2022-08-31, 21:43
Medlem
SKAEGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Mm jag vet. Allt för makt och kontroll. Dock kan jag ibland tänka att varenda jävla människa måste chippas upp för folk kan fan inte sköta sig över huvud taget. Så det är lite både och där för mig.

Men det ekonomiska systemet är inte en del av naturen, utan det är en skapelse som enbart existerar i vår tanke.
Och att folk inte ifrågasätter detta är för att man har fått lära sig hur viktigt och bra pengar är sedan barnsben, Att ens överlevnad hänger på det och sedan får man känna på det i vuxen ålder också. Allt är sedimenterat och klart. Och precis som religion fungerar för människor som har blivit indoktrinerade i religionen som barn där dom trots akademisk utbildning i vuxen ålder fortfarande är djupt religiösa och kan inte lämna sin religion. Det är effekten av att träna ett barn att tycka och tänka något. Det sitter som en reflex i ryggmärgen.

Jo, men saker som religionsfrihet och yttrandefrihet tycker jag är en självklarhet, sen är ju allt relativt som vanligt. Idag tycker jag att det framförallt är vänstern som står för åsiktsmonopol osv. och att det är alternativ-högern som ställer frågor om covid-reaktionerna, big tech, (kultur/sannings)-globalismen etc. Men samtidigt är just Rysslands-frågan mycket intressant att följa, alt-högern i USA har nog varit ganska försiktiga där och många har nog ställt sig på Ukraina/anti-Putin sidan, på samma gång som Putins Ryssland starkt sätter sig emot saker som "Great reset"...

Gällande chippning av befolkningen så tycker jag att det låter som en levande mardröm.

Pengar asså, en kanske 10.000 år gammal uppfinning som iaf. jag tycker var genialisk, att sätta ett värde på ett äpple t.ex. och få reda på att det inte är lika mycket värt som en banan osv. det är i grunden en högst objektiv och blind idé.
Skulle man ta bort pengar helt och hållet och ersätta det med något annat så kan vi nog se en del klagomål även där efter 10.000 år.
Citera
2022-08-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKAEGR
Jo, men saker som religionsfrihet och yttrandefrihet tycker jag är en självklarhet, sen är ju allt relativt som vanligt. Idag tycker jag att det framförallt är vänstern som står för åsiktsmonopol osv. och att det är alternativ-högern som ställer frågor om covid-reaktionerna, big tech, (kultur/sannings)-globalismen etc. Men samtidigt är just Rysslands-frågan mycket intressant att följa, alt-högern i USA har nog varit ganska försiktiga där och många har nog ställt sig på Ukraina/anti-Putin sidan, på samma gång som Putins Ryssland starkt sätter sig emot saker som "Great reset"...

Gällande chippning av befolkningen så tycker jag att det låter som en levande mardröm.

Pengar asså, en kanske 10.000 år gammal uppfinning som iaf. jag tycker var genialisk, att sätta ett värde på ett äpple t.ex. och få reda på att det inte är lika mycket värt som en banan osv. det är i grunden en högst objektiv och blind idé.
Skulle man ta bort pengar helt och hållet och ersätta det med något annat så kan vi nog se en del klagomål även där efter 10.000 år.

Jag är inte insatt i alt-högern sådär jättemyket. Lite kanske här i Sverige men inte mycket. Och i USA vet jag inte ens vad deras partier heter. Jag skulle kunna misstänka att alt-högern i Ryssland-frågan beror på tillvägagångssättet man försöker hindra The Great Reset.

Ja folk kommer säkert gnälla om något om 10,000 år också. Men det negativa ting som skapas idag utav det ekonomiska systemet måste vi göra något åt. Så är det bara. Folk får känna vad dom vill där emotionellt men vi måste göra något åt skiten. Det går inte att låta det bero, vi går under om vi inte gör något. Det är bara en tidsfråga.

