2022-08-28, 22:17
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolfilainen
Snåla med kaffet
Aldrig! Köper mitt kaffe för 7,50 EUR paketet (500 g) och det är värt varenda cent. Snålar hellre på typ allt annat.

Annars många bra tips från din sida. Rotfrukter, baljväxter, kål och potatis är grejen om man vill spara pengar och samtidigt vara hälsosam. Kött en gång i veckan räcker bra. Fiskpinnar funkar också en gång i veckan. Nu under sommaren har vi ätit mycket billig sallad från egna land.
Citera
2022-08-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Jag brukar göra eget smör, det blir väldigt bra. Med rätt syrningskultur slår det Arlas med hästlängder.

Jag vet inte om det blir billigare dock, det går ju åt en massa grädde för att göra smöret. Det är rätt lätt att räkna på fettmängden som krävs.

Eller bygger ditt tips på att man skaffar kor?

Om man inte redan fiskar alternativt är sugen på att börja så är det sällan ett billigt sätt att få mat. Det kostar pengar och tar tid.

I övrigt är dina tips klockrena.

Mina egna tips är:

1. Skaffa tryckkokare och laga god, billig mat i den.
2. Jobba några timmar extra då och då.

Jovisst blir det billigare, speciellt om man inte är superkräsen? 3 dl vispgrädde kostar ca 15 kr, men ofta 5-10 kr i nedsatt pris.
Det betyder att du får 300g smör för högst 15-16 kronor.
500g smör kostar väl runt 60kr?

Och att fiska var väl lite väl extremt kanske om man inte brukar göra det. Säger jag som inte ens äter fisk 😅
Men hade jag gjort det så hade jag garanterat fiskat då jag har många sjöar där jag bor.
Och det är ändå en ganska trevlig sak att göra.
Senast redigerad av Rolfilainen 2022-08-28 kl. 22:31.
Citera
2022-08-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Aldrig! Köper mitt kaffe för 7,50 EUR paketet (500 g) och det är värt varenda cent. Snålar hellre på typ allt annat.

Annars många bra tips från din sida. Rotfrukter, baljväxter, kål och potatis är grejen om man vill spara pengar och samtidigt vara hälsosam. Kött en gång i veckan räcker bra. Fiskpinnar funkar också en gång i veckan. Nu under sommaren har vi ätit mycket billig sallad från egna land.

Är egentligen halvt med dig där. Är lite av en kaffeoman, men i extrema tider så får man ta till extrema metoder.
Har upptäckt att Willys har en kaffesort på 450g för 20 kr som smakar helt ok om man jämför med t.ex Löfbergs lila.
Annars så kör jag någon skopa mindre per gång, i slutändan så sparar man en hel del på det.
Citera
2022-08-28, 22:33
Medlem
enhetlighets avatar
Vet inte om tipset redan nämnts i tråden men jag har slutat handla för svenska ockerpriser eftersom det finns billigare alternativ. Handlar endast på stora arabiska livsmedelsbutiker och nästan alla produkter är 20-30% billigare, en del grönsaker och frukt är 50% billigare än t.ex. ICAs.

Det är inte lika hög kvalité på frukten och grönsakerna men det duger ur ett näringsperspektiv. Bättre än att svälta ihjäl.

Citat:
Larm om att butiker smyghöjer matpriser

Riksbanken och regeringen vevar om att företag höjer priserna mer än nödvändigt – något som näringslivet tillbakavisat.

”Många företag har fått ökade kostnader och behövt höja sina priser. Samtidigt var företagens egna omdöme om sin lönsamhet starkare än normalt. Utifrån den data som vi tittade på verkar företagen ha varit snabbare på att föra över sina kostnader till konsumenterna än de brukar”, skriver han i ett mejl till TT och tillägger:

”Men det är upp till företagen att sätta sina priser. Vår uppgift på Riksbanken är att hantera inflationen och se till så den återgår till målet”.

https://www.svd.se/a/wOyXOM/larm-om-att-butiker-smyghojer-matpriser
Senast redigerad av enhetlighet 2022-08-28 kl. 22:36.
Citera
2022-08-28, 22:44
Medlem
Kosmos.s avatar
Kan man inte skippa mellanhänder som ICA och handla direkt av bönderna?
Citera
2022-08-28, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhetlighet
Vet inte om tipset redan nämnts i tråden men jag har slutat handla för svenska ockerpriser eftersom det finns billigare alternativ. Handlar endast på stora arabiska livsmedelsbutiker och nästan alla produkter är 20-30% billigare, en del grönsaker och frukt är 50% billigare än t.ex. ICAs.

