2022-08-28, 12:07
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schroooms
Jag känner mig inte överväldigad av skyldigheter och måsten, så stress är det nog inte... Utan det är mer ångest som kommer inifrån. Jag vet inte om det är något jag direkt oroar mig för i min vardag heller. Det är mer som en obehagskänsla i bröstet och att pulsen och hjärtat börjar slå fortare, vilket leder till en panikkänsla. Men jag har svårt att direkt koppla ångesten till något yttre som händer i mitt liv.

Ofta har panikångest undermedvetna osaker. Dina beskrivningar låter som ångest, eller kanske panikångest. Har haft det själv.

För sök att skapa rutiner, lägg dig även om du inte är trött, gå upp viss tid varje dag, promenera eller träna.
Citera
2022-08-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kullamannenn
Stressen över att inte kunna somna gör det värre och så hamnar man i ett ekorrhjul.
Se över dina sovrutiner och gör det som passar just dig.
Gå inte och lägg dig om du inte är sömnig.
I mitt fall så somnar jag bättre in, om jag äter sent, bara tar en halv imovane istället för en hel, använder sovmask, viktigt att det är mörkt i rummet, öronproppar om det behövs, köpt ny bättre säng, somnar till ljudböcker lr nåt lugnande klipp på youtube.
Det är alltid lättare att somna om man vet att man inte måste upp en viss tid dagen efter.
Jag sover i snitt 5 timmar per natt och klarar mig bra på det.

Jag är sjukskriven, så jag har inte har någon jobbtid eller andra tider att passa på dagen. Så jag känner mig inte stressad över att inte kunna somna i tid i alla fall.
Citera
2022-08-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
Ofta har panikångest undermedvetna osaker. Dina beskrivningar låter som ångest, eller kanske panikångest. Har haft det själv.

För sök att skapa rutiner, lägg dig även om du inte är trött, gå upp viss tid varje dag, promenera eller träna.

Jo sant. Mycket kan nog vara undermedvetet med. Och ångesten sätter sig ju direkt på hjärtat med ökad puls etc.. Vilket gör det ännu mera obehagligt och ångesten blir ännu värre. Något åt hållet av en panikattack kanske.
Citera
2022-08-28, 12:11
Medlem
Citat:

Jag försöker motionera så mycket jag kan dagtid, med promenader och lite löpning.
Citera
2022-08-28, 12:12
Medlem
Citat:
Jo sant. Mycket kan nog vara undermedvetet med. Och ångesten sätter sig ju direkt på hjärtat med ökad puls etc.. Vilket gör det ännu mera obehagligt och ångesten blir ännu värre. Något åt hållet av en panikattack kanske.

Oroande att det har förvärrats på senare tiden. Viktigt att du tar detta på allvar och försöker att lösa det inna det blev värre. Jag trodde själv att jag var odödlig och bekymmersfri innan mina egna problem kom som en tjuv om natten.
Citera
2022-08-28, 12:15
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Har grava sömnproblem som pågått en längre tid. Jag får alltid ångest när jag ska försöka somna in, känns nästan som hjärtklappning och jag får typ panikångest av att ligga still och känna hur hjärtat bankar, vilket gör att jag måste upp och röra på mig en kort stund och försöka lugna ner mig innan jag går tillbaka till sängen igen. Men ångesten kommer snabbt tillbaka och jag får samma problem med att ligga still och koppla av vilket gör det närmast omöjligt att somna och det slutar oftast med att jag ligger vaken halva natten. Och när jag väl lyckats somna vaknar jag konstant av ångest. Jag får Propavan utskrivet för sömnen (har även testat diverse andra antihistaminer utan större effekt), men den har ingen effekt. Har även fått Zolpidem utskrivet. Det gör det lättare att somna tidigare, men hade fortfarande samma problem att jag vaknade efter ca 3 timmar och inte kunde somna om. Och nu verkar kroppen ha vant sig vid dosen, för den hjälper inte så mycket för insomnandet längre.

Hur ska jag få ordning på detta helvete? Jag klarar inte ens av att sköta mitt jobb i nuläget utan är sjukskriven.

