Citat:
Olanzapin eller Zyprexa är ren skit för sömnen, har testar det själv så jag vet.Jag har fått testa olanzapine för sömnen. Det är också en antipsykotisk i samma klass som quetiapine tror jag. Den hjälpte lite. Men har inte funkat nu när jag har såna problem med ångest. Sen är jag lite ovillig till antipsykotiska läkemedel eftersom de har negativa effekter på hjärnan och kan orsaka "skador" på hjärnan vid långvarigt bruk, som minnesproblem och koncentrationsproblem. Får man inte sova får man givetvis samma problem. Men det borde ju finnas bättre sömnmediciner för ändamålet än de obehagliga biverkningarna som antipsykotiska läkemedel ger.
Av de antipsykotiska mediciner som fungerar riktigt bra i lågdos så är det Quetiapine eller Nozinan som gäller.
Nozinan ger dock sådan jävla hangover pga den extremt långa halveringstiden så att det är svårt att fungera normalt dagen efter.
Antipsykosmedicinerna är väl den gruppen av neuroleptika som har mest bieffekter på hälsan men i låga doser för sömn så är de relativt harmlösa jämfört med om du käkar höga doser året runt i åratal, det är inte nyttigt.
Innan jag satte ut all sömnmedicin så var min sista nattkombo 2 st Propavan, 2 ml Theralen samt 5 mg Melatonin samt 0.25 - 0.5 mg Xanor v.b samt min 2 mg kvälls Iktorivil.
Iktorivilen var dock mot ångesten och inget jag däckar på.
Har du problem att slockna pga ångest och har en liberal doktor så be om Iktorivil.
Den enda Bensodiazepinen med extremt långsam toleransutveckling, lång halveringstid och som slaktar all form av tex GAD. Är inne på 6 året nu och nada toleransökning trots 4 mg dagligen.
Beroende blir du men ångesten kommer att försvinna puts väck.