• 5
  • 6
2022-08-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schroooms
Jag har fått testa olanzapine för sömnen. Det är också en antipsykotisk i samma klass som quetiapine tror jag. Den hjälpte lite. Men har inte funkat nu när jag har såna problem med ångest. Sen är jag lite ovillig till antipsykotiska läkemedel eftersom de har negativa effekter på hjärnan och kan orsaka "skador" på hjärnan vid långvarigt bruk, som minnesproblem och koncentrationsproblem. Får man inte sova får man givetvis samma problem. Men det borde ju finnas bättre sömnmediciner för ändamålet än de obehagliga biverkningarna som antipsykotiska läkemedel ger.
Olanzapin eller Zyprexa är ren skit för sömnen, har testar det själv så jag vet.

Av de antipsykotiska mediciner som fungerar riktigt bra i lågdos så är det Quetiapine eller Nozinan som gäller.

Nozinan ger dock sådan jävla hangover pga den extremt långa halveringstiden så att det är svårt att fungera normalt dagen efter.

Antipsykosmedicinerna är väl den gruppen av neuroleptika som har mest bieffekter på hälsan men i låga doser för sömn så är de relativt harmlösa jämfört med om du käkar höga doser året runt i åratal, det är inte nyttigt.

Innan jag satte ut all sömnmedicin så var min sista nattkombo 2 st Propavan, 2 ml Theralen samt 5 mg Melatonin samt 0.25 - 0.5 mg Xanor v.b samt min 2 mg kvälls Iktorivil.

Iktorivilen var dock mot ångesten och inget jag däckar på.

Har du problem att slockna pga ångest och har en liberal doktor så be om Iktorivil.

Den enda Bensodiazepinen med extremt långsam toleransutveckling, lång halveringstid och som slaktar all form av tex GAD. Är inne på 6 året nu och nada toleransökning trots 4 mg dagligen.

Beroende blir du men ångesten kommer att försvinna puts väck.
Citera
2022-08-28, 20:11
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84

Iktorivilen var dock mot ångesten och inget jag däckar på.

Har du problem att slockna pga ångest och har en liberal doktor så be om Iktorivil.

Den enda Bensodiazepinen med extremt långsam toleransutveckling, lång halveringstid och som slaktar all form av tex GAD. Är inne på 6 året nu och nada toleransökning trots 4 mg dagligen.

Beroende blir du men ångesten kommer att försvinna puts väck.

Ja, de hjälper bäst för mig med, men jag har bara träffat läkare senaste åren som tror att de är farligare än abilify osv, trots att jag haft dem förut och inte haft några problem av dem.
Citera
2022-08-29, 08:28
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Usch det låter verklige inge kul! Det verkar vara vanligt att man nojar sig över att det är fel på hjärtat när man får stark ångest. Det är som att ångesten sätter sig direkt på hjärtat. Jag gör det själv fastän det har kollat upp det och sagt att jag inte har något fel på hjärtat. Men jag känner fortfarande obehag i hjärtat när jag får ångesten på kvällarna och det gör det ju knappast lättare att slappna av så man kan få sova. Jag har inte fått såna starka känningar som du beskriver dock.
Som värst var det i början då jag fick panikångesten, då låg jag och skakade nätterna igenom, det var vidrigt. Då fick jag utskrivet antihistaminikum, Prometazin (även kallat Lergigan) om möjligt hjälpte det mig men jag tror inte det hjälpte så mycket egentligen. Tidigare har jag tagit Stilnoct, Zopiklon, Imovane samt Propavan för sömnbesvär. Stilnocten var konstig om jag tog den inan jag lade migm, fick då LSD-liknande effekter i vaket tillstånd. Propavan är jag som en zombie dagen efter, Lergigan likaså. Jag tar nu inga mediciner alls, jag har emellanåt ångest främst på natt och kväll, detta i form av hjärtrusningar, hjärtklappning, oregelbunden hjärtrytm, otäcka pirranden i armar och ben, klump i halsen och ängslig känsla i magen, ibland kan det komma som svep av satanisk skräck men det blir aldrig numera så hemskt som det var för några år sedan då jag skakade oavbrutet hela nätter. Sammanfattat så klarar jag mig ganska hyfsat, klarar att jobba heltid och är aldrig hemma från arbetet. Men mitt mående är ändå ganska dåligt även om jag håller en hög lågnivå.

