2022-08-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
Trots en dålig uppväxt och stökig skolmiljö mm så hade jag inte alls haft några som helt problem med ångest i mitt liv. Men då jag var över 40 år gammal (några år sedan) började jag känna att det tryckte lite över hjärtat ibland, inte alls så farligt men jag undrade vad det var. Det höll på i några månader tills en dag så jag plötsligt kände ett extra starkt tryck och blev yr i huvudet och benen domnade. Åkte in till akuten men efter ett antal timmar på sjukhus fick jag diagnos panikattack. Har sedan dess haft ganska stora problem, men jag klarar av att arbeta, men jag kämpar varje dag. Inga mediciner tar jag men försöker lägga mig och gå upp i tid, ha rutiner..

Usch det låter verklige inge kul! Det verkar vara vanligt att man nojar sig över att det är fel på hjärtat när man får stark ångest. Det är som att ångesten sätter sig direkt på hjärtat. Jag gör det själv fastän det har kollat upp det och sagt att jag inte har något fel på hjärtat. Men jag känner fortfarande obehag i hjärtat när jag får ångesten på kvällarna och det gör det ju knappast lättare att slappna av så man kan få sova. Jag har inte fått såna starka känningar som du beskriver dock.
Senast redigerad av schroooms 2022-08-28 kl. 13:03.
Citera
2022-08-28, 13:37
Medlem
låter mer som ett medicinskt problem
blockerad andning, nedsatt syresättning leder också till panikångest
Citera
2022-08-28, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schroooms
Hur såg din dygnsrytm ut då?

Oftast två dåliga nätter med dålig sömn, sov ifatt den tredje.
Eftersom jag hade sängen framför tvn så kunde jag ibland somna 20:00, men oftast somnade jag 4-5 på morgonen, inga problem när man är ledig lr sjukskriven, huvudsaken är att man får sova.
Annars är ju klassiska, träning och vistas ute i dagsljuset bra för sömnen.
Citera
2022-08-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 897ihdkjahdk
låter mer som ett medicinskt problem
blockerad andning, nedsatt syresättning leder också till panikångest

hm. Blockerad andning? Skulle nedsatt syresättning relatera till den blockerade andningen då eller? Att andningen påverkas stämmer ju, jag får mer kort och ytlig andning. Men det tänker jag beror på ångesten snarare än att ångesten beror på andningen?
Citera
2022-08-28, 13:58
Medlem
f30malmos avatar
Du behöver antagligen inte mediciner för sömn, utan mediciner och hjälp för ångest. Zolpidem etc brukar bara trigga ångest i längden för mig. Det är dock så jäkla svårt att hitta en medicinering som hjälper mot just ångest. SSRI är vårdens förstaval, men det fungerar inte för mig i alla fall.

Finns det något i livet som går att ändra på? Har du ångest eller oro för något annat?
Citera
2022-08-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Du behöver antagligen inte mediciner för sömn, utan mediciner och hjälp för ångest. Zolpidem etc brukar bara trigga ångest i längden för mig. Det är dock så jäkla svårt att hitta en medicinering som hjälper mot just ångest. SSRI är vårdens förstaval, men det fungerar inte för mig i alla fall.

Finns det något i livet som går att ändra på? Har du ångest eller oro för något annat?

Jo det finns väl saker i livet som jag för tillfället känner viss oro inför. Men inget jag göra så mycket åt tyvärr, annat än att försöka acceptera tanken. Jag känner dock inte att depression är mitt problem, utan det är ångesten som kommer på kvällen när jag ska sova. Men jag känner inte att det är tankar som far runt i huvudet som får ångesten att triggas igång heller, så så då måste det vara mer undermedvetet. Men det är ju underligt då att jag inte känner av ångesten på dagtid. Kanske för att tankarna är ockuperat på annat... Det som triggar min ångest när jag ska sova är att jag känner ett lätt obehag i bröstet vilket triggar ännu mera ångest tills det nästan utvecklas till en panikkänsla. Så jag kan varken ligga still eller lugna ner mig. Brukar gå upp och röra på mig en stund, då känns det bättre. Men ångestkänslan återkommer oftast då jag lägger mig och försöker sova igen. Sen fortsätter det så många timmar oftast. Och när jag väl lyckas somna vaknar jag väldigt många gånger med ångest och har ofta svårt att somna om igen.
Senast redigerad av schroooms 2022-08-28 kl. 14:11.
Citera
2022-08-28, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo

Vilka mediciner mot ångest finns det som inte är narkotikaklassade och beroendeframkallande? Antihistaminer som Theralen och Atarax har jag redan testat. Men tyckte inte det hjälpte alls mot ångest.
Citera
2022-08-28, 14:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jo det finns väl saker i livet som jag för tillfället känner viss oro inför. Men inget jag göra så mycket åt tyvärr, annat än att försöka acceptera tanken. Jag känner dock inte att depression är mitt problem, utan det är ångesten som kommer på kvällen när jag ska sova. Men jag känner inte att det är tankar som far runt i huvudet som får ångesten att triggas igång heller, så så då måste det vara mer undermedvetet. Men det är ju underligt då att jag inte känner av ångesten på dagtid. Kanske för att tankarna är ockuperat på annat. Det som triggar min ångest när jag ska sova är att jag känner ett lätt obehag i bröstet vilket triggar ännu mera ångest tills det nästan utvecklas till en panikkänsla. Så jag kan varken ligga still eller lugna ner mig. Brukar gå upp och röra på mig en stund, då känns det bättre. Men ångestkänslan återkommer oftast då jag lägger mig och försöker sova igen.

