Citat:
Mm jag vet. Allt för makt och kontroll. Dock kan jag ibland tänka att varenda jävla människa måste chippas upp för folk kan fan inte sköta sig över huvud taget. Så det är lite både och där för mig.
Men det ekonomiska systemet är inte en del av naturen, utan det är en skapelse som enbart existerar i vår tanke.
Och att folk inte ifrågasätter detta är för att man har fått lära sig hur viktigt och bra pengar är sedan barnsben, Att ens överlevnad hänger på det och sedan får man känna på det i vuxen ålder också. Allt är sedimenterat och klart. Och precis som religion fungerar för människor som har blivit indoktrinerade i religionen som barn där dom trots akademisk utbildning i vuxen ålder fortfarande är djupt religiösa och kan inte lämna sin religion. Det är effekten av att träna ett barn att tycka och tänka något. Det sitter som en reflex i ryggmärgen.
Men det ekonomiska systemet är inte en del av naturen, utan det är en skapelse som enbart existerar i vår tanke.
Och att folk inte ifrågasätter detta är för att man har fått lära sig hur viktigt och bra pengar är sedan barnsben, Att ens överlevnad hänger på det och sedan får man känna på det i vuxen ålder också. Allt är sedimenterat och klart. Och precis som religion fungerar för människor som har blivit indoktrinerade i religionen som barn där dom trots akademisk utbildning i vuxen ålder fortfarande är djupt religiösa och kan inte lämna sin religion. Det är effekten av att träna ett barn att tycka och tänka något. Det sitter som en reflex i ryggmärgen.
Jo, men saker som religionsfrihet och yttrandefrihet tycker jag är en självklarhet, sen är ju allt relativt som vanligt. Idag tycker jag att det framförallt är vänstern som står för åsiktsmonopol osv. och att det är alternativ-högern som ställer frågor om covid-reaktionerna, big tech, (kultur/sannings)-globalismen etc. Men samtidigt är just Rysslands-frågan mycket intressant att följa, alt-högern i USA har nog varit ganska försiktiga där och många har nog ställt sig på Ukraina/anti-Putin sidan, på samma gång som Putins Ryssland starkt sätter sig emot saker som "Great reset"...
Gällande chippning av befolkningen så tycker jag att det låter som en levande mardröm.
Pengar asså, en kanske 10.000 år gammal uppfinning som iaf. jag tycker var genialisk, att sätta ett värde på ett äpple t.ex. och få reda på att det inte är lika mycket värt som en banan osv. det är i grunden en högst objektiv och blind idé.
Skulle man ta bort pengar helt och hållet och ersätta det med något annat så kan vi nog se en del klagomål även där efter 10.000 år.