Citat:
jag har varit ofrivilligt vaken 2-3 dygn utan att sova en blund, vid flertalet tillfällen. Om du inte kallar det för sömnproblem, vad är det då? För jag mådde knappast bra psykiskt och fysiskt.
Detta låter väldigt illa och visar på att dina problem riskerar att bli allvarliga om det inte tas itu medans tid är. Kom bara ihår att läkare och speciellt psykiatriker gärna skiver ut en massa mediciner, speciellt om dom kommer igång, tillslut har man en massa mediciner och tvingas ta mediciner för att häva biverkningar av andra mediciner. Akta dig för det, jag tror i alla fall att det är skaldigt för människan. Jag har sett folk jag känner förvandlas till vandrande medicinzombioes, det är ingen kul verklighet.

Citat:
Jag har hört mycket negativt om Benzo dock, att det är väldigt beroendeframkallande och svårt att sluta med om man behöver ta det varje dag. Men jo, jag tror definitivt att det kommer att hjälpa med mina sömnproblem. Fast som det är nu är jag nog villig att pröva det mesta bara jag får sova normalt igen.
Du borde kunna ha rätt att få tillfälligt utskrivet något effektivt för att se om det häver ångesten så du kan sova.
Senast redigerad av Beckombergalandet 2022-08-29 kl. 08:32.
Citera
2022-09-01, 16:25
Medlem
Jag kör på andningsövningar för att behålla lugnet och sansa tankarna när jag ska försöka sova. Det finns flera olika andningsmönster som man kan använda sig av och se vad som fungerar bäst för en själv. Poängen är att genom fokusera på andningen så kan man inte sväva iväg till en massa otrevligheter. Det sänker även hjärtfrekvensen m.m. och även om man kanske inte alltid lyckas somna så är det avslappnande och s.k "quiet wakefulness" ger en viss fysisk återhämtning i värsta fall som gör det enklare att fungera under dagarna.

Utöver det finns det magnesium att ta hjälp av, det kan ha en mycket god lugnande effekt. Finns att köpa olika former på t.ex. svenskhalsokost.se även apoteket säljer det. Magnesiumcitrat är bra och billigt med hög biotillgänglighet, men det kan dessvärre ge biverkningar i form av t.ex. diarré. Magnesiumbisglycinat är dock väldigt snällt mot magen och de allra flesta kan ta det utan problem öht. Sedan finns det magnesium L-treonat som är en syntetiserad och framtagen med ett mer specifikt fokus för att öka upptaget i hjärnan. Men den kostar lite mer.

Kan inte jämföras med t.ex. nozinan eller quetiapin, men det är bara magnesium så man slipper tolerans och biverkningar så det skadar inte att prova det. Jag har stor nytta av det personligen! (Det finns även enorm evidens som styrker nyttan av magnesiumtillskott, i synnerhet vid psykiska problem att ta del av om du vill) Icket kvacksalveri.
Citera
2022-09-10, 19:54
Medlem
Väldigt sent men jag tycker om denna killen: https://www.youtube.com/watch?v=5649v3zaJSc och https://www.youtube.com/watch?v=F5VyiCCXyYk. Inte testat något av hans råd men jag tycker det är värt en titt. Som sagt gör alltid din egen research eller prata med läkare!
Citera
2022-09-10, 22:13
Medlem
Melatoninas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Zolpidem har kort halveringstid och när det går ut är det inte ovanligt att man ”vaknar med ett ryck”, någon annan skrev att en halv tablett Zopiklon fungerade bättre. Testa det med Zolpidem, jag tror det kan funka.
Detta!

Jag också tänkte tipsa om Zopiklon istället för Zolpidem.

Citat:
Ursprungligen postat av FASS, Stilnoct, (Zolpidem, Farmakokinetik)
Eliminationshalveringstiden är 0,8-3,2 timmar.
https://www.fass.se/LIF/product?user...harmacokinetic

Citat:
Ursprungligen postat av FASS, Imovane (Zopiklon, Farmakokinetik)
Halveringstiden är 5 timmar, ökad till 7 timmar hos äldre personer.
https://www.fass.se/LIF/product?user...harmacokinetic

Zopiklon i kombination med Propavan borde fixa grejen! Nån nämde Mirtazapin också, det kan vara en grej också. De tycker jag att man sover gott på. Zopiklon fungerar likt Zolpidem, men varar längre.

Alla "riktiga" sömnmedel är avregistrerade, så som Mogadon (nitrazepam), Rohypnol (flunitrazepam) o Mandrax (metaqualon). Zopiklon dämpar iaf ångest. Men egentligen bör du ta tag i det som orsakar ångesten. För det kanske krävs tex antidepressiv medicin?
Citera
2022-09-10, 22:28
Medlem
neuron-drones avatar
Är det bara i huvudet ångesten sitter, eller upplever du att du måste röra på kroppen?

