2022-09-07, 10:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Möjligen. Beror på när avtalet ingicks. Är det efter kriget inletts 24/2 så är det tveksamt. Men hindrar det elbolaget att leverera el? För annars är det helt irrelevant.
Eftersom att bolagen nu agerar som de gör tror jag att det finns en tydlig risk för att leverans kan tänkas upphöra.

Risk för nedstängning av elleveranser har även annonserats från Svenska Kraftnät, så det bör inte komma som någon överraskning för någon att elbolagen inte längre kan garantera leverans.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Att elbolagen vill hävda force majeure är ganska fräckt.

Om du som kund inte har tillräckligt med inkomst för elräkningen så får man gå till ett låneinstitut och låna så att man kan betala sin räkning.

Att gå med vins är ingen mänsklig rättighet för företag. Går de dåligt får de också vända sig till kreditmarknaden för att kunna uppfylla sina åtagande.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Om nu länderna i EU ska försöka spara el, är det högst provokativt av Tyskland att fortsätta stänga ner kärnkraftverk.
Du har faktiskt rätt. Om man är med i EU så måste man t.ex tillåta fritt företagande och fri elkraft mellan EU-länder. Men man borde också tvingas ha en fungerande elbalans. Man ska inte kunna använda EU som skydd om man själv failar. EU ska inte vara en fallskärm.

Ännu ett fel i EU-traktaten.
Citera
2022-09-07, 10:22
Medlem
Scrublands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tippar att detta ändå blir vad bolagen åberopar. Dessutom tippar jag att de ges rätt.

Du är okunnig och tippar av denna anledning fel. Force majeure är inte någon "sista utväg" att slippa undan kostsamma avtal som många här verkar tro.

Du bankar på att en uppsättning korrupta/inkompetenta domare dömer i dessa mål från lägst till högsta instans, en djärv men dum bankning. Ifall de följer gällande rätt är utsikten minst sagt dålig för dessa elhandelsbolag.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det var S MP V som röstade bort Ringhals 2 i riksdagen 2020. M SD L röstade för att den skulle vara kvar. Exakt i den omröstning uppstod "elpris 5 kr".
Det var regeringen Reinfeldt som såg till att globalisera svensk elproduktion och import/export.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roiderbanks
Alla som bundit avtal med lågt pris kommer sakna den 😉

Absolut men om du valt en helt okänd elleverantör vars enda tillgångar är en hoper skrivbord och
laptops så får dom skylla sig själva för att dom var dumsnåla och inte valde någon ev dom stora
som EON, Vattenfall m.m. bara för några öres skillnad i pris
Citera
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraTigerZebra
Gör allt för att ta mig härifrån era jävla avskräden!!! Men ni låter mig ju ta mig fan inte ens lämna utan att era jävla byråkrati ska dra ut på processen

Då är mitt tips att du lägger den tid du slösar på att böla på Flashback på att snåra dig genom din påstådda "byråkratiska process" istället. Det är säkert högst välkommet att du lämnar Sverige snarast möjligt
Citera
2022-09-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Om du som kund inte har tillräckligt med inkomst för elräkningen så får man gå till ett låneinstitut och låna så att man kan betala sin räkning.

Att gå med vins är ingen mänsklig rättighet för företag. Går de dåligt får de också vända sig till kreditmarknaden för att kunna uppfylla sina åtagande.

Att som kund läsa det finstilta är dock en skyldighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hade EU plötsligt bestämt sig för att införa sanktioner mot Sudiarabien på grund av det brutala kriget mot Yemen så hade givetvis energipriserna i europa stigit på grund av det också. Då hade Elhandelsbolagen också fått problem om de satt fast i långa avtal gentemot kunder. Tycker det är exakt samma situation med den som nu råder med sanktioner mot Ryssland på grund av deras krig mot Ukraina.
Absolut! MEN då ligger ansvaret hos elbolagen att genast ta bort alternativet bundet avtal.
Det vi bevittnar nu, är att elbolagen inte i tid förstått att det kunde bli elbrist i europa.
Citera
Medlem
Scrublands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag inser att jag drivit den här diskussionen OT. Den enda jag vill ha sagt är att alla husägare borde ha tänkt på detta för flera år sen. Det är så jävla svenskt att förvänta sig att staten kommer till undsättning när olyckan är framme.

Att bolagen inte får handla i strid med svensk rätt är inte att "staten kommer till undsättning".
Citera
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Eller höja priset på den rörliga elen
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Finns inga vinnare på den här marknaden, och absolut inte bland folket.

Ni får gärna tro det, men vänta bara och se.

Ni med solceller kommer bli sittande med en dyr installation som sakta men säkert kommer blöda pengar, precis som kunder som trodde de var smarta och tecknade förmånliga avtal kommer att sitta där med all risk och betala precis lika mycket som alla andra.

Vad trodde ni själva? Har ni ens läst avtalen?

Det globalisterna gjort är att dra igång en rejäl scam pump av samtliga marknader och lurat på er rubbet. Solceller, woooh! Fasta avtal! YAY.

Ni är totalt blåsta och kommer stå där och inte fatta någonting.
Man kan dock tillägga att de med solceller på villataken med egna pengar hjälper dig till ett lägre elpris, eftersom de genererar el och det då blir färre som bjuder på kärnkraftelen. Dvs du borde heja på dem istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in