• 1
  • 2
2022-08-28, 11:40
Medlem
Har grava sömnproblem som pågått en längre tid. Jag får alltid ångest när jag ska försöka somna in, känns nästan som hjärtklappning och jag får typ panikångest av att ligga still och känna hur hjärtat bankar, vilket gör att jag måste upp och röra på mig en kort stund och försöka lugna ner mig innan jag går tillbaka till sängen igen. Men ångesten kommer snabbt tillbaka och jag får samma problem med att ligga still och koppla av vilket gör det närmast omöjligt att somna och det slutar oftast med att jag ligger vaken halva natten. Och när jag väl lyckats somna vaknar jag konstant av ångest. Jag får Propavan utskrivet för sömnen (har även testat diverse andra antihistaminer utan större effekt), men den har ingen effekt. Har även fått Zolpidem utskrivet. Det gör det lättare att somna tidigare, men hade fortfarande samma problem att jag vaknade efter ca 3 timmar och inte kunde somna om. Och nu verkar kroppen ha vant sig vid dosen, för den hjälper inte så mycket för insomnandet längre.

Hur ska jag få ordning på detta helvete? Jag klarar inte ens av att sköta mitt jobb i nuläget utan är sjukskriven.
Citera
2022-08-28, 11:41
Medlem
Beckombergalandets avatar
Låter som du har ångest/panikångest. Att det är orsaken till hela sömnproblematiken.
Citera
2022-08-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
Låter som du har ångest/panikångest.

Jo det är nog det. Men det är ingenting jag upplever under dagtid.
Citera
2022-08-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schroooms
Jo det är nog det. Men det är ingenting jag upplever under dagtid.

Hur länge har det här hållt på?
Citera
2022-08-28, 11:46
Medlem
Bor du själv eller lever du som sambo eller gift?
Citera
2022-08-28, 11:47
Medlem
Panikångest kan komma främst på kvällstid. Propavan och andra sömnmedel löser inte det problemet dessutom blir du seg dagen efter.
Citera
2022-08-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NjaNjoNji
Bor du själv eller lever du som sambo eller gift?

Jag bor själv. Är 27 år gammal.
Citera
2022-08-28, 11:49
Medlem
Citat:
Panikångest kan komma främst på kvällstid. Propavan och andra sömnmedel löser inte det problemet dessutom blir du seg dagen efter.

Nä, dom hjälper verkligen inte mot ångesten. Och ångesten är ju problemet till varför jag inte kan somna.
Citera
2022-08-28, 11:53
Medlem
Citat:
Hur länge har det här hållt på?

Den värsta ångestproblematiken har pågått en månad cirka. Sömnproblem har jag haft i flera år. Däremot har de sömntabletter med antihistaminer hjälpt ganska bra tidigare. Men då hade jag ju inte det här problemet med ångest som jag har nu.
Citera
2022-08-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schroooms
Nä, dom hjälper verkligen inte mot ångesten. Och ångesten är ju problemet till varför jag inte kan somna.

Jag tror att Propavan till och med kan göra ångesten värre. Försök att känna hur ångesten känns och vad du tänker på och oroas för. Det kan vara stress, att du är uttråkad, aggressioner, frustration mm.. Kanske du ska söka läkare och berätta att du har ångets, inte så kul kanske.. men möjligen en början. Dricker du kaffe och annat som kan stressa upp hjärnan? Hur är det med skärmtiden?
Citera
2022-08-28, 12:04
Bannlyst
Stressen över att inte kunna somna gör det värre och så hamnar man i ett ekorrhjul.
Se över dina sovrutiner och gör det som passar just dig.
Gå inte och lägg dig om du inte är sömnig.
I mitt fall så somnar jag bättre in, om jag äter sent, bara tar en halv imovane istället för en hel, använder sovmask, viktigt att det är mörkt i rummet, öronproppar om det behövs, köpt ny bättre säng, somnar till ljudböcker lr nåt lugnande klipp på youtube.
Det är alltid lättare att somna om man vet att man inte måste upp en viss tid dagen efter.
Jag sover i snitt 5 timmar per natt och klarar mig bra på det.
Citera
2022-08-28, 12:05
Medlem
Citat:
Jag tror att Propavan till och med kan göra ångesten värre. Försök att känna hur ångesten känns och vad du tänker på och oroas för. Det kan vara stress, att du är uttråkad, aggressioner, frustration mm.. Kanske du ska söka läkare och berätta att du har ångets, inte så kul kanske.. men möjligen en början. Dricker du kaffe och annat som kan stressa upp hjärnan? Hur är det med skärmtiden?

Jag känner mig inte överväldigad av skyldigheter och måsten, så stress är det nog inte... Utan det är mer ångest som kommer inifrån. Jag vet inte om det är något jag direkt oroar mig för i min vardag heller. Det är mer som en obehagskänsla i bröstet och att pulsen och hjärtat börjar slå fortare, vilket leder till en panikkänsla. Men jag har svårt att direkt koppla ångesten till något yttre som händer i mitt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in