2022-08-28, 21:08
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag var på ICA idag och la märke till att en liten fjuttig gräddförpackning tog de 30 kronor för! Helt sjukt tänkte jag, jag kan inte laga med grädde längre. Den kostade 15 kronor i höstas! Så då började jag fundera, jag borde nog lägga om matlagningen hemma. Köra mer billig, nyttig och bra mat. Mat som inte är så påverkad av prisökningarna.

Samtidigt, vill jag inte bara äta ärtsoppa 7 dagar i veckan. Det skulle jag inte klara av.

Så vad är era tips på bra varierad mat, inte för torftig, som med de nya CP-höga matpriserna inte kommer ruinera en? Går det att anpassa matlagningen efter dessa extrema prisökningar? Vad finns det som inte stigit i pris, och kan jag fortfarande göra varierade måltider på det?

Först och främst... Sluta handla på ICA, COOP, HEMKÖP om du kan.
Handla på Willys i första hand och Lidl i andra hand.
Använd imat ist. för grädde. Funkar nästan lika bra och mycket billigare.
Citera
2022-08-28, 21:11
Medlem
FarbrorAgges avatar
Bunkra bönor, linser, kikärter.

Laga soppor av alla de slag.

Baka eget bröd.
Citera
2022-08-28, 21:21
Medlem
texashatts avatar
Gör det till en utmaning att undvika varorna som handlaren har satt ockerpris på.
Får han det inte sålt så måste han destruera, skänka bort eller sänka priset.

Du klarar dig t.ex. utan bregott, låt hans paket ruttna bort. Har du tur så kommer du till affären en dag när han tvingats sänka priset med 20kr för att bli av med dom och då passar du på (jodå, det händer).
Ett paket kaffe ska inte kosta nästan 60kr. Så länge det inte är erbjudanden så köper du billigaste pulverkaffet som räcker mycket längre (inte lika gott såklart, men du kan dricka med ett leende).
Låt dig inte luras av fina skyltar med pang-erbjudanden av typen ett paket för 59:90.

Var vaksam på frukt. Inte nödvändigt att äta och priserna har rusat. Köper aldrig äpplen om priset är över 20kr kg så det blir inte så ofta, men ibland är handlaren desperat att bli av med den.

Du kan överlag sluta köpa ekologiska varor.

Köp frysta kycklingdelar, men bara när det är kampanjpris. Är det kris så är linser fantastiskt bra att göra grytor på som håller utan kött eller fågel.

Var också vaksam på hyllor som ser ut att vara nästan tomma, för bland vill handlaren att det ska se ut som om det varit rusning efter vissa varor.

Installera en stjärtdusch vid toalettstolen så sparar du in massor på toapappret som nått oförskämt högt pris.

Se upp för kyckling och kött som säljs med pris per förpackning. Ser jättebra ut tills du märker att förpackningarna innehåller mycket mindre och kilopriset är högre.
Verkar vara särskilt vanligt på kycklingfileer just nu.

Till sist kan vi ta osten. Helt ogenerat kan handlaren räkna med att du ska köpa ost för 149kr kg när den nyss kostade 79kr kg.
Tänk inte ens tanken på att köpa utan vänta tills skylten 79kr kg kommer tillbaka. För det gör den när det går trögt att sälja skiten.
Citera
2022-08-28, 21:23
Medlem
DrunkenZealots avatar
Ärtsoppa på tub.

Ca 30 gram protein för 11 kronor. Blir lite kasst i magen, men både nyttigt och biiligt.
Citera
2022-08-28, 21:23
Medlem
Bröd har ju dragit iväg mycket i pris och det kommer bli värre pga högre priser på råvarorna, plus elen till ugnarna och kostnader för frakten. Där kan man just nu spara på att baka själv, men när en kWh går över 15 spänn får man fundera lite på vad man vinner. En vanlig ugn kan man använda 75 minuter på en kWh så antingen får man baka typ fyra limpor när man ändå har ugnen igång, eller så kan det vara läge att köpa knäckebröd istället. Det blir ett väldans räknande för dem som har taskigt med inkomster.
Citera
2022-08-28, 21:29
Medlem
DroidBishops avatar
Fasta lite då och då. Människokroppen behöver inte äta tre + gånger per dag.

Gör storkok av helbitar nötkött. Behövs bara vatten, morötter o lite kryddor. Hälsosamt och rätt billigt.

Skippa kolhydratrik mat som bara gör dig hungrig fortare.
Citera
2022-08-28, 21:41
Medlem
Baka eget bröd.
Rotfrukter.
Pasta och vegetariska frysta produkter har inte gått upp speciellt mkt.
Gör eget smör.
Egna vegetariska biffar (sjukt billigt).
Storkok.
Frys in mängder med pannkakor som du gör på margarin eller ditt egna smör.
Frys in mkt pizza där du gör tomatsås och deg själv.
Ut i naturen och plocka svamp och bär.
Fiska.
Handla på sidor som Matsmart.
Snåla med kaffet och oljan.
Grytor, passar ändå bra till höst och vinter.
Gör veckans meny efter reklambladen och nedsatta priser på varor med kort datum.
Odla egna grönsaker och örter (det som går nu efter sommaren).
Släng absolut ingenting om det inte är mögligt.
Undvik kött.
Åk till olika affärer efter vad som är intressant i reklambladet och storhandla det extra billiga.
Utöver det så hitta något sätt att dra in extrapengar på som skulle motsvara den extra utgiften av maten.