Det är nog för du håller dig aktiv på olika sätt dagtid. Jag har haft samma problem tidigare, och kan ibland fortfarande få det om jag blir väldigt orolig över något. Dålig ekonomi är en sådan sak som tidigare gjort mig helt sömnlös (även om jag vet att jag kommer klara mig så är det en situation jag inte kan sluta oroa mig över), eller att någon i familjen inte mår bra.

Vet inte hur du kan bryta det, men kanske du hade behövt någon medicin en period som hjälper mot ångest snarare än sömnmedicin. Men SSRI är förstahandsvalet vid ångest också tyvärr, även om det inte fungerar för de flesta.

Jag brukar skita i att sova om det inte går, men det är ju inte så hållbart i längden kanske.
Citera
2022-08-28, 14:20
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Jo det finns väl saker i livet som jag för tillfället känner viss oro inför. Men inget jag göra så mycket åt tyvärr, annat än att försöka acceptera tanken. Jag känner dock inte att depression är mitt problem, utan det är ångesten som kommer på kvällen när jag ska sova. Men jag känner inte att det är tankar som far runt i huvudet som får ångesten att triggas igång heller, så så då måste det vara mer undermedvetet. Men det är ju underligt då att jag inte känner av ångesten på dagtid. Kanske för att tankarna är ockuperat på annat... Det som triggar min ångest när jag ska sova är att jag känner ett lätt obehag i bröstet vilket triggar ännu mera ångest tills det nästan utvecklas till en panikkänsla. Så jag kan varken ligga still eller lugna ner mig. Brukar gå upp och röra på mig en stund, då känns det bättre. Men ångestkänslan återkommer oftast då jag lägger mig och försöker sova igen. Sen fortsätter det så många timmar oftast. Och när jag väl lyckas somna vaknar jag väldigt många gånger med ångest och har ofta svårt att somna om igen.

Minns du dina drömmar? Om inte, kan det ju teoretiskt vara att du drömmer fruktansvärda mardrömmar då det verkar som ditt undermedvetna har rädsla för att just somna.
Zolpidem har kort halveringstid och när det går ut är det inte ovanligt att man ”vaknar med ett ryck”, någon annan skrev att en halv tablett Zopiklon fungerade bättre. Testa det med Zolpidem, jag tror det kan funka.
Samtalsterapi med rätt terapeut hjälper också nästan alla, tycker det är värt ett försök.
Vad som fungerat bra för mig är att somna till ljudböcker, bara ligga där och känna efter kan göra att hjärnan på något sätt ”häver” insomningen och man vaknar med bultande hjärta.
Citera
2022-08-28, 14:21
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Vilka mediciner mot ångest finns det som inte är narkotikaklassade och beroendeframkallande? Antihistaminer som Theralen och Atarax har jag redan testat. Men tyckte inte det hjälpte alls mot ångest.

Mirtazapin kanske, den är en antidepressiv som inte hjälpte mot något annat än sömnen för mig, samt att jag gick upp i vikt så snabbt att jag slutade med den.

De som hjälper bäst är ju tyvärr beroendeframkallande. Som bensodiazepiner. Men det kan ju också bli väldigt temporärt för vissa som får ökad tolerans, jag har själv inte riktigt det problemet. Men jag får dem inte utskrivna ändå.

Lyrica kan hjälpa mot ångest, men tyvärr är de vidriga att sluta med också.
Citera
2022-08-28, 14:40
Bannlyst
Testa med en revolver, fungerar alltid. Dom flesta brukar bara behöva använda den en gång om man inte gör fel så att säga.

Bra för plånboken jämförelsevis med den skiten du tar nu.
Citera
2022-08-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Minns du dina drömmar? Om inte, kan det ju teoretiskt vara att du drömmer fruktansvärda mardrömmar då det verkar som ditt undermedvetna har rädsla för att just somna.
Zolpidem har kort halveringstid och när det går ut är det inte ovanligt att man ”vaknar med ett ryck”, någon annan skrev att en halv tablett Zopiklon fungerade bättre. Testa det med Zolpidem, jag tror det kan funka.
Samtalsterapi med rätt terapeut hjälper också nästan alla, tycker det är värt ett försök.
Vad som fungerat bra för mig är att somna till ljudböcker, bara ligga där och känna efter kan göra att hjärnan på något sätt ”häver” insomningen och man vaknar med bultande hjärta.

Jag minns inte att jag drömde mardrömmar. Men i regel drömmer jag aldrig mardrömmar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in