att någon ska attackera honom.

Om han är smart kan lika gärna avsluta sitt liv redan i häktet genom att begå självmord och på så sätt fly det helvete som väntar.
Citera
2022-09-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Whatever.

Noah skyddas av polisen nu och så även hans familj.

Hans liv framöver kommer aldrig att förbli som vanligt, utan en konstant oro och rädsla för att någon ska attackera honom.

Om han är smart kan lika gärna avsluta sitt liv redan i häktet genom att begå självmord och på så sätt fly det helvete som väntar.
Det där låter verkligen som ett hot. De överlevande i gänget sitter anhållna för försök till grovt rån, självklart blev de knivade, om det inte hänt nu hade det hänt något annat. Förstår inte riktigt varför ert hat inte är riktat mot Öberg som först skickade in killarna via ballongen och sedan smet som en liten råtta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in