2022-08-28, 18:53
Medlem
solstrålars avatar
Jag var på ICA idag och la märke till att en liten fjuttig gräddförpackning tog de 30 kronor för! Helt sjukt tänkte jag, jag kan inte laga med grädde längre. Den kostade 15 kronor i höstas! Så då började jag fundera, jag borde nog lägga om matlagningen hemma. Köra mer billig, nyttig och bra mat. Mat som inte är så påverkad av prisökningarna.

Samtidigt, vill jag inte bara äta ärtsoppa 7 dagar i veckan. Det skulle jag inte klara av.

Så vad är era tips på bra varierad mat, inte för torftig, som med de nya CP-höga matpriserna inte kommer ruinera en? Går det att anpassa matlagningen efter dessa extrema prisökningar? Vad finns det som inte stigit i pris, och kan jag fortfarande göra varierade måltider på det?
Citera
2022-08-28, 19:15
Medlem
Kickassfarsans avatar
Jag brukar göra pizzakit, ungarna älskar det, minst 1 vitlök ska det vara i tomatsåsen, ungarna gillar inte bacon men det skiter jag i, dom måste lära sig.
Citera
2022-08-28, 19:19
Medlem
Du kan börja fiska. Det är fritt för alla att fiska i havet, Vänern och Vättern. I mindre sjöar kan du behöva fiskekort men de är inte så dyra. Sen äter du fisken med potatis och äggsås. Du kan göra sås på mjölk, mjöl och margarin, det är billigare än grädde. Annan billig mat: Korv, ägg, blodpudding, bönor, fläskkotlett, ris. Handla storpack och håll koll på extrapriser. Baka eget bröd. Ät knäckebröd till maten.
Citera
2022-08-28, 19:21
Medlem
Får leta efter kap och frysa in när det passar. Köpa när det är reor eller storpack med bra pris. Tyvärr det enda som är hållbart om du vill äta varierat till ett humant pris. Säsongsgrejer.
Citera
2022-08-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Du kan börja fiska. Det är fritt för alla att fiska i havet, Vänern och Vättern. I mindre sjöar kan du behöva fiskekort men de är inte så dyra. Sen äter du fisken med potatis och äggsås. Du kan göra sås på mjölk, mjöl och margarin, det är billigare än grädde. Annan billig mat: Korv, ägg, blodpudding, bönor, fläskkotlett, ris. Handla storpack och håll koll på extrapriser. Baka eget bröd. Ät knäckebröd till maten.

Vad gäller i dolda "skogssjöar?" krävs det kort för det? Och vad händer om man skiter i fiskekort
Citera
2022-08-28, 19:24
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag var på ICA idag och la märke till att en liten fjuttig gräddförpackning tog de 30 kronor för! Helt sjukt tänkte jag, jag kan inte laga med grädde längre. Den kostade 15 kronor i höstas! Så då började jag fundera, jag borde nog lägga om matlagningen hemma. Köra mer billig, nyttig och bra mat. Mat som inte är så påverkad av prisökningarna.

Samtidigt, vill jag inte bara äta ärtsoppa 7 dagar i veckan. Det skulle jag inte klara av.

Så vad är era tips på bra varierad mat, inte för torftig, som med de nya CP-höga matpriserna inte kommer ruinera en? Går det att anpassa matlagningen efter dessa extrema prisökningar? Vad finns det som inte stigit i pris, och kan jag fortfarande göra varierade måltider på det?

Skapar skittrådar på löpande band nu ? Slagit slint antar jag.

Du får kolla erbjudanden i diverse reklamblad/internet varje måndag och sen handla de varor som
har bra deals på respektive butik. Inte så svårt och som vuxen borde du lärt dig det.
Citera
2022-08-28, 19:37
Medlem
Sladdarens avatar
Finns inget som inte har stigit i pris förutom smågodis och godis tror jag. Helt vanvettigt när man tänker på att en vanlig matnota pr månad är lätt över 3000 kr pr person som även försöker vara tajt med utsvävningarna av finare sällanköps matvaror. Kvittar vad man tjänar för pengar, överlag är det helt vanvettigt
Citera
2022-08-28, 19:42
Avslutad
Vita bönor och potatis har jag levt på ett tag nu.. Funkar, ca 15 kr portion

Äter bara en gång per dag bör tilläggas...
Citera
2022-08-28, 19:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vad finns det som inte stigit i pris, och kan jag fortfarande göra varierade måltider på det?

Kycklinglår, klubba är ganska okej pris på ännu tror jag inkl sill tror jag
Citera
2022-08-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Kycklinglår, klubba är ganska okej pris på ännu tror jag inkl sill tror jag
När det kommer till sillen så har dom börjat spara på andra, lite kluriga sätt. I t.ex. skärgårdssillen har de bytt ut rommen till såkallad "tångrom", alltså nån äcklig grön liten kula gjord på tång. Jag märkte direkt en STOR skillnad i smaken, och kan inte längre äta sill med sådan "rom" i såsen.
Citera
2022-08-28, 19:48
Medlem
Rotfrukter
Kål
Bönor
Linser
Ris
Lök

Det är ganska billigt fortfarande.
Citera
2022-08-28, 19:49
Medlem
hippilis avatar
Vad man ska handla för att hålla mat kontot lågt är en väldigt bra fråga men här har vi börjat äta mindre, köper det billigaste bor på landet men äter endå inte grönsaker frukt fiskar inte heller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in