2022-09-07, 10:02
Medlem
CHleames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Skulle tippa på att force majeure inte är tillämpligt här, alla fakta vad som sker har varit känt sedan länge. EU har sagt att de ska göra sig oberoende av den ryska gasen är ingen hemlighet.

Jag tror istället att flera elbolag kommer att försätta sig i konkurs för att sedan rekonstrueras för att bli av med elavtalen.
Så löste många bolag LAS
KK och återuppstod under annat namn och återanställde den personal man ville.
Citera
2022-09-07, 10:04
Medlem
eternussermos avatar
Alternativet är att de går i konkurs, är det att föredra?
Citera
2022-09-07, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbckguru
Hot om konkurs och faktisk konkurs är två faktorer som är långt ifrån varandra.
Hur många har bundna elavtal kontra inte? Det är väl den verkliga frågan som skiner ljus till ämnet.
Därigenom kan man få en överskådlig blick på problemet.

Men, du behöver faktiskt inte leta så jävla långt. Fråga dina nära och kära vem som har bundet så kommer du snabbt se att det är få, eller till och med ingen som har bundet.

Med den logiken så är det ganska få som har bundet, vilket är sanningen, och fler som har rörligt.
Om bolag går i konkurs med sådan snäv kalkyl så må det vara så, hellre det än att ett privat hushåll går i konkurs. Det är liksom riskerna du tar när du ingår avtal.

Så resultatet blir detsamma, ja, men bara om företaget faktiskt går i konkurs. Lång väg dit för många bolag som har mellan 5-20% vinstmarginal och oms. på 250-350msek vilket inte är en onormal siffra för elbolag i Sverige.

Inget bolag som har 25% vinstmarginal undersöker om det går att hävda FM. Det gör däremot bolag som blöder pengar och har finansiella problem. I sådana situationer försöker man desperat hävda både det ena och det andra för att rädda bolaget och sina anställda.
Citera
2022-09-07, 10:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbckguru
Jaha? Det kom för några år sedan och då borde alla ha det?
Elbilar har ju funnits ute länge, hur många har du?

Elbilar är fortfarande något av en lyxvara. Solceller är något helt annat.

Hade jag bott i villa hade jag gått in för 100% självförsörjning. Men det är väl för att man är lagd åt prepperhållet. Andra prioriterar studsmatta och bubbelkopp.
Citera
2022-09-07, 10:07
Medlem
Om det här går igenom och faktiskt drabbar fastighetsägarna, skulle det vara fantastiskt roligt. De har ju slagit sig på bröstet och framhävt sig själva som några sorts genier som minsann valt BUNDNA elavtal. Många har ignorerat allting och haft skygglapparna på. Lite sprängningar och skjutningar här och var gör väl inget. Men nåde den som bryter strömmen så Svensson inte kan se sitt Paradise Hotel eller Idol!!!!

Glöm inte bort att Sverige saknar författningsdomstol.
Citera
2022-09-07, 10:08
Medlem
"Ofta är det billigare med ett rörligt elpris eftersom elhandelsföretag tar en risk när de erbjuder ett fast pris då prisutvecklingen under avtalets bindningstid inte är känd. Elhandelsföretaget tar alltså risken att priserna stiger mer än väntat då det ingår ett fast elprisavtal.

Väljer du rörligt pris slipper du betala för att elhandelsföretaget tar den risken, det gör du i så fall själv. Sett över långa perioder har det därför lönat sig att ha rörligt pris istället för fast elpris,"

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/jamfora-elpriser/valja-fast-eller-rorligt-elpris/

pengarna som bolagen har tjänat på kundernas fasta avtal som varit högre än det rörliga

var är dessa slantar nu?
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Jag har 5 års avtal med Skellefteåkraft, 4 år kvar.
Betalar fast pris 0.57 kr/ kw inkl moms

Skall bli mycket interesant att höra hur dom skulle motivera force majeure då
jag inte hört talas om några strider längs med Skellefteå älven där dom äger
äger 20 kraftverk.

Har någon hört talas om kriget i Storuman ? Nähä. Bra, för där har Skellefteåkraft + 100 vindkraftverk
som levererar min el.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roiderbanks
Inget bolag som har 25% vinstmarginal undersöker om det går att hävda FM. Det gör däremot bolag som blöder pengar och har finansiella problem. I sådana situationer försöker man desperat hävda både det ena och det andra för att rädda bolaget och sina anställda.

Jaja inte allt för sällan hamnar man i dialoger om hypotetiska motpoler. Det handlar fortfarande om elbolagen vill kräva Force Majeure, inte om frågan om vad vi tycker är bättre - konkurs eller inte konkurs.
Jag skiter i vilket, jag ska ha billig el till dess att bolaget jag köper elen av ligger i spillror om det så är deras framtid. De ska driva bolag och har de kalkylerat fel, tough luck!
Citera
2022-09-07, 10:09
Medlem
Finns inga vinnare på den här marknaden, och absolut inte bland folket.

Ni får gärna tro det, men vänta bara och se.

Ni med solceller kommer bli sittande med en dyr installation som sakta men säkert kommer blöda pengar, precis som kunder som trodde de var smarta och tecknade förmånliga avtal kommer att sitta där med all risk och betala precis lika mycket som alla andra.

Vad trodde ni själva? Har ni ens läst avtalen?

Det globalisterna gjort är att dra igång en rejäl scam pump av samtliga marknader och lurat på er rubbet. Solceller, woooh! Fasta avtal! YAY.

Ni är totalt blåsta och kommer stå där och inte fatta någonting.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubland
Naturligtvis är det högst osannolikt att något sånt skulle hålla för en juridisk prövning. Force majeure behandlar inte situationen att något blivit svårare att genomföra eller att ett ingånget avtal senare visar sig ofördelaktigt för en part. Marknaden har en naturlig komponent som utgörs av risktagande. Både konsument och leverantör i det här fallet deltar med detta i åtanke. Dessa bolags riskbedömare arbetar ständigt med detta av just den anledningen.

Att priset höjts är inte oförutsett. Priser fluktuerar. Det är i det här fallet avhängigt en mängd orsaker, alla av dem möjliga att förutse. Att hävda andra länders ökade elbehov som force majeure är rent infantilt och jag utgår från att den här rapporten endast släppts för att tillfredsställa de lipsillar som klagar på de med fördelaktiga bundna avtal.

Ifall leverantören kunnat misstänka höjda priser kan denna aldrig hävda force majeure.
Att Ryssland vrider av NS1 kan betraktas vara en oförutsedd händelse utom bolagets kontroll.
Citera
Medlem
Jag vet inte om någon tagit upp det här men iallfall.

Om avtalen bryts då antar jag att man är fri att gå till vilket elbolag som helst även om man hade ett bundet avtal på 3 år.

Då kommer antagligen alla gå till 3-4 stora elbolag som man vet kommer överleva och alla de små uppstickarna kommer dö ut.

För man kan väl inte bli låst till bolaget man hade avtal med på nåt skumt sätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Såg detta också.
Och jag kan tycka att detta är en ren provokation från de styrande i Tyskland.

Här måste EU gå in och tala tyskarna tillrätta.
Vi befinner oss i ett allvarligt läge, och det mest demokratiska är att vi alla hjälps åt.
Då får de lägga mindre viktiga visioner åt sidan tills det finns förutsättningar att fullfölja dessa.

Vadå EU? Tyskland är EU. EU är deras sandlåda för att driva politik som passar sin egen agenda. Att de ex kan importera el från Sverige är en perfekt lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in