2022-08-31, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Kan ge med mig, 70-tal och Palme.

👍

(Edit, världens bästa inlägg #5000 &#128076
Senast redigerad av deliciousdelux 2022-08-31 kl. 20:01.
Citera
2022-08-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Soviet hjärntvättade väst med communist propaganda förr i tiden, och dom som blev hjärntvättade då sitter i makt positioner idag.

Samma lika fast i västvärlden och med kapitalism istället. Lustigt det där!
Citera
2022-08-31, 19:45
Medlem
neuron-drones avatar
Det kanske var bättre förr då? På min lågstadieskola fick lärarna göra som de ville, dvs en lärare hade en moderat partikamrat som kom och predikade kapitalism när vi var 9 år, varje vecka. En lärare hade kristen morgonsamling med oss varje dag. Mellanstadiet minns jag inget politiskt från. Högstadiet hade vi en lärare som använde historieboken för att beskriva hur bra kapitalismen var. På gymnasiet var det förbjudet att vara vänster. På riktigt. Vår samhällskunskapslärare predikade kapitalism och gav mig skitbetyg för att jag röstade "fel" i låtsasvalet i skolan.

Inte fan blev jag moderat för det.
Citera
2022-08-31, 19:46
Medlem
Hadrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PA-Staffan
Det kokar ju ner till om vi vill ha fria, själständiga individer eller tidigt låsa fast dem i doktriner som kan vara svårt att ta sig ur även som vuxen.
Vilka doktriner tänker du på? Gissar att du inte menar "alla ska med" eller "allas lika värde" och liknande globohomo-dravel?
Citera
2022-08-31, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Lärare är som alla andra människor. Dom försöker lära sina elever efter deras tro och agenda.
Det gör vi väl alla.
Men det är inte så dom skall jobba, dom sklla följa läroplanen utan att blanda in sina personliga känslor och tolkningar. Det är helt förkastligt att förvirra huvudet på små barn då det kanske inte är så de blir lärda i hemmen. Inte konstigt att det finns så mycke problem i samhället.

Att det sker det vet vi, så läs av era barn vad dom får lära sig i skolan.

https://www.bobmoran.co.uk/prints/sick-print
Länken visar en hemsida, men det är den frågande mamman som jag vill visa. Ovriga bilder är en bonus.

Samma med journalister och präster.

Fan skulle vilja ha en t-shirt med det trycket stämmer så jäkla bra vad stackars barnen matas med i skolan jävla indoktrineringsanstalt.
Citera
2022-08-31, 19:55
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Fan skulle vilja ha en t-shirt med det trycket stämmer så jäkla bra vad stackars barnen matas med i skolan jävla indoktrineringsanstalt.

Har oxå tänkt den tanken, men skulle ge den till mitt barnbarn... att bäras i skolan.
Citera
2022-08-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Samma lika fast i västvärlden och med kapitalism istället. Lustigt det där!

Tack vare kapitalism kan du skriva inlägget (via telefon eller dator - båda säkert via wifi).

Vad har kommunism någonsin gett oss mer än världens värsta folkmord och eländes elände-delux?
Citera
2022-08-31, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Tack vare kapitalism kan du skriva inlägget (via telefon eller dator - båda säkert via wifi).

Vad har kommunism någonsin gett oss mer än världens värsta folkmord och eländes elände-delux?

Nej det är tack vare teknisk utveckling och kunskap. Det ekonomiska systemet har inte ett skit med det att göra. Utveckling skulle ha skett ändå, kanske att det kan ha skett mer långsamt? Men att det inte skulle ske nån utveckling alls är bara befängt att tro. Och att vi aldrig skulle nå en teknisk utvecklingsnivå där vi kan tillverka en mobiltelefon utan ett ekonomiskt system är naivt att tro.

Så det enda du kan sia om är tidsfrågan om vi skulle ha varit här nu tack vare det ekonomiska systemet eller om vi skulle ha varit här tidigare utan det ekonomiska systemet. Det är ju trots allt en bromskloss och utan pengar kan du inte göra något. Tar man bort spärren så finns det inget hinder av vad du kan göra. Å andra sidan har det ekonomiska systemet fungerat som en dopaminutsöndrare där du blir mer motiverad av att göra en viss sak under en längre period för att uppnå denna dopaminutsöndring igen.

Men att jag ska sitta och tacka ett kapitalistiskt system för att jag lever i ett fängelse och övervakningssamhälle där utvecklingen har stressats fram allt vad den orkat, och för vad egentligen? Om utvecklingen har tagit längre tid och fått mognat så hade resultatet varit bättre.

Men det finns ingen utveckling som inte skulle ha skett och det är viktigt att ta fasta på.
Citera
2022-08-31, 20:35
Medlem
SKAEGRs avatar
Citat:
Nej det är tack vare teknisk utveckling och kunskap. Det ekonomiska systemet har inte ett skit med det att göra. Utveckling skulle ha skett ändå, kanske att det kan ha skett mer långsamt? Men att det inte skulle ske nån utveckling alls är bara befängt att tro. Och att vi aldrig skulle nå en teknisk utvecklingsnivå där vi kan tillverka en mobiltelefon utan ett ekonomiskt system är naivt att tro.