Det är inte lika hög kvalité på frukten och grönsakerna men det duger ur ett näringsperspektiv. Bättre än att svälta ihjäl.

https://www.svd.se/a/wOyXOM/larm-om-att-butiker-smyghojer-matpriser

Nä, senast jag köpte grönt hos min lokala turk såg det ut som purjolöken varit i slagsmål med paprikorna, det var en del andrasortering med där, men samtidigt skulle det jag köpte rakt ner i en gryta så vad tusan, det dög bra. Måste ju ha frukt, grönt och rotsaker för att få till en fullvärdig kost och lyckas man då blåsa de stora kedjorna på några tior varje gång så smakar maten desto bättre. Blir oändligt ekonomisk när jag känner mig lurad av Icander, Willy Plånka med flera drakar.
Citera
2022-08-28, 22:58
Medlem
Onanikrems avatar
Nu är det snart höst, det innebär billiga rotfrukter. Förr brukar de sälja morötter, kålrötter, vitkål, lök och sånt för 2,90/kg nu blir det nog 5kr/kg men ändå mycket billigt. Fläskkött är generellt ganska prisvärt än så länge, ofta billigare kilopris än kyckling numera. Gör grytor och soppor på detta och frys in, håller ungefär 6 månader, oftast längre.

Läs reklambladen! Har du inte reklam i lådan så läs på nätet, Willys och Lidl i första hand men även de olika Ica och Coop. I veckan som var hade Icasupermarket Lithells falukorv för 20kr ring (800g) Jag köpte fem ringar, vissa anser det inte är människoföda men jag är så konstig jag gillar relativt hårdstekt falukorv med råstekt potatis och ägg. Läs reklambladen varje vecka och lägg upp en handelsrutt, ofta ligger de olika butikerna nära samlade och då plockar man godbitarna från varje butik.

Strax efter Jul i fjol reade Ica ut alla Julskinkor för 10kr/kg. Jag köpte sex st färdigkokta. relativt stora, delade upp och frös in. Plockade ut sista biten i början av Juli och gjorde pytt, bräckt skinka och kasslerlåda på den. Satan vad gott det var!
Senast redigerad av Onanikrem 2022-08-28 kl. 23:03.
Citera
2022-08-28, 23:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Kan man inte skippa mellanhänder som ICA och handla direkt av bönderna?
Man riskerar nog att en hel del av vinsten äts upp av bensinkostnaden för alla bor nog inte på gångavstånd från bondgårdar som har allt som man behöver.
Citera
2022-08-29, 00:13
Medlem
GoranPongs avatar
Jag tänker mig för lite mer när jag handlar och försöker köpa storpack så att maten räcker längre. Det är svårt att köpa allt i samma butik med ockerpriserna vi ser nu så man får komplettera i andra butiker och leta extra priser. Man slänger inte så mycket mat längre iallafall.
Citera
2022-08-29, 01:57
Medlem
Det är ett gissel, funderar på att börja gå till stadsmissionen och låtsas vara hemlös.

Dragit ned på allting onödigt typ färdiga såser och liknande som mest är där för smakens skull även smör/ost och bröd i allmänhet håller jag mig borta ifrån. Håller mig till pasta/ris/potatis, protein(allt som oftast ägg) och grönsaker som är på extrapris. Visst blir det lite torrt osv men försöker ändå hålla det förhållandevis nyttigt och smaken får helt enkelt ta smällen.

Kombinera el och matpriser så är läget inte helt bra för en patetisk förlorare som mig, men det är bara att kämpa på för latent livsvilja finns det tyvärr gott om.
Senast redigerad av Periodic 2022-08-29 kl. 02:00.
Citera
2022-08-29, 04:00
Medlem
needAlifes avatar
På sistone har jag kört en halv falukorv, fräst tomatpuré, 10 potatisar, en stor gul lök, två-tre klyftor vitlök + gärna någon annan grönsak (frysta funkar bra också). Koka tills potatisen är mjuk med någon extra deciliter vatten, krossade tomater och lite fond eller buljong. Krydda med chili, paprika och typ kummin.

Fick loss potatis för 1 kr/kg vid midsommar som jag har kvar av fortfarande. Är väl korven som kostar men annat kött funkar utmärkt efter vad som finns på extrapris. Eller ja priset på krossade tomater har stigit med 100% på ett år men fortfarande hyffsat billigt om man slår ut det.

Allt mjölkbaserat är helt åt helvete nuförtiden tyvärr.
Citera
2022-08-29, 07:07
Medlem
TarmeBaisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
På sistone har jag kört en halv falukorv, fräst tomatpuré, 10 potatisar, en stor gul lök, två-tre klyftor vitlök + gärna någon annan grönsak (frysta funkar bra också). Koka tills potatisen är mjuk med någon extra deciliter vatten, krossade tomater och lite fond eller buljong. Krydda med chili, paprika och typ kummin.

Fick loss potatis för 1 kr/kg vid midsommar som jag har kvar av fortfarande. Är väl korven som kostar men annat kött funkar utmärkt efter vad som finns på extrapris. Eller ja priset på krossade tomater har stigit med 100% på ett år men fortfarande hyffsat billigt om man slår ut det.

Allt mjölkbaserat är helt åt helvete nuförtiden tyvärr.

Kummin? Låter som att det skär sig med de andra smakerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in