Problemet att vi inte kan göra något är just på grund av denna hjärntvätt som vi alla utsätts för. Hade vi haft människor i politiska positioner som kan ifrågasätta och kritisera det ekonomiska systemets existens och inverkan på oss alla så hade vi kunnat lösa problemen också.
Men det är ingen som får kritisera gud, det är förbjudet. Och det ekonomiska systemet är gud. Vi har en lagbok som är som en helig skrift som alla ska följa. Vi har ett prästerskap som ska tolka guds ord och dess heliga skrifter, vi kan kalla dessa för politiker, jurister, filantroper mm. Samt att vi har en massa som ska lyda religionen blint.
Så hela världen är som en hjärntvättad sekt som inte kan lösa det problemen vi står inför. Vi kan inte ens diskutera det. För vissa sitter detta så djupt rotat att dom vill inte diskutera det eller ens kan se att det ekonomiska systemet är problemet.
Citera
2022-09-01, 08:56
Medlem
DeValeras avatar
Sådan här påverkan är väl mer eller mindre norm i Sverige sedan länge?
Citera
2022-09-01, 09:19
Medlem
Bassplays avatar
Såhär går det till i Sverige också , samt att man ska luras in i att man inte duger som man är, och ska givetvis byta kön för att fixa det.
Citera
2022-09-01, 17:04
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Sådan här påverkan är väl mer eller mindre norm i Sverige sedan länge?
Javisst!
Det riktigt konstiga och avvikande är att det inte är den gängse feministiska ekologiförvirringen.
Citera
2022-09-02, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PA-Staffan
Inför dold kamera fångas en rektor på en större skola avslöja hur viktigt han anser det vara att påverka skolbarnens tankemönster till ett liberalt progressivt. All annan utbildning verkar vara sekundär.

Konservativa och katoliker anställs aldrig som lärare eftersom de sållas bort med ett slags test vid anställningsintervjun. Konservativa anses ha ett "stuck mindset".

https://www.youtube.com/watch?v=AD2kM39S4d4

Denna rektor sitter alltså och raljerar om hur kristna är hjärntvättade samtidigt som han vill styra hur både lärare och barn på skolan ska få tänka.

1. Använder man ungefär samma metoder vid anställning i svenska skolor?
2. Någon med erfarenhet av en liknande intervju?
3. Försöker man ens smyga med hjärntvätten av barnen i svenska skolan?

Ja, man använder liknande metoder i alla anställningsintervjuer i alla yrkesområden.

Vad är "hjärntvätt" för dig?
Vad är fostran för dig?
Vad är utbildning för dig?

Både fostran och utbildning (som är fostran) kommer alltid att vara en maktutövning från dominerande socialgrupp till undergrupp med syfte att reproducera just de tankar, förmågor och värderingar som den härskande dominerande socialgruppen innehar.

Jag ser inte problemet med detta, eller snarare, jag ser inte vad du vill med tråden. För mig är utsagan från denna BITRÄDANDE rektor vardagsmat och verklighet.
Citera
2022-09-02, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Men det är inte så dom skall jobba, dom sklla följa läroplanen utan att blanda in sina personliga känslor och tolkningar. Det är helt förkastligt att förvirra huvudet på små barn då det kanske inte är så de blir lärda i hemmen. Inte konstigt att det finns så mycke problem i samhället.

Vad tror du läroplanerna är byggda på?
Citera
2022-09-02, 19:54
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad tror du läroplanerna är byggda på?

Vet inte exakt vad du är ute efter.

Jag tror att läroplanen är byggd efter en sosialistisk inriktning, som reviderats ett antal gånger under åren. Att det lagts till "allas lika värde" på senare tid o.s.v. Inget fel i det, och det visar att värderingarna hela tiden förändras, läroplanen byggs om. Ursprungligen rätt tänkt, allt för eleverna.

Alla statliga verk är indoktrinerade i sosseriets värld, så ock skolverket som har anpassats till deras ideologi, som under åren svägt i en mer vänsterinriktad kurs än folkhemmets värld.

