2022-09-07, 10:18
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Solceller är EN del i den självförsörjning alla husägare borde ha.

Som flera redan har skrivit så är solceller dyrt och ineffektivt.

Dessutom ger de ingen energi när vi som allra mest behöver den.
Citera
Medlem
Scrublands avatar
Citat:
Just nu bor jag i en mindre lägenhet vilket kommer gynna min ekonomi i vinter. Hus planerar jag att köpa när priserna fallit ännu mer. Då jävlar blir det självhushållning!

Bra!
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
En helt villatak som täcks av solceller till en kostnad av 140.000 kr drar in några 100-lappar i el i december enligt en annan tråd. Solceller är ingenting för Sverige vinterhalvåret. De ger el på sommaren när det behövs minst el.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubland
Verkligen inte, EU har länge visat på att man vill göra sig oberoende av rysk gas. Konflikten i Ukraina har pågått i snart 10 år. Att det är utom bolagets kontroll köper jag, det är det ofta på marknaden eller i livet som stort, men knappast oförutsett. Det handlar alltså inte om saker som man "inte vetat säkert" utan saker som helt enkelt inte gått att planera för.
Jag tippar att detta ändå blir vad bolagen åberopar. Dessutom tippar jag att de ges rätt.
Citera
2022-09-07, 10:19
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Jag har räknat på det.
Under juni-augusti skulle jag nästan få gratis el. När jag knappast använder någon el alls.
Varmvatten + spisen. bara.

Resten av året skulle solcellerna knappt ge någon effekt alls. När jag behöver dom mest.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
What?

Det är självklart regeringen Reinfeldts och regeringen Löfvens fel att Sverige är beroende av att Tyskland och Frankrike levererar. Det var dock inte vad frågan handlade om.

Att elbolagen vid avtalets tecknande inte kunde förutse att tyskarna inte längre skulle få gas levererat kan vara legitimt för Force Majeure. Elbolagen kan då inte garantera leverans öht, än mindre leverans till avtalat pris.
Det var S MP V som röstade bort Ringhals 2 i riksdagen 2020. M SD L röstade för att den skulle vara kvar. Exakt i den omröstning uppstod "elpris 5 kr".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Visst är Tyskland medlemmar i EU.

Men det är också ett antal andra länder.

Om nu länderna i EU ska försöka spara el, är det högst provokativt av Tyskland att fortsätta stänga ner kärnkraftverk.

Där får de helt enkelt rätta in sig i ledet.

Så klart det är provokativt. Men min poäng var att Tyskland kommer alltid sätta sig själv först och kommer använda EU som verktyg för att få igenom det.
Citera
2022-09-07, 10:20
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att Ryssland vrider av NS1 kan betraktas vara en oförutsedd händelse utom bolagets kontroll.

Stark poäng… Faktiskt!
Citera
Medlem
karloskars avatar
Först juridiken:
Krig faller under Force Majeure och skulle kunna vara ett skäl att inte uppfylla sina ingångna förpliktelser enligt avtal.

Det kommer inte vara en instans, vid ett tillfälle, som prövar detta.

Säger elhandelsbolaget upp avtalen med hänvisning till FM blir det en tvist med varje avtalspart. Man kommer som elkonsument själv få föra sin talan.

Så huvudfrågan är egentligen om de höga elpriserna är ”Putinpriser” som Magdalena hävdar, eller om de beror på nedläggning av fungerande kärnkraft.

I det tidigare fallet kan FM hävdas.
I det senare fallet inte.

Vi ska ju ha en folkomröstning om detta på söndag (typ). Rösta rätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Force_majeure
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokpokpokpok
Eller så går handelsbolaget i konkurs och då står ni där utan elavtal ändå .

Regeringen har gått ut med garantier för att hindra konkurs. Har du inte hängt med?
Citera
2022-09-07, 10:21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Fast det är krig i Ukraina som gjort att elpriserna har skenat utom deras möjlighet att påverka. Nåja låt os hoppas att du får rätt, då konkar de istället och du får betala 5,70 + moms.

varför skulle Skellefetåkraft konka ? Dom sitter på gigantiska tillgångar.
Vad tror du 20 vattenkraftverk har för marknadsvärde i dag ?
Citera
2022-09-07, 10:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Fixar du med egen sjukvård, skola och vägar också?
Någon svarade faktiskt dig (utan att raljera som jag gör)och berättande att solceller på varje villa inte är lönsamt. Vare sig för den enskilde eller samhällsekonomiskt. Däremot bör staten(ja, staten) investera i planerbar energi, småskaliga lösningar i regioner och kommuner. Inte köra över kommuner såsom MP innerst inne vill. Sol på skolbyggnaden, sjukhusen m.fl. ligger i pipeline.

Jag inser att jag drivit den här diskussionen OT. Den enda jag vill ha sagt är att alla husägare borde ha tänkt på detta för flera år sen. Det är så jävla svenskt att förvänta sig att staten kommer till undsättning när olyckan är framme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in