2022-09-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Bara för att det är krig som behöver det inte innebära sanktioner. KSA bedriver ett anfallskrig mot Jemen utan att sanktioner införs mot landet, USA invaderade Irak utan att sanktioner infördes.

Har Tyskland gjort sig beroende av rysk gas får man acceptera Putins nycker helt enkelt. Att Ryssland varit aggressiv är inget nytt, de invaderade Georgien 2008, annekterade Krim och stora delar av Donbass 2014. Ändå valde Tyskland att satsa på rysk gas.

Vad bolagen ska göra är att begära ersättning från staten pga sanktionerna, inte bryta ingångna avtal med sina kunder.

Håller med helt,nu mena jag teoretiskt att det gick att hävda force majeure under pandemin och detta med sanktionerna nu är iprincip samma sak.
Citera
2022-09-07, 11:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja många har tecknat avtal för just mot detta och bolagen har räknat med att tjäna en rejäl hacka på dessa avtal.

Det måste vara helt underbart att driva elbolag, man ska ha laglig rätt att ta ut skyhöga vinster. inte som i andra branscher där man kan ha förlustår.
Så är det.

Samma sak med bundna räntor, om någon nu inte visste det.
Citera
2022-09-07, 11:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Värst vad folk ballar ur. Hur ska det då inte bli i vinter....

Jag skrev att vårt beroende av Tysklands gasimport beror på regeringen Reinfeldt och regeringen Löfven.
Återstår för dig att bevisa att om vi haft kvar Ringhals 1+2, som genererade många TWh el, så hade elpriset ändå varit högt. Påminner om att elpriset varit kring 50 öre, i över 15 år, trots avregleringen av alliansen.

Jag är f.ö. emot att elpriset i Sverige sätts via auktion, så kanske är vi på samma sida. Priset bör sättas som andra varor, att elbolag via sina hemsidor föreslår ett pris och så får man tacka ja eller nej. Och en hysterisk tysk kan då inte bjuda över dig.
Citera
2022-09-07, 11:33
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Pacta sunt servanda!

Har svårt att tänka mig att avtal kommer att kunna sägas upp med hänvisning till force majeure, i alla fall hur läget ser ut nu. Men räkna med att elavtalen kommer att se annorlunda ut efter detta. Begreppet "bundet" (som i låst pris) kommer i avtalen att inbegripa något helt annat, mer sannolikt "rörligt i mindre omfattning".

Själv kommer jag inte att drabbas, då jag aldrig har haft annat än rörliga elavtal, och jag betalar saftiga elräkningar just nu. Men jag lider med dem som eventuellt kommer att drabbas av elbolag som går (väljer att gå) i konkurs.
Citera
2022-09-07, 11:34
Medlem
Har inte sett ett enda namn på ett elbolag som gått ut med att bryta fasta elavtal.

Är detta en valstrategi att flytta fokus från frågor kring integrations och invandringspolitik till elområdet??

Inte för att inte elproduktionen är en viktig fråga och då inte minst den absurda prissättningsmodell sittande regering lyckats införa.

Vad är källan, som bla medierna refererar till, i detta drev??
Citera
2022-09-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
Pacta sunt servanda!

Har svårt att tänka mig att avtal kommer att kunna sägas upp med hänvisning till force majeure, i alla fall hur läget ser ut nu. Men räkna med att elavtalen kommer att se annorlunda ut efter detta. Begreppet "bundet" (som i låst pris) kommer i avtalen att inbegripa något helt annat, mer sannolikt "rörligt i mindre omfattning".

Själv kommer jag inte att drabbas, då jag aldrig har haft annat än rörliga elavtal, och jag betalar saftiga elräkningar just nu. Men jag lider med dem som eventuellt kommer att drabbas av elbolag som går (väljer att gå) i konkurs.
Helt klart att avtalen kommer ändras i framtiden så elbolagen kan bryta avtalet om något liknande skulle hända i framtiden.
Citera
2022-09-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sista_Bossen
I expressens artikel så står det vad bolagen själva svarat. Och ingen hittills verkar vilja bryta avtal.

Så vilka är ekots källor?
Klart dom inte säger det öppet.
Citera
2022-09-07, 11:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Återstår för dig att bevisa att om vi haft kvar Ringhals 1+2, som genererade många TWh el, så hade elpriset ändå varit högt. Påminner om att elpriset varit kring 50 öre, i över 15 år, trots avregleringen av alliansen.

Jag är f.ö. emot att elpriset i Sverige sätts via auktion, så kanske är vi på samma sida.
Att jag skulle hävdat att nedläggningen av kärnkraft inte varit helt avgörande för vårt beroende av elimport från andra länder har du helt fantiserat ihop själv.

Jag är en tålmodig människa, men ibland blir jag bra trött.
Citera
2022-09-07, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Var inte så säker på det. Eller ville du bara skryta?

Jag är inte intresserad av att skryta ( det var nära att det blev ett annat bolag, gillar egentligen inte Vfalls enfaldiga reklam om "fossilfritt").

I ett tidigare inlägg idag, visade jag ett mail från Vfall Försäljning, där de uttryckligen sa att mitt avtal blir kvar kontraktstiden ut. Om du också läst senare inlägg, har de 10-11 största bolagen gått ut med att de inte tänker säga upp några avtal.

Min tolkning av dessa signaler är nog att det är så säkert som något kan vara, baserat på nuvarande läge, men, det kan naturligtvis tillkomma ytterligare saker......

Jag bedömer att det finns ett stort gäng "lycksökande" bolag, helt utan egen elkraft, som kanske chansat lite väl hårt utan att säkra upp energi ift. gjorda längre avtal. Det är väl ingen hemlighet att elmarknaden sedan länge präglats av bolag, som med "lockpriser" på något år eller så, försökt öka sina marknadsandelar.
Senast redigerad av Whyback 2022-09-07 kl. 11:44.
Citera
2022-09-07, 11:42
Medlem
Mycket troligt att det juridiskt sett kommer att vara möjligt att avsluta avtalen pga fm . Det otäcka då är att såklart samtliga bolag kommer att följa.
Vilket såklart kommer att leda direkt ned i en djup kris...
Citera
2022-09-07, 11:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att jag skulle hävdat att nedläggningen av kärnkraft inte varit helt avgörande för vårt beroende av elimport från andra länder har du helt fantiserat ihop själv.

Jag är en tålmodig människa, men ibland blir jag bra trött.
Jag är ingen dumskalle och det är ditt ständiga argumenterande för att förringa S+MPs insats kring kärnkraften, som är grundfelet inte Tyskland, som gör att du hamnar här. Och jag kan ärligt inte säga vad du vill, för dina argument spretar.
Citera
2022-09-07, 11:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har inte sett ett enda namn på ett elbolag som gått ut med att bryta fasta elavtal.
Alla kunder skulle naturligtvis lämna det bolaget i drivor. Man ljuger inte för sina kunder. Jag tror detta är en tidningsanka, de kommer hellre att gå i konkurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in