Tycker att folk överdrivet lite med prishöjningarna, visst det har blivit dyrare men det går alltid att gå runt.
Gör så mkt som möjligt från grunden, lägg en dag i veckan på det.
Citera
2022-08-28, 21:41
Medlem
Citat:
Jag var på ICA idag och la märke till att en liten fjuttig gräddförpackning tog de 30 kronor för! Helt sjukt tänkte jag, jag kan inte laga med grädde längre. Den kostade 15 kronor i höstas! Så då började jag fundera, jag borde nog lägga om matlagningen hemma. Köra mer billig, nyttig och bra mat. Mat som inte är så påverkad av prisökningarna.

Samtidigt, vill jag inte bara äta ärtsoppa 7 dagar i veckan. Det skulle jag inte klara av.

Så vad är era tips på bra varierad mat, inte för torftig, som med de nya CP-höga matpriserna inte kommer ruinera en? Går det att anpassa matlagningen efter dessa extrema prisökningar? Vad finns det som inte stigit i pris, och kan jag fortfarande göra varierade måltider på det?

Ja det är helt sjukt med matpriserna. Det är de stora multijättarna som ägs av samma stora bolag. Och som kan styra priserna.
Det är lika dant med bensinen och elen.
Tänk att de lyckas få till elbrist mitt i sommaren.
Men Magdalena visste om detta redan 2019. Och varnade för det. (sen kom pandemin emellan, så de fick skjuta på reseten)

Jo det finns fortfarande nyttig och god mat. Passa på och ät grönt nu när de är billiga. Jag har gjort sallader i över två månader. Man blir inte trött på en god sallad.
Ex. Tomat lök citron lite olja - piffa till det med några oliver eller lite fårost. Tycker du det är för lite energi kan du ju lägga till några kokta potatisar.

Men det är skamligt med denna planerade åtstramning som bara drabbar de som har svag ekonomi.
Citera
2022-08-28, 21:46
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Bröd har ju dragit iväg mycket i pris och det kommer bli värre pga högre priser på råvarorna, plus elen till ugnarna och kostnader för frakten. Där kan man just nu spara på att baka själv, men när en kWh går över 15 spänn får man fundera lite på vad man vinner. En vanlig ugn kan man använda 75 minuter på en kWh så antingen får man baka typ fyra limpor när man ändå har ugnen igång, eller så kan det vara läge att köpa knäckebröd istället. Det blir ett väldans räknande för dem som har taskigt med inkomster.
Varför i hela friden ska någon äta bröd? Passa på och bryt idiotiska gamla vanor.
Citera
2022-08-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Varför i hela friden ska någon äta bröd? Passa på och bryt idiotiska gamla vanor.

Vad är det för fel på bröd?
Citera
2022-08-28, 22:15
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Rolfilainen
Baka eget bröd.
Rotfrukter.
Pasta och vegetariska frysta produkter har inte gått upp speciellt mkt.
Gör eget smör.
Egna vegetariska biffar (sjukt billigt).
Storkok.
Frys in mängder med pannkakor som du gör på margarin eller ditt egna smör.
Frys in mkt pizza där du gör tomatsås och deg själv.
Ut i naturen och plocka svamp och bär.
Fiska.
Handla på sidor som Matsmart.
Snåla med kaffet och oljan.
Grytor, passar ändå bra till höst och vinter.
Gör veckans meny efter reklambladen och nedsatta priser på varor med kort datum.
Odla egna grönsaker och örter (det som går nu efter sommaren).
Släng absolut ingenting om det inte är mögligt.
Undvik kött.
Åk till olika affärer efter vad som är intressant i reklambladet och storhandla det extra billiga.
Utöver det så hitta något sätt att dra in extrapengar på som skulle motsvara den extra utgiften av maten.

Tycker att folk överdrivet lite med prishöjningarna, visst det har blivit dyrare men det går alltid att gå runt.
Gör så mkt som möjligt från grunden, lägg en dag i veckan på det.

Jag brukar göra eget smör, det blir väldigt bra. Med rätt syrningskultur slår det Arlas med hästlängder.

Jag vet inte om det blir billigare dock, det går ju åt en massa grädde för att göra smöret. Det är rätt lätt att räkna på fettmängden som krävs.

Eller bygger ditt tips på att man skaffar kor?

Om man inte redan fiskar alternativt är sugen på att börja så är det sällan ett billigt sätt att få mat. Det kostar pengar och tar tid.

I övrigt är dina tips klockrena.

Mina egna tips är:

1. Skaffa tryckkokare och laga god, billig mat i den.
2. Jobba några timmar extra då och då.
Citera
2022-08-28, 22:16
Medlem
Belters avatar
Tycker du det är dyrt nu? Vänta bara tills priserna verkligen går upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in