Vissa som har RLS missuppfattar och tror att de har ångest. Tänkte på det eftersom du sa att det kommer när du lägger dig, dvs då kroppen av sig själv slutar röra på sig.

Sedan kan man ha båda.

Jag dricker en litet kopp kratom på kvällen om jag känner att RLS är på väg. Då blir kroppen helt lugn. Inte så att tankarna nödvändigtvis slutar, men man har iallafall en ärlig chans att somna. Jag doserar en tesked eller två i en kopp med hett vatten. Kratom är vanebildande vid mer än en dos om dagen och stora doser.
Citera
2022-10-09, 17:01
Medlem
Hej schroooms

Det som botade min typ två decennier långa insomni var följande:

5-HTP 100mg kl 17.15
Melatonin 5mg och L-teanin 400 mg vid sänggång som i mitt fall var kl 21

Det som krävs för att melatonin ska fungera i mitt fall är att det tas upp under tungan så jag har krossat tabletterna med framtänderna och sedan lagt in pulvret under tungan med hjälp utav tungan.

Efter ca 5 min har jag rört runt det pulver som är kvar upp på övre "tandraden"/käken och sedan svalt.

På detta har jag somnat på under 10 min.

Att ta upp under tungan var ett tips från mod Arne.Anka i melatonintråden, det tas upp snabbare och bättre på det viset.

5-HTP och melatonin är köpt från vitasunn.com.

Natrol heter märket för båda och jag har kört på 1mg tabletterna för melatonin, testat 3mg plus 2st 1mg för att spara pengar men det fungerade inte.

https://vitasunn.com/full-range/mela...180-by-natrol/

Dem har bara en 5-HTP så den hittar du utan att jag behöver länka.

Healthwell L-teanin: https://www.svensktkosttillskott.se/...n-200?da=14-46

Så 2 tabletter av den, dem har 400mg i en tablett som är billigare per mg men tycker du ska börja med den länkade då jag vet att det fungerat på mig.

Testat Olanzapin men blev så trött dagen efter som en zombie och sov så länge.

Även testat Propavan med flera men tycker att ovanstående kombination är överlägsen.

Om det inte funkar kan du testa ta 5-HTP vid sänggång samt lägre dos av melatonin, 1 mg eller en halv mg. Melatonin fungerar på det viset att en lägre dos kan ge bättre effekt.

Edit: Om du tar 5-HTP i mer än två veckor ska du även börja ta 10x tyrosin för att öka dopamin som sänks av 5-HTP. Så du kan köra på Healthwell 1000mg per tablett från svensktkosttillskott, det är den jag kört och då en halv tablett på morgonen och en halv tablett kl 17.15.

Utan tyrosin mådde jag VÄLDIGT dåligt efter ca två veckor.

Edit 2: Just det, ett viktigt tillägg. För min del måste jag undvika skärmar fyra timmar innan sömngång annars somnar jag inte pga det blåa ljuset.

Köpte en YotaPhone 2 från ebay som det här inlägget är skrivet på då den har e-bläcksskärm utan det blåa ljuset (och vanlig skärm på andra sidan).
Senast redigerad av Havamal. 2022-10-09 kl. 17:54.
Citera
2022-10-09, 17:24
Medlem
Hej. Har tidigare haft grova sömnproblem (kan ibland ha det än idag) så lider med dig. Försök hitta sömnrutiner men gå inte och lägg dig om du är pigg. Försök undvik tankar på "hur kommer det gå ikväll när jag lägger mig?" - ge inte sömnproblemen uppmärksamhet i för stor skala då du kommer egga upp dig själv/ge dig själv stress. Om du klarar av det försök motionera och röra på dig under dagarna. Om du länge kämpat med ångestproblematik och sömnproblem så har det rot någonstans; vad är det som gnager i dig i bakgrunden? Detta bör du, om du vet eller kommer på vad det är, lösa.

En klen tröst men ack så sann. Tiden kommer lösa detta. Du kommer lära dig hantera situationen bättre när du blivit mer van med det hela. En sak som förvärrar är just att man hamnar i paniktillstånd (speciellt i början) och eggar upp sig och gör situationen än värre.

Dra ner på skärmtid med om det är möjligt. Detta kommer lösa sig; var inte orolig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in