2023-08-02, 16:53
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZtarZcream
Men vad gör man med överflödig el? Säljer du det eller sparar? Vet en snubbe som använder ett gammalt bilbatteri från en VW ID3 (eller 4) i samband med en generator där han kan ladda batteriet från solceller..

Säljer 1Mwh om året men det ger inte så mycket. Tvåhundra kronor en solig månad, det är spotpris. Syns även i deklarationen där man får några hundralappar för produktion.
Citera
2023-08-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ingen vinst alltså. Det är en ganska enkel kalkyl. Då är ju solceller ointressant.

Lev i din fantasivärld du 🙂
Citera
2023-08-06, 08:48
Medlem
Onekligen en spännande tråd med många experter på investeringskalkyler, framtida elpriser och nyttor. Kanske inte så mycket fakta så låt mig dela med mig av min kalkyl.

Installation gjord Mars 2021, 11 kWp, total investeringskostnad (inkl växelriktare, laddbox etc.) 180". Bor i SE04 och har rörligt (ej timpris). Förhöjt försäljningspris mars 2021-februari 2022 (1 kr).

Hade jag satt pengarna på börsen (räknat med 10% avkastning för enkelhetens skull så hade värdeutvecklingen varit:
2021 - 180"
2026 - 290"
2031 - 467"
2036 - 752"

Jag identifierar tre primära intäkter/besparingar:
* Intäkt såld el: 2021 - 17", 2022 - 25" (extrema elpriser, framförallt på sommaren och dagtid), 2023 - 13" (andra halvan uppskattas till lika stor som 1a halvan. För resten av åren har jag räknat med intäkten för 2023.
* Besparing ej köpt el (vi försöker givetvis maximera konsumtionen då vi producerar så snittpriserna på köpt el är ca 30% högre (för 2023) än för såld el). 2021 - 8", 2022 - 9", 2023 - 6"
* Skattereduktion (60 öre/kWh upp till mängden för köpt el). 2021 - 7", 2022 - 5"

Dvs totalt (per år):
* 2021 - 33", 2022 - 39" och 2023 och framöver ca 25"

Då vi har en laddhybrid (batterikapacitet ca 18 kWh) och denna laddas fullt och vi köra mestadels på icke-motorväg så har vi en snittbensinförbrukning på 0.25 l/mil jämfört med 0.8-0.9 på bara bensin. Detta ger en årlig besparing på ca 17"

På totalen blir därför besparingen/intäkten per år ca 42" (from 2023) och då är investeringen återintjänad på 4.5 år, därefter placeras besparingen på börsen vilket ger då följande kalkyl.

2021 - -150"
2026 - 83"
2031 - 389"
2036 - 882"

Eftersom det tar minst tio år i investeringsfallet att få en årlig avkastning högre än besparingen så kommer investeringscaset aldrig ikapp.

Nu finns det givetvis funderingar på luft/luft pump för kyla alt värme isf fjärrvärme, batteri för att hantera det mörkare halvåret på ett effektivt case. Men min slutsats är bor man i SE04, har laddbar bil så är det en no-brainer. Exkluderar man bilen så är det en marginell fördel för investera men då kan man ta till åtgärder som värmepump, varmvattenberedare eller liknande.
Citera
2023-08-07, 15:23
Medlem
Jaha, grattis till oss elkonsumenter, negativa spotpriser idag ger oss gratis el!

Värre då för ägare av solceller som får betala för att bli av med sin el…
Citera
2023-08-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jaha, grattis till oss elkonsumenter, negativa spotpriser idag ger oss gratis el!

Nätnyttan och skatteavdraget är ändå bra mycket större
Citera
2023-08-08, 09:19
Medlem
Citat:

Är det fortsatt amatörernas afton?😂
Återigen, okunskap! Lär dig.
Kanske dags att tillföra något vettigt till tråden istället för att göra sådana skitinlägg, men förstår att det är svårt för dig.

Man får inte betala för att bli av med elen. Dessutom så är det många företag som inte har systematöd fullt upp för minuspriser mot privatkunder med exempelvis solceller, så det är inte alltid folk får ”betala för att bli av med elen” utan ersättningen för just elen blir noll. Plus nätnytta och avdrag i deklarationen som redan är nämnt.
Senast redigerad av TheBankMan 2023-08-08 kl. 09:25.
Citera
2023-08-08, 09:22
Medlem
Citat:

Gratis även för oss med solceller så win win 🥰
Citera
2023-08-10, 12:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Onekligen en spännande tråd med många experter på investeringskalkyler, framtida elpriser och nyttor. Kanske inte så mycket fakta så låt mig dela med mig av min kalkyl.

Installation gjord Mars 2021, 11 kWp, total investeringskostnad (inkl växelriktare, laddbox etc.) 180". Bor i SE04 och har rörligt (ej timpris). Förhöjt försäljningspris mars 2021-februari 2022 (1 kr).