Du skriver ner exakt va du känner innan du går lägger dig

Ta ett A4 å bara skriv ner exakt allt du känner å tänker på
Gör det varje kväll innan bädden

Du kommer sova gott sen
Citera
2022-08-28, 12:18
Medlem
Citat:
Oroande att det har förvärrats på senare tiden. Viktigt att du tar detta på allvar och försöker att lösa det inna det blev värre. Jag trodde själv att jag var odödlig och bekymmersfri innan mina egna problem kom som en tjuv om natten.

Får jag fråga vad det var som hände för dig? Och hur hittade du en lösning på det? Jag har nästan aldrig tidigare i mitt liv haft problem med ångest, inte alls i närheten av hur det är nu i alla fall.
Citera
2022-08-28, 12:21
Bannlyst
Citat:
Jag är sjukskriven, så jag har inte har någon jobbtid eller andra tider att passa på dagen. Så jag känner mig inte stressad över att inte kunna somna i tid i alla fall.
Utmärkt då kan du vara vaken utan att känna nån stress lr press att somna.
När jag hade stora sömnproblem och var sjukskriven så placerade jag sängen framför TV’n och låg och kollade, till slut så somnade jag, tvn har man inställd på timer så den stängs av, funkade jättebra.
Gamla tråkiga Beck-filmer somnar man alltid av.
Citera
2022-08-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kullamannenn
Utmärkt då kan du vara vaken utan att känna nån stress lr press att somna.
När jag hade stora sömnproblem och var sjukskriven så placerade jag sängen framför TV’n och låg och kollade, till slut så somnade jag, tvn har man inställd på timer så den stängs av, funkade jättebra.
Gamla tråkiga Beck-filmer somnar man alltid av.

Hur såg din dygnsrytm ut då?
Citera
2022-08-28, 12:30
Medlem
Citat:
Får jag fråga vad det var som hände för dig? Och hur hittade du en lösning på det? Jag har nästan aldrig tidigare i mitt liv haft problem med ångest, inte alls i närheten av hur det är nu i alla fall.
Trots en dålig uppväxt och stökig skolmiljö mm så hade jag inte alls haft några som helt problem med ångest i mitt liv. Men då jag var över 40 år gammal (några år sedan) började jag känna att det tryckte lite över hjärtat ibland, inte alls så farligt men jag undrade vad det var. Det höll på i några månader tills en dag så jag plötsligt kände ett extra starkt tryck och blev yr i huvudet och benen domnade. Åkte in till akuten men efter ett antal timmar på sjukhus fick jag diagnos panikattack. Har sedan dess haft ganska stora problem, men jag klarar av att arbeta, men jag kämpar varje dag. Inga mediciner tar jag men försöker lägga mig och gå upp i tid, ha rutiner..
Senast redigerad av Beckombergalandet 2022-08-28 kl. 12:32.
Citera
2022-08-28, 12:38
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Har grava sömnproblem som pågått en längre tid. Jag får alltid ångest när jag ska försöka somna in, känns nästan som hjärtklappning och jag får typ panikångest av att ligga still och känna hur hjärtat bankar, vilket gör att jag måste upp och röra på mig en kort stund och försöka lugna ner mig innan jag går tillbaka till sängen igen. Men ångesten kommer snabbt tillbaka och jag får samma problem med att ligga still och koppla av vilket gör det närmast omöjligt att somna och det slutar oftast med att jag ligger vaken halva natten. Och när jag väl lyckats somna vaknar jag konstant av ångest. Jag får Propavan utskrivet för sömnen (har även testat diverse andra antihistaminer utan större effekt), men den har ingen effekt. Har även fått Zolpidem utskrivet. Det gör det lättare att somna tidigare, men hade fortfarande samma problem att jag vaknade efter ca 3 timmar och inte kunde somna om. Och nu verkar kroppen ha vant sig vid dosen, för den hjälper inte så mycket för insomnandet längre.

Hur ska jag få ordning på detta helvete? Jag klarar inte ens av att sköta mitt jobb i nuläget utan är sjukskriven.

Har du provat Melatan?
Finns över disk på apotek.
Citera
2022-08-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulietsBleeding
Har du provat Melatan?
Finns över disk på apotek.

Jo, melatonin har jag testat. Men det funkade inte ens tidigare när jag inte hade problemed med ångesten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in