Så det enda du kan sia om är tidsfrågan om vi skulle ha varit här nu tack vare det ekonomiska systemet eller om vi skulle ha varit här tidigare utan det ekonomiska systemet. Det är ju trots allt en bromskloss och utan pengar kan du inte göra något. Tar man bort spärren så finns det inget hinder av vad du kan göra. Å andra sidan har det ekonomiska systemet fungerat som en dopaminutsöndrare där du blir mer motiverad av att göra en viss sak under en längre period för att uppnå denna dopaminutsöndring igen.

Men att jag ska sitta och tacka ett kapitalistiskt system för att jag lever i ett fängelse och övervakningssamhälle där utvecklingen har stressats fram allt vad den orkat, och för vad egentligen? Om utvecklingen har tagit längre tid och fått mognat så hade resultatet varit bättre.

Men det finns ingen utveckling som inte skulle ha skett och det är viktigt att ta fasta på.

Jag hatar också övervaknings-samhället (nu uttryckte du ju inte exakt det, men ändå...), ekonomiska system tror jag inte har så mycket med saken att göra men nu pratas det ju en del om att avskaffa kontanter och det är de stora företagen och bankerna som verkar kunna vinna på det, dessa jättar som är sprungna ur kapitalism som nu nästan kan jämföras med statliga monopol i... Soviet-unionen som var som en gigantisk sekt där generalsekreteraren inte bara var sektledare utan även gud, här ägnade man sig en smula åt övervakning också..., och det gör man även i dagens Kina.
Citera
2022-08-31, 21:00
Medlem
Citat:

Ordbajseri-delux. Om du ogillar innovationer och utveckling i nutid så är det bara att plugga ur. Köp en Trabant, lev på enkla råvoror (om inte någon kommunistisk diktator även berövar dig på bröd och vatten och låter dig svälta till döds - likt 100.000.000+ inom kommunismen). 👌

Du glömde fråga #2,
"Vad har kommunism någonsin gett oss mer än världens värsta folkmord och eländes elände-delux?"
Citera
2022-08-31, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKAEGR
Jag hatar också övervaknings-samhället (nu uttryckte du ju inte exakt det, men ändå...), ekonomiska system tror jag inte har så mycket med saken att göra men nu pratas det ju en del om att avskaffa kontanter och det är de stora företagen och bankerna som verkar kunna vinna på det, dessa jättar som är sprungna ur kapitalism som nu nästan kan jämföras med statliga monopol i... Soviet-unionen som var som en gigantisk sekt där generalsekreteraren inte bara var sektledare utan även gud, här ägnade man sig en smula åt övervakning också..., och det gör man även i dagens Kina.

Mm jag vet. Allt för makt och kontroll. Dock kan jag ibland tänka att varenda jävla människa måste chippas upp för folk kan fan inte sköta sig över huvud taget. Så det är lite både och där för mig.

Men det ekonomiska systemet är inte en del av naturen, utan det är en skapelse som enbart existerar i vår tanke.
Och att folk inte ifrågasätter detta är för att man har fått lära sig hur viktigt och bra pengar är sedan barnsben, Att ens överlevnad hänger på det och sedan får man känna på det i vuxen ålder också. Allt är sedimenterat och klart. Och precis som religion fungerar för människor som har blivit indoktrinerade i religionen som barn där dom trots akademisk utbildning i vuxen ålder fortfarande är djupt religiösa och kan inte lämna sin religion. Det är effekten av att träna ett barn att tycka och tänka något. Det sitter som en reflex i ryggmärgen.
Citera
2022-08-31, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Ordbajseri-delux. Om du ogillar innovationer och utveckling i nutid så är det bara att plugga ur. Köp en Trabant, lev på enkla råvoror (om inte någon kommunistisk diktator även berövar dig på bröd och vatten och låter dig svälta till döds - likt 100.000.000+ inom kommunismen). 👌

Du glömde fråga #2,
"Vad har kommunism någonsin gett oss mer än världens värsta folkmord och eländes elände-delux?"

Jag sket i den. Jag vet inte hur många offer krig har skördat heller, och krig har varit i kapitalismens namn. Makt och kontroll, samma gamla standard. Sedan vilket jävla format skiten kommer i spelar mindre roll. Om du vill kalla det kapitalism, kommunism eller något annat så gör det.
Jag vet inte hur många offer cigaretter har skördat heller men det något produceras och säljs i vinstdrivande syften aka kapitalism. Kan det vara 6 miljoner om året?
Jag har för mig att socker skördar lika många, och att det är socker överallt i dagens samhälle beror inte på att folk älskar att äta så mycket socker (sanning med modifikation). Utan att företag petar ner socker i deras produkter för att göra deras kunder beroende utav dom. Samt att dom spär ut skiten med massa övrig dynga.
Finns säkert massor av mer saker man kan peka på där folk har dött på grund av kapitalism.
Räknar du ihop alla dödsoffer kapitalismen har skördat också? Eller gillar du att vara enögd?

Det är olika tillvägagångssätt att få dig att arbeta åt andra som vill bestämma över dig. Den här planeten har förmodligen varit förslavad i över 10,000 år. I olika varianter.

Jag tänker inte hylla kapitalismen för att kommunismen gjort något dåligt. Så dum i huvudet är inte jag. Jag ser felen hos båda systemen och vad dom egentligen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in