Hade jag satt pengarna på börsen (räknat med 10% avkastning för enkelhetens skull så hade värdeutvecklingen varit:
2021 - 180"
2026 - 290"
2031 - 467"
2036 - 752"

Jag identifierar tre primära intäkter/besparingar:
* Intäkt såld el: 2021 - 17", 2022 - 25" (extrema elpriser, framförallt på sommaren och dagtid), 2023 - 13" (andra halvan uppskattas till lika stor som 1a halvan. För resten av åren har jag räknat med intäkten för 2023.
* Besparing ej köpt el (vi försöker givetvis maximera konsumtionen då vi producerar så snittpriserna på köpt el är ca 30% högre (för 2023) än för såld el). 2021 - 8", 2022 - 9", 2023 - 6"
* Skattereduktion (60 öre/kWh upp till mängden för köpt el). 2021 - 7", 2022 - 5"

Dvs totalt (per år):
* 2021 - 33", 2022 - 39" och 2023 och framöver ca 25"

Då vi har en laddhybrid (batterikapacitet ca 18 kWh) och denna laddas fullt och vi köra mestadels på icke-motorväg så har vi en snittbensinförbrukning på 0.25 l/mil jämfört med 0.8-0.9 på bara bensin. Detta ger en årlig besparing på ca 17"

På totalen blir därför besparingen/intäkten per år ca 42" (from 2023) och då är investeringen återintjänad på 4.5 år, därefter placeras besparingen på börsen vilket ger då följande kalkyl.

2021 - -150"
2026 - 83"
2031 - 389"
2036 - 882"

Eftersom det tar minst tio år i investeringsfallet att få en årlig avkastning högre än besparingen så kommer investeringscaset aldrig ikapp.

Nu finns det givetvis funderingar på luft/luft pump för kyla alt värme isf fjärrvärme, batteri för att hantera det mörkare halvåret på ett effektivt case. Men min slutsats är bor man i SE04, har laddbar bil så är det en no-brainer. Exkluderar man bilen så är det en marginell fördel för investera men då kan man ta till åtgärder som värmepump, varmvattenberedare eller liknande.
Hur ser framtida elpriser ut på sommaren i takt med att fler installerar solceller och mer vindkraft tillkommer? Om vi går mot perioder av väldigt låga eller till och med negativa elpriser sommartid när solcellerna ger som mest! Hur skall då en investering på flera hundratusentals kronor löna sig?
Citera
2023-08-10, 12:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Är det fortsatt amatörernas afton?😂
Återigen, okunskap! Lär dig.
Kanske dags att tillföra något vettigt till tråden istället för att göra sådana skitinlägg, men förstår att det är svårt för dig.

Man får inte betala för att bli av med elen. Dessutom så är det många företag som inte har systematöd fullt upp för minuspriser mot privatkunder med exempelvis solceller, så det är inte alltid folk får ”betala för att bli av med elen” utan ersättningen för just elen blir noll. Plus nätnytta och avdrag i deklarationen som redan är nämnt.
Så skatteregler som så klart aldrig förändras och är skrivna av gud är grejen samt ”nätnytta”, vad är det?
Citera
2023-08-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur ser framtida elpriser ut på sommaren i takt med att fler installerar solceller och mer vindkraft tillkommer? Om vi går mot perioder av väldigt låga eller till och med negativa elpriser sommartid när solcellerna ger som mest! Hur skall då en investering på flera hundratusentals kronor löna sig?

Det är ju svårt att sia om såklart. Många stora vindkraftsparker stöter på patrull och med fossilfritt stål och elektrifiering av transporter så tvivlar jag på att energipriserna kommer att minska på sikt.

Sannolikt kommer väl vätgasproduktion dammsuga marknaden på billig el, för till syvende och sist så är inga vindkraftsparker lönsamma vid för låga elpriser heller.
Citera
2023-08-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så skatteregler som så klart aldrig förändras och är skrivna av gud är grejen samt ”nätnytta”, vad är det?

Klart dom kan ändras, se bara på skatten på ISK.

Nätnyttan är en typ av ersättning som distributören är skyldiga att betala (enligt lag) eftersom inmatad el bidrar till att minska förlusterna i elnätet
Hos eon ligger den på senaste fakturan 4 öre, månaden innan på 10 (per kWh).
Citera
2023-08-11, 04:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Klart dom kan ändras, se bara på skatten på ISK.

Nätnyttan är en typ av ersättning som distributören är skyldiga att betala (enligt lag) eftersom inmatad el bidrar till att minska förlusterna i elnätet
Hos eon ligger den på senaste fakturan 4 öre, månaden innan på 10 (per kWh).
Solceller i hushåll bidrar till ökad instabilitet pga effekten varierar och inte kan styras utan att skiten kopplas ifrån nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in