Och den är byggd för att eleverna skall få en komplett utbilning och uppfostran utan att ta bort eller lägga till information som de är berättiga till att få.
Citera
2022-09-03, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Jag sket i den. Jag vet inte hur många offer krig har skördat heller, och krig har varit i kapitalismens namn. Makt och kontroll, samma gamla standard. Sedan vilket jävla format skiten kommer i spelar mindre roll. Om du vill kalla det kapitalism, kommunism eller något annat så gör det.
Jag vet inte hur många offer cigaretter har skördat heller men det något produceras och säljs i vinstdrivande syften aka kapitalism. Kan det vara 6 miljoner om året?
Jag har för mig att socker skördar lika många, och att det är socker överallt i dagens samhälle beror inte på att folk älskar att äta så mycket socker (sanning med modifikation). Utan att företag petar ner socker i deras produkter för att göra deras kunder beroende utav dom. Samt att dom spär ut skiten med massa övrig dynga.
Finns säkert massor av mer saker man kan peka på där folk har dött på grund av kapitalism.
Räknar du ihop alla dödsoffer kapitalismen har skördat också? Eller gillar du att vara enögd?

Det är olika tillvägagångssätt att få dig att arbeta åt andra som vill bestämma över dig. Den här planeten har förmodligen varit förslavad i över 10,000 år. I olika varianter.

Jag tänker inte hylla kapitalismen för att kommunismen gjort något dåligt. Så dum i huvudet är inte jag. Jag ser felen hos båda systemen och vad dom egentligen är.

Klart du sket i den. Du har uppenbarligen noll koll. Likt många vänsterblivna.

Nämn ett endaste land som fungerade med kommunism.

Alla välfungerande länder med hög levnadskvalle är kapitalistiska. Det har ALDRIG funnits ett kommunistiskt välfungerande dito. PUNKT.

Formatet spelar f:ö stor roll. Kommunismens ledare svalt medvetet hundra miljoner till döds och du jämför det med rökning och socker!?

Du är antingen naiv eller ond.
Citera
2022-09-03, 06:07
Medlem
CassandraCs avatar
undrar hur det ser ut i skolan idag, när jag gick i skolan har jag inga som helst minnen av några politiska agendor, detta var på 90talet, jag tar förgivet att detta ändrats radikalt.

läskig utveckling då vi i sverige har skolplikt och man får inte skola barnen själv, då blir det problem om regimen börjar göra om skolan till en hjärntvättsporpaganda apparat.
Citera
2022-09-03, 06:08
Medlem
Relentlesslys avatar
https://www.projectveritas.com/
Citera
2022-09-03, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Klart du sket i den. Du har uppenbarligen noll koll. Likt många vänsterblivna.

Nämn ett endaste land som fungerade med kommunism.

Alla välfungerande länder med hög levnadskvalle är kapitalistiska. Det har ALDRIG funnits ett kommunistiskt välfungerande dito. PUNKT.

Formatet spelar f:ö stor roll. Kommunismens ledare svalt medvetet hundra miljoner till döds och du jämför det med rökning och socker!?

Du är antingen naiv eller ond.

Varför skulle det vara någon skillnad i hur man dödar folk? Avrättning eller genom proxy?
Jag skiter fullständigt i om dom har avrättat 100 miljoner på direkten. Kapitalism skördar ännu mer offer världen över genom svält, socker, rökning osv.

Du har bara hakat upp dig på kommunism för att du har hört av alla andra att du ska hata det.
Men du kanske gillar utvecklingen du ser på planeten nu? Det är i kapitalismens anda som vi ser invasion av Ukraina och höga elpriser. Snart är ww3 här och det är även de kriget i kapitalismens anda.

Men du sitter och lipar med ena skygglappen på du. Som om kommunism utgjorde ett hot på den här planeten.
Du är både naiv och ond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in